rg
door rgroningen Oct 23, 2017 om 15:27
Geldzaken & recht

Geen zorgtoeslag omdat mijn kind jonger dan 18 jaar bij mij woont

Ik woon in een huis met mijn kind en andere man waarmee ik niet samenwoon, niet geregistreerd partner ben en niet fiscaal samen. Ik heb zorgtoeslag aangevraagd maar krijg dit niet mijn kind jonger dan 18 jaar bij mij woont en dit maakt dat ik toeslagpartnet wordt van de man die ook in dit huis woont. Zonder mijn kind krijg ik zorgtoeslag maar omdat mijn kind bij mij woont niet, Gekke situatie maar waarom is dat?

3119 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2017 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom is dat? Omdat de belastingdienst er dan vanuit gaat dat u met die persoon en uw kind een huishouden vormt.

Maar als die man bij u een kamer huurt, dus onderhuurder is, dan is dat huishouden niet van toepassing en hebt u wel recht op zorgtoeslag.

kc
door kcdb - Oct 23, 2017 om 15:37
113 Antwoorden / 2 Vragen

Informatie van de belastingdienst (toeslagen). Misschien staat hier uit antwoord bij:

Als iemand bij de gemeente op hetzelfde adres staat ingeschreven als uzelf, is deze persoon misschien uw fiscale partner.

Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
  • U hebt samen een kind.
  • 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
  • U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
  • U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
  • U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
    Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
  • U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
    Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
  • U was het jaar ervoor al fiscale partners.

Let op!

Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was.

U kunt alleen maar fiscale partners zijn als uw huisgenoot niet ook de fiscale partner is van iemand anders.

Vanaf wanneer bent u fiscale partners?

Voldoet u met uw huisgenoot aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres ingeschreven stond. Stond u het jaar ervoor al op hetzelfde adres ingeschreven? Dan ben u het hele jaar fiscale partners van elkaar.

Voorbeelden

U staat vanaf 15 mei met iemand samen ingeschreven. Op 1 december krijgt u met deze persoon een kind. U bent dan fiscale partners vanaf 15 mei.

U sluit op 2 februari een notarieel samenlevingscontract af. Uw partner komt op 10 februari bij u inwonen en staat vanaf die datum ook op uw adres ingeschreven. U bent dan fiscale partners vanaf 10 februari.

Cookies
door Cookies - Oct 23, 2017 om 15:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De topictitel is niet correct, heeft nl niets met je kind te maken, maar alles met de man die bij je woont.

Geen zorgtoeslag omdat mijn kind jonger dan 18 jaar bij mij woont

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis.

Cookies
door Cookies Oct 23, 2017 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo? Als die man er niet was, was het kind geen probleem.

getty
door getty Oct 23, 2017 om 16:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

p>

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2017 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

U bent abuis. Als dat kind 18 jaar zou zijn, dan zijn de Ts en die man geen toeslagpartners.

Dus de titel is correct.

Cookies
door Cookies Oct 23, 2017 om 16:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En als die man er niet was, was het kind ook geen probleem..

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mannen en kinderen, altijd problemen dus.;-))

Cookies
door Cookies Oct 23, 2017 om 16:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Breek me de b*k niet open......zucht.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

getty
door getty - Oct 23, 2017 om 16:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U zou wel zorgtoeslag kunnen krijgen, samen met de meneer die bij u woont, als uw gezamenlijke inkomen dit toelaat.

lo
door lovewinnie - Oct 23, 2017 om 17:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je woont samen met een man. Normaal ben je dan geen toeslag partner en kunt u bijde eigen toeslag vragen . Woont er echter een kind onder de 18 in dan ben je wel toeslagpartner.  Daar hoeft u niet voor te kiezen, dat gast automatisch.
Ze gaan er vanuit dat u samen een huishouden heeft en dus een gezin vormt.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2017 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geldt ook als je met een vrouw samenwoont.;-))

lo
door lovewinnie Oct 24, 2017 om 13:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

indd. 2 volwassen met een kind. maakt niet uit van wie van bijde dat kind is.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2017 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kind moet wel van een van beiden zijn.

panter22
door panter22 - Oct 23, 2017 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een kamer aan die andere man vehuurd en heb je schriftelijk een huurcontract afgesloten? Dan ben je niet elkaars toeslagpartner, maar is er sprake van onderhuur. Dan kun je op je eigen inkomen zorgtoeslag krijgen.
Heb je de proefberekening toeslagen al gedaan? Klik op de vraagtekens rechts op de pagina voor uitleg.
Even de belastingdienst bellen en de situatie uitleggen voorkomt mogelijk een hoop gedoe. Want voor de belastingdienst zijn jullie wel elkaars toeslagpartners als je niets doorgeeft en moet je de zorgtoeslag  terugbetalen.
Voor de huurtoeslag is de andere man je medebewoner, Zijn inkomen telt dan wel voor de huurtoeslag.
Bel dus met de belastingdienst hoe je de zorgtoeslag precies moet aanvragen.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/index.html?jaar=2017

Medebewoner

Een medebewoner is iemand die bij u in huis woont en op uw adres staat ingeschreven. Bijvoorbeeld de persoon waarmee u samenwoont, uw kind, uw ouder(s) of een vriend.

Onderhuurder

Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten.

Wie is uw toeslagpartner?

ja neeKlik hier voor help over deze vraag.

panter22
door panter22 - Oct 26, 2017 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Als je nog geen contact opgenomen hebt met de belastingdienst, volgt hier de wetstekst.
Artikel 3 Partner, lid 2 onder e:
In aanvulling op het eerste lid wordt voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen onder partner mede verstaan degene die als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende en:
e.die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander;

Je kunt wel huurtoeslag krijgen, maar er moet een huurcontract zijn en waarin in ieder geval moet staan wat gehuurd wordt en tegen welke prijs.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018472/2017-10-01

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2017 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over zorgtoeslag.

panter22
door panter22 Oct 26, 2017 om 18:17
6599 Antwoorden / Vragen

Ja natuurlijk , ik ben te laat om het nog te wijzigen.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2017 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maakt niet uit. Is er een huurcontract voor die kamer voor die andere man, dan is de zorgtoeslag ook “veilig” gesteld. Het kan de Ts ook blijkbaar niet schelen, want die komt niet meer terug.;-)) Haast zoals gebruikelijk.