Sa
door Sasket Jun 11, 2022 om 17:58
Geldzaken & recht

Geen garantie bij blokker

Mijn koffiezetapparaat van Braun ging binnen de garantieperiode kapot. De aan/uit schakelaar brak. Naar Blokker gegaan maar die beweert dat de garantie alleen voor het elektrisch gedeelte geldt. Daar staat echter niets van op de site en klopt volgens mij ook niet volgens de richtlijnen van de wettelijke garantie. Ik heb al twee (voorbeeld) brieven geschreven: om de garantie te eisen waar ik recht op heb en vervolgens een brief voor ontbinding van de verkoop. Op geen van beiden een respons gehad. Wat nu te doen? Naar de geschillencommissie? Dat kost ng meer dan het apparaat. Het is toch niet normaal dat Blokker hiermee weg komt?

4653 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2022 om 18:11
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat klopt niet omdat hoe dan ook de wettelijke garantieregeling prevaleert en men dat bij deze Blokker vestiging kennelijk niet weet of negeert; Zie deze info el leg dat voor bij de manager van die vestiging (en zoals ik uit uw vraag opmaak kent u hier al veel van en dan is het laatste dat ik aangeef - hoe te handelen,van belang: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Topantwoord

sira
door sira - Jun 11, 2022 om 18:13
2289 Antwoorden / 24 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - Jun 11, 2022 om 18:19
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Heb je een product gekocht bij onze verkooppartners?

Je hebt dan een koopovereenkomst met de verkooppartner gesloten, de verkooppartner helpt jou graag verder om tot een goede oplossing te komen. Bekijk hier de contactgegevens van onze externe verkooppartners.

https://www.blokker.nl/klantenservice/garantie.html

ma
door malhy2 - Jun 11, 2022 om 19:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

Een aan uit schakelaar is onderdeel van het electrische gedeelte.

Ed

panter22
door panter22 - Jun 11, 2022 om 19:31
6599 Antwoorden / Vragen

Is het product binnen 1 jaar na aankoop kapot gegaan? Dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat betekent dat de wet ervan uitgaat dat het product niet goed was. En dat het niet uw schuld is dat het kapot is. Vindt de verkoper dat het wel uw schuld is? Dan moet hij dat bewijzen. Kan hij dat niet? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Na 1 jaar bewijslast bij u

Gaat het product na 1 jaar of langer kapot? Dan draagt u zelf de bewijslast. Dat betekent dat u zelf moet bewijzen dat het product niet goed is. En het dus niet door uw schuld kapot ging. Kunt u dat niet bewijzen? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.

Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan moet de verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat dit uw schuld is. Na 6 maanden moet u het bewijzen.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 11, 2022 om 23:23
2010 Antwoorden / Vragen

Daar komt Blokker enkel mee weg als u er geen zaak van maakt. Een geschillencommissie kost u niets als u wint en hoewel je dat van afstand nooit kan garanderen lijkt dit toch een appeltje eitje. U heeft gewoon recht op wettelijke garantie.

panter22
door panter22 - Jun 12, 2022 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Een klacht indienen bij de geschillencommissie consumentenzaken kost €52,50.
En dan moet je ook nog bewijzen dat het niet jouw schuld is dat het knopje gebroken is.
Je hebt toch niet al die brieven aangetekend verstuurd?
De theorie is mooi, maar in de praktijk kun je soms beter een nieuw apparaat kopen.
Tenzij er nog fabrieksgarantie op zit. Dan wil de fabrikant wel eens een nieuwe sturen.
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/geschillencommissie-voor-consumentenzaken/

mo
door mof - Jun 13, 2022 om 20:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De geschillencommissie kost u niet meer dan het apparaat. Als die u in het gelijk stelt moet Blokker de kosten daarvan betalen.
een aan uit schakelaar is onderdeel van het elektrisch gedeelte. Echter, als de schade na een half jaar optreedt zult u moeten bewijzen dat dit niet door u kwam, als het apparaat ergens tegenaan gestoten is, of omgevallen, en daardoor de schakelaar brak, valt dit niet onder de garantie.

Li
door Linda2223 - Nov 25, 2022 om 13:26
1 Antwoorden / Vragen

Als je naar een ander filiaal gaat van blokker krijg je waarschijnlijk een nieuwe .

Ik had een kapotte senseo me garantie is nog 3 weken lopende van de 2 Jr  ik kreeg netjes een nieuwe senseo zonder problemen ik had eerst telefonisch  info gevraagt bij die filiaal .

gerbera
door gerbera Nov 25, 2022 om 21:09
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zal na 5 maanden toch wel opgelost zijn☺