Ro
door Rob2011 Sep 16, 2019 om 12:34
Geldzaken & recht

Geen toestemming gegeven voor gift

Mijn vraag is het volgende en gaat niet over mijzelf maar over de schoonouders

Mijn schoonvader ( inmiddels overleden) heeft, zonder medeweten schoonmoeder, in het verleden een groot bedrag (pandbrieven) aan kennissen gegeven (gift), gaat even om een ton.(waarde papieren)

Nu is mijn schoonmoeder daar dus inmiddels achtergekomen ,zij  heeft daar toen nooit toestemming voor gegeven.en zou dat bedrag dan ook wel weer terug willen krijgen.

Uiteraard is dan ook de vraag ,zit daar, voor het terug willen vorderen, een verjaringstermijn aan vast?

Wie weet dat.

2507 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2019 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gecompliceerde zaak. Is een en ander te bewijzen? Is er aangifte gedaan van schenking? Omdat u het over een groot bedrag hebt.

Hoe lang geleden is dat gebeurd? Wat was de reden voor die schenking?

lees eens hier.

http://www.wetrecht.nl/schenking/

Ro
door Rob2011 Sep 16, 2019 om 13:42
Antwoorden / 1 Vragen

Heb het doorgelezen, het ging mij meer even over het verjaren van het terug willen vorderen van de schenking.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2019 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, als u geen verdere toelichting wil geven, zou ik zeggen, ga naar een advocaat.

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2019 om 16:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: + 10

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2019 om 13:43
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Raadpleeg een notaris. Als er in het verleden uit gezamenlijk eigendom zonder toestemming een gift is gedaan zijn er mogelijkheden om dat ongedaan te krijgen maar dat zal dan wel via een procedure (gerechtelijk)dienen te gebeuren.Ik zo zelf ook  kijk even het nalatenschapsrecht na en kom dan op uw vraag terug.
Zie in ieder geval al even dit voor nadere info hoewel dat zo te zien alleen over een schenking vlak voor het overlijden gaat en de dan mogelijke fiscale consequenties. https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/erfbelasting

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2019 om 13:56
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom als toegezegd terug op uw vraag en doe dat apart aangezien de verwijzing die ik u nu geeft mij niet via bewerken goed lukte.
Art 4:51 van het Burgerlijk Wetboek lijkt mij goede mogelijkheden te geven. Ik ben evenwel niet een hier in gespecialiseerde advocaat en ook geen notaris maar met dit artikel in de hand kunt u wel navraag doen naar de toepassing ervan http://www.wetboek-online.nl/wet/BW4/51.html

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat artikel heeft hier toch niets mee van doen. Het gaat niet over een legaat.

Die pandbrieven zijn bij leven geschonken. En wellicht lang geleden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 16, 2019 om 14:30
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1n, neem nu eerst eens de moeite om het gehele artikel inclusief de toelichtingen erbij te lezen (en te begrijpen) alvorens dit soort reacties te geven.
Om u daarbij dan toch iets te helpen: 2. van de toelichting begint met: Levering van het goed of uitkering van de waarde  Wanneer een echtgenoot ten laste van zijngezamenlijke erfgenamen een bepaald goed uit de huwelijksgemeenschap heeft vermaakt, dan kan de legataris levering van het gehele goed van hem vorderen ....... . (en verder) Dat lijkt mij zeer duidelijk en ik bedoel het als handvat bij het m.i. noodzakelijk vragen van advies bij een notaris c.q advocaat!  Er zal inderdaad sprake kunnen zijn van een verjaringstermijn en welke dan van toepassing zou zijn kan ook een advocaat of notaris dan beter vaststellen! Ts noemt imers geen data van levering (schenking).

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2019 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overledene heeft NIETS ten laste van zijn erfgenamen uit de huwelijksgemeenschap vermaakt.

Hij heeft BIJ LEVEN iets weggegeven schrijft de Ts.

En een legataris is dus degene die een legaat krijgt. En hier krijgt niemand een legaat.

En uw verhaal is geen handvat,het heeft met deze kwestie niets van doen.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 16, 2019 om 14:58
683 Antwoorden / 5 Vragen

Niemand wist er van/was getuioge onder welke omstandigheden dit gebeurd is. Er zijn ook geen bewijzen. Mogelijk was er een stille belofte/schuld tussen deze twee partijen, en "het verleden" is nogal een rekbaar feit. Een gift bij vol verstand en zonder dwang (uitgaande dat dit het geval is) is m.i. niet terugvorderbaar. Zijdelings denk ik dat voor de een een ton een vermogen is en voor de ander een maandinkomen.

panter22
door panter22 - Sep 16, 2019 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als het om zoveel geld gaat, dan stel je deze vraag toch niet in een consumentenrubriek. Dan kun je beter  naar een advocaat gaan.
Mogelijk had je schoonvader vroeger een eigen zaak of zijn je schoonouders niet in gemeenschap van goederen getrouwd.
Lees deze Info:
https://www.vandiepen.com/2016/03/pandrecht-wat-is-het-en-wat-heeft-u-er-aan/
e
n:
http://www.wetrecht.nl/schenking/

ro
door ron503 - Sep 16, 2019 om 15:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een gift is en blijft een gift en als uw inmiddels overleden schoonvader dat buiten medeweten van uw schoonmoeder heeft gedaan dan is dat een geval van pech, zeker als beiden in gemeenschap van goederen getrouwd zijn geweest. Een ton aan euro's is een boel geld maar een gift blijft een gift die na het overlijden van uw schoonvader niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

aurora1
door aurora1 - Sep 16, 2019 om 15:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wie weet dat? Een advocaat?
Waarom gaat u niet naar een advocaat voor deze vraag? Dan kunt u die de relevante informatie verstrekken.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2019 om 15:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kost geld @aurora1. En de TS zegt ook niet hoe lang dit geleden is. Althans, weigert het kennelijk te schrijven al is er om gevraagd.

aurora1
door aurora1 Sep 16, 2019 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, daarom dus naar een advocaat om de gevraagde informatie en geheimen te ontsluieren. Voor niets gaat de zon op nietwaar? Het lijkt welhaast op wat mensen ook doen als ze op een feestje toevallig een (onbekende ook nog) advocaat of arts tegenkomen: problemen voorleggen en daarvoor gratis advies willen. TS hoopt vast op een nalatenschap waar die veronderstelde 100.000 bij zit? Iig vraag je zoiets niet op een openbaar forum met consumentenvragen en waar je geen voor de vraag relevante informatie wilt verstrekken.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2019 om 17:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad: of men vraagt iets met duidelijke omschrijving of, zoals je schrijft, naar een advocaat.

bi
door bigale50 - Sep 16, 2019 om 15:42
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk, dat zij aangifte moet doen van verduistering.

koekeloer
door koekeloer Sep 16, 2019 om 15:47
562 Antwoorden / 18 Vragen

waarom. een gift is toch helemaal geen verduistering?

gerbera
door gerbera Sep 16, 2019 om 16:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wie heeft dan wat verduisterd, een gift doe je vrijwillig al dan niet met kennis van je wederhelft.

me
door mein33 - Sep 16, 2019 om 16:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze schenking zou al langer dan 30 jaar geleden gedaan kunnen zijn, aangezien 'pandbrieven' minstens al zo lang niet meer worden uitgegeven.

Ik betwijfel of een dergelijke oude schenking nog ongedaan kan worden gemaakt.
Als een dergelijke schenking al ongedaan zou kunnen worden gemaakt, dan zou hier wel eens sprake kan zijn van 'verjaring'.

Ga eens te rade bij een finaciëel jurist, mogelijk kan die u opheldering verschaffen.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2019 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen
me
door mein33 Sep 17, 2019 om 09:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Bedankt voor de link.
Naar mijn weten bestonden deze niet meer, maar blijkbaar zat ik er naast.

Vr.gr.