Br
door Brigitte64 Dec 5, 2021 om 14:12
Geldzaken & recht

Geld zoek bij bank

Hoi, Ik heb donderdag 25 november € 900,00 overgemaakt van mijn ABN-AMRO rekening naar mijn RABO rekening. Dit doe ik al een aantal jaren en normaal gesproken staat het direct op de andere rekening. Dit keer echter niet en toen na 10 uur nog niets op de rekening was bijgeschreven (het was wel afgeschreven van de ABN rekening) heb ik contact opgenomen met de servicedesk van de ABN-AMRO bank. Zij vertelde mij dat er een storing was geweest bij Instantpayment en dat het geld zeker in de loop van de volgende dag op de RABO rekening zou worden bijgestort. Helaas was dit niet het geval en ben ik weer gaan bellen met de service-desken van beide banken. Samen met de servicedesk van de RABO hebben wij gecontroleerd, door een kleine storting te doen, of het rekeningnummer ed correct was en hebben wij geconstateerd dat dit zo was. Het probleem lag echt bij de storing van Instantpayment en in de loop van het weekend zou het moeten zijn opgelost. Echter op maandag was nog niks gestort.
Weer contact opgenomen met beide banken (ze verwezen ook elke keer naar elkaar) en uiteindelijk heb ik een onderzoeksvraag bij de ABN-AMRO neergelegd (dit gaat mij € 25,00 kosten!). Ook heb ik een klacht bij de ABN-AMRO neergelegd dat de mensen van de service desk niet op de hoogte zijn dat de verzendende bank het onderzoek dient in te zetten en mij elke keer verkeerd informeerde. Deze klacht kon alleen worden ingediend bij de dame van de servicedesk en wij krijgen geen terugkoppeling! Voor wat betreft het onderzoek zou ik binnen 48 uur bericht ontvangen via de bankmail dat eea in behandeling is genomen. Helaas had ik na 48 uur nog niets gehoord en ben ik weer gaan bellen. Ik kreeg de mededeling dat de ABN-AMRO het onderzoek was gestart en dat zij al 2x contact hadden opgenomen met de RABO maar dat ze geen reactie kregen.

Hierop heb ik weer gebeld met de RABO en hier was het niet mogelijk om dit na te zoeken.
Inmiddels ben ik 10 dagen verder. Er is € 900,00 afgeschreven van mijn ABN-AMRO rekening maar dit is nooit bijgeschreven op mijn RABO rekening. Geen van beide banken kan mij vertellen waar het geld gebleven is en ik wordt niet op de hoogte gehouden of er een onderzoek gaande is en wat hier dan de stand van zaken is.

Het kan toch niet zo zijn dat dit geld weg is????

Tot wie kan ik me wenden om mijn geld zsm weer terug te krijgen? Ik kan pas over 6 weken bij het KIFID terecht.

7038 10 Rapporteer

sira
door sira - Dec 5, 2021 om 14:38
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Natuurlijk kan dat geld niet weg zijn, tenzij er toch een fout zit in het rekeningnummer, maar u zegt dat dat niet zo is.

Ik zou sowieso beide banken aansprakelijk stellen.
Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Misschien bent u lid van een vakbond, die staan de leden tegenwoordig ook bij met juridische zaken die niet-werk gerelateerd zijn (in ieder geval het CNV). Anders een afspraak maken met een juridisch loket bij u in de omgeving.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2021 om 16:19
6599 Antwoorden / Vragen

Er is toch een onderzoek gestart.
Daar zul je binnenkort wel beicht van krijgen.
Het is kennelijk niet zo snel op te lossen.
Je zult nog even geduld moeten hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 5, 2021 om 20:14
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Birgitte,

Ik raad u aan om in het vervolg de ouderwetse overschrijvingskaarten te gebruiken.

Ik raad u aan om uw klachten op papier te zetten en aangetekend op te sturen naar het hoofdkantoor van beide banken..

Maak een kopie voor uzelf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 5, 2021 om 20:46
1747 Antwoorden / 31 Vragen
Ho
door Hommer Dec 5, 2021 om 20:57
30 Antwoorden / Vragen

Waarom is de kans op een dergelijke fout kleiner bij een overschrijvingskaart? Waarbij het risico van vermissing bij de post wordt geïntroduceerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 5, 2021 om 21:19
2008 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: toon, nogmaals. Wil je hierop letten?]

tenormin
door tenormin Dec 5, 2021 om 22:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer, de acceptgirokaarten worden afgeschaft, dus het afvies die te gebruiken is en heel duur en in de nabije toekomst helemaal niet meer im frage. "Omdat het ouderwets is". Een "beter" advies zou zijn om maar Amerika te verhuizen, waar ze er nog lang niet aan toe zijn. Dus net zo'n slecht advies als u geeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 5, 2021 om 23:43
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer en HenkdeZevende,

Ik maak altijd een kopie van mijn overschrijvingskaarten voordat ik ze post: dan heb ik altijd een bewijs.

Geachte Tenormin,

U verwart een acceptgiro met een overschrijvingskaart.

koekeloer
door koekeloer Dec 6, 2021 om 12:41
562 Antwoorden / 18 Vragen

een kopie maken is toch helemaal geen bewijs dat u het verstuurd heeft? Wat een onzin.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 6, 2021 om 12:57
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koekeloer,

Waarom vindt u een kopie van een ingevulde overschrijvingskaart geen bewijs?

De fout ligt dan niet bij degene, die het heeft verstuurd....... Ik bewaar overigens ook altijd het strookje zoals bij een acceptgiro.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 5, 2021 om 21:16
2008 Antwoorden / Vragen

Wat een paniek allemaal, als u dat geld overgemaakt heeft komt dat echt wel weer terecht.

il
door iljaha Dec 6, 2021 om 13:45
179 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een raar commentaar! Het is Brigitte's eigen geld dat door een fout van bij een instantie kwijt is. Daarbij is € 900,-- een bedrag dat niet iedereen zomaar 6 weken kan missen. Reageer niet als u niets te zeggen heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 6, 2021 om 16:04
2008 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: toon]

Redacteur
door Redacteur Dec 6, 2021 om 22:02
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Forumgebruikers,

Willen jullie op een normale manier met elkaar communiceren? Houd het netjes of onthoud jezelf van een reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2021 om 10:07
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u deze weg gevolg? https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/  U gaf aan eerst over 6 weken bij het KiFiD terevcht te kunnen. Ik vind dat merkwaardig omdat u ook daar niu al een klacht kunt indieien maar u dan wel eerst een schriftelijke reactie van de ABNAMRO moet hebben dat zij niets voor u (zouden) kunnen doen).
Heeft u bewijs van het initiëren van de overboeking?  https://www.kifid.nl/  Hoe dan ook kunt u ook nu al eventueel zelf een ingebreke stelling doen en zie dan https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten:  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Dat kost u dan ca. € 10,00 aan portokosten en u kunt dan bijv. stellen dat u nu binnen één week een positieve reactie wenst te ontvangen. Hoe dan ook daarin stellen dat u de gevraagde € 25,00 onacceptabel vindt aangezien het geen fout van u is. Zie ook nog (indien u geen rechtsbijstandsverzekering heef op basis waarvan uw verzekeraar dit zou kunnen doen ) Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

abnamro
door abnamro - Dec 6, 2021 om 10:59
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brigitte64,

Logisch dat u baalt dat u nog steeds niet weet wat er met de overboeking gebeurd is.

U geeft aan dat er inmiddels een onderzoek gestart is naar de overboeking. Uiteraard is het streven om u hier snel een inhoudelijke reactie op te geven. In sommige situaties nemen we ook contact op met de ontvangende bank (Rabobank). Hier zijn binnen beide banken speciale afdelingen voor ingericht om de communicatie zo goed mogelijk te laten plaatsvinden. Wanneer contact met de andere bank noodzakelijk is, zorgt dit wel voor een langere afhandelingstijds wat betreft de terugkoppeling aan de klant.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om tussentijds de status van de navraag bij ons op te vragen. Door in te loggen op het Internet Bankieren via onze website en vervolgens een chat te starten op www.abnamro.nl/chat kan de medewerker uw klantgegevens raadplegen en de status nakijken.

Met vriendelijke groet,

Elvira

ABN AMRO Webcare

he
door henkie.penkie - Dec 6, 2021 om 12:13
148 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt toch zelf dit op jou account oplossen door deze storting te herroepen en om terug storting aan te vragen.

ma
door marnix1 Dec 6, 2021 om 12:25
256 Antwoorden / 22 Vragen

Een storting herroepen?

gerbera
door gerbera Dec 6, 2021 om 13:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer het eens, knap als u dat voor elkaar krijgt.

mo
door mof - Dec 6, 2021 om 13:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt het zelf: over zes weken bij 'KIFID'. Die regel is er om de banken gelegenheid te geven de zaak op te lossen. Ik zou beginnen met een aangetekende brief te sturen, de zaak daarin uit te leggen en een deadline te stellen zodat u na die deadline onkosten en schadevergoeding kunt rekenen.

Br
door Brigitte64 - Dec 6, 2021 om 18:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels is het geld terecht :-)

Dit heeft ruim 10 dagen geduurd! Ik kan me voorstellen dat mensen in problemen kunnen komen als dit gebeurd. Hypotheken die niet worden afgeschreven, energienota's etc. je moet er niet aan denken.
Gelukkig was ik in de mogelijkheid om dit met andere middelen op te vangen. Wat ik verontrustend vind is de bureaucratie en het niet meedenken van de servicedeskmedewerkers.

Iedereen bedankt voor de reacties

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 6, 2021 om 21:29
2008 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: Nogmaals, toon. Laatste keer. Wil je hierop letten?]

sira
door sira Dec 7, 2021 om 10:07
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dank voor het terugmelden, voor u weer een zorg minder

va
door vanlotjegetikt - Dec 6, 2021 om 19:27
809 Antwoorden / Vragen

Dank voor het terugkoppelen
Fijn om te lezen dat het geld terecht is.