ha
door hanenfanal Oct 29, 2016 om 16:23
Geldzaken & recht

Geldzaken

Omdat in Nederland veel winkels eenweetig betaalmiddel weigeren te accepteren, zit ik straks met een heleboel 1 en 2 eurocent munten
(die ik of in Nederland of in Duitsland of in Belgie heb gehad) waar ik niets mee kan.
Waar kan ik die inwiselen tegen een munstuk, wat WEL geaccepteerd wordt ?

14792 34 Rapporteer

ca
door carrie - Oct 29, 2016 om 16:26
79 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de Aldi werken ze nog met munten van 1 en 2 cent, daar kun je ze inwisselen.

edrick3
door edrick3 Oct 29, 2016 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Das war einmal ....

mathijs_b
door mathijs_b Oct 30, 2016 om 11:03
641 Antwoorden / 77 Vragen

Mijn kleinkinderen spelen ermee in hun speelgoedwinkeltje. . Als ik in Duitsland ben, gooi ik vaak bij de kassa een hand kleingeld op de toonbank en zeg dat ze mogen grabbelen. Vaak verdwijnt zo snel tot 50ct in die kassa. In Duitsland worden de centen in de meeste winkels nog gebruikt.

fr
door fredhannie Oct 31, 2016 om 15:17
19 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds kort accepteert en geeft de Aldi bij ons ook geen 1 en 2 centen meer. Ik weet niet of dit beleid in heel Nederland inmiddels van kracht is. In Duitsland hoorde ik drie weken geleden in een winkel dat het daar ook afgeschaft gaat worden, maar nogmaals...van horen zeggen.

ma
door manwijf Nov 2, 2016 om 12:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons geeft de Aldi zelf wel centen, maar neemt ze niet in. Dwz bij 2,06 mag je 2 euro en 6c los geven, maar kom je met bv 25c los of meer, dan kun je het vergeten.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2016 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de Aldi.

Een heleboel? Doe ze in een collectebus.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2016 om 16:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar bij veel Aldi winkels ook niet meer. Maar ... men mag ze alleen weigeren als dat ook bij de kassa staat aangegeven! 1ct en 2ct zijn nog steeds wetttige betaalmiddelen al worden ze in Nederland niet meer uitgegeven.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2016 om 16:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gooi ze bij de Mac in de pot voor de McDonaldhuizen. Of in een winkel waar je die 1 en 2 centen van gekregen hebt. De C&A accepteert ze vlg mij ook nog.

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2016 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij de Aldi is het ook afgeschaft (in ieder geval in de Aldi's waar ik wel eens kom).

Een 'heleboel' muntjes? Zal wel om een kapitaal gaan. ;-)
Uitgeven in Duitsland, België, etc.

Ma
door Mat Matheij Oct 31, 2016 om 18:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de AH kun je ermee betalen en ook ontvangen -zo blijkt- wel. Ga er wel ook alleen voor enige Bonus? Daarna wordt de prijs met 5-10% verhoogd. (Bron Consumentenbond prijzen A-merken)

hutch
door hutch - Oct 29, 2016 om 16:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Voordat u ze (mogelijk) ergens inruilt, eerst * dit * lezen.

Succes.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2016 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boek een vakantie naar Belgie of Duitsland en wees daar een "big spender".

ma
door manwijf Nov 2, 2016 om 12:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zal mn zakje centen voor de zekerheid nakijken. Mocht er een waardevolle tussen zitten, zal ik het melden :)

me
door mein33 - Oct 29, 2016 om 18:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Aangezien u speciaal voor dit zorgwekkende onderwerp een account heeft aangemaakt wil ik u heel erg graag een heel simpele maar doeltreffende oplossing aandragen.

Nog even wachten en u kunt uw inmiddels verzamelde vermogen aan klein muntgeld, dat maar moeilijk uit te geven is, geheel belangeloos en zonder schaamte schenken aan "het goede doel".
Het "goede doel" staat over enkele weken weer op straat en daar kunt u dan al uw "goede giften" voor de zwakkere medemens in deponeren.
Het hoeven echter niet alleen 1 en 2 euromuntjes te zijn, ook munten met een hogere waarde evenals (geldige) papierenbiljetten met verschillende waardes zijn hier van harte welkom.
Uw spontane gift zal, net als alle andere giften, zinvol en sociaal worden besteed, want er is armoede te over in de wereld.

Het "goede doel" is  De Kerstpot van het Leger des Heils  !!!

lapjeskat
door lapjeskat Oct 31, 2016 om 12:37
90 Antwoorden / 40 Vragen

Helaas is er bij het Leger des Heils onlangs ook flink wat gestolen door een medewerker,

supersplid
door supersplid Oct 31, 2016 om 13:31
8 Antwoorden / 5 Vragen

Muntgeld is vaak via een geldautomaat van uw bank op eigen rekening te storten . Informeer eens bij uw bank ,. Ik ben zelf klant bij de ABN Amro en die hebben voor dit soort zaken een aparte automaat in de hal staan (in een beveiligde omgeving dus) .

me
door mein33 Oct 31, 2016 om 14:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lapjeskat,

Een reden te meer om de "Kerstpot" dit jaar maar eens extra te vullen.

Ma
door Mat Matheij Oct 31, 2016 om 18:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zorgwekkend is alleen het aantal reacties.

ma
door manwijf Nov 2, 2016 om 12:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Goede doelen zijn overigens vooral goed voor zichzelf. Google als u het overweegt eerst even naar het salaris van de betreffende directeur!

ha
door halex - Oct 30, 2016 om 02:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

edit redactie: houd het netjes

ph
door philip36 - Oct 30, 2016 om 08:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Inwisselen voor een muntstuk niet denk ik maar ermee betalen wel bij de AH.

gerbera
door gerbera - Oct 30, 2016 om 10:57
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Deze munten bestaan voor 5,65% uit koper, dus nog ff wachten totdat de koperprijs weer omhoog schiet. U kunt ze dan inleveren bij de oudijzerboer voor munten die wel geaccepteerd worden of het advies van @mein33 opvolgen.

Ma
door Mat Matheij Oct 31, 2016 om 18:29
986 Antwoorden / 3 Vragen

Deze is cynisch of erg goed en rijp voor het podium.

hansje klein
door hansje klein - Oct 30, 2016 om 11:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Heeft u bij voorbeeld € 3,63 aan 1-cent-muntjes kunt u die bij de ING inleveren voor € 3,63 en het probleem met overtollige muntjes is opgelost. Deze onkosten vervallen wanneer u de muntjes heeft 'ingerold'! Volg de ING-aanwijzingen.

Ma
door Mat Matheij Oct 31, 2016 om 18:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geen overdreven door de burger gefinancierde ING reclame.

ka
door kaatjev - Oct 31, 2016 om 12:19
5 Antwoorden / Vragen

Opsparen en storten op je eigen bankrekening!!
Of aan een groep geven die ze spaart voor een goed doel en eens per jaar stort.

maribu
door maribu - Oct 31, 2016 om 12:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

stuur ze maar op ik neem ze wel aan hoor (Y)

renehk
door renehk - Oct 31, 2016 om 12:36
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ga eens naar Duitsland. Binnenkort is het weer het seizoen van de Kerstmarkten. In Duitsland worden ze gewoon geaccepteerd en daar heeft u ze waarschijnlijk ook gekregen.
Trouwens , "met het mes op tafel"  moeten winkels, en zeker banken, ze hier ook accepteren. Ze zijn gewoon wettig betaalmiddel.
In Nederland worden ook geen biljetten van 100, 200 en 500 Euro geaccepteerd , en dat is even onwettig als het niet accepteren van kleine muntjes.

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2016 om 12:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Bo
door Bonte Specht - Oct 31, 2016 om 12:44
45 Antwoorden / Vragen

Het is een wettig betaalmiddel dus moeten ze het aannemen.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 12:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onzin! Als je de regelgeving hierover niet weet, kun je beter NIET reageren.

ge
door gerard ipenburg - Oct 31, 2016 om 12:48
1 Antwoorden / Vragen

Ik kan er bij jumbo gewoon mee betalen en ook bij AH.

ma
door malpertus - Oct 31, 2016 om 12:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een rekening hebt bij ING kun je in de grotere plaatsen los geld, ook kleine bedragen en ook centen, storten in de geldautomaat. Probleem dan dus opgelost.

ri
door richardt - Oct 31, 2016 om 13:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Afstorten bij uw eigen bank en laten brijschrijven op de rekening. De Rabobank laat eigen klanten kostenloos 6 x per jaar geld op eigen rekening storten.

ka
door kaartendraak - Oct 31, 2016 om 13:17
179 Antwoorden / 2 Vragen

Op je bankrekening zetten, bij de ING kantoren heb je daar zo'n handige automaat voor

Ma
door Mat Matheij Oct 31, 2016 om 18:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geweldig die reclame voor ING daar kunnen ze -op kosten van de burger- nog eens 2000 personeelsleden voor ontslaan onder het mom van automatiseren.

ka
door kaartendraak Nov 2, 2016 om 15:27
179 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, dan maak ik reclame voor de ABN/AMRO, daar kun je van die andige rolletjes halen om je losse centjes in te doen, hoewel, ben daar al jaren niet meer geweest, misschien hebben ze inmiddels ook wel muntautomaten. Of wat voor banken zijn er nog meer die een dienst verlenen dat je je muntgeld op je rekening kan storten, Rabobank? SNS? noem ze maar, allemaal mooie reclame..............

ho
door honza23 - Oct 31, 2016 om 13:56
261 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon mee betalen !

bij de meeste kassa's staat dat bedragen worden afgerond, er staat NIET dat 1 en 2 cent muntstukken geweigerd worden !

Dus als u iets koopt van b.v. € 0,53 en dat wordt afgerond tot € 0,55 dan kunt u betalen met 1 muntstuk van 50 cent en b.v. 3 muntjes van 1 cent en 1 muntje van 2 cent !

koekeloer
door koekeloer - Oct 31, 2016 om 14:12
562 Antwoorden / 18 Vragen

In Duitsland is het geen probleem om hiermee te betalen

an
door annie van es - Oct 31, 2016 om 15:12
53 Antwoorden / 4 Vragen

zolang het een wettig betaalmiddel is mogen ze niet geweigerd worden. De oplossing voor geen 1 en 2 cent munten is ze te weigeren ;-)

mo
door mof - Oct 31, 2016 om 15:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De bank?
trouwens, in veel winkels worden de muntstukken wel geaccepteerd maar rond men slechts de prijzen af om de circulatie daarvan te vertragen.
als er niet expliciet staat dat de 1 en 2 ct stukken worden geweigerd mag je een bedrag van bijv. € 3,79 dat wordt afgerond op € 3, 80 best wel afrekenen met een 2 euro, een 1 euro, een 50 ct een 20 ct en 10  munten van 1 cent.

Wat een winkel altijd mag weigeren is als je bijv iets van vijfentwintig euro met een grote zak met 1 en 2 €cent muntjes wil afrekenen.
dat levert de winkelier onevenredig veel week op.

verder mag een wettig betaalmiddel door iedereen worden geweigerd. Wettig betekent dat de staat de waarde ervan garandeert.
niet dat men het verplicht is aan te nemen.

th
door thijsje - Oct 31, 2016 om 15:55
10 Antwoorden / 6 Vragen

Heb ze bij INGbank in telmachine gegooid en werd keurig bijgeschreven op mijn betaalrekening.

pi
door pieterwolters - Oct 31, 2016 om 17:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel kilo heb je van die dingen?

me
door mein33 Oct 31, 2016 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

16 muntjes van 1 eurocent en  8 muntjes van 2 eurocent. ;-((

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2016 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat Wiebes het maar niet horen.:-))

costnix
door costnix Nov 1, 2016 om 13:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Ik noem hem Kwibus :-) zijn sjef heb ik twee opeenvolgend voorletters gegeven :-D

Ma
door Mat Matheij - Oct 31, 2016 om 18:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang de een en twee cent bij mijn weten wel degelijk gelden als wettig betaalmiddel zou ik niet weten waarmee u zit. Elke munt heeft uit het verleden stammend een maximum. Kortom kunt u met een pot van 5 eurocentmunten meestal geen 20 euro afrekenen. De munten als door u gesteld kan en mag men niet weigeren. U bent dus de enige die tot op de cent kan afrekenen. Zou de gehele verzameling te koop aanbieden daar vooral de eencentsmunten uit de landen die dat al eerder afgeschaft hadden geld waard zijn. Kreeg bij de plaatselijke AH onlangs nog 5 cent bestaande uit 2x2 plus een. Dat hebben zij dan toch ook eerder geaccepteerd.

Su
door Sugardevillove - Nov 1, 2016 om 09:51
1 Antwoorden / Vragen

Bij SeaLife Scheveningen nemen we de 1 en 2 eurocenten ook altijd aan en geven dit ook als wisselgeld terug.

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2016 om 09:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Su
door Sugardevillove - 1 nov. 2016 om 09:51
Antwoorden / Vragen

Bij SeaLife Scheveningen nemen we de 1 en 2 eurocenten ook altijd aan en geven dit ook als wisselgeld terug.

Geweldig! Dan kan @hanenfanal daar naar toe om zijn/haar centen uit te geven.

me
door mein33 Nov 1, 2016 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee !!!  @diumenge,

Want hier krijg je misschien ook weer 1 en 2 eurocenten terug en daar schiet Ts. dan weer van in de stress.  ;-))

diumenge
door diumenge Nov 1, 2016 om 11:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

:-)

getty
door getty - Nov 1, 2016 om 15:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik snap niet hoe iemand aan een heleboel van deze muntjes kom. Heb al jaren heel incidenteel er eens eentje in de portemonee. Hoe kom je dan aan een heleboel van deze munten, ben ik wel benieuwd naar.  En als je er echt zoveel hebt, gewoon boodschappen doen bij de aldi en al die muntjes uittellen bij de kassa. Zullen ze blij mee zijn.

pergadoosje
door pergadoosje - Nov 2, 2016 om 03:56
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al jaren een potje in het sleutelrekje staan, en daar doe ik die muntjes in.  Er komen colectanten aan de deur, en om niet altijd "nee, ik doneer altijd via de bank"!  Zo kom je er ook van af.  Eigen bank misschien een optie?

el
door elfje11 - Nov 2, 2016 om 11:45
35 Antwoorden / 17 Vragen

inleveren bij de bank?

li
door limadu172 - Nov 2, 2016 om 11:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

ALDI en C&A