je
door jessica_30663 Dec 6, 2021 om 14:18
Geldzaken & recht

Geld achterhouden bij verdeling erfenis

De boedel is verdeeld. Er rest nu nog het verdelen van het geld.
Mijn broer wacht hier al maanden mee. Nu wil hij een deel uitkeren aan de erfgenamen en 10.000 euro achterhouden om eventuele naheffingen te kunnen betalen.
Dit is in mijn ogen niet nodig.
Het geld kan worden verdeeld en de eventuele aanslagen en heffingen kunnen door iedere erfgenaam zelf worden voldaan. Voorwaarde is dat de execureur (mijn broer) deze aanslagen doorstuurt naar alle erfgenamen. Wanneer er teveel betaald is kan ieder dat zelf overlaten maken naar een eigen rekening, toch?
Zo kan alles worden afgewerkt en hebben we geen bemoeienissen meer met elkaar.

1. Is dit een kloppende opvatting of zie ik zaken over het hoofd?

De informatie omtrent de afwikkeling is uiterst summier. Alleen een mail dat alles is geregeld en het wachten is op definitieve aanslagen.
Deze broer vraagt nu om toestemming voor het achterhouden van de 10.000 euro. Ik voorzie een oeverloos wachten op de verdeling van de 10.000 euro of wat er dan nog over is.

De relatie tussen mij en de andere erfgenamen is allerslechtst.
Daarom wil ik alles verdelen zodat de anderen geen macht meer over mij hebben en ik het verleden achter mij kan laten.

2. Wat zijn mijn mogelijkheden en hoe ga ik te werk? Het liefst zonder ruzie.

10131 14 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 6, 2021 om 14:28
5149 Antwoorden / 12 Vragen

U voorziet een hoop tijd voordat het laatste gedeelte verdeeld zou gaan worden, maar aan de andere kant kan uw broer een hoop narigheid voorzien als er nog een naheffing komt om die geint te krijgen. Dan zou uw broer eerst een berekening moeten maken, zouden alle erfgenamen het geld weer naar uw broer moeten overmaken en kan hij daarna betalen. Een deelte achterhouden voor dergelijke gevallen is geen gekke gedachte.

je
door jessica_30663 Dec 6, 2021 om 14:38
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie.
Als er een naheffing komt is die per erfgenaam op naam geadresseerd. Er hoeft geen berekening te worden gemaakt omdat de belastingdienst dit al per erfgenaam uit splitst.
De brieven komen allemaal bij mijn broer terecht. Zijn taak om deze door te sturen (of scannen) naar de overige erfgenamen. De erfgenaam is vervolgens zelf verantwoordelijk om zijn belasting te betalen.
Het door u geschetst probleem is daarom niet aan de orde.
Achterhouden van zoveel geld is daarom onnodig en onwenselijk.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 6, 2021 om 14:38
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou zeggen neem eens contact op met een erfrecht-advocaat. Wellicht kan hij je beter van informatie voorzien. Maar wat @neodutchio zegt is het achterhouden van een bedrag voor eventuele naheffingen niet verkeerd.

Succes!

mahadma
door mahadma - Dec 6, 2021 om 14:44
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb via een notaris ook een ervfenis gehad, ik kreeg ook niet meteen 100% want er waren nog trage lieden zoals belastingen enz. Toen de laatste was afgehandeld kreeg ik direct het laatste deel.tje.

je
door jessica_30663 Dec 7, 2021 om 10:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie @mahadma.
Het laatste deeltje... Dat lijkt alleszins billijk.

Hier zijn alle voorlopige aanslagen al betaald.
Het wachten is op 1 definitieve aanslag (waarvan de voorlopige een bescheiden teruggaaf was).
Ik heb intussen zelf de belastingdienst gebeld om te horen hoe het ervoor staat... gelukkig krijg ik alle info waar ik om vraag.

Het achter te houden bedrag staat in géén verhouding...
Gaat goed komen.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2021 om 15:08
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen ruzie wilt, dan kun je beter instemmen met het plan van je broer.
Doe je dat niet, dan is er zeker ruzie en wat wil je dan? Een advocaat inschakelen om jouw deel van die €10.000 direct te krijgen.
Een advocaat kost ca. €300 per uur. Een bezoekje, wat onderzoek en een brief van de advocaat ,kost  zo een paar uur.
Voor je het weet is je geld opgegaan aan advocaatskosten. Zonde van het geld.
Je hebt geen problemen met het regelen van de erfenis tot nu toe. Waarom zou je hem niet vertrouwen?
Als er €10.000 achtergehouden wordt, dan moet je al een behoorlijke erfenis hebben gekregen.
Je zou kunnen zeggen dat je akkoord gaat, maardat hij  je op de hoogte houdt van de uitgaven die van de €10.000 gedaan worden.
Je kunt je wensen schriftelijk meedelen. dan heb je bewijs mocht het toch mis gaan.
Je kunt ook zeggen: Regel het maar. ik hoef niets meer als je niets meer met de anderen te maken wilt hebben.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 6, 2021 om 15:14
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Uw broer krijgt als executeur de eventuele naheffingen en kan dat dan weer verdelen tussen de erfgenamen, daarom is het voor hem eenvoudiger om dat van die 10.000 euro te doen en wat er dan overblijft kan alsnog verdeeld worden.
Daarna kunt u definitief alles achter u laten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2021 om 16:14
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van de wetgeving dient de executeur al dat gene te doen en te laten en zie daarvoor in het BW met name de art. 4: 145 t/m 150.
Voiiral het gestelde in 4:150 is dan van belang omdat uw broer het beheer nog niet heeft beëindigd en en kennelijk datgene wil dsoen ter goeder trouw wat in het belang van iedereen is. D.w.z. voorkomen dat hij nu 'alles'verdeelt en er daarna nog vorderingen van derden kunnen kiomen. Naar mijn idee is er dus niets mis mee. Uw broer dient uitreindelijk wel complete overzichten te overhandigen op het moment dat hij het beheer wel beëindigt.

Zo u er het niet mee eens bent heeft u de mogelijkheid om bij de Rechtbank een verzoek in te dienen om het beheer te doen beëindigen maar ik denk dat u dan daarvoor volstrekt onvoldoende aregumenten heeft. En dat zal hoe dan ook ruzie opleveren en dat wenst u niet.

Ergo: geef uw broer de kans om het op zijn manier te doen en dat behoeft uiteraad geen jaren te duren.

ma
door malty - Dec 6, 2021 om 16:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Neem aan dat uw broer bij testament of door de erfgenamen benoemd is tot executeur.
De belastingdienst stuurt de aangifte erfbelasting naar de executeur en die doet voor alle erfgenamen aangifte.
Wanneer de belastingdienst de aanslag opgelegd heeft en uw broer deze betaald heeft lijkt het me niet nodig dat uw broer nog een bedrag achterhoud.
Waar denkt hij deze dan eventueel voor nodig te hebben?
Wanneer er buiten de belastingdienst nog schuldeisers komen kan hij deze doorsturen naar de erfgenamen.
Alleen de belastingdienst kan de executeur aanspreken voor eventuele belastingschulden.
Na het betalen van de erfbelasting zal een notaris executeur ook geen bedrag achterhouden.

je
door jessica_30663 Dec 6, 2021 om 18:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor je reactie @Malty.
Mijn broer is geen executeur. Hij heeft een beperkte volmacht.
Er zijn geen schuldeisers volgens mijn broer. Alle rekeningen zijn betaald volgens mijn broer.

IB 2020 is al betaald en definitief volgens mijn broer. (Deze zijn bij mijn broer binnengekomen maar die heeft hij niet doorgestuurd.)
Rest nog IB 2021. Dat levert waarschijnlijk een kleine teruggave op.

Er is nu een definitieve erfbelasting binnengekomen die de belastingadviseur (BA) heeft doorgestuurd naar alle erfgenamen om ieder zelf te betalen.
(Vanwege slechte communicatie tussen de erfgenamen heeft de BA de belastingdienst gevraagd de beschikking naar hem te sturen.)
Alles is dus afgehandeld op de IB2021 na.

Ik denk dat er geen (zwaarwegend) argument is om geld achter te houden.
In het verleden is macht een drijfveer geweest om anderen zijn wil op te leggen... en dit is de laatste mogelijkheid tot macht?
Niet aardig om dit hier te schrijven misschien....

Met een klein bedrag zou ik geen moeite hebben maar er is nog geen euro verdeeld ondanks aandringen van BA.

ma
door malty Dec 6, 2021 om 19:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat vinden de andere erfgenamen van het voornemen van uw broer om 10.000€ achter te houden?
Heeft uw broer aangegeven wanneer die 10.000€ dan verdeeld gaan worden?
Lijkt me dat u, hoe de onderlinge verhoudingen ook zijn, met alle erfgenamen tot een oplossing moet zien te komen. Wanneer er geen overeenstemming wordt bereikt duurt het nog langer voordat alles verdeeld is.
Misschien kan de BA een adviserende rol spelen.

je
door jessica_30663 Dec 7, 2021 om 11:05
2 Antwoorden / 2 Vragen

Geen idee wanneer hij die gaat verdelen...
Het achter te houden bedrag staat in géén verhouding...

Alle voorlopige aanslagen zijn al betaald.
Het wachten is op 1 definitieve aanslag (waarvan de voorlopige een bescheiden teruggaaf was).
Ik heb intussen zelf de belastingdienst gebeld om te horen hoe het ervoor staat... gelukkig krijg ik alle info waar ik om vraag.

De BA heeft maanden geleden al advies gegeven om uit te keren maar dit wordt niet opgevolgd.
Nu heeft de BA dit opnieuw geadviseerd maar opnieuw wordt dit niet opgevolgd.

Ik vraag me af of de notaris nog een eindverslag wil hebben om te horen of het testament is uitgevoerd zoals het hoort?
Dat de erfgenamen bij deze notaris moeten tekenen voor een juiste afloop?
Wie controleert een naleven van een testament?
We wachten af...

ma
door malty Dec 7, 2021 om 14:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de notaris het testament heef voorgelezen en een Verklaring van erfrecht heeft afgegeven zit zijn taak wat dat betreft er op.
Wat ik begrijp is uw broer in het testament aangewezen als executeur met beperkte volmacht.
De notaris bemoeit zich verder niet met de afwikkeling van de nalatenschap.
De erfgenamen kunnen de notaris vragen om de afwikkeling te controleren maar dat is niet gratis en verwacht niet dat uw broer daar op zit te wachten.
De erfgenamen controleren in principe het naleven van het testament.
De executeur moet alle informatie over de nalatenschap aan de erfgenamen ter beschikking stellen zodat die kunnen controleren of alles volgens testament en/of wettelijke regels is gegaan.
Zoals gezegd, u zult met de andere erfgenamen om de tafel moeten om tot een oplossing te komen.

ro
door ronny530 - Dec 7, 2021 om 15:34
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet is de belastingdienst wel snel met het berekenen van de erfbelasting en die is op de namen van de erven gestelt. Uw broer stuurt die aanslag aan de erven door en betaald die uit de erfenis daarna begint het lange wachten op de belastingdienst die allerlei zaken zoals de inkomstenbelasting, verrekening toeslagen definitief vast moet gaan stellen en twee jaar is eigenlijk meer regel dan uitzondering. Uw broer is verantwoordelijk voor de afhandeling en als er nog een naheffing komt dient uw broer dat bedrag bijna per ommegaande te voldoen omdat hij de executeur is en daarmee de naheffing uit de erfenis dient te voldoen. Als uw broer die extra 10.000 euro nu uit gaat keren is de kans aanwezig dat de erfgenamen het geld al uitgegeven hebben en omdat te voorkomen is het heel erg verstandig om nu al een deel uit te keren en als de erfenis definitief geworden is met een afhandelingslijst het restant onder de erfgenamen uit te gaan keren. U krijgt een groot deel al uitgekeerd en wat u later als restant uitgekeert krijgt komt op een moment dat u het niet verwacht en vaak bent u al vergeten dat er nog een restant aan zat te komen. Uw broer heeft u dit voorstel gedaan maar als u als er enige niet mee akkoord gaat krijgen de andere erfgenamen ook niets uitbetaald en zullen moeten wachten tot de definitieve vaststelling van de erfenis. Als dat uw wens is dan krijgt u geheid de grootste bonje en dat is nu net wat u probeert te voorkomen.

panter22
door panter22 - Dec 7, 2021 om 16:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je broer is executeur, schrijf je en later weer niet. In ieder geval zorgt hij voor de afwikkeling van de erfenis.
Zo te lezen doet hij dat voorzichtig en zorgvuldig. Als alles afgehandeld is, dan kun je controleren wat hij gedaan heeft.
Maar jij vertrouwt hem niet.
Je gaat achter zijn rug om bellen met de belastingdienst en de belastingadviseur. Waarom?
Nu vraagt je broer aan de erfgenamen toestemming om €10,000 achter te houden voor onverwachte zaken.
En verstandige keus, want als er nog wat betaald moet worden na de verdeling, ga jij dan je deel dan betalen als je niets meer met je familie te maken wilt hebben?
Even geduld. Het is maar geld.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 7, 2021 om 16:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je snel zoveel mogelijk wilde uit betalen vind ik dit prima maatregel.

Vaak komen ziekenhuis  of vergeten aanslagen van waterschap als bij mijn moeder vaak  meer als 1 jaar later.

Om bij een niet goede familie  dan overal geld op te halen?

De relatie is niet zo best schreef je zelf al.
Dan is voor de persoon die het regelde eerst voorschieten en misschien ooit ontvangen een zware klus.

Het alternatief is  alles houden en  rustig op  nog eventuele verborgen en vergeten rekeningen te wachten!

Denk zelf dat €5000,- vaak voldoende is maar als je niet alles weet en onderling zo  goed  tegenwerkte?

lo
door lovewinnie - Dec 7, 2021 om 17:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heel verstandig van u broer. Zo blijft er geld achter de hand, iedereen voorschot en straks geen gezeik met tekeningen splitsen als deze nog komen ( gegarandeerd nog volgend jaar ) ..
Wat overblijft komt later wel .
Ziekenhuis rekeningen, notaris kosten, belasting aangifte, ( vooral hij koophuis kan dat oplopen ) water heffing etc etc. Kan allemaal nog komen. En contact is blijkbaar niet zo heel goed. Wie zegt dat jullie straks netjes de rekeningen mee betalen die nog komen.

Heb gewoon geduld.

mo
door mof - Dec 10, 2021 om 16:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

UW broer is executeur testementair. Hij mag een deel van de erfenis achterhouden om aanslagen direct te kunnen voldoen. Hij hoeft dit niet uit eigen zak voor te schieten. OF achter de kont van erfgenamen aan te lopen.
Wat hij wel moet doen is een inschatting maken van de te verwachten aanslagen, eventueel met een post onvoorzien. Verder mag hij geen vruchtgebruik van uw deel van de erfenis behouden.
Hij mag het dus niet beleggen en de winst daarvan zelf houden.

Verder kunt u wettelijke rente over het tegoed vragen: iets van 2% op jaarbasis.

En uiteindelijk moet uw broer een deugdelijke afrekening afleveren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 10, 2021 om 18:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag niets beleggen maar wel 2%  rente betalen?

In dat geval graag geen €10.000,- maar  €100.000,- daar stallen!

Dan wil als die 2%  moet niemand dit meer willen regelen!

Maar een voorschot en  €10.000,- achterhouden en later uitbetalen vind ik wel goed.

Die wettelijke rente vragen,  hoe krijg je nog meer Familie Ruzie???

1paul
door 1paul - Dec 11, 2021 om 08:44
3143 Antwoorden / 0 Vragen

Laat het zo het nu geregeld word, als achteraf iemand gaat zeuren of niet betalen dan zit uw broer er mee, wacht rustig af....

u heeft wel recht op inzage trouwens in de gehele afwikkeling als u daar om vraagt....

ho
door honza23 - Dec 12, 2021 om 14:10
261 Antwoorden / 3 Vragen

10.000 is extreem veel voor eventuele naheffingen, zeker omdat er blijkbaar al maanden verstreken zijn sinds het overlijden.
99% is binnen een paar weken binnen (net als nabetalingen ), alleen toeslagen en Belastingdienst kan heel soms iets langer duren, maar daarvoor geldt dat er al voorlopige uitkomsten bekend moeten zijn.

Ik zou akkoord gaan met €500 apart houden en de rest verdelen, komt er een naheffing dan is het kleine moeite om uw aandeel over te maken.