An
door Anita22 Feb 27, 2018 om 00:48
Geldzaken & recht

Geen hulp andere tandarts als (betwiste) factuur eigen tandars niet betaald is?

Kies van vriend deed serieus pijn, tandarts heeft de verkeerde kies "behandeld' en stuurt een gepeperde rekening. Vriend wil rekening niet betalen omdat de tandarts geen goed werk heeft geleverd. Hij heeft nog steeds ernstige kiespijn, maar andere tandartsen zeggen dat ze hem niet kunnen helpen zo lang die betwiste factuur bij de eerste tandarts niet betaald is. Kaakchirurg kan niets doen omdat de kies (blijkbaar) nog "behandelbaar" is door een tandarts. l
Klopt dit?
Vriend is inmiddels al aan het zoeken naar een tandarts in Duitsland of België om hem van zijn kiespijn af te helpen. Dan maar contant betalen.
Is het waar dat in Nederland een andere tandarts niet behandelt zolang bij de "eigen tandarts" een betwiste factuur open staat?

7014 11 Rapporteer

getty
door getty - Feb 27, 2018 om 07:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Rekening gewoon niet betalen is niet de beste manier. Betaal de nota onder protest en start een officiële klachtenprocedure.
Doet hij dit niet dat levert dit uiteindelijk een fiks hogere nota met veel incasso en deurwaarderskosten er bovenop en uiteindelijk zelfs beslag op inkomen, inboedel of bankrekening .

ha
door harryromijn Feb 28, 2018 om 15:15
272 Antwoorden / 0 Vragen

beslag op... zal er toch eerst een uitspraak van een rechter over de zaak moeten komen. Een incasso-bedrijf kan en mag helemaal niets en een deurwaarder komt pas in beweging met een vonnis in de hand.

panter22
door panter22 - Feb 27, 2018 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Als de kiespijn niet over was na een bezoekje aan de tandarts, is je vriend daarna teruggegaan?
En geklaagd over de behandeling van de verkeerde kies en de rekening hiervoor?
Hoe weet hij dat de verkeerde kies is behandeld als hij bij geen enkele tandarts terecht kan?
Tandartsen zijn niet goedkoop, wat versta je onder een gepeperde rekening, zo'n €500.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2018 om 09:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anita22 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.knmt.nl/voor-patienten/help-ik-heb-een-klacht

edrick3
door edrick3 - Feb 27, 2018 om 09:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vreemde/verkeerde gang van zaken:
Als je naar een tandarts bent geweest dien je de nota te voldoen.
Heb je weer/nog klachten dan ga je terug en ga je niet naar een andere tandarts.
Kom je er met de tandarts niet uit dan start je een klachtenprocedure.
En al bij een kaakchirurg geweest (zonder verwijzing)? Raar.

aurora1
door aurora1 - Feb 27, 2018 om 17:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een tandarts heeft een inspanningsverplichting meer niet. Hoe weet u, of liever uw vriend dat de verkeerde kies van uw vriend behandeld is? Is hijzelf tandarts? Er kan met meer kiezen iets aan de hand zijn.
Als hij een terechte rekening niet betaalt, wordt die rekening alsmaar hoger. Dus niet betalen is zeer onverstandig (vrijwel altijd).
Vriendlief kan toch een klachtenprocedure beginnen? Ik zou ook niet behandelen als een rekening niet betaald is want dat kan de vriend wel vaker doen, het niet betalen van rekeningen.
Is de vriend al terug geweest bij deze tandarts met zijn klacht?
Intussen kan hij bijv. Sensodyne en kruidnagelolie tegen de pijn gebruiken.

martin levie
door martin levie - Feb 28, 2018 om 12:31
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hi, een tandarts is verplicht je te helpen als je pijn hebt ookal staat er een rekening open bij een andere tandarts.

Met vriendelijke groeten,

Martin Levie, tandarts,
[edit-redactie, persoonlijke gegevens verwijderd]

getty
door getty Feb 28, 2018 om 12:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En u wilt dat hij u belt?

panter22
door panter22 Feb 28, 2018 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

De pijn is kennelijk niet zo erg dat vriend een spoedgeval is.
Je weet niet wat hij tegen de secretaresse van een andere tandarts gezegd heeft, Als hij begint met een conflict met zijn eigen tandarts en het niet willen betalen van de rekening, dan kan het wel eens moelijk worden om een andere tandarts te vinden.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 28, 2018 om 13:28
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Tja, waar geeft uw vriend de voorkeur aan, pijn in een kies of pijn in de portemonnee? Bedenk wel dat een nieuwe tandarts hoogstwaarschijnlijk foto's van het hele gebit zal maken en daarmee kunnen de kosten hoog oplopen. Zie verder de adviezen over een klachtenprocedure. Die kan nogal wat tijd in beslag nemen en de afloop is niet voorspelbaar. Ik zou in gesprek gaan met uw eigen tandarts en die rekening lopende de klachtenprocedure onder protest betalen. Anders krijgt u ook nog eens gedoe met aanmaningen, een deurwaarder enz.

donna53
door donna53 - Feb 28, 2018 om 13:38
98 Antwoorden / 10 Vragen

In een noodgeval kun je altijd naar de avonddienst of weekenddienst. Daar word je wel gelijk geholpen maar moet je wel meteen contant betalen. Beter dan kiespijn. En zoals eerder al beschreven is, moet je de andere rekening wel betalen en een klacht indienen.

mo
door mof - Feb 28, 2018 om 14:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of het waar is weet ik niet. Wel denk ik dat het onlogisch is sinds tandartskosten niet meer tot de basisverzekering horen.
als je niet aanvullend verzekerd bent betaal je 100 % van de kosten. De tandarts is in die zin dus gewoon een zelfstandige zoals bijvoorbeeld een loodgieter. Andere tandartsen hebben dan ook niets te maken met een onbetaalde rekening bij een collega. Die had dat uit privacygronden niet mogen doorgeven.
overigens ben ik van mening dat sinds tandartskosten niet meer standaard verzekerd zijn de tandarts gewoon een vorm van garantie moet bieden, net als elk ander bedrijf. De kosten zijn hoog, fouten worden niet doir garantie gedekt. Heel gek.

ha
door harryromijn - Feb 28, 2018 om 15:17
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een tandarts heeft "garantie" te verlenen over de verrichte behandeling. 34 jaar bij dezelfde tandarts en nog nooit een klacht. Wel het omgekeerde: tandartsen, die zijn werk toch erg goed vonden...

An
door Anita22 - Feb 28, 2018 om 19:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie voor de reacties, met name Marita5 en Martin Levie. De tandarts die weigerde blijkt in hetzelfde dorp te wonen, dat verklaart zijn weigering - iets met collegialiteit in een kleine gemeenschap. De verwijzing naar kaakchirurg kwam na bezoek huisartsenpost met heftige pijn.
Vriend heeft inmiddels een hele lieve tandarts gevonden in de grote stad, die vindt dat niemand kiespijn moet hebben als het opgelost kan worden.

marita5
door marita5 Feb 28, 2018 om 19:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@anita22 , graag gedaan , het belangrijkste is dat uw vriend van zijn kiespijn afkomt , bedankt voor het terugmelden .

tot15karakters
door tot15karakters Mar 1, 2018 om 14:29
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Telecom en grote verhuurders doen hetzelfde,  zo voorkom je dat je probleem geval behandelde en de schulden alleen maar hoger worden,  niet leuk maar niet betalen... vele garages zouden ook graag een zwarte lijst van wanbetalers hebben om dit te voorkomen.

Bekijk het eens vanuit een hard werkende tandarts met ook hoge kosten.....