Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 16:22
Geldzaken & recht

Geen herinnering ontvangen autoverzekeraar: direct incassokosten + onverzekerd

Het komt helaas wel eens voor dat de automatische incasso niet kan plaatsvinden van de autoverzekering omdat de incasso op een voor mij ongunstige dag komt, waarna ik deze handmatig betaal via een mail met iDeal linkje dat ze mij toesturen.
Het aanpassen van de incassodatum kan bij deze verzekeraar, Voogd & Voogd afgesloten via Pricewise, niet en ook hebben ze geen website met inlogomgeving zodat je daar via iDeal kunt betalen. Het enige wat je dus kunt doen is een mail afwachten. Andere keren werd er inderdaad zo tussen de 15e en 20e een mail verstuurd met betaallinkje en zaten er nog geen extra kosten bij. Soms kwam dit mailtje ook iets later.

Wat betreft laatste maand heb het elke dag goed in de gaten gehouden maar tot gisteren had ik geen enkel bericht in mijn mailbox. Dit keer echter kwam er direct een 'tweede' mail, die in feite dus pas de eerste mail is die mijn mailbox heeft bereikt, dat er is overgegaan tot schorsing van de dekking met ingang van gisteren en dat er €5 incassokosten in rekening wordt gebracht.

Ik heb hierop gebeld en aangegeven dat ik absoluut zeker ben dat ik geen eerste mail heb ontvangen. Toen werd het gesprek direct bijzonder onvriendelijk vanuit de medewerker haar kant. Ik werd zowat voor leugenaar uitgemaakt en zij was ervan overtuigd dat ik wel degelijk een mail had ontvangen. Dat kon zij in haar systeem zien. Ik blijf echter van mening dat ik deze mail níet heb ontvangen. Dat ik te laat ben met betalen en daardoor in verzuim ben begrijp ik en dat heb ik ook direct toegegeven. Maar uit principe vind ik het niet correct dat zij beweren dat ik die mail wel heb gehad en nu incassokosten rekenen. En nog erger: dat ik nu dus onverzekerd ben terwijl ik de herinnering gewoon betaald zou hebben indien ik het bericht mij wel had bereikt.

Ze stuurde op mijn verzoek nadien nog een zogenaamd 'bewijs' in de vorm van een kopie van de mail die mij eerder zou moeten hebben bereikt. Dit betrof gewoon een mail met daarin een pdf-bestand met de standaard eerste herinnering met de datum 17-6 erop. Het duurde bijna een kwartier voor ik deze mail binnen kreeg, dus die brief kan ze natuurlijk snel hebben gemaakt om met terugwerkende kracht alsnog aan hun verplichting te voldoen. Een ontvangstbevestiging waar ik om gevraagd had zat er echter niet bij.

Ze beet me toe dat ik dan maar een klacht moest indienen via hun info@ mailadres.
Ik ben het niet eens met de manier waarop Voogd & Voogd met hun klanten omgaat. Uit principe vind ik de in rekening gebrachte €5 incassokosten niet terecht en de kans dat er een bekeuring volgt voor onverzekerd zijn wat het nog erger maakt.

Is er een manier om te bewijzen dat ik de mail daadwerkelijk niet heb ontvangen? Ik lees namelijk dat de bewijslast ligt bij de verzender. Ik kijk mijn mail dagelijks na en ik weet 100% zeker dat er geen gemiste e-mails zijn. Ook weet ik zeker dat deze niet in mijn spam terecht is gekomen. Ik wil de herinnering vandaag nog betalen om de kans op een boete zo klein mogelijk te houden. Maar gooi ik daarmee mijn recht weg om hiertegen in bezwaar te gaan? Ik ben het namelijk niet eens met de in rekening gebrachte €5 euro incassokosten en wil eigenlijk zoiets als onder protest betalen. Alleen gaat dat natuurlijk niet bij een iDeal-betaling omdat je daar niets bij kunt aangeven. Het bedrag handmatig overmaken vertraagt het proces en ik weet niet of hun systeem daar geen fouten in maakt.

Wat kan ik het beste doen? Ik wil uiteraard z.s.m. betalen maar zonder de mogelijkheid te verspelen om in bezwaar te gaan.

Ik ben echt te goeder trouw en begrijp volkomen mijn betaalverplichting als klant. Maar ik vind de gang gaan zaken alles behalve correct vanuit hun kant. Ik overweeg dan ook om de verzekering op te zeggen en over te stappen zodra deze contractperiode erop zit.

Graag ook inhoudelijke reacties op mijn vraag. Reacties als "had je maar voor voldoende saldo moeten zorgen" of "eigen schuld dikke bult" etc. kan ik zelf ook prima invullen maar daar koop ik nu natuurlijk niets voor.

4459 19 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jul 9, 2024 om 16:40
11704 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt beter die € 5,00 betalen en weer een correcte betaalgeschiedenis hebben als niet betalen, dat wordt gegarandeerd meer en u komt (mogelijk) in systemen te staan waardoor u uitsluitend bij een dure verzekering terecht kunt (of met voorschot betaling).

Overigens, ik zou u adviseren om uw incasso's enz in de gaten te houden, minstens eens per maand en zelf zo controleren of het wel of niet betaald is.

Overstappen zal weinig helpen, "men" informeert daar of u een goede betaler danwel schade klant was/bent.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 17:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Schade heb ik nog nooit gehad in de ruim 14 jaar dat ik rijd.
De incasso mislukt helaas soms, doordat andere betalingen deze net voor zijn en hun incassodatum op een vrij ongunstig moment zetten. Bij andere bedrijven en verzekeraars kun je dit tegenwoordig zelf kiezen of ergens inloggen en zelf alvast betalen zonder dat je een herinnering moet gaan afwachten, maar bij hun kan dit allemaal niet.
Na het ontvangen van een herinnering betaal ik deze altijd direct, juist omdat het me éénmaal is overkomen dat ik zelf een tijd niet in mijn mail had gekeken en ik een herinnering stomweg gemist had. Daar was ik toen zelf niet oplettend geweest en dus waren de herinneringskosten destijds geheel correct. Ik heb deze dan ook zonder problemen betaalt. De medewerker zei toen zelfs nog dat het ook prima was als ik het via de herinnering betaalde, als ik maar binnen de gestelde termijn bleef.

Het is echter nu de eerste keer dat ze beweren dat er een herinnering gestuurd was en dat dit echt niet het geval is. Daar ga ik echt niet over liegen want dan zou ik dat anderhalf jaar geleden, toen het dus wel mijn eigen schuld was, ook niet hebben toegegeven. Nu weet ik gewoon 100% zeker dat ik niets heb ontvangen. Mijn mailbox werkt naar behoren, ik heb ook in de spam gekeken en heb elke dag ingelogd om te zien of er iets binnen was.
Ik heb de indruk dat ze dit gewoon opzettelijk hebben gedaan.

Het gaat mij niet om die €5 euro, maar om het principe. Ik was destijds ook zo eerlijk om toe te geven dat ik zelf niet had opgelet. Nu is dit echter niet het geval en beweren zij bij hoog en bij laag dat ze iets hebben gestuurd, wat dus gewoon onzin is. Mij als klant voor leugenaar uitmaken pik ik gewoon niet. En daarom wil ik weg bij deze verzekeraar. Ik wil liever een verzekeraar die zich anders opstelt en meer flexibiliteit biedt (betaaldatum zelf kunnen instellen bijv of een fatsoenlijke inlog- en betaalomgeving), ook al is de premie dan misschien een paar euro per maand duurder. Ik laat me gewoon niet op deze manier behandelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 9, 2024 om 17:25
2242 Antwoorden / Vragen

Dus je laat zelf keer op keer de incasso mislukken maar gaat wel hoog van de toren blazen? Ik zou zeker zelf weggaan want als ze je schorsen mag je voor je nieuwe verzekering naar de Vermeende, werp daar even een blik op de voorwaarden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 9, 2024 om 19:04
2242 Antwoorden / Vragen

TS heeft geen zin hierop te reageren maar bedrijven zijn ook niet achterlijk en als ze dit gezever zat zijn schorsen ze je echt en als ze je schorsen mag je dat bij iedere nieuwe aanvraag vermelden en kom je toch echt terecht bij de Vereende.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 22:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als u goed had gelezen heb ik op anderen hier al antwoord gegeven dat ook op prima op u van toepassing is. Het mes snijdt aan twee kanten en zoals de klant ook verantwoordelijkheid heeft moet de verzekeraar zich ook aan bepaalde verplichtingen houden. Ik heb het hier specifiek over de wettelijke bepalingen inzake het recht om incassokosten te mogen rekenen. Daar bestaat gewoon een bepaling over en de bewijslast dat een herinnering is verzonden ligt bij de verzender.
Dat een verzekeraar iemand als wanbetaler te boek zet bij herhaaldelijk te laat betalen is natuurlijk al lang bekend. Maar daar vraag ik ook niet naar. Deze verzekeraar biedt gewoon nul flexibiliteit wat betalen betreft. Waar ik in het verleden bij andere verzekeraars gewoon zelf een incassodag kon kiezen of kon inloggen via hun portaal om via iDeal zelf zorg te dragen voor een betaling biedt deze verzekeraar dit allemaal niet aan. In feite creëren zij dus gewoon zelf de zogenaamde 'wanbetaler', terwijl dit helemaal niet had gehoeven. Mijn inkomen komt nu eenmaal niet op een gunstig moment voor wanneer zij hun incasso plannen. Daar heb ik in het verleden voor gebeld en zij konden daar helemaal niets in veranderen. Er werd toen nog gezegd dat als ik achteraf via een herinneringsmail betaalde dat dit ook prima was. Letterlijk de woorden van de medewerker die ik toen aan de lijn had. Om die reden ben ik het niet volledig met reageerders als u eens. De zogenaamde moraalridders die niet verder kunnen denken blijkbaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 9, 2024 om 22:49
2242 Antwoorden / Vragen

Je behoort tot de mensen die vragen stellen en het zelf dan het beste weten. Als je denkt dat ze die kosten onterecht in rekening brengen betaal je ze toch gewoon niet, mag je op een gegeven moment aan de kantonrechter uitleggen dat je gelijk hebt. Ik waarschuwde je vooral voor het feit dat je het wellicht niet op de spits moet drijven want als het verkeerd gaat mag je dat bij iedere andere verzekeraar melden en dan weet je waar je eindigt.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 23:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag was nogal specifiek. Dat ging met name over hoe je een bedrag kunt betalen onder protest, terwijl er eigenlijk alleen de mogelijkheid bestaat om via een iDeal betaallink te betalen om het bedrag zo snel mogelijk bij de ontvanger te krijgen. Het was helemaal niet mijn bedoeling om in verzuim te blijven met betalen. Het enige was na het mislukken van de incasso, dat ik op een e-mail zat te wachten met een linkje daarin waarmee ik tijdig kon betalen. Dat systeem werkte tot voor kort prima,tot de verzekeraar dus om onbekende reden geen kostenloze herinnering stuurt waar ze dit achteraf wel beweren te hebben gedaan en maar direct een tweede (verhoogde) herinnering stuurt. Terwijl ik in de veronderstelling ben dat de eerste mail nog moet komen.

Deze wijze van betalen werd vorig jaar door de verzekeraar zelf nog van gezegd dat ze het allemaal prima vonden, zolang ik maar op tijd betaalde binnen de termijn in de herinnering van 30 dagen.
Om die reden ben ik enkel niet akkoord met de €5 euro herinneringskosten en het feit dat ik direct als onverzekerd gemeld sta. Doordat ze nu zelf in verzuim waren mij de herinnering tijdig te sturen en achteraf te beweren dat ik hem gekregen heb (met andere woorden dus zeggen dat ik lieg). Daar ben ik niet van gediend.

De vraag was dus alleen of er een manier was om onder protest te betalen om toch zo snel mogelijk aan mijn betaalverplichting te kunnen voldoen maar zonder de kans te lopen om niet meer  tegen de onterechte incassokosten in beroep te kunnen gaan. Een principekwestie vooral. Dát was mijn vraag, maar werkelijk niemand hier heeft daar een antwoord op. Terwijl ik juist hoopte dat er wel een of andere expert zou zijn hier die daar ervaring mee had.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 10, 2024 om 09:19
2242 Antwoorden / Vragen

Simpel, u stuurt een aangetekende brief dat u het bedrag onder protest betaalt. Stomme vraag wellicht maar wat gaat er daarna dan gebeuren?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 10, 2024 om 18:26
2242 Antwoorden / Vragen

Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord, wat is er nu dan weer niet goed?

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stelde de vraag of het mogelijk was om iets onder protest te betalen terwijl je met een iDeal link de betaling moet verrichten. Dat bedrag is dan dus inclusief het te betwisten bedrag, de €5 verhoging. Bij zo'n betaling kun je niet zelf een omschrijving toevoegen zoals men dat normaal zou doen bij een betaling onder protest.
Handmatig overmaken was normaal misschien een optie, maar dat zou dan voor extra vertraging kunnen zorgen omdat hun systeem dat wellicht niet zo snel oppakt. En juist om die reden wist ik niet wat het beste zou zijn. Dáár ging mijn vraag over. In plaats daarvan krijg je allerlei antwoorden die ik zelf ook kan invullen en dat zelf al heb gedaan onderaan in de openingspost. Tuurlijk had ik het probleem niet gehad als ik op tijd had betaald. Tuurlijk had ik ze in de tussentijd kunnen bellen. Etc etc. Dat is nu eenmaal niet gebeurd. Beetje cliche antwoorden van de o zo bekende moraalridders en niet echt een direct antwoord op de specifieke vraag. Dat was er dus niet goed.
Heel veel vragen hier worden schijnbaar beantwoord met huis-tuin-en-keuken wijsheden, maar weinig juridisch onderlegd.

wi
door wilhelmina59 Jul 11, 2024 om 12:14
547 Antwoorden / 0 Vragen

Nee je draait om de hete brij heen.
Je bent te laat met betalen maar wil niet de extra kosten betalen.
Je weet donders goed dat je fout zit maar probeert het zo te draaien dat het een ander zijn/haar schuld is.
Weet je in mijn Ziekenfondstijd hadden we een slimhoofd.
Die vertikte het om de verplichte premies te betalen want hij was student.
Tot aan de Hoge Raad uitgevochten.
Verloren en veroordeeld tot het betalen van de verplichte premies incluis het Deurwaardersverhaal.
Man man wat een verspilling van tijd en geld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 11, 2024 om 12:45
2242 Antwoorden / Vragen

En ik heb toch geantwoord dat je ze prima een brief kunt sturen dat je onder protest betaalt en het geld overmaken. Daar is toch geen woord Frans bij? Of bedoel je wellicht dat je onder protest NIET wil betalen?

Mabelle
door Mabelle - Jul 9, 2024 om 17:25
581 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat je dus kunt doen is een mail afwachten. Andere keren werd er inderdaad zo tussen de 15e en 20e een mail verstuurd met betaallinkje en zaten er nog geen extra kosten bij. Soms kwam dit mailtje ook iets later.
Wat betreft laatste maand heb het elke dag goed in de gaten gehouden maar tot gisteren had ik geen enkel bericht in mijn mailbox.

Zo te lezen, komt het behoorlijk vaak voor dat een automatische incasso mislukt. Het is natuurlijk regelrechte onzin dat je niets anders kunt doen dan lijdzaam wachten op een mailtje. Je kunt ook zelf initiatief nemen en de verzekeraar even bellen.

Het lijkt mij niet dat je in de positie bent om het over 'principes' te hebben. Geen enkele verzekeraar zit te wachten op verzekerden die ze iedere keer achter hun vodden moeten zitten. Je bent een overeenkomst aangegaan met daaraan gekoppeld een betaalverplichting, daar heb je je aan te houden. Zoals het nu gaat, zou het zomaar eens problemen kunnen gaan geven bij het overstappen naar een andere verzekeraar.

Maar als je voor die 5 euro een juridische strijd wilt aangaan, prima. Dan wens ik je veel succes.

ne
door neodutchio - Jul 9, 2024 om 17:36
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Maar als u weet dat de automatische betaling niet gelukt is en er komt geen mailtje, waarom neemt u dan geen contact op? De verzekeraar kan niet ruiken of u niet kan betalen of niet wilt betalen.
Systemen zijn geautomatiseerd. Zodra een betaling niet kan plaatsvinden gaat er automatisch een bericht uit. Het komt zelden tot nooit voor dat een eerste herinnering niet verstuurd word.
Dat een mail wat langer duurt met aankomen is niet zo vreemd. Een server staat niet vaak in de buurt en door controles zit er wat tijd tussen. Klantenservicepersoneel heeft niet de middelen en de mogelijkheden om zelf een brief te maken.

Het probleem in uw geval is dat u dik achter staat. U betaald vaker te laat en dat vind een verzekeraar niet leuk. Of u nu wel of niet in uw recht staat is lastig te bepalen. Maar ook al staat u in uw recht, dan is het de vraag hoe het in de toekomst zal gaan. Beter zou zijn om wel gewoon te betalen en inderdaad uw contract uit te zingen. Probeer toch de achterstand op uw bankrekening in te lopen zodat u elke maand tijdig kan betalen.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 17:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

De incasso mislukt helaas soms, doordat andere betalingen deze net voor zijn en hun incassodatum op een vrij ongunstig moment zetten. Bij andere bedrijven en verzekeraars kun je dit tegenwoordig zelf kiezen of ergens inloggen en zelf alvast betalen zonder dat je een herinnering moet gaan afwachten, maar bij hun kan dit allemaal niet.
Na het ontvangen van een herinnering betaal ik deze altijd direct, juist omdat het me éénmaal is overkomen dat ik zelf een tijd niet in mijn mail had gekeken en ik een herinnering stomweg gemist had. Daar was ik toen zelf niet oplettend geweest en dus waren de herinneringskosten destijds geheel correct. Ik heb deze dan ook zonder problemen betaalt. De medewerker zei toen zelfs nog dat het ook prima was als ik het via de herinnering betaalde, als ik maar binnen de gestelde termijn bleef.

Het is echter nu de eerste keer dat ze beweren dat er een herinnering gestuurd was en dat dit echt niet het geval is. Daar ga ik echt niet over liegen want dan zou ik dat anderhalf jaar geleden, toen het dus wel mijn eigen schuld was, ook niet hebben toegegeven. Nu weet ik gewoon 100% zeker dat ik niets heb ontvangen. Mijn mailbox werkt naar behoren, ik heb ook in de spam gekeken en heb elke dag ingelogd om te zien of er iets binnen was.
Ik heb de indruk dat ze dit gewoon opzettelijk hebben gedaan.

Het gaat mij niet om die €5 euro, maar om het principe. Ik was destijds ook zo eerlijk om toe te geven dat ik zelf niet had opgelet. Nu is dit echter niet het geval en beweren zij bij hoog en bij laag dat ze iets hebben gestuurd, wat dus gewoon onzin is. Mij als klant voor leugenaar uitmaken pik ik gewoon niet. En daarom wil ik weg bij deze verzekeraar. Ik wil liever een verzekeraar die zich anders opstelt en meer flexibiliteit biedt (betaaldatum zelf kunnen instellen bijv of een fatsoenlijke inlog- en betaalomgeving), ook al is de premie dan misschien een paar euro per maand duurder. Ik laat me gewoon niet op deze manier behandelen.

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 17:50
5235 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt uw verhaal blijven herhalen, maar er zal niets aan veranderen. U bent te laat en u hebt niets zelf gedaan om te informeren hoe het met de betaling zit. Het is ook enkel uzelf aan te rekenen dat u maandelijks op het randje zit qua financien. U weet op voorhand wanneer wat geincaseerd of betaald moet worden. Dan is het ook aan u om te zorgen dat er voldoende saldo op staat.
Principes kunnen heel duur zijn, maar ook dat is u al verschillende keren gezegd.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 18:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is natuurlijk een cliche daar dit allemaal al lang bekend is bij ondergetekende.
De vraag gaat hier met name over het feit wat mijn mogelijkheden wat betreft betalen onder bezwaar zijn en hoe het zit met de bewijslast. Ik zoek dus naar een inhoudelijk antwoord dat de lading dekt gelet op wat in de rechtspraak over te vinden is. Het lijkt mij toch dat hier wel bepalingen op van toepassing zijn en dat een verzekeraar wel op zijn minst moet kunnen aantonen een eerste herinnering te hebben gestuurd? Dat ik eerder te laat heb betaald (maar altijd binnen de gestelde termijn op één uitzondering in het verleden na) kan inderdaad van belang zijn voor het al dan niet aannemen van mij als klant bij een nieuwe verzekeraar. Maar het maakt volgens mij juridisch geen verschil voor de kwestie of ze die €5 euro nu direct hadden mogen rekenen en of ze de dekking direct mogen schorsen, of bent u van mening dat dit wel het geval is?
In hun voorwaarden staat dat ze een kostenloze herinnering sturen. Die heb ik dit maal niet mogen ontvangen. Of dit nu opzet/een fout vanuit hun kant is omdat iemand dit handmatig moet doen (een eventuele herinnering komt namelijk niet altijd op dezelfde dag/tijdstip binnen als bij eerdere gevallen) of een technisch gebrek wat ik niet heel waarschijnlijk acht. Ze moeten niet gaan liegen en mij wijsmaken dat ze het gewoon gestuurd hebben want dat neem ik gewoon niet.

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 18:41
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Het werkt twee kanten op. U bent klant en u hebt een betaalplicht. Als er geen factuur of herinnering komt, dan is het aan de klant om actie te ondernemen. U hoopt nu een maas te vinden om onder uw eigen verantwoordelijkheid uit te komen. En ja, het staat ook beschreven dat u als klant aan de bel moet trekken. Niets doen en afwachten is niet voldoende. U had actief de verzekeraar moeten benaderen.

En nogmaals, die herinneringen gaan allemaal automatisch, daar komt geen mensenhand aan te pas.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 19:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat laatste klopt dus in dit geval niet. Het loopt via een tweede partij en de medewerker vorig jaar heeft zelf gezegd dat er een redelijke tijd overheen gaat vooraleer er in hun systeem zichtbaar is dat iemand nog niet heeft betaald. Die herinneringen komen in hun geval ook elke keer weer op een andere dag/tijdstip binnen. Dus dat pleit er ook voor dat dit gewoon handmatig wordt gedaan en niet geautomatiseerd. En dat een fout van hun kant uit dus ook makkelijk kan worden gemaakt. Iets wat ze nu proberen toe te dekken zodat hun helemaal niets te verwijten valt en alles op mijn bordje wordt gedeponeerd. Ik kan immers toch haast niets bewijzen. Dit gaat bijna op opzet lijken. Alsof ze erop uit waren om mij in de problemen te laten komen doordat ze er niet van gediend zijn voor mij een extra handeling te moeten verrichten omdat in mijn geval de incasso soms mislukt (wat weer te wijten valt aan het feit dat zij daar totaal geen flexibiliteit in bieden zoals andere verzekeraars). Kan ik natuurlijk niet bewijzen wat ze heel goed weten. Maar de manier waarop de medewerkster vanmiddag direct in verweer ging nog voordat ik überhaupt iets had gezegd bewijst voor mij al genoeg. Dit is gewoon iets proberen toe te dekken vanuit hun kant.

Iv
door Ivo W Jul 9, 2024 om 19:27
765 Antwoorden / Vragen

Juist omdat het allemaal automatisch verloopt, dat verwerken van de incasso en de herinnering als de incasso mislukt is, zien de medewerkers er op dat moment inderdaad niets van.

Pas wanneer ook naar aanleiding van de herinnering de betaling uitblijft, krijgen de doorsnee klantenservice medewerkers hier daadwerkelijk zicht op. Dat is nu juist het hele idee achter geautomatiseerde processen: de doorsnee medewerkers hoeven zich helemaal niet met die processen te bemoeien dus ook niet van alle details op de hoogte gehouden te worden.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 20:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is in hun geval dus duidelijk anders. Dat heeft een medewerker me vorig jaar zelf verteld namelijk. De verzekering loopt bij Pricewise maar de incasserende partij is Voogd & Voogd. Doordat er sprake is van een tussenpartij krijgen ze bij de afdeling die op de betalingen zit en de herinneren uitstuurt ook pas na een aantal dagen door dat de betaling van klant X nog niet binnen is. Daardoor loopt het bij hun niet geautomatiseerd en dit verklaart ook waarom ik van hun nooit op exact dezelfde dag/tijdstip na een mislukte incasso een herinnering binnen heb. Omdat het mensenwerk is. Daar kunnen dus ook fouten worden gemaakt, wat ik best begrijp.
Ik weet heus wel dat het ook je verantwoordelijkheid is om tijdig te betalen maar daar werkt het ook twee kanten op. Als de verzekeraar zelf totaal geen flexibiliteit biedt, wat de meeste andere verzekeraars dus wel doen, vind ik dat het wel deels door hunzelf veroorzaakt wordt. Waarom niet gewoon zelf je incassodag kunnen aanpassen? Of mogelijkheid bieden in te loggen om het bedrag via iDeal te betalen? Die mogelijkheden bieden andere bedrijven en autoverzekeraars wel gewoon en daar heb ik dit probleem ook nooit eerder gehad.

Als ik dit geweten had had ik deze verzekering nooit genomen! Zij creëeren in feite de 'wanbetaler' zelf.

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 21:00
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Tuurlijk Aurora123, er zitten medewerkers die een werkgever minimaal €25,- per uur kost betalingen na te lopen en die bewust laat of nooit herinneringen sturen.
Lees nu eens wat batch inhoud. Er word eerst het een en ander verzameld en daarna pas doorgestuurd. Ze gaan niet op de dag af per klant herinneringen sturen, dat word verzameld en in 1 partij verstuurd. Geheel automatisch.

U hebt zelf gekozen voor een starre verzekeraar en u hebt zelf gekozen om geen contact op te nemen. Maar natuurlijk ligt alle schuld bij een ander. U bent zelf een wanbetaler door regelmatig niet voldoende saldo te hebben.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 22:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

U denkt dat ik niet weet wat een batch inhoudt? Ik heb zelf 3 jaar lang, van 2011 tot 2014 op een klantcontactcenter voor een grote bank m.b.t. internetbankieren gewerkt voor particulieren en kleine tot middelgrote bedrijven. We kregen daar dagelijks vragen over boekhoudprogramma's, betaalbatches, ClieOp bestanden en dergelijke en hoe dit in het huidige Sepa betaalsysteem, dat destijds net werd geïntroduceerd werd, werkte.

Ik ben dus gewoon op de hoogte van de werking van zo'n (betaal)batch. Het gaat mij erom wat de medewerker mij vorig jaar, toen ik zelf éénmaal niet op tijd was binnen de herinneringstermijn, heeft verteld. Wat hij zei was dat doordat er sprake is van een tussenpartij het een tijdje kan duren voor de afdeling debiteuren door heeft dat een klant nog een openstaande premie heeft. Langer dan bij een verzekering waar er geen sprake is van een tussenpartij.
Die informatie wordt waarschijnlijk zoals u ook suggereert aangeleverd d.m.v. een batch. Maar het gaat mij erom dat de herinneringsmail met daarin een betaallink via iDeal niet geautomatiseerd worden verstuurd. Waarom komen deze telkens weer op een andere dag aan? Waarom niet op een vaste datum/tijd? Bij bedrijven die dit geautomatiseerd doen zit daar een zekere logica in. Dat is bij hun niet het geval. Ook is dit altijd tijdens werktijden maar nooit in de nacht of avond. Komt nog bovenop dat de medewerker zelf aangaf dat dit bij hun door een medewerker zelf wordt verstuurd. Dat hij/zij dit in bulk doet dat zal vast wel, maar in ieder geval komt er wel nog eerst een persoon aan te pas. Dat is gewoon wat mij verteld werd door iemand van de klantenservice zelf!

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 23:14
5235 Antwoorden / 12 Vragen

En die medewerker geloofd u wel, maar iedereen die hier reageert trekt u in twijfel.
Elke dag krijg ik automatische lijsten toegestuurd van mijn werk. Daar komt geen mensenhand aan te pas. En toch, in uw ogen gek genoeg, komt dit de ene keer om 4 uur 's nachts, dan weer rond 7 uur 's ochtends, er zijn wel eens dagen dat het pas in de middag komt. Er is geen peil op te trekken. Ik ben afhankelijk van een server in Duitsland en die word weer gevoed door allerlei andere computers. Geautomatiseerd wil niet zeggen dat altijd alles op hetzelfde moment is. De verzekeraar is afhankelijk van wanneer zij de gegevens binnen hebben en verder kunnen verwerken.

U bent bij lange niet de enige klant van Voogd. Als ze handmatig alle herringeringsbrieven moeten maken, dan is er een pak personeel nodig. Even als vergelijk, het bedrijf waar ik voor werk heeft 45.000 actieve klanten. Er zijn slechts 3 dames op kantoor die de debiteurenadministratie doen. En die taken zijn heel breed. Ons te woord staan, klanten die bellen te woord staan, kredietchecks doen en klanten nabellen die betaalafspraken niet zijn nagekomen. Een standaart betalingstermijn hier is 20 dagen. Hoeveel klanten denkt u betalen niet binnen die 20 dagen? Dat zijn er meer dan 3 dames aankunnen om elk afzonderlijk aan te schrijven. Op dag 23 komt er een automatische brief uit de printer, word in een envelop gedaan en komt op een stapel te liggen voor de postkamer. Op dag 30 komt er automatisch een tweede brief via dezelfde weg. En pas daarna gaan de dames persoonlijk ingrijpen om te achterhalen waarom er niet betaald word.
3 dames de fulltime werken kost de werkgever €10.000 per maand. Aan de eerste herinnering word niets verdiend, sterker, dat kost geld. Denkt u dan nog steeds dat er een duur betaalde mensenhand hier aan de slag mee gaat? Al zou je maar 1 medewerker dag in dag uit aan het werk hebben om klanten handmatig een 14 daagse brief te sturen, dan kost dat meer dan €3.000 per maand. Wie gaat dat betalen?

Dergelijke brieven gaan volautomatisch. Waarom u het niet ontvangen heeft? Tja, natuurlijk kan er een bug in het systeem gezeten hebben. Maar het kan ook zo zijn dat uw mailprogramma een te goede controle heeft en de mail niet doorgelaten heeft. Dan is het een hele dure actie van u om dit al jarenlang te laten sudderen.
En waren het wel incassokosten? De bedragen namelijk wettelijk 15% met een minimum van €40,-.

Maar ondertussen ben ik er wel klaar mee. U wist dat u moest betalen, u hebt niets ondernomen om te willen betalen, u betaald vaker te laat, u laat de andere partij nodeloos wachten op hun geld en ik kan heel goed begrijpen dat verzekeraars een clausule hebben dat ze om deze redenen verzekeringen opzeggen of schorsen. Zoals al genoemd, hoe zou u reageren als het andersom was. U hebt te weinig geld om het huishoudboekje sluitend te maken, maar u gokt nu met enorme bedragen. Niet bepaald slim te noemen.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 23:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u wel gelezen wat ik eerder schreef? Deze verzekeraar is de enige partij waar de automatische incasso wel eens van mislukt doordat ze zelf geen flexibiliteit bieden waar anderen dit wil doen. Om deze reden betaal ik vaker via de herinnering die ze me achteraf sturen. Ruim een jaar geleden was ik één maal te laat met het betalen hiervan en had ik zelf domweg niet goed opgelet of ik een herinnering in mijn mail had gekregen. Daarvoor belde ik op om te informeren en met de vraag of de incassodatum niet kon worden aangepast. De medewerker in kwestie zei toen zelf letterlijk: "ik kan deze datum helaas niet voor u aanpassen. Als u op deze manier zoals u nu doet via de herinnering die wij sturen de premie wilt betalen is dat ook prima, zolang het maar binnen die gestelde termijn binnen is". Dus de medewerker geeft zelf aan dat het oké is en de mensen hier, waaronder u, doen alsof het een doodzonde is? En wat betreft het handmatig/geautomatiseerd verhaal: waarom zegt diezelfde medewerker dan dat het handmatig wordt gedaan en dat daarom de mail niet altijd op dezelfde dag wordt verstuurd toen ik daarnaar vroeg? Hij zal dit toch beter weten lijkt mij aangezien hij zelf voor deze verzekering werkt. Ik heb nooit gezegd dat de brieven helemaal handmatig getypt zijn waar u het over heeft. Het zijn wel telkens standaardmails met dezelfde tekst etc. alleen dan voorzien van een andere datum en betaalkenmerk etc. De mails komen dus elke keer op een andere dag/tijdstip aan. Altijd binnen kantooruren, terwijl ik van andere bedrijven die zo'n mails sturen dit altijd op een vast tijdstip of dag binnen krijg. Zo stuurt mijn internetprovider altijd elke maand exact op dezelfde dag en tijdstip mij een mail met factuur en betaallink. Daar zit altijd 100% logica in.

Au
door Aurora123 Jul 10, 2024 om 00:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

En nog in antwoord op wat u stelde of vroeg:

Ja, het waren aanmaningskosten. Eerste herinnering (Wik brief) gratis, €5,00 bij de tweede herinnering ofwel formele aanmaning en bij alsnog in verzuim blijven van de betaling loopt dit op tot de wettelijke €40,00. U zegt minimum €40,00, maar dit is het maximum.

En nee ik heb mijn e-mail niet te streng ingesteld staan. Ik gebruik gewoon Outlook en heb altijd alle mail van ze binnen gehad. Ik gebruik ook dagelijks de zoekoptie en krijg al hun mail gewoon naar boven na het zoeken. In de spam ook geen gemiste e-mails. De mail van vandaag, nadat ik vroeg om een bewijs, kwam ook gewoon binnen.

Iv
door Ivo W - Jul 9, 2024 om 17:50
765 Antwoorden / Vragen

De betaaldag zal elke maand hetzelfde zijn, uitgezonderd de maanden waar deze dag in het weekend of op een feestdag valt. In die maanden zal de incasso de dag na het weekend of de feestdag verwerkt worden.
Daar is geen afwachten, gissen en raden voor nodig. Dat weet u gewoon vooraf.

U weet ook welk bedrag er dan afgeschreven wordt door de verzekering. Bij een beetje fatsoenlijke bank is een ingediende incasso opdracht ook al voor de klant zichtbaar enkele dagen voordat de incasso wordt uitgevoerd.
En mocht dan tóch op de dag waarop de incasso uitgevoerd wordt het saldo te laag zijn, dan probeert jouw bank één tot drie dagen later opnieuw de incasso uit te voeren.

Als het regelmatig tot vaak voorkomt dat de incasso voor de autoverzekering mislukt, dan bent u mijns inziens niet meer te goeder trouw. U schendt dan immers herhaaldelijk de afspraken die u met de verzekeringsmaatschappij heeft. Als dat héél af en toe (maximaal één keer per jaar) gebeurt, dan kan dat gebeuren. Maar als ik tussen de regels van het verhaal door lees, komt het bij u veel vaker voor dan één keer per jaar de betaling missen.

Bij veel verzekeraars krijg je een maandelijkse of jaarlijkse korting wanneer je per automatische incasso betaalt. Als de automatische incasso dan telkens/regelmatig mislukt, kun je niet meer spreken van betaling per automatische incasso. En dan mag de korting die je daarvoor ontvangt, of de extra kosten voor betaling per bankoverschrijving, gewoon in rekening worden gebracht. Dat is niet gek of onredelijk. Bij de eerste keer een misluktei incasso zullen ze daar nog wel coulance voor geven (dus geen extra kosten), maar na drie of vier keer niet optijd betalen via automatische incasso komt het voordeel voor automatische betaling natuurlijk wel een keer te vervallen.

Los van dit alles:
Systemen bij grote bedrijven zijn zo ingericht dat de brief (herinnering) waarvan u een kopie in PDF heeft ontvangen, automatisch wordt aangemaakt en verzonden. Dat is nu juist het voordeel van automatische incassos voor het bedrijf: de controle van de betalingen, het correct inboeken op de juiste debiteur en het indien nodig versturen van herinneringen wordt volledig geautomatiseerd.
En juist omdat dat gedeelte volledig geautomatiseerd is, is het bijzonder onwaarschijnlijk dat de medewerker waarmee u gesproken heeft snel zelf een dergelijke brief heeft aangemaakt. De eerstelijns klantenservice medewerkers kunnen namelijk helemaal niet zo'n brief zelf op de plek in het systeem zetten waar deze normaal gesproken automatisch zou worden neergezet.
Als de medewerker dus zelf wat geknutseld heeft, dan is dat héél snel te achterhalen en riskeert die persoon ontslag op staande voet wegens fraude. Want alle handelingen in het systeem worden gelogd.

Dat een mail met bijlage vanuit het systeem van een groot bedrijf er een kwartier over doet voordat die bij u is, is ook helemaal niets vreemds. Uitgaande mails worden in een wachtrij geplaatst en in kleine batches verzonden. Daarnaast is het ook goed mogelijk dat de medewerker in het ticket eerst een samenvatting van het telefoongesprek heeft geschreven voordat de mail aan u is verzonden.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 18:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp de strekking van uw standpunt en dit zijn natuurlijk dingen die ik ook had kunnen neerschrijven.
Al kloppen bepaalde zaken niet.

Punt 1: Of er één of meerdere incassopogingen worden gedaan hangt niet van de bank, maar van de incassant in kwestie af. Voogd & Voogd kiest er klaarblijkelijk voor slechts één poging te doen en verzoekt vervolgens het bedrag via een herinnering met betaallinkje te voldoen.
Punt 2: de betaaldag of laat ik zeggen de dag waarop de incasso komt is telkens zo aan het eind van de maand. Net op het meest ongunstigste moment in mijn geval. Ik heb in het verleden gevraagd of ze dit kunnen aanpassen maar deze mogelijkheid biedt deze verzekeraar helaas niet. Ook beschikken ze niet over een digitale omgeving waar men kan inloggen om zelf een betaling per iDeal te kunnen voltrekken. Dat kan pas op het moment dat zij een herinnering sturen per mail. Of je moet daarvoor zelf elke keer gaan bellen om hiervoor een verzoek te doen. Niet flexibel wat mij betreft vergeleken met andere verzekeraars waar ik in het verleden klant was waar dit allemaal wél mogelijk was.
Punt 3: u stelt dat een geautomatiseerd systeem dit allemaal regelt. Maar in dit geval betwijfel ik dit. Het verloopt namelijk via een andere partij omdat het via Pricewise is afgesloten. De incasserende partij is dus niet de afdeling waar ze de klantenservice aansturen en de herinneringen versturen blijkbaar. Zij zeggen zelf pas na langere tijd in hun systeem te kunnen zien of iemand betaald heeft en ik vermoed dan ook dat dit daar handmatig wordt gedaan. De herinneringen worden namelijk ook elke keer op een andere dag/tijdstip verstuurd.
Punt 4: ik heb zelf ook ooit op een klantcontactcenter gewerkt en daar duurde het echt geen kwartier voor een mail bij de klant binnenkwam. Ook ligt het er maar net aan per bedrijf of een mail handmatig wordt opgesteld of geautomatiseerd. Zeker bij specifieke klantvragen is geautomatiseerd zeker geen standaard.

Ik vermoed dat er gewoon iemand een fout heeft gemaakt en de herinnering abusievelijk niet is verstuurd. Degene met wie ik vanmiddag sprak heeft dit niet willen toegeven en probeert nu te doen alsof de fout enkel bij mij ligt en probeert dit toe te dekken door mij zogenaamd een bewijs door te sturen van een eerder gestuurd pdf-je. Een pdfje wat iedereen zo kan maken. Het bewijst totaal niet dat destijds, op 17-6 waarop het gedateerd is, die mail mijn postvak ook daadwerkelijk heeft bereikt. Ik vroeg om een bewijs dat ik de mail ook daadwerkelijk had ontvangen, bijvoorbeeld door de mail nogmaals door te sturen vanuit hun waardoor je bovenaan de oorspronkelijke datum/tijd kunt zien of een ontvangstbevestigingof iets dergelijks. Niets van dat!

Wat natuurlijk ook kan is dat er opzet in het spel is omdat ze het zat zijn dat de incasso vaker mislukt, in de hoop dat ik in de problemen kom en ik weinig te bewijzen heb dat ik die herinnering niet heb gekregen. Dat kan ik dus ook weer niet bewijzen maar ik heb sterke vermoedens wat dat betreft. Zeker gezien het feit dat de medewerkster direct een hele nare toon opzette en zich al direct behoorlijk begon te verdedigen voordat ik überhaupt maar iets had kunnen zeggen.

rj
door rjw Jul 9, 2024 om 19:08
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt toch gewoon zorgen dat je een paar dagen voordat het afgeschreven wordt zorgen voor voldoende saldo door een beetje spaargeld over te maken naar je betaalrekening.

Iv
door Ivo W Jul 9, 2024 om 19:46
765 Antwoorden / Vragen

U doet heel veel aannames in uw voordeel. Alleen zo werkt het niet in het grotemensen leven.

Punt 1 is vooral afhankelijk van je bank. En nogmaals: je bank geeft ook melding van de mislukte incasso.

Punt 2 is wat u daar schrijft niet relevant. Ongeacht de dag waarop de incasso valt, moet u zorgen voor voldoende saldo. Gewoon elke maand opnieuw. Het maakt voor uw totale uitgaven die u elke maand heeft ook niet uit op welke dag van de maand een incasso wordt afgeschreven.
Zou de verzekering bijvoorbeeld een week eerder worden afgeschreven, dan heeft u daarna voor een andere betaling te weinig saldo. Dus dat is lood om oud ijzer.

Punt 3: price wise is niets anders dan een tussenpersoon en de betalingen worden gewoon rechtstreeks bij u afgeschreven zoals bij elke andere verzekerde bij dezelfde maatschappij.
Als u dan voor dit soort issues contact opneemt met pricewise, dan klopt het inderdaad dat zij, als tussenpersoon, geen directe toegang hebben tot de systemen van de verzekeringsmaatschappij.

Punt 4: dat het bij uw werkgever wellicht anders ging, betekent helemaal niets. Soms krijg ik na contacten met een klantenservice inderdaad vrijwel direct een bevestigingsmail, soms duurt het ook wel meer dan een uur. Zeker wanneer het een uitgebreid gesprek is geweest en/of het een mail met bijlagen betreft, is het niet ongebruikelijk dat een mail even  "onderweg" is.

Maar blijf vooral lekker eigenwijs. Ik hoef de rekening daarvan niet te betalen.

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Punt 1: Het hangt niet van de bank maar van de incassant af, neem dit nu maar van mij aan of zoek dit zelf op. Ik zit bij ING en Voogd & Voogd schrijft slechts éénmaal af. CZ, waar ik vroeger ook per incasso betaalde doet dit twee maal.
Dus die bewering is níet waar.

Punt 2: Bij huishoudens met weinig geld is dat nu eenmaal niet zo eenvoudig als u stelt. Soms zijn er andere betalingen die er spontaan tussendoor komen en die door de bank eerder worden verwerkt. Bijvoorbeeld een incasso van iets dat maar eens per kwartaal of per jaar wordt betaald. Om die reden heb je gewoon een bepaalde periode in de maand vaak geen positief saldo op de rekening waardoor de betaling alsnog mislukt. Daarom hebben veel bedrijven tegenwoordig de optie om op een ander moment de incasso te laten plaatsvinden of kun je zelf ergens inloggen om het bedrag te betalen. Dat bieden zij allemaal niet aan en daar kom je pas achter als je al klant bent.
Zelfs budgetbeheerders en gemeentes adviseren om betalingen zoveel mogelijk te laten inplannen op het moment dat het inkomen gestort wordt. Terwijl u beweert dat het niet uit zou maken zijn deze instanties het daar dus niet mee eens.

Punt 3: Heeft u min of meer zelf beantwoord dat het dus klopt wat ze zelf voor informatie geven. Wat dus ook bevestigt waarom het bij hun zo lang duurt voor een herinnering wordt verstuurd na het mislukken van de incasso.

Punt 4: Waarom zou een mail andere keren wel gewoon correct aankomen en dit keer ineens niet? Dat is gewoon hun fout en kan niet aan mij of mijn mailbox liggen. Dan had ook andere mail van hun of van derden niet bezorgd moeten worden en dit is gewoon nooit het geval geweest. Dus is de enige conclusie dat zij zelf hebben zitten slapen en dit nu proberen toe te dekken.

sw
door swat1500 - Jul 9, 2024 om 18:05
3850 Antwoorden / 0 Vragen

U draagt de verantwoordelijkheid dat u voldoende saldo op uw rekening heeft om verwachte incasso's te kunnen betalen. U bent met de verzekeraar de verplichting aangegaan tijdig uw premie te betalen.
U heeft inmiddels al voldoende informatie gekregen wat u zou kunnen doen.
U loopt thans een groot risico dat de verzekeraar op het moment van de jaarlijkse verlenging afscheid van u gaat nemen. Voor u 10 klanten die wel elke keer op tijd betalen.
Zoals gezegd zal het dan lastig kunnen worden een nieuwe verzekeraar te vinden tegen hetzelfde tarief wat u nu betaald. U loopt een aanmerkelijke kans om als wanbetaler aangemerkt te worden.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 18:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dan betaal ik nog liever iets meer en dat ik daar wat meer flexibiliteit van hun uit voor terug krijg dan dit. Bijvoorbeeld dat ik zelf de incassodatum kan kiezen of zelf ergens kan inloggen om het bedrag netjes en op tijd te kunnen voldoen.
Mogelijkheden die andere verzekeraars waar ik klant ben geweest in het verleden wel gewoon boden. Zodat ik daar nooit te laat was met betalen. En ik ook nooit hoefde te gaan bellen of dagelijks mijn mail moest gaan checken. Never nooit deze of een soortgelijke verzekeraar nog voor mij. Die paar euro lagere premiekosten wegen niet op tegen de ellende en extra gezeik die het met zich meebrengt doordat ze totaal geen betaalflexibiliteit bieden. En nog klantonvriendelijk op de koop toe ook! Iemand voor leugenaar uitmaken terwijl ze hun systeem zelf nuet helemaal op orde hebben en de fout deels ook bij hunzelf ligt!

Iv
door Ivo W Jul 9, 2024 om 19:11
765 Antwoorden / Vragen

Wanneer u als wanbetaler aangemerkt wordt door deze verzekeraar en daarmee verlenging of een nieuwe polis geweigerd wordt, danwel de verzekering wordt opgezegd, dan kunt u vervolgens nergens anders voor "iets meer" verzekerd zijn.

U mag dan uitsluitend nog aankloppen bij De Vereende verzekeringen. Dan moet u rekening houden met een premie die 3 tot 4 keer zo hoog is als bij reguliere marktpartijen.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 19:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom wil ik dus z.s.m. weg bij deze verzekeraar. Op deze manier zorgen ze er zelf voor dat ze het zo naar zich toe kunnen trekken dat ze iemand als wanbetaler neer kunnen zetten doordat ze zelf nul flexibiliteit bieden als verzekeraar. Waarom niet gewoon zelf je incassodatum kunnen kiezen? Of de mogelijkheid aanbieden om gewoon op een andere wijze te betalen? Vroeger betaalde ik, net als mijn ouders, alles netjes per acceptgiro of periodieke overschrijving en ik had nooit een soortgelijk probleem.
En waarom zegt de verzekeraar zelf een jaar geleden nog dat ze het ook prima is om het op deze manier via een linkje te betalen, nadat ik ze belde en vroeg of ze niet op een andere dag konden incasseren? Wat helaas niet kon. Dan moeten ze dat antwoord ook niet geven vind ik!

sw
door swat1500 Jul 10, 2024 om 09:44
3850 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekeraars zijn er niet voor u. U bent.er voor de verzekeraars.
Oftewel men wil in beginsel alleen aan u verdienen en u moet hen vooral niet teveel kosten. Uw betalingsgedrag in de gaten houden en aanmanen levert extra kosten op. Een keer een betalingstermijn missen zal nog wel worden geaccepteerd maar zodra dit vaker voorkomt zal dit gevolgen hebben om de kosten laag te houden.
De service die u wenst en kennelijk zelf eenzijdig creëert kost geld en die biedt uw huidige verzekeraar niet.
U zult dus moeten gaan zoeken naar een verzekeraar die deze service wel biedt en als die bestaat hangt daar ook een prijskaartje aan.
Dat prijskaartje wordt nog hoger als uw huidige verzekeraar u eruit gooit vanwege wanbetaling.
Bij de Vereende zal de handhaving van de betaaltermijn nog stricter zijn en nog minder ruimte bieden voor flexibiliteit.

sira
door sira - Jul 9, 2024 om 19:10
2514 Antwoorden / 24 Vragen

Het enige wat je dus kunt doen is een mail afwachten

Helaas werkt dat niet zo, u bent degene die moet anticiperen. Een verzekering is een brengschuld en u bent er helemaal zelf voor verantwoordelijk dat er op tijd wordt betaald of dat er voldoende saldo op uw rekening staat. Voogd & Voogd kan zelfs de polis stopzetten als u nu niet betaalt, waarna een andere verzekeraar u kan weigeren vanwege wanbetaling bij V&V en dan heeft u een heel groot probleem.

Wat is de reden dat er regelmatig onvoldoende saldo op uw rekening staat? Verdient u te weinig of leeft u te ruim?
Ga uw inkomsten en uitgaven per maand eens naast elkaar zetten en kijk waarop u kunt bezuinigen of misschien heeft u iemand in uw directe omgeving die daarmee kan helpen of adviseren. Een buffer voor onvoorziene omstandigheden is altijd belangrijk.

wi
door wilhelmina59 - Jul 9, 2024 om 19:32
547 Antwoorden / 0 Vragen

Daar ben je als autobestuurder geheel zelf verantwoordelijk voor.
Zorg dat er gewoon voldoende saldo op de betaalrekening staat.
Meer smaken zijn er niet.
De betalingsverantwoording niet bij een ander neerleggen.
En naar een andere verzekeraar gaan zal niet makkleijk worden met uw betaalhistorie.
Dat wordt meestal de Vereende  u komt dan van de regen in de drup.
Deze verzekeringen zijn er niet voor de lol, schade is bij de meest simpele  aanrijding al enorm hoog en dan heb ik het niet over de medische kosten.
Succes.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 19:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op deze manier zorgen ze er zelf voor dat ze het zo naar zich toe kunnen trekken dat ze iemand als wanbetaler neer kunnen zetten doordat ze zelf nul flexibiliteit bieden als verzekeraar. Waarom niet gewoon zelf je incassodatum kunnen kiezen? Of de mogelijkheid aanbieden om gewoon op een andere wijze te betalen? Vroeger betaalde ik, net als mijn ouders, alles netjes per acceptgiro of periodieke overschrijving en ik had nooit een soortgelijk probleem.
En waarom zegt de verzekeraar zelf een jaar geleden nog dat ze het ook prima is om het op deze manier via een linkje te betalen, nadat ik ze belde en vroeg of ze niet op een andere dag konden incasseren? Wat helaas niet kon. Dan moeten ze dat antwoord ook niet geven vind ik!

wi
door wilhelmina59 Jul 9, 2024 om 19:41
547 Antwoorden / 0 Vragen

Los van uw aanvullende commentaar
Als u mij als ONVERZEKERDE AUTOMOBILIST omverrijd  heb ik het nakijken voor de rest van mijn leven.
U beroept zich op geen geld ed  wat betreft premiebetaling.....
Nou die maandelijkse premies zijn een schijntje als u naar de kosten kijkt die u verzoorzaakt als onverzekerde automobilist.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 22:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

En u denkt dat ik zo dom zou zijn onverzekerd de weg op te gaan?
En waar zeg ik dat er geen geld is voor de premiebetaling? Ik rijd al sinds 2010 auto op mijn eigen naam en betaal dus al 14 jaar netjes mijn premie. Bij andere verzekeraars is dit nooit een probleem geweest. Ofwel kon je zelf de incassodatum kiezen, schreef een verzekeraar gewoon op een ander moment als de eerste poging niet lukte, betaalde je gewoon via een acceptgiro, automatische/handmatige betaling of kon je inloggen via hun portaal om via iDeal te betalen. Al deze flexibiliteit biedt deze verzekeraar niet en dus zorgen zij met hun stugge handelwijze ervoor dat iemand niet tijdig betaalt. Dit terwijl ik als klant zelf heb verzocht om een ander incassomoment of een andere oplossing. Kon allemaal niet.
Dus wat bezielt u om te doen alsof ik niet zou willen voldoen aan mijn betaalverplichting?

Iv
door Ivo W - Jul 9, 2024 om 19:50
765 Antwoorden / Vragen

Bij dit soort topics vraag ik mij altijd af:
Wat zou de topicstarter er van vinden als zijn of haar eigen werkgever of uitkeringsinstantie de ene keer 3 dagen te laat en de andere keer 10 dagen te laat het inkomen uitbetaalt? En het inkomen meestal pas een keer overgemaakt wordt nadat er al een herinnering verstuurd is door de TS?

Zou dat dan ook "moeten kunnen"?
Of gaan er dan ineens andere normen tellen?

ne
door neodutchio - Jul 9, 2024 om 19:50
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Aurora,
De hele wereld is gek behalve u. Ik ga niet naar de Aldi omdat ik daar voor mijn doen te lang in de rij voor een kassa moet staan wachten. Dan kan ik toch gaan, maar dan moet ik niet gaan klagen dat er te weinig personeel is. U bent verzekerd bij Voogd&Voogd. De verzekeraar bepaald de voorwaarden, niet de klant. Als u een flexibel betaaltermijn hebben, dan had u niet voor deze verzekeraar moeten kiezen.
U bent enorm aan het doorslaan. U geeft iedereen de schuld, slaat flink om u heen, maar vergeet in de spiegel te kijken. Herinneringen die handmatig gemaakt worden, betalingen die handmatig gecontroleerd zouden worden, liegen over verstuurde mails, niet snappen hoe baches werken en u denkt dat ze u bewust in de problemen willen brengen. Maar u vergeet het allerbelangrijkste: de plicht die u zelf heb.

Wellicht is het beter om ander hulp in te schakelen. Als u echt denkt dat een dergelijke zakelijke partij er plezier uit haalt om klanten bewust in de problemen te brengen en zelf geen geld wil ontvangen, dan gaat het niet goed. Zoek hulp om uw huishoudboekje op orde te maken en te houden.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 22:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is door de verzekeraar zelf min of meer gezegd vorig jaar. Bel ze op en vraag het na als je aan deze informatie twijfelt. Ik herhaal gewoon hun eigen woorden.

En nee ik ben niet aan het doorslaan. Het gaat mij erom dat mensen zoals u bedrijven altijd goedpraten, ook al maken zij ook gewoon fouten. Een klant moet zich als afnemende partij aan de (betaal)afspraken houden, maar daar staat tegenover dat het bedrijf zich ook aan hun voorwaarden en wat daar over bepaald is moet houden. Volgens mij staan zij, maar u ook, niet boven de wet. Er is nog altijd zoiets als de wettelijke bepaling die zegt dat een bedrijf eerst een kostenloze herinnering moet sturen alvorens incassokosten in rekening mogen worden gebracht. Dat heeft het bedrijf in dezen verzuimd. De bewijslast, voor wat betreft de herinneringskosten, ligt bij het bedrijf heb ik zelf daarnet nog gelezen. Dus die €5 euro, hoe klein het bedrag ook is, is wettelijk gezien onterecht. Daar gaat het mij om en daar blijf ik bij. Wat u daar moreel gezien van vindt interesseert me niet en daar vraag ik ook niet om (zie ook mijn bericht in de openingspost). Daar deel ik gewoon dezelfde mening als de anderen die dat hier verkondigen. Het gaat mij er nu louter om wat juridisch gezien mag. Voor zover dat wettelijk is vastgelegd mag het feit of zo'n maatregel wel of niet wordt genomen mag niet arbitrair worden toegepast of afhankelijk zijn van het sentiment van de verzekeraar uit. Daar bestaat gewoon rechtspraak over.

Als een klant zich aan zijn afspraken moet houden moet een bedrijf, in dit geval een verzekeraar, dit net zo goed. Net als de overheid dit ook moet. Als er daar en bij de bedrijven geen misstanden zouden zijn hadden fora waaronder deze en radar ook niet hoeven bestaan.

Fietser55
door Fietser55 Jul 10, 2024 om 18:51
Antwoorden / Vragen

Eigenlijk is al gezegd door meerdere antwoorden wat ik grotendeels ook vind, maar indien u het echt zeker weet, geen 1e herinnering of mail te hebben ontvangen, kan het misschien in de SPAMmap terecht zijn gekomen? Waardoor u het misschien over t hoofd gezien heeft?
Zeker met mailadressen die info@ bevatten, gebeurt zulks vaak.

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Fietser55 Nee, ik heb al meermaals aangegeven dat ik deze mail niet heb ontvangen. Ook niet in mijn spam. De mailbox werkt naar behoren en ik heb vanaf halverwege juni IEDERE dag ingelogd om te kijken of de mail al binnen was. Dit heb ik gedaan om hem juist niet te missen.

Dus ja, ik had niet voldoende saldo op het moment van de incasso. Dat is één. Maar het bedrijf dient dan ook een herinnering te sturen wat ze normaal ook altijd doen. Behalve dit keer, waarbij nu direct een 'tweede' herinnering wordt gestuurd en wordt verwezen naar een eerdere mail die dus nooit is aangekomen. Dat is nu het hele probleem. Het was dus ook niet zo dat ik niet wilde betalen, in tegendeel. Ik ben al zeker 2 jaar klant en heb altijd gewoon betaald. Alleen dus niet altijd met hun incasso omdat die nu eenmaal op een ongunstig moment komt, terwijl mijn inkomen ergens halverwege de maand binnenkomt. Daar heb ik destijds ook voor gebeld waarbij de medewerker zei dat het ook goed was als ik via de herinnering betaalde als het echt niet anders kon, dat was "ook prima' waren letterlijk zijn woorden. Ik vind het op opmerkelijk dat er eerst zoiets wordt gezegd en nu er door hun een fout wordt gemaakt en ik de mail niet heb ontvangen er gelijk wordt gedaan alsof ik sta te liegen. Dáár ging het mij om. Mijn vraag hier was dan ook al enkel of er een mogelijkheid was om onder protest te betalen. Omdat ik het niet met de €5 extra kosten eens was. Alleen om het feit dat die eerste herinnering niet is bezorgd en zij direct zo'n idiote reactie geven aan de telefoon.

Om verdere problemen wat betreft niet verzekerd zijn maar te voorkomen heb ik er nu voor gekozen die €5 extra maar te betalen via het iDeal linkje in hun mail maar wel direct over te stappen naar een andere verzekering. Die €5 steken ze maar ergens waar de zon niet schijnt maar ik hoef daar in ieder geval geen klant meer te zijn. Dan betaal ik liever maandelijks iets meer voor een verzekering die tenminste meer flexibiliteit biedt en waar ze de klant niet onterecht voor leugenaar uitmaken.

ja
door janvano - Jul 9, 2024 om 21:27
5 Antwoorden / Vragen

Uw mail komt op mij over alsof u het er vaak (bewust??) op laat aankomen dat u aan de betaling herinnerd moet worden. Het sturen van een eerste herinneringsmailtje is geen handwerk, doch gebeurt procedureel geautomatiseerd met vastlegging van datum. De kans dat u dit mailtje gemist hebt lijkt mij groter dan dat de procedure niet goed werkte. U weet wanneer (datum) een premieincsso komt, zorg dan voor voldoende saldo. Ook de SPAM controleren!!
Dat u deze kommentaren niet wenst te horen kunt u voorkomen door niet het slachtoffer te spelen en voor voldoende saldo te zorgen.
Vermoedelijk zal de maatschappij het op prijs stellen dat u de verzekering opzegt.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 22:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op deze manier zorgen ze er zelf voor dat ze het zo naar zich toe kunnen trekken dat ze iemand als wanbetaler neer kunnen zetten doordat ze zelf nul flexibiliteit bieden als verzekeraar. Waarom niet gewoon zelf je incassodatum kunnen kiezen? Of de mogelijkheid aanbieden om gewoon op een andere wijze te betalen? Vroeger betaalde ik, net als mijn ouders, alles netjes per acceptgiro of periodieke overschrijving en ik had nooit een soortgelijk probleem.
En waarom zegt de verzekeraar zelf een jaar geleden nog dat ze het ook prima is om het op deze manier via een linkje te betalen, nadat ik ze belde en vroeg of ze niet op een andere dag konden incasseren? Wat helaas niet kon. Dan moeten ze dat antwoord ook niet geven vind ik!

En de verzekeraar heeft mij vorig jaar zelf nota bene verteld dat dit bij hun handmatig moet worden gedaan door een medewerker doordat zij via een externe partij doorkrijgen welke premies nog openstaan. Zoals u misschien in andere antwoorden al had kunnen lezen verschilt het elke keer wanneer een herinnering wordt verstuurd. De ene keer is dit 's morgens, de andere keer 's middags. Maar altijd tijdens kantooruren. Er is geen vaste datum waarop dit gebeurt. Dus dat is alleen nog maar een bewijs dat dit inderdaad niet geautomatiseerd gebeurt.

De maatschappij zal het op prijs stellen als er ook inhoudelijke antwoorden zouden kunnen worden gegeven in plaats van het over de sentimentele boeg te gooien. Dat was mijn vraag helemaal niet en als u goed had gelezen had u dat ook gewoon in de OP kunnen lezen!

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 22:46
5235 Antwoorden / 12 Vragen

*Waarom kan u niet zelf een datum kiezen? Heel simpel, er moet spreiding zijn in de geldstromen. Als iedereen tegelijk gaat betalen kunnen systemen crashen. Daarbij heeft niet elke klant dezelfde startdatum en dat is wel een richtpunt qua betalingen.

*Niet op een andere wijze kunnen betalen? Simpelweg omdat dat duurder is voor een bedrijf. Autmatische incasso's zijn geautomatiseerd terwijl bij andere betaalsystemen controles moeten plaatsvinden. Ook elke handmatige bijboeking kost een bedrijf geld. Vandaar dat je bij bedrijven die het wel aanbieden extra moet betalen.

*U had geen problemen bij acceptgiro's. Dat is dan weer apart. Want de acceptgiro stuurde je op of leverde je in bij de bank en dan was het ook afwachten tot die verwerkt werd. Daar zaten dagen tussen. Het gaat simpelweg om het saldo op de rekening.

*Handmatige controles? Heeft u enig idee hoeveel klanten een verzekeraar heeft? Heeft u enig idee hoeveel klanten er zijn die te laat betalen? En omdat het niet op een vast moment gebeurd is dat bewijs dat er mensenhanden bij komen? U geloofd enkel wat u wilt geloven. Er zit niet iemand op kantoor die bericht krijgt dat een klant niet betaald heeft, die vervolgens een mail gaat typen en naar u toestuurt. Deze niet betalers komen in lijsten aan, gaan door de computer heen, volgt een controle over en word verstuurd. Dat gaat in partij, de tijd is afhankelijk van wanneer de lijst binnenkomt en van hoeveel mensen er op staan.

Au
door Aurora123 Jul 9, 2024 om 23:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn anders zat bedrijven waar je tegenwoordig wel degelijk een ander incassomoment kunt kiezen.
En wat betreft het aanbieden van andere betaalmogelijkheden staat dit niet altijd duidelijk vermeld bij het afsluiten en vergelijken van verzekeringen. Daar kom je in veel gevallen pas naderhand achter.
Als ik vantevoren geweten had dat zij zo sober zijn in dit soort dingen had ik deze verzekeraar uiteraard nooit genomen en had ik liever een paar euro meer betaald.

En wat u zegt over inleveren of opsturen van een acceptgiro heeft u het wel over het pre-internetbankierentijdperk. Wat ik deed was gewoon de betaling via internet/mobiel bankieren (voorheen ook via telefonisch bankierenl) overmaken d.m.v. het betaalkenmerk dat op de (papieren) acceptgiro of factuur geschreven stond. Dat doe ik nu nog altijd zo bij de meeste andere betalingen voor de huur, internetprovider, aflossing krediet, inboedelverzekering, water- gas en licht, pechhulp etc etc. Ik krijg per post of per mail alle facturen en ik maak ze handmatig over met het betaalkenmerk of ik betaal ze via accept-email. De enige betalingen die echt alleen via incasso mogelijk zijn ben ik van gewend dat je dan op zijn minst de betaaldatum kunt bepalen aan de hand van wanneer je inkomen wordt bijgeschreven. Dat is voor mensen met een wat kleinere portemonnee wel zo handig. Zeker betalingen naar de belastingdienst, zoals de motorrijtuigenbelasting waar ik nog nooit een dag te laat ben geweest met betalen, maak ik ALTIJD handmatig over omdat een incasso te weinig flexibiliteit en betrouwbaarheid biedt. Ik ben altijd op tijd met alle rekeningen, zolang je maar zelf kunt bepalen wanneer je het overmaakt en niet overgeleverd bent aan de grilligheid van incasso's.

ne
door neodutchio Jul 9, 2024 om 23:21
5235 Antwoorden / 12 Vragen

En dat is uw denkfout, het is niet aan de klant om te bepalen wanneer iets betaald word. Probeer het eens in de supermarkt, ik denk niet dat u ver komt.
Een automatische incasso is het meest betrouwbaarste. Altijd op tijd en met het juiste kenmerk. En gaat er iets mis, dan kan de klant het weer terughalen.
Ik weet van het hele jaar wat er wanneer geincasseerd word. Alles gaat bij mij op automatische incasso. Ik weet dat ik op de eerste van de maand €750,- op mijn rekening moet hebben staan en de rest gaat automatisch. En geen enkele datum heb ik aangepast, alles op datum van de andere partij. Zodra een incasso niet gebeurd zie ik dat direct. Gaat er een incasso dubbel, merk ik dat direct. En in beide gevallen is een belletje voldoende om te weten wat er aan de hand is.

Au
door Aurora123 Jul 10, 2024 om 00:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

*Het is niet aan de klant om te bepalen wanneer iets betaald word

Dat is het dus juist wel als je niet per incasso betaalt. De crediteur stuurt je een factuur en daarvoor staat een betaaltermijn van X aantal dagen. Zeker 7 maar vaak 14 dagen bij veel bedrijven. Ik ben bij handmatig betalen in al die jaren nog nooit te laat geweest. Omdat ik altijd wanneer mijn inkomen of toeslagen gestort wordt de rekeningen direct ga betalen. Ik zorg er altijd voor dat deze (ruim) voor de vervaldatum worden overgemaakt. Bij een incasso heb je er zelf geen hand in wanneer het van je rekening af gaat en kunt ook niet bepalen of die er nog af kan als er ineens een andere (incasso)betaling net voorrang krijgt waardoor het saldo ontoereikend wordt. Dat vind ik het onvoorspelbare.
En bij de supermarkt zegt u. Daar ga ik ook alleen maar naartoe als ik dat geld op dat moment ook (contant) heb. Daar ga je ook niet achteraf betalen dus dat vergelijk vind ik scheef gaan.

Mensen met wat minder te besteden moeten nu eenmaal soms schipperen met het geld en de rekeningen ook zo verdelen dat je niet in de knel komt te zitten. Daar bieden handmatige betalingen nu juist een oplossing, doordat je flexibel kunt gaan bekijken welke facturen het eerst vervallen en dus voorrang moeten krijgen en welke rekening bijv nog even kan wachten tot er een paar dagen later nieuw geld is. Bij een incasso kan dit niet en die wordt ofwel geweigerd of je bent je laatste geld kwijt aan een rekening waardoor je een paar dagen zelfs geen boodschappen meer kunt doen. Terwijl je bij een handmatige betaling dit zelf kunt een beetje kunt sturen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 10, 2024 om 00:14
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Aurora123,

De enige tips (antwoorden) , die ik u kan geven zijn:

Zorg, dat u alle automatische incasso's betaalt op de dag na uw inkomen-storting.
Dus als u de 23ste uw inkomen krijgt, vraag dan aan uw verzekeringsmaatschappij om de automatische incasso op de 24ste af te schrijven.

Breng uw administratie op orde : dus ,voor de overzichtelijkheid, zoveel mogelijk alles op papier doen.

Au
door Aurora123 Jul 10, 2024 om 01:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. Ik had inderdaad gevraagd of de incasso kon plaatsvinden op een ander moment. Dit kon helaas niet. Ze kunnen niets aanpassen qua datum. Ook incasseren ze slechts één keer en indien dat mislukt sturen ze een herinnering per mail.
Ik heb ongeveer een jaar geleden een keer zo'n herinnering door eigen toedoen gemist en kreeg toen een kweede herinnering waarna ik belde. Ik gaf aan dat het toen mijn eigen schuld was omdat ik niet goed in mijn mail had gekeken en dat de €5 euro dan ook geheel terecht was waarbij ik dat dus vroeg over dat incassomoment of dat er een andere manier was om te betalen.
De medewerker zei hij aanraadde om te zorgen voor voldoende saldo op het moment van de incasso, maar dat het ook "gewoon prima" was als ik achteraf via de herinnering betaalde. Zolang ik maar voor de vervaldatum die in de herinnering vermeld staat betaald heb.
Afgezien van het feit dat hun flexibiliteit en opties om te betalen heel strikt en sober zijn was dat gesprek gewoon prettig en die meneer was ook vriendelijk.
Dit staat dan ook in groot contrast met wat ik nu mee heb gemaakt. Dat er, om welke reden dan ook, door hun een fout is gemaakt en zij mij geen herinnering hebben dit keer kan natuurlijk ook gebeuren. Maar ik vind het schandelijk dat ik direct voor leugenaar word uitgemaakt en wordt gedaan alsof zij geen fouten kunnen maken. Ik werd direct op zeer onfatsoenlijke en bitse wijze te woord gestaan en ik werd afgesnauwd door deze mevrouw.
Waarom zou ik liegen over zoiets terwijl ik eerlijk toe gaf dat ik vorig jaar een keer zelf niet goed had opgelet? Ik was nu juist heel alert en elke dag in mijn mail aan het kijken om te zorgen dat ik de eerste herinnering niet zou missen. Juist om te voorkomen dat ik weer te laat zou zijn en ik het risico zou lopen dat ik zou worden afgemeld en als onverzekerd te boek zou komen te staan. Daarom ben ik boos. Een echte principekwestie omdat ik gewoon 100% weet dat ik de mail echt niet heb gemist en hun bewering dat het wel zou zijn verstuurd gewoon pertinent onjuist is. Ik voel me gewoon niet serieus genomen.

De overige betalingen doe ik overigens per accept-email, losse factuur en zoveel mogelijk handmatig. Dat gaat altijd goed. De enige betalingen die ik per incasso laat gaan is wanneer ze geen andere mogelijkheid bieden of wanneer er extra kosten voor worden gerekend. Maar zoals u aangeeft bieden andere bedrijven dan wel een mogelijkheid aan om de datum zelf te kunnen kiezen waarop dit plaatsvindt. Voogd & Voogd creëert door het ontbreken van deze optie (en ook geen inlogportaal aan te bieden waar je zelf je betalingen kunt regelen) in feite zelf 'wanbetalers'. Toen ik aangaf dat ik het een slechte zaak vond dat je niet zelf een datum kunt kiezen kreeg ik als antwoord: "dat horen we idd vaker."

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 10, 2024 om 03:35
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Aurora 123,

Klik op de volgende link :

https://www.voogd.com/faq/premiebetaling/

Ik heb even goed gekeken op de site van Voogd & Voogd verzekeringen en het klopt inderdaad, dat een datum van betaling vast staat.

Maar ( zie bijgevoegde foto) u kunt wel aangeven wanneer u de verzekering in wilt laten gaan en u betaalt de eerste keer 2 maanden vooruit en daarna 1 maand vooruit.

U zou uw auto dus even kunnen schorsen om een nieuwe datum te kiezen of toch maar overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij.

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de informatie. Dat was idd ook mijn conclusie. Maar ik heb besloten over te stappen naar een andere verzekeraar die gewoon betere opties biedt. Dan betaal ik liever ietsje meer dan dat ik me voor leugenaar laat uitmaken door dit bedrijf terwijl ze zelf in dit geval verzuimd hebben om de eerste herinnering te sturen. Dat gaat gewoon tegen mijn principes in.

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 10, 2024 om 07:28
212 Antwoorden / Vragen

Een herinnering is een service, een betalingsplicht is....een plicht. Je kan hoog en laag springen en ellenlange teksten schrijven met slechte excuses, dit ga je niet winnen.

Jij bent verplicht te controleren of je alles keurig betaald en dat slaat ook op je automatische incasso. En dat de datum niet uitkomt is geen excuus. Want dan heb je dus gewoon te weinig geld en kan je beter naar je uitgaves gaan kijken. Salaris en incasso kunnen elkaar één keer mislopen maar de maand daarop moet je dus dan geld over houden tenzij je het weer uitgeeft aan iets anders.

Dus ik zou als ik jou was wat minder hoog van de toren blazen.

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Daar ging het helemaal niet om! Tuurlijk geldt er een betaalplicht. Die ik ook altijd ben nagekomen, alleen meestal niet via hun incasso maar achteraf via het linkje dat in hun herinneringsmail zit. Zij bieden niet de flexibiliteit om de betaaldatum op een of andere manier aan te passen of op een andere manier te betalen. Om die reden zei de medewerker vorig jaar zélf dat het ook op deze manier mocht toen ik belde om te vragen of het anders kon. Waarom zegt hij dit immers?

Mij ging het hier alleen om het principe dat ik me niet voor leugenaar laat uitmaken dat ik zogenaamd de mail ook afgelopen maand zou hebben gekregen. Dit is gewoon niet waar en ik ga daar heus niet om zitten liegen. Kom op zeg! Ik was en ben het dus niet met de extra €5 eens, dat is alles. Deze heb ik nu wel extra betaald om verdere problemen voor te zijn zoals een bekeuring vanuit rdw want dat zou helemaal het toppunt zijn. Maar dat is ook gelijk mijn laatste maand daar als verzekerde want ik heb het opgezegd. Ik weiger om daar nog klant te zijn als je zo behandeld wordt!

Ozymandias
door Ozymandias Jul 11, 2024 om 10:16
212 Antwoorden / Vragen

Ik lees weer een hoop smoesjes. Jij bent absoluut niet altijd de betaalplicht nagekomen als je vaak te laat betaalt met een herinnering. Je snapt tech wel wat een herinnering inhoud? Dus stop met dat excuus want niemand kan je serieus nemen.

En elk bedrijf gaat jou zo behandelen omdat je een gigantisch bord voor je hoofd hebt. Je principe slaat dan ook nergens op aangezien de fout  gewoon bij je zelf ligt.

Je hebt gewoon niet genoeg geld om alles op tijd te betalen. Ga daar aan werken in plaats van dit gemieper. Het is alsof ik tegen een klein kind praat die zijn vingers in zijn oren stopt. Ben jij altijd zo dwars?

Iv
door Ivo W Jul 11, 2024 om 13:41
765 Antwoorden / Vragen

Door achteraf na een herinnering pas te betalen, bent u de betaalverplichting duidelijk niet nagekomen.

U heeft namelijk afgesproken om per automatische incasso te betalen en daarbij hoort de plicht om te zorgen dat dat ook mogelijk is (voldoende banksaldo). Elke keer dat dat mislukt, betaalt u te laat volgens de overeenkomst.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 10, 2024 om 07:35
914 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring is zo, dat als de incassant niet op de gebruikelijke dag af kan schrijven dat een paar dagen opnieuw geprobeerd wordt. Waarschijnlijk heeft de verzekeringsmaatschappij dat geprobeerd bij jou en keer op keer is dat niet gelukt.

Ik heb maar een paar incasso's lopen voor verzekeringen en ziggo. De rest van mijn vaste lasten heb ik via mijn bankapp op vaste datums ingepland.  Dit omdat ik mijn uitkering achteraf uit betaald krijg

Verder bekijk ik, control freak, iedere week mijn rekening

1paul
door 1paul - Jul 10, 2024 om 07:46
3304 Antwoorden / 0 Vragen

het is veel beter om er voor te zorgen dat er iets van een buffer op uw rekening staat zodat u dit niet meer overkomt dan uw energie aan dit "spelletje"  te besteden, besteed uw energie aan het opbouwen van deze buffer en voor nu, ook al voelt het onterecht, vbetaal deze rekening..

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 08:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Man dat was mijn vraag helemaal niet..
Dat de rekening moest worden betaald snapte mijn reet ook nog wel. Dat is dezelfde dag nog gebeurd als dat ik de zogenaamd 'tweede' herinnering kreeg. Waar het mij om ging was dat ze die eerste herinnering dit keer verzuimd hebben te versturen en direct €5 er bovenop hebben gegooid. Dat mag wettelijk gezien niet en ik heb gelezen dat de bewijslast ook bij de crediteur ligt om aan te tonen dat ze die eerste brief ook hebben verstuurd!
Ik heb juist gewacht op die eerste kostenloze mail omdat daar nu juist een betaallink in staat. Ik heb dat vaker zo betaald en de verzekeraar heeft zelf ooit telefonisch gezegd dat dat "ook prima" was, zolang men maar binnen de vervaldatum die in de mail wordt vermeld betaald heeft.

Zoals gezegd biedt deze verzekeraar totaal geen flexibiliteit die ik van andere verzekeraars en bedrijven wel gewend was. Zoals het aanpassen van de incassodatum, het nogmaals proberen te incasseren wanneer eerste poging mislukt of het aanbieden van een portaal om in te loggen waar je zelf je betaling kan doen via iDeal. Bieden ze allemaal niet aan. Waardeloos bedrijf dus. Ik ga daar ook weg en raadt iedereen aan om deze verzekering niet te kiezen. Ze zijn niet alleen stug in hun werkwijze maar de klantenservice is ook totaal wereldvreemd van klantvriendelijkheid. Ze zijn totaal voor geen reden vatbaar en ze zeggen in feite dat de klant liegt, ook al hebben ze zelf verzuimd om tijdig een brief te sturen. Dat is, naast het feit dat de klant tijdig dient te betalen, óók een fout. Het mes snijdt aan twee kanten.

rj
door rjw Jul 11, 2024 om 09:21
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Waar je zegt "verzuimd hebben te versturen" bedoelde je "verzuimd mijn mail bij te houden". Stop de tijd. De kans dat herinneringen niet verstuurd worden is nihil. Dit zijn geautomatiseerde processen. Zelf kleine administratiekantoren doen dit al niet meer met de hand. Hun boekhoudsystemen sturen dit al automatisch. Laat staan hoe verzekeraars dit doen.

En als je zo ook communiceert met bedrijven gaan ze gegarandeerd met de hakken in het zand. Zou jij ook doen als klanten je zo benaderen.

Au
door Aurora123 Jul 11, 2024 om 09:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nu doe je dus een heel stellige bewering en verlaag je je tot hetzelfde niveau als de verzekeraar heeft gedaan. Kun jij in mijn mailbox kijken? Hoe weet je zo zeker dat ik die mail zou hebben gehad en dat het mijn fout is? Dus die stellige bewering dat ik "verzuimd heb mijn mailbox bij te houden" is gewoon complete bullshit.

Als je goed had gelezen heb ik geschreven dat ik mijn mailbox juist heel goed in de gaten gehouden heb en dat iedere dag meermaals. Ik heb sinds 20 juni, de dag dat de toeslagen van de Belastingdienst zijn gestort elke dag ingelogd en mijn mail van onder tot boven bekeken om te zien of de mail binnen was. De meeste keren had ik de mail op of rond de 17e binnen maar dit was ook wel eens later. Ik heb ook binnen mijn spam gekeken en de zoekfunctie gebruikt. De mail is gewoon niet bezorgd. Dat is gewoon de waarheid en als jij daaraan twijfelt dan zegt dat iets over je vooringenomenheid.

En als het in dit geval ook een geautomatiseerd proces zou zijn, waarom zegt een medewerker vorig jaar dan nog dat het bij hun net iets anders gaat doordat er sprake is van een tussenpersoon? Zij krijgen later door welke premies nog openstaan en versturen dan aan deze groep een herinnering. De herinnering zelf zal zeker geautomatiseerd zijn opgemaakt, het betreft dan ook een standaardbrief waarin de betaaldatum etc aangepast is bij elk schrijven. Maar het geven van de opdracht om de mails te versturen wordt wel handmatig gedaan. Dat is letterlijk door de klantenservice gezegd vorig jaar wanneer ik ook belde om te vragen waar de herinnering bleef omdat ik geen betaallink had. Dat is nu juist de reden dat ik het nu even heb afgewacht omdat ik dus hun werkwijze kende en wist dat het soms langer kon duren!

Mabelle
door Mabelle Jul 11, 2024 om 09:50
581 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals gezegd biedt deze verzekeraar totaal geen flexibiliteit die ik van andere verzekeraars en bedrijven wel gewend was. Zoals het aanpassen van de incassodatum, het nogmaals proberen te incasseren wanneer eerste poging mislukt of het aanbieden van een portaal om in te loggen waar je zelf je betaling kan doen via iDeal. Bieden ze allemaal niet aan. Waardeloos bedrijf dus. Ik ga daar ook weg en raadt iedereen aan om deze verzekering niet te kiezen.

Als die flexibiliteit (betalen wanneer het de klant uitkomt dus) zo belangrijk voor jou is, had je dit moeten controleren VOORDAT je naar deze verzekeraar overstapte. Een belachelijk advies van je om deze verzekering niet te kiezen, omdat jij blijkbaar niet kunt budgetteren. Als ik zo op het financiële randje (waar je bij een kleine tegenslag zo vanaf valt) zou moeten balanceren, had ik die auto allang de deur uitgegooid.

Au
door Aurora123 - Jul 11, 2024 om 09:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

En hier dus het bewijs dat ze telkens weer op een andere dag de mail sturen en het dus géén geautomatiseerd proces is, wat de medewerker van hun klantenservice ook letterlijk gezegd heeft.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 11, 2024 om 11:14
212 Antwoorden / Vragen

Een automatisch proces hoeft niet te betekenen dat het elke maand op de zelfde datum gebeurd. Je gaf zelf al aan 'alles'  te weten van batches. Nou blijkbaar niet als je nog steeds niet kan begrijpen waarom de datum niet altijd het zelfde is en denkt dat deze screenshots bewijs zijn van handmatig werk.

Au
door Aurora123 - Jul 11, 2024 om 09:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Geen vaste logica dus.

Jo
door JohnnyH - Jul 17, 2024 om 17:29
19 Antwoorden / Vragen

Verzekeren is net als tanken, kun jeniet betalen bij de pomp geen benzine.