ah
door ah47 Jan 22, 2018 om 16:32
Geldzaken & recht

Gedeeltelijke aflossing levenhypotheek. Continuatie of wijziging?

Wij hebben in 2009 een levenhypotheek met economische looptijd tot 2026 afgesloten.  Overeenkomstig de akte van geldlening zal de lening in 2018 gedeeltelijk worden afgelost uit de aan de bank verpande levensverzekeringspolis en het restant uiterlijk aan het eind van de economische looptijd in 2026.

Onze bank geeft nu echter aan dat wij door de gedeeltelijke aflossing uit de verzekeringspolis gebonden zijn aan een "nieuwe" hypotheek waarop nieuwe regels van toepassing zijn. Dit betekent volgens hen dat wij, ofwel het restant - 26% van de WOZ-waarde - in de resterende 8 jaar van de looptijd lineair of annuïtair moeten aflossen, ofwel 0.2% opslag moeten betalen voor de omzetting van de oude levenshypotheek in de “nieuwe” aflossingsvrije hypotheek.

Heeft de bank het recht na de aflossing conform de acte van geldlening regels voor nieuwe hypotheken op te leggen of hebben wij het recht continuatie onder de oude regels te vorderen?

1004 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar moet toch wel wat over staan in de hypotheekacte? Of hangt de bank dat op aan zogenaamde nieuwe regels voor de hypotheken?

Overigens wordt het restant natuurlijk wel een aflossingsvrije hypotheek zonder zekerheden voor de bank.

Persoonlijk zou ik over 0,2% opslag, gezien de huidige lage rentestand niet echt praat maken.

En hebt u dan een hypotheek die maar 17 jaar loopt?

Th
door Theawaalen Jan 22, 2018 om 20:29
113 Antwoorden / 5 Vragen

Kan altijd. Wij hebben een hypotheek die maar 10 jaar loopt.
Je stelt dat de bank geen zekerheid heeft maar een hypotheek wat maar 26% van de WOZ waarde is zal geen probleem opleveren als ze het niet meer betalen. De overwaarde van het huis is groot genoeg.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2018 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, leuk, maar dat is geen zekerheid. Dus geen levensverzekering of aflossing, maar dat restant aflossingsvrij en daarvan is de rente iets hoger.

sw
door swat1500 - Jan 23, 2018 om 22:55
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Bepalend is wat in de akte van geldlening staat. Als daarin staat dat de lening op dat moment eindigt dan geldt voor een opvolgende hypotheek de huidige regels en een aflossingsvrije hypotheek behoort dan niet meer tot de mogelijkheden.