fainoka
door fainoka Feb 26, 2020 om 23:28
Geldzaken & recht

Geen geld terug maar tegoedbon

Ik was vandaag naar de Pathé bioscoop en wilde met de rotterdampas mijn gratis ticket verzilveren. Bij de kassa zei de mevrouw dat het gratis kaartje al gebruikt was en ik alleen een kortingskaart kon krijgen. Ik heb betaald en ben de film gaan kijken. Ik wist op dat moment niet waar de fout lag en wilde de film niet missen. Maar na contact met de rotterdampas bleek dat de bioscoop een fout had gemaakt en de kaart twee keer achter elkaar had gescand en dus de gratis kaart en de kortingskaart direct na elkaar had verzilverd. Ik ben terug naar de kassa gegaan maar daar bleek dat ik mijn geld niet terug kon krijgen; dat is hun policy. Het enige wat ze voor me kon doen is mij een tegoedbon geven. Maar daar zit ik niet op te wachten, ik wil gewoon graag mijn geld terug.
Mag een organisatie dat zelf bepalen dat ook bij eigen fouten geen geld teruggegeven hoeft te worden? Ben je als je betaald zonder meer akkoord met de voorwaarden? En zo nee, wat kun je er aan doen?

2160 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2020 om 23:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Fainoka, om een heleboel gezever te voorkomen: waarom neem je niet gewoon de tegoed bon. Je gaat, neem ik aan, toch wel meer naar Pathé om film te kijken. Anders: een gebed zonder eind en ook: denk dat je dan aan het korste eind trekt. Net op de valreep: welterusten.

fainoka
door fainoka Feb 27, 2020 om 08:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Tenormin voor je reactie. Ik heb liever geen tegoedbon; ik ga niet zo vaak (en zeker niet naar een Pathé  aangezien ik er niet om de hoek woon) en dan moet ik hem voor augustus opmaken. Ik zou dan extra gaan om de bon op te maken en dat kost me dan weer best wat geld (meestal ga je niet alleen en ik moet gaan reizen). Ik zit daar niet op te wachten en het zou ze sieren mij de optie te geven om hun fout in "oorspronkelijke staat" te herstellen. Ik vraag niet om coulance. Nou ja, zoals je hoort gaat het mij ook om het principe. Maar blijkbaar mogen ze dan toch doen wat ze zelf willen.

panter22
door panter22 Feb 28, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuw gratis kaartje is de oorspronkelijke staat.
Immers je hebt je gratis kaartje door hun fout niet kunnen gebruiken. Je krijgt hem weer terug.
Je woont niet om de hoek bij Pathe, maar kennelijk wel zo dichtbij dat je bij de kassa je geld terugvraagt.
Fouten kun je op verschillende manieren herstellen.

fainoka
door fainoka Feb 28, 2020 om 11:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist direct na de film wat er fout gegaan was en was nog in de bioscoop... Uiteraard ben ik er niet voor teruggegaan. Gelukkig was er wel iemand op internet die mijn vrijkaartje over wilde kopen dus eind goed al goed.

panter22
door panter22 Feb 28, 2020 om 12:40
6599 Antwoorden / Vragen

Dat heb je keurig opgelost. Bedankt voorhet terugmelden/

Magnum007
door Magnum007 - Feb 27, 2020 om 00:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Fainoka,

De antwoorden zijn : ja,ja en weinig.

Neem inderdaad gewoon de tegoedbon aan zoals Tenormin zegt.

Meldt je klacht eventueel bij de gemeente.

ne
door neodutchio - Feb 27, 2020 om 08:18
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt niet betaald met cash geld, dus kunt u ook geen cash terug krijgen. U had recht op een gratis ticket en die krijgt u nu weer terug.

fainoka
door fainoka Feb 27, 2020 om 08:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Wat mij betreft mogen ze het ook terugstorten, geen probleem. En ik had gisteren inderdaad recht op een gratis ticket, niet op korting. Dus zou ik het gratis ticket ook gisteren in moeten kunnen zetten en niet weer extra naar de bios moeten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2020 om 08:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De handelwijze is onterecht en m.i. heeft u wel degelijk recht op 'uw geld terug'. Er is sprake van een fout. Het lijkt mij zinvol om contact op te nemen met de klantenservice: https://www.pathe.nl/klantenservice . Het zal mogelijk enige moeite kosten en het is aan u of dit ook gaat doen of de oplossing kiest als al aangegeven: de bon accepteren en nog een keer naar de film gaan. Ik zou dat zelf niet zonder meer doen om dat een bedrijf dat zo handelt m.i. geen klandizie verdient. Als u contact opneemt met de klantenservice kan het zinvol zijn [edit - redactie].

justmeagain
door justmeagain Feb 27, 2020 om 23:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als ts het kaartje had betaald met cash of pin zou ik u gelijk geven. Nu koopt ts geen regulier jaartje naar eentje die door de stad Rotterdam wordt verstrekt. Als zijnde korting. Andere situatie en denk dus geen geld terug naar maximaal haalbare een bioscoopbon . Kan ts weer weggegeven en iemand heel blij mee maken. Dat is ook wat waard.

fainoka
door fainoka Feb 28, 2020 om 11:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank heremietkreeft voor uw reactie. Ik had al contact opgenomen met de klantenservice maar zij zeggen niets te doen eraan. Dit is hun policy en klaar. Maar gelukkig heb ik hem kunnen verkopen en heb ik op deze manier toch mijn geld teruggekregen. En is iemand anders hier wel gelukkig van geworden.

@justmeagain; ik heb voor dat bioscoopbezoek wel degelijk betaald (ook al kreeg ik korting) terwijl ik dat dus eigenlijk niet had hoeven doen. Waarom zou ik de vrijkaart weggeven terwijl ik er dus voor betaald heb? Maar goed, eind goed al goed, zie mijn antwoord hierboven

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2020 om 14:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@FAINOKA, dank voor de terugmelding. Goed dat u de bon heeft kunnen verkopen al blijft blijft hun policy m.b.t. het reageren op een fout die zij maken voor mij uiterst merkwaardig.