theoweekhout
door theoweekhout Dec 16, 2021 om 13:39
Geldzaken & recht

Geld opnemen waarom krijg je geen briefjes van honderd

Goede dag
Ik heb een vraag ik wil een groot bedrag opnemen en dat kan krijg je alleen maar vijftigjes twintigjes en tientjes
waarom krijg je briefjes van honderd.en als antwoord bij de bank briefjes van 100 pakken ze niet meer aan in winkels en zo
het is toch een wettig betaal middel en binnen kort krijg je weer nieuwn hondertjes.En bij de bank zelf krijg je geen geld meer alleen bij de betaal automaat zie je het al voor je met de mensen die achter je staan.

Waar is de service.
                           Groet Theo Weekhout

21598 17 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 16, 2021 om 13:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Grote bedragen contant is niet meer van deze tijd. En ja, briefjes van 100 is een wettig betaalmiddel, maar op weinig plekken maar geaccepteerd. Ook word er maar zelden grote bedragen uit de muur gehaald, om dan alle automaten om te bouwen om ook nog dergelijke briefjes in een automaat te doen dat is te duur.

Als u een groot bedrag contact wil hebben zou u een afspraak bij de bank moeten maken en persoonlijk afhalen.

Aa
door Aadjoh Dec 17, 2021 om 16:13
5 Antwoorden / Vragen

Gek dat er zelden grote bedragen uit de muur gehaald worden als er geen briefjes van 100€ inzitten...

ne
door neodutchio Dec 17, 2021 om 18:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Of omdat er geen grote geldbedragen in cash meer nodig zijn? Grote bedragen kan je op afspraak afhalen, die moet je niet uit een automaat halen.

me
door mein33 - Dec 16, 2021 om 14:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geldmaat, die exploitant van de flappentap in Nederland, heeft er voor gekozen om het 50 euro biljet als grootste biljet uit te geven.
U zult naar Geldmaat moeten om uw vraag beantwoord te krijgen.

marita5
door marita5 - Dec 16, 2021 om 15:00
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo TheoWeekhout ,

Waarom zitten er geen biljetten van 100 euro in een geldmaat ?

In onze geldmaten zitten biljetten van 10, 20 en 50 euro omdat dat de meest gebruikte biljetten zijn.

Aa
door Aadjoh Dec 17, 2021 om 16:15
5 Antwoorden / Vragen

Hoezo de meest gebruikte biljetten? Als er geen biljetten van 100€ inzitten kunnen ze ook niet gebruikt worden...

john devries
door john devries Dec 17, 2021 om 17:27
216 Antwoorden / Vragen

Klopt helemaal deze logica ,maar je vergeet er bij te melden € 100 biljetten bijna nergen geaccepteerd worden.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2021 om 15:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zal het u sterker zeggen @theoweekhout, ken alleen maar de briefjes van €100, €200, en €500 van foto's. En ook dat €500,00 niet eens meer gedrukt worden. Terwijl ik "vroeger" toch heel veel groene briefjes in handen kreeg, de oude ƒ1000,00 biljetten. Maar ook die moest ik eerst bestellen bij de bank. Vroeger kon je gewoon je nieuwe auto contant afrekenen bij de garage. Kan misschien nog wel, maar veel cash uitgeven in één keer lijkt niet meer te kunnen.

ag
door agnesd Dec 17, 2021 om 15:54
10 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de garage kunje geen auto meer kopen met contant geld, dit om witwaspraktijken tegen te gaan

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2021 om 15:03
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De reden is vooral dat er m,et regelmaat valse biljetten opduiken en men dat risico in winkels vaak niet meer wil nemen. Kijk even op het i-net met zoeknaam 'valse 100 euro biljetten en u ziet dan diverse meldingen, als vanaf 2007.

ju
door juliomariner Dec 17, 2021 om 15:26
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Toch worden er veel meer biljetten van 50 en 20 euro vervalst dan 100, 200 of 500. Bijna niemand neent deze nog aan en sls iemand deze al aanneemt worden ze veel beter gecontroleerd. Het loont zich dus niet deze te vervalsen.

mahadma
door mahadma - Dec 16, 2021 om 15:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De 100 uitvoering worden in 99,9% van de winkels NIET GEACCEPTEERD. Bij aankoop van iets duurs, auto oid, zou het kunnen, maar dat kunt u beter via overschrijving doen.

ro
door ronny530 - Dec 16, 2021 om 16:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U maakt er wel een heel groot drama van maar terzijde. U heeft waarschijnlijk wel eens gehoord van plofkraken waarbij complete geldautomaten opgeblazen werden met als gevolg dat zelfs de muren uit het gebouw werden geblazen. Als er ook nog biljetten van 100 euro uit die geldautomaat worden verstrekt begint die ellende weer over nieuw met als gevolg dat zo'n geldautomaat helemaal opgeheven wordt. De nieuwe 100 euro biljetten worden wel gedrukt maar dat is in Europees verband want in sommige landen zijn bankkantoren nog open omdat er te weinig andere opties zijn. Wat ook wel grappig is dat het u nu pas opvalt want ik al jaren niet beter dat er geen 100 euro biljetten uit de geldautomaat worden verstrekt en sterker nog dat is sinds de invoering van de euro ook nooit zo geweest.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 16, 2021 om 20:06
2039 Antwoorden / Vragen

Een van de grootste misvatting ooit is de betekenis van het begrip "wettig betaalmiddel". Tip: het betekent niet wat u denkt.
Verder gaan we in snel tempo naar een samenleving waarin cash aan het verdwijnen is dus de maatschappelijke behoefte aan briefjes van honderd is al verdwenen. De uitzondering is een groep die nu snel in het oog springt en mogelijk eea uit te leggen heeft.

rj
door rjw - Dec 16, 2021 om 21:01
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Met biljetten van 10, 20 en 50 euro kan je waarschijnlijk 99,9% van alle gebruikers prima bedienen. Dus waarom zou je meer verschillende biljetten in zo'n apparaat stoppen. Iedere soort vergt weer een extra stukje elektromechanica om het te kunnen tellen en leveren. En alles wat er extra in zit kan weer kapot gaan. En als je dan als alternatief 20, 50, 100 eurobiljetten doet, zijn er weer veel mensen die geen 10 of 30 euro uit de muur kunnen halen (en daar over gaan klagen).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 17, 2021 om 10:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ga eens naar Duitsland,  daar  haal je ze moeiteloos en  ook de €200 en €500,- kun je bij  grotere aankopen dus geen buurt Super gewoon mee betalen.

Maar hier in NL,  als ik een auto koop voor 5x €500,-  moet deze verkoper  in NL bij zijn bank Controle kosten zeldzame  biljetten betalen!

Voor €100 en €200 geld hetzelfde bij vele grotere banken.

Ook is veel geld als handelaar   wegbrengen om te storten een groot diefstal risico!

Ik zag naast de boven €50,- niet welkom  stickers ook  Aankopen boven de €100,- alleen Pin of Credit Card.

Vele Duitsers weten dit nu ook en komen niet meer met hun €100,-  naar Groningen... want die worden geweigerd.

Vaak zijn  het handelaren in Dubieuze  producten die met veel Contant geld hier nog  werken.

Drugs of  Sexwerksters  doen het vaak contant...  dat wil je niet traceerbaar op jou bank  terug zien!

ju
door juliomariner Dec 17, 2021 om 15:28
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ook in Duitsland krijg je bijna geen 200 en zeker geen 500 euro biljetten uit de flappentap.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 18, 2021 om 18:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Blijkbaar zit je in andere regio,  ik kon  de 500 niet meer halen... is eruit maar 100 wel  vaak,  200 enkele keren  in Hamburg bij de Haven.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 17, 2021 om 10:53
420 Antwoorden / 2 Vragen

Op deze manier wordt het voor veel ouderen, die niet doen aan internetbankieren, onmogelijk een auto te verkopen. Ik zie het volgende al
voor me. Ik zet mijn auto te koop en worden het eens over de prijs. Vraagt de koper "mag ik uw rekening nummer hebben om het naar U over
te maken dan kunt U kijken of het is bijgeschreven"   Dan geef ik als antwoord. Kijken of het is bijgeschreven kan ik pas over twee weken
als de postbode weer een nieuw bankafschrift heeft gebracht. Ik vrees dat de verkoop dan niet door gaat. briefjes van 100 of 200 wil ik
niet ontvangen als ik die nergens meer kan uitgeven, en een grote stapel E 50 biljetten in huis hebbem zie ik ook niet zitten.

ne
door neodutchio Dec 17, 2021 om 11:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dan vraag ik mij weer af, hoeveel ouderen zonder internetbankieren zullen op deze manier hun auto verkopen? Vaak hebben ze of kinderen die de auto overnemen, of ze hebben een goed contact met hun onderhoudsbedrijf die die auto ook kan verkopen voor hun.
In het kader van de veiligheid zal ik mijn opa of oma niet op die manier hun auto laten verkopen. Fragiele oude mensjes zijn makkelijker slachtoffers.

tenormin
door tenormin Dec 17, 2021 om 12:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@franske1958, dan moeten die ouderen zich nu maar alvast voorbereiden dat de acceptgiro kaarten over 2 jaar er helemaal uit zijn.

Franske1958
door Franske1958 Dec 17, 2021 om 13:11
420 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat veel ouderen wel weten dat het een vaststaand feit is dat internetbankieren onveilig is, daarom
beginnen ze daar, net als ik, niet aan.   Acceptgiro verdwijnt over 2 jaar???
Gelukkig blijft het bij de Rabobank mogelijk om een overschrijvingskaart in te vullen en op te sturen.

rj
door rjw Dec 17, 2021 om 19:49
3256 Antwoorden / 5 Vragen

@Franske1958: misschien moeten die ouderen zich dan toch eens beter laten informeren. Internetbankier is namelijk helemaal niet onveilig. Met contant geld over straat gaan is veel onveiliger.

En ja, de acceptgiro verdwijnt over 2 jaar (sterker nog, minder dan anderhalf jaar): https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/acceptgiro-verdwijnt

En logisch: het is in de huidige tijd een onding en door de tijd achterhaald. Het is veel handiger om op een factuur een QR code te zetten zodat je via iDeal kunt betalen. Dan is het direct betaald en zie je dat direct op je saldooverzicht.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 18, 2021 om 18:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Met papieren afschriften kun je wel dit contante geld bij je eigen bank storen....

Wel stort kosten en gelijk bijgeschreven en geen risico op valse biljetten.
De €100 en €200  geven wel extra controle kosten maar  je mag  daarvoor meer vragen.

Een hele stapel  €50,- inleveren en zij tellen in de machine dit voor U.
Na storten een bewijs hoeveel gestort is en weekje later via de post....

Maar hoe vaak verkoopt een oudere met papieren afschriften zonder internet een auto?

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Dec 17, 2021 om 11:52
30 Antwoorden / Vragen

Briefjes van 100 worden gewoon geaccepteerd het is een wettig betaalmiddel je kan er gewoon mee betalen genoeg mee betaald
een briefje van 200 is een ander verhaal dat wordt niet geaccepteerd

rj
door rjw Dec 19, 2021 om 17:23
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Een briefje van 200 euro is ook een wettig betaalmiddel. Dus wat probeer je nu te zeggen voor het briefje van 100 euro? En dat iets een wettig betaalmiddel is wil niet zeggen dat iedereen dat moet accepteren. Er zijn immers al genoeg bedrijven waar je alleen kunt pinnen. En er zijn zelfs al bedrijven waar dat niet meer kan omdat het voor hun veel makkelijker (en goedkoper) is om een tikkie te sturen. Veel kappers doen dit al.

Jeannetims
door Jeannetims - Dec 17, 2021 om 14:27
51 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom moet je dit bedrag contant hebben? Weet je, dat je ook tot €50.000 kunt pinnen? Wel moet je hiervoor de (tijdelijke) daglimiet verhogen. Dit kan meestal gewoon via de app van je bank.

koekeloer
door koekeloer - Dec 17, 2021 om 14:48
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als u honderdjes wilt moet u naar Duitsland gaan. Daar zitten ze nog in de automaten en worden ze ook veel vaker aangenomen.

rj
door rjw Dec 18, 2021 om 10:36
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is ook binnenkort afgelopen nu ze eindelijk een regering hebben die wel door heeft dat digitalisering van de samenleving best wel belangrijk is als je nog een rol van betekenis in de wereld wilt blijven spelen.

mo
door mof - Dec 17, 2021 om 17:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het  is een misvatting dat een wettigbetaalmiddel altijd moet worden geaccepteerd. Winkels mogen dit weigeren als dit een te grote aanslag op het wisselgeld levert. Grote bedragen kunt u wel degelijk bij de bank zelf opnemen. Waarschijnlijk moet udit vooraf aanvragen. Alle niet-internet banken hebben vestigingen waar u contanten kunt opnemen in de door u gewenste coupures. Ja, als u per se wilt, ook briefjes van 500€

ho
door honza23 - Dec 17, 2021 om 21:05
261 Antwoorden / 3 Vragen

Vaak kan je grotere bedragen aanvragen, bij de ING duurde dat bij mijn weten 1 week en kon je aangeven welke biljetten je wilde (dus ook van 100 en 200 euro).

Dave lubeck
door Dave lubeck - Dec 19, 2021 om 12:35
88 Antwoorden / 2 Vragen

Komt omdat er betrouwebare bedrijven geen briefjes van 100 aannemen ! Zal me ook niet verbazen dat die opok een keer uit de roelatie gehaald worden . Niet zeiken en zeuren . neem zoals het is !!! Maar waarom zou je een groot bedrag willen pinnen als je ook een betaling kan doen via ideal of Internet banking !

rj
door rjw Dec 19, 2021 om 17:24
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien dat sommige mensen het spannend vinden om een hoop geld uit de muur te halen? Het heeft ook wel wat. Veel geld bij je en overal goed om je heen moeten kijken of er niet iemand die je van dat geld wilt beroven. Het wordt boeven wel een stuk makkelijker gemaakt als mensen veel cash bij zich hebben. Dus voor dat extra beetje spanning in je leven: haal je hele maandsalaris uit de muur en draag het bij je.