eddopeddo
door eddopeddo Aug 24, 2008 om 11:32
Geldzaken & recht

Gedwongen ontslag bij bedrijfsbeëindiging

Hallo,

Het bedrijf waar ik al 9 jaar werk wil de gemeente weg hebben om plaats te maken voor een natuurgebied.

Het komt er binnenkort op neer dat DLG (dienst landelijk gebied) waarschijnlijk gaat onteigenen omdat er geen vervangende locatie mogelijk blijkt, en m'n collega's en ik staan op straat.

Ik sta nu voor de keuze; ontslag nemen en bij m'n nieuwe werkgever aan de slag gaan, of afwachten en ontslag krijgen met misschien een leuke ontslagvergoeding (gouden handdruk), en dan weer een nieuwe baan aanpakken.

Wat kan ik het beste doen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast hartelijk dank voor een antwoord en vriendelijke groet,

Eddy van Sijll

5693 9 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Aug 24, 2008 om 12:12
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Eddy,

Door tijdig juridische hulp te zoeken bij dreigend ontslag, kan je positie in kaart worden gebracht. Een ontslagspecialist kan een inschatting maken van de mogelijkheden én de onmogelijkheden. Tevens kan met u de strategie worden bepaald voor een goede oplossing. Dat kan b.v. een goede ontslagvergoeding zijn. Bij een dreigende ontslag situatie is het zeer verstandig om hulp in te roepen om u bij te staan met de hoeveelheid vragen die dan op u afkomen. Het is van groot belang dat u goed op de hoogte bent van uw rechten en plichten. Een goed juridisch advies kan u de nodige ellende besparen en veel geld opleveren. Ook bij collectieve ontslagronden kan een gespecialiseerde jurist / advocaat veel voor u betekenen.

Kijk voor gratis juridisch advies op: "www.ontslag-krijgen.nl/juridisch-advies-aanvragen.html". Na het invullen van het formulier krijg je binnen één werkdag gratis advies van een ontslagspecialist.

Overigens, ben je lid van een vakbond? Daar kun je ook advies vragen.

Sukses.

pi
door pietvv - Aug 24, 2008 om 15:11
98 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou met mijn huidige werkgever overleggen of er een vergoeding in zit als je in de komende periode zelf vervangend werk vindt.

spooky01
door spooky01 - Aug 24, 2008 om 15:33
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hallo Eddy,

Pas op met wat je doet, want als je zelf ontslag neemt en je moet als het tegen zit ww aanvragen krijg je geen ww-uitkering.

Groetjes Ingrid

stacey
door stacey - Aug 24, 2008 om 15:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ontslag om bedrijfseconomische redenen
Is er sprake van een reorganisatie, een bedrijfssluiting, verhuizing of afstoting van een deel van de activiteiten van een onderneming dan is ontslag mogelijk mits er een vergunning tot ontslag wordt aangevraagd bij het CWI en de noodzaak van het ontslag wordt bewezen, vaak door middel van cijfers van de onderneming.---

Bij ontslag via CWI zoals hier straks het geval is (bedrijfssluiting), krijg je Geen ontslagvergoeding, enkel WW dus daar zou ik niet op gaan wachten, als je nu een andere baan kunt krijgen zou ik dat doen, kans dat je straks weer wat vindt als je het nu gaat afwachten  is wellicht onzeker.

Succes,

vladja
door vladja - Aug 24, 2008 om 15:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Eddy,

Als de ontslagaanvraag via het CWI loopt, dan wordt er door het CWI geen ontslagvergoeding bepaald en dus ook niet gegeven.

Met de WW is er nog een aspect dat speelt. Als je ontslag neemt en je wordt tijdens je proeftijd in je nieuwe baan ontslagen, dan loop je een groot risico dat je geen WW krijgt. Je hebt immers je vaste baan ingeruild voor het onzekere gedoe van een nieuwe baan met het risico van ontslag tijdens de proefperiode. Een soort dikke bult eigen schuld.

Het klinkt heel gek, maar zo zijn de regeltjes van de WW en het UWV, die de regeltjes uitvoert, zijn gek op het handhaven van regeltjes. Hoe krom die in dit geval ook zijn, omdat je baan waarschijnlijk verdwijnt.

Zeker zo lang er niet daadwerkelijk onteigend is, ruil je een vaste baan in voor een onzeker nieuw bestaan volgens de UWV regels. Dus dan geen WW als het fout loopt. Bovendien is een onteigeningsprocedure niet iets wat even op een namiddag geregeld wordt, daar gaat maanden inzitten. Ik weet dat de gemeente Bergen jaren bezig is geweest om een bedrijf weg te krijgen van een bepaalde lokatie. Jaren nadat het bestemmingsplan al gewijzigd in agrarisch gebied, waar dat bedrijf niet thuis hoorde (autosloperij).

Dus voordat er daadwerkelijk op papier onteigend is, val je onder de gewone WW regels met alle risico's van dien.

Laat je goed voorlichting die iemand die gespecialiseerd is op uitkerings/arbeidsgebied en dat is niet de doorsnee jurist.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 25, 2008 om 00:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Eddy,

Met slechts 9 dienstjaren zou ik het niet op een blikken handdruk aan laten komen. Die is n.l. ook nog afhankelijk van je leeftijd én de kans om ander werk te vinden.
Bovendien mag je eerst je ontslagvergoeding opeten voordat je WW in werking treedt. Een ontslagvergoeding mag je dan zien als een fictieve verlengde opzegtermijn.

Zoek werk waar je goed in bent, dan kom je niet in een onzekere situatie.

Als je zelf ontslag neemt om direct bij een ander bedrijf te gaan werken, lopen je WW-rechten gewoon door.

Is er een ondernemingsraad bij jullie?

Zijn veel collega's en jij georganiseerd in een vakbond?

Mogelijk is dàn voordien nog wat te verhapstukken met je werkgever of een overnamekandidaat.

Hardware ERror MAN.

vladja
door vladja - Aug 25, 2008 om 10:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardware man,

Eerst je ontslagvergoeding opeten voor je de WW in kan?
Geef eens even aan waar dit in de wet staat!

Natuurlijk loopt het recht op WW door na van baan
te zijn veranderd. Maar voor de toekenning van die WW wordt gekeken of
je niet verwijtbaar werkeloos bent geworden. Bij verwijtbaar werkeloos
kan er een sanctie worden opgelegd in de vorm van een strafkorting gedurende
een periode.

Je blijft echter wel uitgesloten van een WW-uitkering
bij:

- een ontslag op staande voet

- een ontslag op eigen initiatief
zonder dat hiervoor een noodzaak bestond.

Er is nu alleen sprake van een
eventuele onteigeningsprocedure. Of die daadwerkelijk gaat plaatsvinden staat
nog niet vast. Mogelijk komt er nog een andere oplossing, bijv. verplaatsing
van het bedrijf naar een industrieterrein van een buurgemeente (zoals in mijn
eerder genoemde voorbeeld in de gemeente Bergen na jaren gesteggel is gebeurd).
Er is dus nog geen noodzaak om ontslag te nemen.

Als je op eigen initiatief een
vaste baan inruilt voor een ander met een proeftijd (waarin het fout kan gaan)
of een beperkt arbeidscontract van een half of heel jaar met kans op een vaste
aanstelling na afloop dan neem je dus zelf het risico. Het UWV is uiterst
strikt en rigide in het toepassen van de regeltjes.

Eddy,

Bij ontslag mag een werkgevertegenwoordig nog maar 1 netto
jaarsalaris als ontslag vergoeding verstrekken zonder dat dit gevolgen heeft
voor uw WW-uitkering. Zo kan de ontslagvergoeding die u ontvangt, gedeeltelijk
als loon worden beschouwd, zodat de WW pas later kan ingaan. Dit betreft dan
het gedeelte dat boven het netto jaarsalaris uitgekeerd wordt. Deze wijziging
treft vooral werknemers die na een lang dienstverband ontslagen worden, omdat
daarbij het aantal “gewogen dienstjaren” kan oplopen bij het hanteren van de
kantonrechtersformule. Bij maar 9 dienstjaren is dit niet gauw het geval.

Wel is het zo dat een ontslagvergoeding valt onder het
belasting tarief “bijzondere beloningen” net zoals het vakantiegeld. Dat
betekent dat de belastingdienst het hoogste tarief hanteert en je dus gelijk
meer dan de helft kunt inleveren bij Vadertje
Staat. Afhankelijke van de persoonlijke omstandigheden kan eventueel nog
wat teruggevraagd worden bij een belastingaangifte en/of belastingmiddeling
over een paar jaar, maar veel zal dat niet zijn.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 25, 2008 om 11:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vladja:

Deze wijsheid ontleen ik aan ISBN 978 90 130 511 24, de FNV Consulentengids Arbeid en sociale zekerheid 2008, pagina 330 rechter kolom onder de kop:
Ingang WW bij schadevergoeding.

Er is op dit gebied m.i.v. 01-01-2006 een boel veranderd.
Kan het zijn dat je niet helemaal meer "bij" bent?

H.

eddopeddo
door eddopeddo - Aug 26, 2008 om 21:40
30 Antwoorden / 8 Vragen

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

E.e.a. wordt nu wel een stuk duidelijker, hoewel de meningen niet op één lijn liggen.

Hierbij wat verdere informatie:

Het bedrijf waar ik nu nog werk heeft 2 werkgevers (man en vrouw) en 4 werknemers, waarvan 2 familie zijn en 2 niet, waaronder ik.

Een OR is er niet, maar ik ben wel lid van een vakbond.

Ik kan kontakt opnemen met de bond, maar wilde eerst jullie opinie horen omdat ik gemerkt heb (uit eerdere reakties) dat er onder jullie veel mensen zijn die hiervan kaas hebben gegeten.

Hoop dat jullie nog een keer willen antwoorden,

vriendelijke groet,

Eddy van Sijll