rebek
door rebek Dec 14, 2019 om 23:29
Geldzaken & recht

Geld wordt geweigerd in winkel

Mag een winkel bepaalde biljetten ,bv €100,- weigeren als dat nergens aangegeven staat?
Niet bij de kassa, buitendeur of waar ook.

18999 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2019 om 23:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, ook als het nergens aangegeven staat (zou wel moeten) maar ik ben nog geen winkel tegengekomen die ook het €100,00 biljet accepteert. Alleen autohandelaren etc. Ze zijn gewoon veel te bang dat het een witwas "dingetje" is. Is, over het geheel, natuurlijk idioot dat al die biljetten wel zijn uitgegeven maar dat je met niet meer dan €50,00 kan betalen. Als ik een €200,00 of €500,00 biljet heb moet ik eerst naar de bank om het "kleiner" te maken. Terwijl ik vroeger gewoon met een briefje van 1000 gulden kon betalen. Fijne vooruitgang, toch?

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er "witwas" aan een biljet van honderd? Daar kunt u gewoon mee in winkels betalen. Voor hogere coupures hangt er vaak een mededeling dat ze die niet accepteren. Veel te veel wisselgeld.

Maar een supermarkt zou vroeger ook niet blij geweest zijn als u tien gulden boodschappen af zou willen rekenen met een biljet van duizend.

En als je nu geld van de bank haalt, zal je echt hoge coupures moeten bestellen..

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2019 om 00:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat mag, maar dat wist u toch wel? U had dit ook gewoon op internet kunnen intikken dan had u tig gelijke antwoorden gehad en dan van officiële instanties.

diumenge
door diumenge - Dec 15, 2019 om 01:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Magnum007
door Magnum007 - Dec 15, 2019 om 02:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rebek,

Om welke winkel gaat het?

Donuts
door Donuts - Dec 15, 2019 om 08:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn ook mensen die kopen iets van 1 euro en willen dan betalen met een briefje van € 100,-. Dat mogen winkeliers - terecht - ook weigeren.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2019 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vraagt naar de bekende weg. Overigens helemaal niets mis met een biljet van honderd, maar bij een klein bedrijfje kan het vervelend zijn als u maar heel weinig koop. Al het wisselgeld op.

En elk bedrijf heeft wel een apparaatje om de echtheid te controleren.

U kunt overigens bij Lidl en Jumbo gewoon met dat biljet betalen.

panter22
door panter22 Dec 15, 2019 om 10:12
6599 Antwoorden / Vragen

Nee hoor, bij de Jumbo bij ons in de buurt kan je al jaren lang niet eens met €50 betalen,

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs niet met een biljet van € 50,00? Komt mij heel ongeloofwaardig over.

panter22
door panter22 Dec 15, 2019 om 11:26
6599 Antwoorden / Vragen

Mij ook, toen ik er mee wilde betalen. Het bleek keurig bij de kassa aangeplakt te staan.

ju
door juliomariner Dec 15, 2019 om 13:15
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Nog een reden om niet naar de Jumbo te gaan

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@julio

Slechts naar die Jumbo dan, want waar ik kom, is dat geen probleem.

ju
door juliomariner Dec 15, 2019 om 18:56
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Tja ik heb een bijzonder sterke aversie tegen de Jumbo Tijger1

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@julio

Dat mag, ieder zijn meug.

lo
door lovewinnie - Dec 15, 2019 om 10:11
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt er ook aan wat je afrekend.
Bijv met 99 euro zak bijna geen een winkel moeilijk doen.
Moet je echter 10 euro of minder betalen en betaald met 100 doen ze zeker moeilijk aangezien ze dan meteen van heel hun wisselgeld af zijn

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2019 om 10:21
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ja , het mag en vervolgens is het aan u om  de aankoop wel of niet te doen. Ik kunt ook zeggen: ik heb alleen maar contant geld en koop dan dus maar niet bij u.

gerbera
door gerbera - Dec 15, 2019 om 14:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag mij af hoe u aan een biljet van € 100,- komt. Deze zitten nml niet in een pinautomaat dus moet u hem bij een bank hebben opgevraagd. Of u heeft het biljet niet en maakt weer een probleem van iets wat er niet is omdat het algemeen bekend is dat veel  winkels dit biljet niet aan neemt als het om dagelijkse boodschappen gaat. Hetzelfde geldt nml ook voor centen die (bijna) niet meer aangenomen worden ondanks dat dit nergens vermeld staat.

holstein
door holstein Dec 15, 2019 om 15:25
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hoezo bij een bank hebben opgevraagd, wat is dat voor onzin, soms doe je een handeltje of zo en kun je zo maar een hondertje in handen hebben, niet net doen of dat nu iets onwaarschijnlijks is.....

gerbera
door gerbera Dec 15, 2019 om 16:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zeker met een "handeltje" accepteer ik geen hondertje omdat ik weet dat je deze niet makkelijk kan inwissellen. En de TS inmiddels kennende zal een "handeltje" hier niet van toepassing zijn.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal niets mis met een briefje van honderd. In elke winkel waar ik kom worden ze aangenomen.

En als je sommige mensen boodschappen ziet doen voor zeventig of tachtig euro, zie ik het probleem ook niet.

Ze kunnen perfect gecontroleerd worden. Trouwens de meeste namaak zijn biljetten van twintig en vijftig euro.

ne
door neodutchio - Dec 15, 2019 om 20:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Bij welke winkel was het en wat wilde u afrekenen? Het kan zijn dat ze mogen weigeren en het kan van niet. Hangt dus helemaal van de situatie af.

jo
door jorisw - Dec 15, 2019 om 20:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Iets meer informatie zou wel handig zijn. Welke winkel, wat voor aanschaf. Zoals anderen ook al aangeven, als er te weinig wisselgeld is (bijvoorbeeld aan het begin van de dag) kan je zo'n biljet niet aannemen. Dat wil nog niet zeggen dat ze het nooit aannemen. Veel te weinig informatie om een zinvol antwoord op de vraag te geven.

rebek
door rebek - Dec 16, 2019 om 22:21
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wou bij Blokker n broodmachiene kopen maar moest eerst naar de supermarkt wat kopen  om t geld te "breken"

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2019 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hadden ze dus blijkbaar weinig wisselgeld.

rebek
door rebek Dec 18, 2019 om 22:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Stond op de kassa en op de deur volgens die griet. Maar waar kon ze me niet tonen