ja
door jandirk_1 Feb 8, 2011 om 11:44
Geldzaken & recht

Geld in depot op derdenrekening notaris

In februari 2008 is er een bedrag van 25 duizend euro op een rentedragende rek. gestort van een notaris. Dit zou nog een deel zijn uit een onverdeeld te goed van 20 jaar geleden!
Nu heeft de rechter in juni 2010 uitspraak gedaan dat dat mij toekomt en nu na weer 10 maanden gewacht te hebben kreeg ik bericht van de notaris dat er tot uitbetaling kan worden overgegaan.
3 jaar heeft het dus op die rentedragende rekening gestaan en nu zou de rente 178,50 zijn terwijl de notaris telefonisch nog melde (3 mnd terug) dat ik zo ongeveer gemiddeld moest rekenen op 2/ 2.5% want de rente stond toch niet zo hoog.
Natuurlijk ben ik blij met die 25 duizend maar de rente hierover valt mij wel erg tegen.
Wie kan mij een antwoord of advies geven?
Alvast erg bedankt.
Overigens zou mijn ex nog 5 duizend moeten aanvullen omdat het totaal tegoed 30 duizend is hoelang ik nu hier op moet wachten is de vraag.....

12209 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 8, 2011 om 12:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het vermoeden dat de notaris zeer optimistisch was over de rentestand. Die als tijden niet meer boven de 1% geweest voor rekeningen zoals een notaris moet aanhouden. Hij moet er namelijk altijd direct over kunnen beschikken. Op dergelijke rekeningen zit vaak maar net het Euribortarief aan rente.

Daarnaast mag de notaris administratiekosten in rekening brengen. Een bedrag van € 30,-- ex BTW per maand is een heel normaal bedrag.

vladja
door vladja - Feb 8, 2011 om 12:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Administratiekosten ad € 30,-- ex BTW per maand voor geld wat alleen maar op je derden rekening moet blijven staan? Elke maand even kijken, ja het staat er nog, want voor de rest mag je er niets mee doen.

Geef mij maar zo'n baantje.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 8, 2011 om 12:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

€ 25.000,-- à 1% = € 250,-- rente per jaar.

Administratiekosten € 30,-- per maand ex = € 35,70 incl. BTW. Dus na 7 maanden moet je geld bijstorten om het basisbedrag in tact te houden ! En dat alleen omdat het op een derden rekening bij een notaris staat.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 8, 2011 om 12:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
De administratie voeren over een depot betekent bij een notaris iets meer dan alleen maar kijken of het er nog is. Maandelijks moet de in de voorgaande maand gekweekte rente boekhoudkundig op dossierniveau verwerkt worden. Dat betekent dus dat de boekhouder iedere maand een renteboeking moet doen op het desbetreffende dossier. Daarnaast moet de behandelaar van het dossier een aantal keren per jaar een brief sturen om te vragen wat de stand van zaken is. Komt er in de tussentijd bericht, dan zal dat behandeld moeten worden. En dan is er nog een winstopslag. € 30,-- ex BTW is dus heel normaal.

Omdat de rente de laatste tijd zo laag staat, wordt ook nog wel afgesproken dat er 1% van het depotbedrag als administratiekosten in rekening wordt gebracht.

Tja en als het vervolgens jaren duurt voordat het depot uitgekeerd kan worden is natuurlijk niet zo zeer het probleem van de notaris. Maar hij heeft er wel werk van en loopt het risico voor het bedrag.

De administratiekosten zijn dan ook vooral een stok achter de deur om het geld zo snel mogelijk uit te kunnen keren.