rebek
door rebek Feb 29, 2020 om 02:22
Geldzaken & recht

Geen bon voor vervangend product bij So Low

Bij So Low kocht ik iets voor mn fiets. Dat stopte al vrij snel met werken. Ik ging met de bon terug maar omdat ik de verpakking weggegooid had -ervan uitgaande dat het zou blijven werken- kreeg ik 'uit coulanse' een nieuw product maar geen bon. Want als deze kapot zou gaan kunnen ze niet aan de gang blijven.

Mag dat zomaar? Bij een defect product wel een wissel maar geen bon?

1379 4 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Feb 29, 2020 om 03:24
683 Antwoorden / 5 Vragen

Compleet correct. U heeft de bon gekregen bij aankoop op de aankoopdatum. Het artikel is geruild wegens defect, u heeft een vervangend artikel gekregen tegen inlevering van de defecte. U heeft nu dus en de bon en een werkend artikel waarbij van het vervangende artikel de garantie is ingegaan op de datum van de aankoop van het eerste artikel. U zou anders een verlengde garantie krijgen, die vlieger gaat niet op.

rebek
door rebek Mar 1, 2020 om 00:11
228 Antwoorden / 97 Vragen

Correctie. De bon hebben ze ingenomen. Wel vervangend artiekel, geen bewijs daarvan

ne
door neodutchio Mar 1, 2020 om 08:58
5128 Antwoorden / 12 Vragen

De oorspronkelijke bon hoort u terug te krijgen.

rebek
door rebek Mar 1, 2020 om 17:36
228 Antwoorden / 97 Vragen

Die nemen winkels vaak genoeg in. Meestal krijg je een copy maar so low deed dat niet omdat ze geen vervangrnd product meer wilden geven indien ook deze stopt met werken

Ka
door Kassagebruiker Mar 1, 2020 om 18:19
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ze hadden debon/garantiebewijs NIET mogen innemen, maar ja, so low ............

ne
door neodutchio - Feb 29, 2020 om 07:43
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Het zal wat zijn dat de garantieperiode opnieuw zou ingaan bij elk nieuw product. Dan kan men tot in lengte van dagen gaan ruilen en nooit meer iets hoeven te kopen.
Garantie gaat dus in vanaf het eerste moment van aankoop.
Het voordeel is dat u gewoon beschermd blijft door de wet. Dus mocht deze ook weer snel kapot gaat kunt u gewoon ontbinden.

rebek
door rebek Mar 1, 2020 om 00:14
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ontbinden, hmmm, die hou ik in gedachte. Uiteraard heb ik een foto van de bon gemaakt. Al zeiden zij dat die niet meer geldig was omdat ik de verpakking niet meer heb

ne
door neodutchio Mar 1, 2020 om 09:01
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Garantie moet ook gegeven worden zonder verpakking. Maar ja, dergelijke schreeuwwinkels zijn vaak doorgeefluiken en hebben geen verstand van wet en regelgeving.

rebek
door rebek Mar 1, 2020 om 17:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

Idd. Maar ik zal daar niets meer kopen. Heb mn lesje wel geleerd.
Had iets bij action gekocht wat niet goed werkte maar geen bon en ook geen afschrift. Tja, da's dan mn eigen schuld

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 29, 2020 om 09:50
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, hetgeen de verkoper heeft gedaan is geheel volgens de wet. Hoewel, als het nieuwe onderdeel weer stuk zou gaan dient de verkoper het ook eveneens wettelijk te repareren of te vervangen.

Ik geef u enkele verwijzingen in deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  en  deze die voor de verkoper geldt https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  De integrale wetteksten vindt u in het BW art 7: 17 jo 25. Dit indien de verkoper bij de redening zou blijven met: 'als het weer aan de orde is kunnen we niet aan de gang blijven'.  De verkoper zal wettelijk moeten!

Ik geef de eerste 2: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

rebek
door rebek Mar 1, 2020 om 00:15
228 Antwoorden / 97 Vragen

Top

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 1, 2020 om 12:06
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan! Goede zondag.

me
door mein33 - Mar 1, 2020 om 19:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw eerste bon is de aankoopbon en hopelijk voor u heeft u die bon nog, anders staat u met lege handen als het product er weer vroegtijdig  mee stopt !
Ook de aankoopdatum op de originele bon blijft van kracht !

rebek
door rebek Mar 11, 2020 om 21:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Heb n foto van orinele bon gemaakt.