bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 19:45
Geldzaken & recht

Geen pensioenopbouw bij werkgever, verdien ik voldoende?

Goedenavond,

Ik zit de laatste tijd met het volgende in mijn maag:

Ik werk bijna 5 jaar voor dezelfde werkgever. Het werk opzich bevalt goed.

Echter bied mijn werkgever geen pensioenregeling voor zijn werknemers. In het begin dacht ik "lekker belangrijk'' echter nu ik richting de 30 ga denk ik toch steeds meer na over de toekomst en mijn oudedag voorziening.

Nu is het niet zo dat ik zelf van mijn huidige salaris (receptioniste, net geen 10 euro bruto per uur) zelf kan sparen. Ik kom net rond elke maand.

Ik heb een vast contract. Mijn werkgever heeft geen cao. Ik heb al veel opgezocht hierover maar wou toch mijn vraag hier stellen, wellicht heeft iemand een goede tip voor mij.

Ik kijk ook verder naar eventueel een andere job, helaas is dat niet zo makkelijk maar wie niet waagt...

Bedankt alvast!

35927 28 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2017 om 20:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hi Bloem89, was ook mijn eerste advies toen ik je vraag las: sparen. Maar dat blijkt dus niet te kunnen. Dus inderdaad maar blijven zoeken naar iets anders, want "tegen de 30 lopen" en maar €10,00 bruto p.u. verdienen, sorry, maar mij lijkt het bijna uitbuiting van je werkgever.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 20:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Klopt het is niet veel, meestal verdienen receptionistes van mijn leeftijd wel wat meer.

Ik ga eind van het jaar tijdens het gesprek kijken of ik wellicht er wat bij kan krijgen om zo te kunnen sparen voor mijn pensioen.

Maar zeker verder solliciteren.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2017 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon-2017

U verdient dus net het minimumloon. Ik heb natuurlijk geen idee van uw opleiding en de zwaarte van uw functie, maar zelfs een schoonmaakster verdient meer. Achter de kassa in een winkel met een cao worden ze beter betaald.

Ik zou maar eens een gesprek hebben met uw werkgever. U zou ook eens moeten proberen te achterhalen wat voor uw functie gebruikelijk is in uw bedrijfstak.

Als u lid bent van een bond, kunnen zij u daarover informeren.

Maar vijf jaar het minimumloon is armzalig.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 20:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verdien inderdaad net wat meer als het minimumloon. Mijn functie is verder niet zwaar en ik heb MBO 3 gedaan, maar dan nog is het erg weinig.

Bedankt voor de tips, ik ga hier zeker even naar kijken!

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 20:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar zelfs een schoonmaakster verdient meer. Logisch, is pokke werk, als ze het goed doen: best zwaar.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik maar wat vakgerichte cursussen gaan volgen om uw niveau op te krikken. Wellicht is uw werkgever genegen de kosten daarvan te vergoeden en geeft dat ook wat uitzicht op een betere beloning. Succes gewenst.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.

Inderdaad, schoonmaakwerk is best zwaar, maar wel het slechts betaald.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 20:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt helemaal want ik doe schoonmaakwerk erbij en verdien daar ruim 12 euro bruto per uur dus meer als mijn baan als receptioniste..

Wellicht kan ik inderdaad ooit een cursus erbij gaan doen, op het moment moet ik het hebben van mijn werkervaring en MBO diploma bij het solliciteren.

(cursussen en opleidingen zijn helaas erg duur en mijn werkgever bied geen cursussen/vergoeding aan)

Bedankt voor de reacties!

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Cursuskosten kunt u op een klein forfait na opvoeren bij uw belastingaangifte. Krijgt u nog wat van de fiscus terug.

ma
door manus59 Aug 15, 2017 om 20:44
59 Antwoorden / 34 Vragen

Pas wel op met ander werk. Nu heb je een vaste baan en ook die krijg je zo gauw niet meer! Allemaal contracten.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 21:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

@ TIJGER1 goede tip!
@MANUS59 Dit is inderdaad ook lastig, ik heb nu wel vastigheid alleen als de arbeidsvoorwaarden niet gaan verbeteren in de toekomst weet ik niet hoeveel dit me nog waard is...

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou deze "vastigheid" stelt helemaal niets voor. Is gewoon armoe. Aan de slag om het beter te krijgen. Volg de adviezen van @Aurora op.

jo
door jorisw Aug 15, 2017 om 21:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Tenormin: salaris wordt niet bepaald door de zwaarte van het werk maar door het aanbod van mensen die dat werk kunnen doen (op een enkele uitzondering na dan). Zolang er genoeg mensen willen schoonmaken voor dat geld is het kennelijk niet nodig om meer te betalen.

pe
door pebk Aug 16, 2017 om 09:45
579 Antwoorden / 0 Vragen

Daarnaast is het natuurlijk ook een prima argument om bij uw huidige werkgever een betere beloning te krijgen.

En inmiddels heeft u (tenminste) vijf jaar werkervaring, wat uw arbeidsperspectief verbetert, vergeleken met vijf jaar geleden. Ook trekt de markt aan op veel gebieden.

ik
door ikzelf1942 Aug 22, 2017 om 00:11
81 Antwoorden / 15 Vragen

@bloem89.
Hoe doe je dat bij het solliciteren met het vermelden van referenties?
 Of zet je erbij dat ze eerst toestemming aan je moeten vragen om die in te winnen?

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2017 om 20:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als een gesprek met uw werkgever niets oplevert (en geen genoegen nemen met vage beloftes) dan zou ik maar heel snel zorgen ergens anders werk te vinden. Zie ook de reactie van @tijger1.
Anders zou ik bijscholen (of omscholen) en kijken of u daarmee bij een ander bedrijf verder vooruit komt. Dit schiet niet op zo.
Kijk ook eens bij uitzendbureaus of daar/via hen beter betaald wordt voor een functie als de uwe.
Verder zou ik op uw werk niemand vertellen dat u mogelijk naar een andere baan uitkijkt.
Probeer toch iets te sparen want net kunnen rondkomen is niet goed. Desnoods beginnen met 10 euro per maand en die op een internetspaarrekening zetten (kijk eens hier: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter) en zoek eventueel via internet naar bespaartips.
Ik zou actie nemen niet uitstellen.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 21:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vertel het inderdaad aan niemand, want heb wel een vast contract... maar als de arbeidsvoorwaarden niet verbeteren weet ik niet hoeveel me dit waard is... Ik heb al een gesprek aangevraagd, maar dit wordt weggewuift met ''we hebben binnekort een vergadering''. Helaas is dit heel algemeen. Mijn werkgever slaat ook regelmatig functioneringsgesprekken over. Wij als werknemers zonder cao weten nooit goed waar we aan toe zijn.

Ik moet dus wachten tot het gesprek in december. Tot die tijd solliciteer ik rustig verder. Ik heb wel de luxe positie dat ik natuurlijk al een baan heb, en dat ik niet heel erg veel haast heb.

Bedankt voor de spaartips :) ga ik een rustig doorlezen.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik juist maar wel wat haast maken, maar dan op het gebied van bijleren. Veel cursussen starten eind augustus, begin september. Zonde als u het begin mist.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 21:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt maar op het moment is dit niet haalbaar... Ik heb veel werkervaring en heb in iedergeval MBO gedaan. Dus hoop daarmee een nieuwe baan te vinden elders :) en wellicht nog een cursus te doen over een tijdje

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wil echt niet zeuren, maar MBO3 is amper een startkwalificatie. U bent nu 30 en als u het daar de rest van uw leven mee moet doen, blijft schraalhans keukenmeester.

emcede
door emcede Aug 16, 2017 om 00:24
959 Antwoorden / 4 Vragen

Met ervaring en MBO kom je echt niet verder. Potentiële werkgevers zijn dol op sollicitanten die laten zien verder te willen, die zelf al bezig zijn met opleidingen. Dé dooddoener is 'het wordt niet vergoed'. Als jij meer wilt opbouwen, moet je nu beginnen en niet wachten op een gesprek in december, waar ik trouwens ook niet al te veel van zou verwachten.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 11:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken genoeg mensen die met hun werkervaring toch een leuke redelijk betaalde baan hebben weten te scoren. Of kunnen doorgroeien bij het bedrijf. Logisch natuurlijk dat je met MBO nooit heel erg veel zal verdienen of carrière zal maken, dit ambitie heb ik ook niet. Een HBO/WO studie is niet voor iedereen weggelegd helaas is dit voor mij niet haalbaar. Maar niveau 4 erbij halen of cursussen volgen wel.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij dit bedrijf valt er niets te groeien als u al vijf jaar op het minimum zit en de werkgever ook nog niet het volgen van cursussen financiert en/of bevordert.

jo
door jorisw - Aug 15, 2017 om 21:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal gesproken ligt het salaris hoger als een werkgever geen pensioenregeling heeft zodat de medewerkers het zelf kunnen regelen (is wat voor te zeggen). In jouw geval is het het slechtste van beide opties: geen fatsoenlijk salaris en geen secundaire arbeidsvoorwaarden. Elders solliciteren.

bl
door bloem89 Aug 15, 2017 om 21:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt inderdaad. Ik zou meer moeten verdienen om dit zelf te kunnen regelen. Maar nu is het inderdaad in beide gevallen slecht geregeld.

emcede
door emcede - Aug 16, 2017 om 09:28
959 Antwoorden / 4 Vragen

Even een tegenvraag: waarom zou je je met een dergelijk inkomen (net iets boven het minimum) druk maken over pensioenopbouw? Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd bestaat er recht op AOW. Geen vetpot, maar dat is het nu ook niet. Normaal gesproken wordt uitgegaan van een pensioenopbouw van 70% van het huidige inkomen. Enkel de AOW is al méér dan 70% van het huidige inkomen...

Als je een werkgever treft die wél aan pensioenopbouw doet, zal dat ook geen klapper zijn. Want je pensioenopbouw houdt rekening met de toekomstige AOW. Een eventuele opbouw via de werkgever zou dus ook maar heel minimaal zijn.

Natuurlijk, een aanvulling zou welkom zijn. Maar maak het niet groter dan het is.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 11:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie hier had ik inderdaad niet bij stil gestaan

wi
door willems123 - Aug 16, 2017 om 09:48
117 Antwoorden / 16 Vragen

Je moet nog meer dan 40 jaar werken tot je AOW leeftijd... Tijd genoeg om te regelen. Hier kan je  zien vanaf wanneer je AOW krijgt https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/wanneer_aow/

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 16, 2017 om 10:02
7155 Antwoorden / 3 Vragen
bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 11:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks!

sjjoppy
door sjjoppy Aug 16, 2017 om 11:44
7155 Antwoorden / 3 Vragen

You're Welcome.

fr
door frans56 - Aug 16, 2017 om 11:03
230 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas is het inderdaad zo dat pensioen opbouw word berekend op basis van Uw salarig.  Oftewel.  Er wordt eerst gekeken wat U op jaarbasis verdient op basis van 40 uur per week, daarvan gaat af de zogenaamde "Francische" . Over het meerdere bouwt U een percentage pensioen op.
Dit bedrag ligt ergens in de buurt van de E 14.000 per jaar.  Als U minder dat dit bedrag verdient bouwt U inderdaad geen pensioen op.
Echter in deze wet pensioenopbouw zit een vreemde manier van rekenen, die ZEER belangrijk is voor iemand die part-time werkt.  Daar wordt NIET gekeken naar het werkelijk verdiende salaris op jaarbasis, maar naar hetgeen men zou verdienen met fulltime, dus 40 uur per week.  Hiervan wordt het op te bouwen pensioen berekend, en vervolgens wordt het op te bouwen pensioen gedeeld door het percentage wat iemand part time werkt.
Met andere woorden. Met wat U nu verdient in laten we zeggen 40 uur per week, bouwt geen pensioen op.  Maar iemand met een veel hoger uurloon, die, veronderstel even, in 8 uur per week, dus part-time 1 dag, evenveel verdiend als U nu in 40 uur. Die bouwt WEL pensioen op.
Ikzelf heb door deze manier van rekenen van mijn pensioenfonds, met slechts 24 uur per week in loondienst, toch een fors pensioen opgebouwd,
wat VEEL hoger is dan mijn dat van mijn collega die in 40 uur per week hetzefde salaris had als ik in 24 uur per week.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is dus geen "vreemde" manier van rekenen, maar compleet logisch.

En de Ts heeft daar niets aan want werkt full-time. En al zou ze niet full-time werken, is het salaris nog te laag om iets op te bouwen aan pensioen.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 11:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 ik heb nooit gezegd dat ik fulltime werk.. ik werk parttime en heb daar nog een andere baan naast

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bloem 89. Ok, verkeerde veronderstelling van mij dus. Maar maakt verder niets uit. Al zou de werkgever een pensioenvoorziening hebben, dan zou u nog maar hooguit een futiel bedrag opbouwen voor pensioen.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 13:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee precies... Dit is ook iets waar ik geen idee van had. Maakt wel weer een hoop duidelijk.

be
door beer hekje Aug 17, 2017 om 22:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Uw redenering kan ik niet volgen. Iemand die parttime werkt kan nooit meer pensioen opbouwen dan iemand die fulltime werkt tegen hetzelfde uurloon.

fr
door frans56 Aug 18, 2017 om 07:56
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo "BEER HEKIE"  Hier een voorbeeld hoe het werkt werkt met een fictief voorbeeld bij mijn het pensioenfonds waar ik ook bij zit (PME)

Persoon A werkt voor het absolute minimum,gelijk aan de franschise voor 40 uur per week.
  Deze persoon bouwt dus geen pensioen op, immers zijn salaris MIN de franschise is NUL, en zoveel procent van NUL blijft NUL
.
Persoon B  heeft het dubbele uurloon van persoon A echter werkt maar 20 uur in de week.
  Voor persoon B is de berekening:  Men gaat uit van zijn loon op basis van 40 uur, daarvanaf gaat de franschise,
  van het  bedrag wat overblijft is zoveel procent voor de pensioeninleg dus hier wel pensioenopbouw.
  Helemaal op het laatst wordt er pas gerekend: O... U werkt 50%,  dan is de inleg dus ook 50 %, wat terecht is.

Conclusie:  Verdient U het absolute minimum in 40 UUR, geen pensioenopbouw.  Heeft U per saldo het zelfde maandsalaris in
20 uur per week, Dan bouwt U wel pensioen op.

ik heb het dus over het maandloon wat iemand overhoudt op het einde van de maand, is dit gelijk aan het minimum EN verdient in 40 UUR per week, geen opbouw.  Heeft iemand per saldo hetzelfde, echter verdient in bijvoorbeeld 20 UUR, wel opbouw.

Hoop dat U nu begrijpt wat ik bedoelde.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans56

Ook bij een minimumloon bouwt men pensioen op, als er van een pensioenregeling sprake is. De franchise ligt tussen de ca. € 13.200 en € 14.900.
het bruto minimumloon is ca € 20287,00.

po
door postduif54 - Aug 16, 2017 om 13:19
51 Antwoorden / 3 Vragen

Neem eens contact op met de vakbond www.fnv.nl en leg daar je vraag neer, zij kunnen verder helpen.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 13:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de tip!

po
door poecilia - Aug 16, 2017 om 14:58
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen, zoek een andere baan, het is al eerder gezegd, maar na 5 jaar nog steeds het minimum, lijkt me niet een beste werkgever en ook al eerder gezegd, op je werk niet zeggen dat je een andere baan zoekt

pt
door ptokkie - Aug 16, 2017 om 15:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft "Mijn werkgever heeft geen CAO." De vraag is niet of uw werkgever een CAO heeft, maar of er voor zijn bedrijfstak een CAO bestaat. En of deze "algemeen verbindend" is verklaard. Als dat zo is, zal ook blijken of uw salaris wel klopt. Gewoon even vragen bij de FNV, https://www.fnv.nl/contact/

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 17:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

thanks. Ga ik zeker navragen

gi
door ginzburg - Aug 16, 2017 om 15:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bloem89,

Het loon is inderdaad niet best, maar u krijgt huurtoeslag, zorgtoeslag, wellicht kindertoeslag, kinderopvangtoeslag, etc. En u betaalt (bijna) geen inkomstenbelasting. Als u overstapt naar een andere baan gaat u er misschien in loon op vooruit, maar wat zijn de gevolgen voor uw toeslagen. En hoe zit het met te maken reiskosten? Wat ik erg belangrijk vind is, de toekomst van het bedrijf. Is de eigenaar 65 jaar oud en zijn er geen opvolgers bijvoorbeeld.
U vermeldt dat u het werk prettig vindt. Stel dat u 15 euro per uur kan verdienen, maar  het werk bevalt niet, dan bent u naar mijn mening slechter af. Iedereen roept nu wel dat u ontslag moet nemen, maar bezint voor u begint.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 17:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie. Dit is ook zeker één van de factoren die meespeelt, plezier in het werk. Daarom ben ik alles goed aan het overwegen.

jo
door jorisw Aug 22, 2017 om 12:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wel een hele kortzichtige reactie om voor weinig geld te blijven werken zodat je je toeslagen kunt houden. Wat als de toeslagen worden afgeschaft of verlaagd? Dan is het toch lekker dat je daar niet van afhankelijk bent en je eigen geld verdient.

mi
door miepje58 Aug 29, 2017 om 11:52
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind die reactie niet kortzichtig. Hier heeft onze regering naartoe gewerkt. Gratis geld! Mensen zijn steeds meer afhankelijk van die toeslagen en het heeft vaak geen nut om ander/beter werk te zoeken omdat je dan minder aan het overheidsinfuus hangt.
Mevrouw Bloem zou dus wel gek zijn als ze ergens anders 'iets' meer zou gaan verdienen. Ze moet wel heel veel meer krijgen om het verlies van de toeslagen te compenseren.
Ik vind het prima dat zij nu al nadenkt over haar pensioen. Beter iets te vroeg dan veel te laat. En goede receptionistes zijn goud waard!

Topantwoord

Le
door LeCorbeau - Aug 16, 2017 om 15:55
38 Antwoorden / Vragen

Het zal er niet beter op worden en mensen die hier roepen ga cursussen volgen, leuk maar moet je wel geld voor hebben. Als je net rond kan komen en je moet kiezen tussen je rekeningen betalen, eten,drinken en de rest weet ik het wel.Realiteit is dat je al gauw te oud bent. Iemand van 30+ is al te oud, liefst WO diploma en 15-20 jaar ervaring hebben Over pensioenen , aow en dergelijke zou ik me niet druk maken. Tegen de tijd dat u er recht op heeft is dat afgeschaft en geplunderd! er zit 1450 miljard in en daar aast de EU op nu al  er verlekkerd naar kijkend hoe ze daar mee kunnen smijten,Tevens nemen de kanslozen toe en je hebt een leuke mix. Ik begrijp uw situatie, maar kijk zoals anderen ook al zeiden naar wat belasting technisch mogelijk is om uw situtatie te verbeteren, weet niet of u een eigen woning heeft of huurt, eventuele toeslagen ed. Dat de economie aantrekt is leuk en aardig, maar vaste banen zijn een illusie, wordt erger geloof me maar als straks meer en meer wordt gerobotiseerd,Misschien een idee om te kijken of u niet ergens nog wat uren erbij kunt sprokkelen op zelfde niveau om uw buffer wat op te krikken. Verder kunt u uw talenten ook via internet opkrikken, of nieuwe vaardigheden opdoen.

bl
door bloem89 Aug 16, 2017 om 17:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is ook weer wat voor te zeggen. Ik heb aangegeven een gesprek te willen op korte termijn en ga het dan ook hebben over evt meer werken. Dan kijken wat eruit komt. Een nieuwe baan heb je ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk

aurora1
door aurora1 Aug 16, 2017 om 20:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u niet alle moeite doet om achter een andere baan aan te gaan dan heeft u die ook niet 1, 2, 3. En plezier in een andere baan heeft ook veel te maken met wat u er zelf van maakt en uw instelling.
Dat klaagverhaal hierboven heeft u niets aan want dat is de gemakkelijke en luie weg en de weg van de minste weerstand. Mensen die overwegend zeuren en klagen en overal smoezen weten te vinden om zelf niets te hoeven doen komen niet ver in de maatschappij.
Waar een wil is is een weg, ook voor geld voor een opleiding. Er zijn velen die zelfs met een minimumloon een universitaire studie doen en die zelfs geen subsidies en toeslagen krijgen.
Verder vermoed ik dat u allerhande subsidies ontvangt, en dat helpt ook mee.
Soms moet je verhuizen voor een betere baan en om carriëre te maken (dus meer te gaan verdienen, vooruit te komen).
Oeverloos overwegen brengt geen veranderingen.
Uw baas is vast wel blij met zijn voordelige kracht. U heeft er helemaal niets aan als mensen klaagverhalen vertellen en smoesjes, maar misschien is dat wat u graag wilt horen, want dan hoeft u geen actie te nemen.

Ge
door Genee Aug 17, 2017 om 10:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de AOW tegen die tijd afgeschaft is waar moet TS dan van leven, een bijstandsuitkering?

bl
door bloem89 Aug 17, 2017 om 13:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Actie ondernemen moet ik sowieso maar er zijn wel meedere factoren die meespelen

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder

Net als vroeger, van de bedeling en liefdadigheid.

rinuszwam
door rinuszwam Aug 17, 2017 om 15:24
19 Antwoorden / 3 Vragen

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om lid te worden van een Vakbond !!  juist het FNV heeft daarvoor alle kennis en [peroonlijke] HULP in huis ! immers daar is zij voor !   www.fnv.nl

Helaas zijn er tegenwoordig weinig jongeren die geen lid zijn van het FNV , de werkgevers maken daarvan dankbaar gebruik van , werknemers worden tegen elkaar uitgespeeld , opmerkingen Zijn : o.a. voor jou `10 anderen  / indimidatie enz. enz.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Weinig jongeren die GEEN lid zijn"?

Bo
door Bonte Specht - Aug 16, 2017 om 16:01
45 Antwoorden / Vragen

Omscholen en ander werk zoeken.

door 316 - Aug 16, 2017 om 16:22
35 Antwoorden / 22 Vragen

Als je bij de overheid of semi-overheid werkt, dan bouw je automatisch pensioen op bij het ABP. Ik zou daar eens gaan kijken voor een baan...

In
door Inoka - Aug 16, 2017 om 16:56
5 Antwoorden / Vragen

niet elk uitzendbureau draagt af aan een pensioenfonds. Heel jammer, voor mijn 65e 8 jaar gewerkt voor een uitzenburea, maar geen pensioen extra opgebouwd. Mijn zoon, ook in een flex-baan, maar bij een ander uitzendbureau, bouwt wel pensioen op.

fu
door fuzzyh - Aug 17, 2017 om 08:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is duidelijk waarom uw werkgever geen CAO heeft. Hij kan ongeschonden zijn personeel afknijpen, zonder dat de vakbonden erbij betrokken zijn. Ik zou, zoals eerder is geschreven, lid worden van de vakbond en uw probleem aan hun voorleggen. Zij kunnen uw in ieder geval advies geven waar je wat aan heb.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2017 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al dat geneuzel van dat u moet kijken naar eventuele toeslagen die u allemaal zou kunnen ontvangen omdat u een laag inkomen hebt, moet u verre van u werpen.

Afhankelijk zijn van extraatjes van de overheid is helemaal niet ideaal.

Pak uzelf bij de lurven en ga er wat aan doen, zodat u het financieel beter krijgt.

aurora1
door aurora1 Aug 17, 2017 om 13:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: + 50!

rinuszwam
door rinuszwam Aug 18, 2017 om 16:31
19 Antwoorden / 3 Vragen

Het feit dta er toeslagen moeten bestaan geeft al aan dat er iets fundamenteel fout is in onze financieel/economisch systeem !! een ieder behoort een fatsoenlijk inkomen te ontvangen om op een redelijk . menswaardige manier te leven , zonder toeslagen /belastingterugave etc.etc.
Oplossing bv : eerlijker en rechtvaardige verdeling van het beschikbare werk , maar ook van inkomen én vermogen!! !!!

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rinus. Maar zelf een beetje moeite er voor doen kan heus geen kwaad.

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2017 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@rinuszwam, u zwamt te veel. Als mensen meer willen uitgeven kunnen ze ook hun best doen om bij te leren en carriére te maken en zo meer te verdienen. Dat doen velen die ijverig zijn, vooruit willen komen in de wereld en die niet de hand willen ophouden. Toeslagen "moeten" helemaal niet bestaan, van mij mogen de meeste afgeschaft worden, dat stimuleert mensen mogelijk en doet ze stoppen met achterover leunen.

ha
door hansyvonne - Aug 17, 2017 om 10:43
36 Antwoorden / 8 Vragen

 Dat 'lekker belangrijk' wordt nu toch wel een stuk interessanter voor jouw toekomst!

si
door siepstaal - Aug 17, 2017 om 10:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

wordt lid van een vakbond, die helpen jou met alles wat je wilt weten op het gebied van werk, inkomen en sociale (on)zekerheden!

bl
door bloem89 - Aug 17, 2017 om 13:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties en tips! Er zitten waardevolle adviezen bij waar ik wat mee kan.

Groetjes!

Topantwoord

rinuszwam
door rinuszwam - Aug 17, 2017 om 15:13
19 Antwoorden / 3 Vragen

Lid worden van de vakbond FNV !! dat is een oplossing om ook voor deze werkgever een CAO te laten hebben incl. een aanvullend pensioenvoorziening !!

Het is jammer maar vooral schadelijk dat de hedendaagse jongeren geen lid zijn van een vakbond met alle schadelijke gevolgen voor de werkende mens  !

Topantwoord

be
door beer hekje - Aug 17, 2017 om 22:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mevrouw, ik werk zelf in de pensioenenwereld en uw vraag is zeer terecht en u wilt graag ook voor later wat sparen. Het is echter de vraag of u nou zo veel pensioen gaat opbouwen indien uw werkgever dit zou aanbieden. Bij veel pensioenregelingen is de opbouw niet geweldig. Ik raad u aan om te kijken of u zelf wat kunt sparen gewoon op de bank. Daarbij kunt u altijd om een loonsverhoging vragen, met een sterk argument dat u ook wat opzij wilt zetten voor later. Mocht u een huis kopen of hebben, dan raad ik aan om zeker af te lossen. Dat kunt u dan ook zien als een pensioen. Kijkt u ook rond welke banen wat beter betalen en volg een opleiding om daar naar toe te groeien.

ha
door harryromijn - Aug 18, 2017 om 15:29
272 Antwoorden / 0 Vragen

Even op Internet gekeken: minium loon https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/rekenhulp-minimumloon-berekenen  = € 9,03 / uur.

Uw bruto minimumloon
1 juli 2017 tot 1 januari 2018
Per maand € 782,70
Per week € 180,63
Per dag € 36,13
Per uur € 9,03

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bruto minimumloon per maand bij 40 uur is € 1.565,40.

ha
door harryromijn - Aug 20, 2017 om 11:33
272 Antwoorden / 0 Vragen

In de 60-er jaren heeft het Ministerie van Sociale Zaken al diverse beroepsgroepen verplicht een aansluiting bij een beroepspensioenfonds aan te gaan. Bijv. met Besluit d.d. 27 november 1964 nr. 67305, Staatscourant. 1964, nr. 232:  VERPLICHTE  deelname voor werknemers in groothandels in de levensmiddelen in het bedrijfstakpensioenfonds voor Groothandel in de Levensmiddelen ( GIL)

Idem besluit van 23 oktober 1968, nr. 63663, Stcrt. 1968, nr. 220 voor de bedrijfstak: Levensmiddelenbedrijf  ( supermarkten, levensmiddelenwinkels enz).

Echter, deze kennis is bij menig werkgever niet zo duidelijk aanwezig ( of opzettelijk vergeten ? ).  Zelfs zich in pensioenrecht gespecialiseerd zeggende advocaten zijn niet helemaal op de hoogte. Bijv., een advocaat uit Zwolle: Inmiddels is duidelijk dat zij tot 1 januari 1983 überhaupt geen pensioentoezegging aan haar personeel heeft gedaan. Er was ook geen sprake van verplichte aansluiting bij enig pensioenfonds.

Wat werkgever wel of niet impliciet of expliciet heeft toegezegd: totaal irrelevant, gewoon een verplichting, al af november 1964. En dat had een pensioenrecht-advocaat toch behoren te weten, zie diverse wijzigingen in diezelfde wet, bijv. Google met “verplichtstelling tot deelneming in het bedrijfstakpensioenfonds” en u krijgt de wetstekst en ingangsdatum voor diverse beroepsgroepen.

Zelfs het Ministerie is duidelijk in haar antwoord, zie hieronder.

Het probleem zit in de afdwinging: Misdaad loont namelijk in Nederland. Geen ambtenaar, laat staan O.M. die in het geweer komt als een werkgever - met hulp van zijn advocaat - door de 2e en 1e Kamer goedgekeurde Besluiten ( = wetten) aan haar laars lapt.

Naar aanleiding van uw e-mail contact met Informatie Rijksoverheid d.d. 4 en 16 juli 2017 vraagt u mij wat er onder het begrip ´verplichtstelling´ van een bedrijfstakpensioenfonds moet worden verstaan, meer specifiek  de verplichtstelling voor deelname in het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Groothandel in Levensmiddelen (Besluit 26 november 1964, nr. 67305, Stcrt. 27 november 1964, nr. 232 ) hierna Bpf GIL, hierover deel ik u het volgende mede.

Verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds

Een bedrijfstakpensioenfonds is de pensioenuitvoerder voor één of meer bedrijfstakken. Op het moment dat door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een zogenoemd verplichtstellingsbesluit wordt afgegeven, heeft dit tot gevolg dat alle ondernemingen (veelal werkgevers) en werknemers uit een bepaalde bedrijfstak verplicht zijn om deel te nemen in het bedrijfstakpensioenfonds. Dit geldt ook voor werkgevers en werknemers, die geen lid zijn van een werkgeversvereniging of vakbond. Het kan dus zijn dat een werkgever niet onder een cao valt, maar wel verplicht is deel te nemen in een bedrijfstakpensioenfonds. Gevolg van de verplichtstelling is dat de deelnemers (werknemers) en werkgevers verplicht zijn de statuten en reglementen en de daarop gebaseerde besluiten van het bestuur van het bedrijfstakpensioenfonds na te leven.

De deelname in het Bpf GIL is door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vanaf 30 november 1964 verplicht gesteld voor alle werknemers en werkgevers die onder de werkingssfeer vallen van dit bedrijfstakpensioenfonds. Welke werknemers en werkgevers dit betreft is te lezen in de zogenaamde werkingssfeerbepalingen van het bedrijfstakpensioenfonds, zoals deze door het bestuur van het pensioenfonds is opgesteld en in het besluit tot verplichtstelling is opgenomen. Hierin staat beschreven welke bedrijfsactiviteiten behoren tot de bedrijfstak waarvoor het bedrijfstakpensioenfonds is opgericht en welke ondernemingen hieronder vallen. De uitleg van deze werkingssfeer alsmede de beoordeling of de werkzaamheden van een onderneming onder een verplichtgestelde werkingssfeer vallen behoort tot de competentie van het pensioenfonds en bij betwisting van deze uitleg is het aan de civiele rechter om hierin duidelijkheid te verschaffen. Het is niet aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, noch een andere organisatie, om hierover een uitspraak te doen. Ik kan op dit punt dan ook geen rol in deze zaak spelen.

Voor het bedrijfstakpensioenfonds vormen de werkingsfeersbepalingen de ‘kapstok’ op grond waarvan het een werkgever kan verplichten pensioenpremies af te dragen. Voor het bedrijfstakpensioenfonds is dit belangrijk, omdat de pensioenaanspraak voor een werknemer ‘automatisch’ (door de activiteiten van de werkgever en de werkingssfeer van het bedrijfstakpensioenfonds) tot stand komt. De pensioenaanspraak voor de werknemer is hierbij niet afhankelijk van de vraag of de werkgever zich bij het pensioenfonds heeft aangemeld en premies heeft betaald. Het risico bestaat dus dat een bedrijfstakpensioenfonds wordt geconfronteerd met werknemers, of nabestaanden van werknemers, die een pensioenaanspraak eisen zonder dat daar premie voor is betaald.

Is een werkgever dan te allen tijde verplicht om deel te nemen in een bedrijfstakpensioenregeling? Nee, een bedrijfstakpensioenfonds kan vrijstelling van deelname verlenen. In het (huidige) ‘Vrijstellings- en boetebesluit Wet Bpf 2000’ zijn zogenoemde ‘verplichte’ en ‘vrijwillige’ vrijstellingsgronden opgenomen. Wordt door een werkgever voldaan aan de voorwaarden van een ‘verplichte’ vrijstellingsgrond, dan dient het bedrijfstakpensioenfonds (al dan niet op verzoek van de werkgever) vrijstelling te verlenen. Daarnaast is het bedrijfstakpensioenfonds bevoegd om op andere gronden vrijwillig een vrijstelling te verlenen. Het verkrijgen van een vrijstelling is

niet altijd eenvoudig. Aan de hand van feiten en omstandigheden zal het bedrijfstakpensioenfonds overtuigd moeten worden van het feit dat het de vrijstelling dient te verlenen. Aan een verleende vrijstelling zijn specifieke voorwaarden verbonden.

Verder kennen de meeste pensioenfondsen de mogelijkheid om vrijwillig bij het fonds aan te sluiten als deze aansluiting niet verplicht is. Daaraan zijn meestal voorwaarden verbonden.

Indien u met uw voormalig werkgever en het pensioenfonds niet uit komt staat de weg van een juridische procedure open. Voor zover deze weg niet financieel haalbaar mocht zijn, wil ik u attenderen op het Juridische Loket. Deze instantie verstrekt gratis juridisch advies en kan met u – indien inschakeling van een advocaat is vereist – samen met u kijken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Ik vertrouw erop dat ik u met deze informatie voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Ministerie van SZW

Directie UAW, Afdeling CAV

Postbus 90801

2509 LV Den Haag

jo
door johnmarie - Aug 20, 2017 om 15:08
25 Antwoorden / 4 Vragen

Het enige waar u op kunt hopen is dat u met de tijd een betere baan waar u wel pensioen krijgt, dit heb ik zelf ook meegemaakt leuke baan mooi werk maar geen pensioen. De FNV doet net niets, want als het bedrijf niet onder een bedrijfstak valt is het einde verhaal. Wel moet u oppassen dat u genoeg betaalde pension jaren bij elkaar krijgt, mocht dat niet zo zijn en u valt onder een bepaald bedrag wat maandelijks uitbetaald wordt, dan krijgt u op het einde van de rit die enkele jaren dat pensioen betaald is het geld in een keer uitbetaald Hier snoept of beter gezegd Steelt Vadertje Staat van het uit te betalen bedrag nog wel 47 % binnen als zijnde extra inkomen. Niet beseffende dat iemande met dit uitbetaalde pensioen 13.5 jr. (volgens berekening) levensverwachting moet uitkomen. En heel Den Haag en de Tweede Kamer zwijgt in alle toonaarden. Hoezo currupt.

bl
door bloem89 - Aug 24, 2017 om 15:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks voor alle reacties. Inmiddels al een sollicitatie gehad, bij een bedrijf met cao en fulltime werk. Morgen al op vervolggesprek.

Tevens heb ik meer uren aangeboden gekregen bij mijn huidige baan.

Even afwachten dus :)

Cookies
door Cookies Aug 24, 2017 om 15:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Succes!

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2017 om 16:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, succes gewenst. Leuk dat u dit meldt.

bl
door bloem89 Aug 26, 2017 om 13:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Het ging heel goed. salaris is een stuk beter, conform cao en ervaringsjaren. Zelfde functie ander bedrijf. Veel doorgroeimogelijkheden en interne opleidingen. Maandag hoor ik meer, spannend...

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2017 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een ginstige ontwikkeling. Mooi.

bl
door bloem89 Aug 29, 2017 om 00:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag gebeld, ik ben aangenomen. Fulltime en een mooi voorstel en pensioenopbouw.

Vraag&beantwoord heeft mij wel aan het denken gezet mbt mijn huidige baan en de slechte arbeidsvoorwaarden.

Spannend maar ik heb onwijs veel zin in deze nieuwe uitdaging. Frisse wind!

aurora1
door aurora1 Aug 29, 2017 om 01:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heel hartelijk gefeliciteerd. Zo snel mogelijk het contract tekenen zou ik zeggen en pas opzeggen als dit echt rond is en het contract in huis.
Zo ziet u maar, met actie nemen en er vaart achter zetten komt u verder dan met mijmeren over wat niet of minder in orde is of adviezen opvolgen over hoe allerhande toeslagen te regelen voor van alles.
Zo komt u vooruit in de wereld en kunt u spaarrekeningen openen en op storten.. Ik wens u veel succes in de nieuwe baan. Wederom erg leuk dat u het verloop van e.e.a. hier meldt.

Cookies
door Cookies Aug 29, 2017 om 02:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Dat is een grote stap vooruit. Ergens blijven hangen zonder dat je ook maar 1 stap verder komt, is nooit verstandig. Maak zoveel mogelijk gebruik van alle interne opleidingen. Succes met je nieuwe baan en maak er wat van.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes en bedankt voor het terugmelden. Dat is een verademing. En vergeet niet, dat zodra alles zeker is, en u hebt eventueel een toeslag, een herberrekening te maken van uw inkomen en die wijziging via Toeslagen door te geven aan de belastingdienst. Dan staat u volgend jaar niet voor een "verrassing".

bl
door bloem89 Aug 31, 2017 om 18:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de felicitaties en het meedenken, leuk om te lezen. Contract is getekend en ik begin binnenkort al.

Groetjes!