da
door daehanminguk Oct 30, 2019 om 14:54
Geldzaken & recht

Geluidsdempende ondervloer wettelijk verplicht?

Mijn vraag is of een (geluiddempende) ondervloer wettelijk verplicht is?

In mijn huurvoorwaarden kan ik geen bepalingen vinden die een ondervloer verplichten. Alleen dat een huurder, omwonenden geen overlast mag veroorzaken.

Ik huur een appartement uit de jaren 50. Het is hier erg gehorig. Vooral van mijn bovenburen heb ik geluidsoverlast. Mijn buren hebben alleen vloerbedekking rechtstreeks op de betonnen vloer.

Ik heb mijn buren gevraagd of zij rekening met mij willen houden. Ik begrijp dat je leefgeluiden zou moeten dulden. Maar zelfs leefgeluiden komen nu hard binnen. Is dit redelijk als bij de buren alleen een vloerbedekking ligt? Ik betwijfel of alleen vloerbedekking de bedoeling is.

34492 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2019 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen
da
door daehanminguk Oct 30, 2019 om 17:43
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Edrick3 Ja dat heb ik gedaan. Ik kan geen resultaten vinden over dat het wettelijk verplicht zou zijn.

ne
door neodutchio - Oct 30, 2019 om 15:41
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vloerbedekking is nogal een ruim begrip, wat voor vloerbedekking ligt er?
Er bestaat in ieder geval geen wet die een maximum aantal decibel aangeeft wat mag of niet zou mogen. En ja, in sommige huizen hoor je meer dan soms gewenst is, maar dat is ook inherent aan de bouwwijze van dat moment.

Maar om bij het begin te beginnen, wat voor vloerbedekking ligt er en zou daar een optie voor zijn om een geluidswerende ondervroeg voor te plaatsen?

tenormin
door tenormin Oct 30, 2019 om 17:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, bij Mr. Frank Visser bestaat er wel een wet die maximmum aan DB moet hebben. Moet meestal een goede ondervloer zijn voor er laminaat of (ouderwets) tapijt gelegd mag worden. Hier in de flats tenminste wel. Gelukkig.

ne
door neodutchio Oct 30, 2019 om 17:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een wet of een richtlijn? Als er een wet zou zijn was er ook geen discussie zijn. Dan gewoon een decibelmeter neerzetten en je hebt bewijs.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2019 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er isgeen wet.

da
door daehanminguk Oct 30, 2019 om 18:51
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Neodutchio Het gaat om tapijt. Dat is aan de buren of zij geen bezwaar hebben. Ik zie geen problemen. De woning is vrijwel kaal wat meubels betreft en het tapijt is onhandig gelegd. Deze zou zo weer terug gelegd kunnen worden. Alleen het budget van de buren kan een obstakel zijn.

@Tenormin Mr. Visser volgt meestal het advies van de deskundige. Mr Visser zou dan een maatregel kunnen opleggen dat een ondervloer geplaatst moet worden. De vraag is of dit wettelijk zo ligt vastgelegd.

@Tijger1 @Neodutchio Dat de buren teveel dB produceren en lawaai maken is niet enkel het probleem. Het is vooral storend. Ik moet dan denk ik gaan aantonen dat er sprake is van overlast. De vraag is dan wanneer er sprake is van overlast. Overlast wordt namelijk door iedereen anders ervaren.

panter22
door panter22 Oct 30, 2019 om 19:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het trieste van het programme van Mr. Frank Visser is dat de geluidsman weinig geluid of geluid dat beneden de norm blijft registreert. Met het gevolg dat degene die geluidsoverlast ervaart, niet meer mag klagen en een dwangsom wordt opgelegd.
De kans dat de verhuurder eist dat er een ondervloer moet komen, is niet zo groot.

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 10:26
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Panter22 Precies ook mijn gedachte. Verschrikkelijk voor die mensen.

rj
door rjw Sep 13, 2020 om 18:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@panter22: daar is niets triests aan. De geluidsengineer meet het geluidsniveau en als dat onder het niveau van de richtlijn (of huishoudelijk regelement) ligt is het wat dat betreft klaar. Het zou wat zijn als je onder de richtlijn zit maar omdat je een klagende buur hebt alsnog meer geluidsisolatie moet gaan gebruiken.

getty
door getty - Oct 30, 2019 om 16:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In een huurwoning mag een verhuurder voorwaarden stellen aan een vloer en ondervloer. Als daarover niets is geregeld is een ondervloer of vloerbedekking niet verplicht.

Het enige wat u kan doen, is klagen bij de verhuurder. Het is dan aan hen om met de huurder in gesprek te gaan over de overlast, eventueel met buurtbemiddeling samen.

da
door daehanminguk Oct 30, 2019 om 18:53
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Getty Dan is dat de eerste stap. Ik ga contact opnemen met de verhuurder. Dankjewel!

jhogaarts
door jhogaarts Nov 1, 2019 om 15:09
101 Antwoorden / 1 Vragen

minimaal 10 db

ro
door ron503 - Oct 30, 2019 om 18:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zachte vloerdekking zoals tapijt zijn geen normen vastgesteld omdat die al een geluiddempende laag hebben hetzij van een soort foam of anderszins. Als er zo'n soort vloerbedekking in de woning ligt kunt u daar niets tegen beginnen.

da
door daehanminguk Oct 30, 2019 om 19:02
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Ron503 Het gaat inderdaad om zachte vloerbedekking. Het ziet er alleen niet echt uit als tapijt met een geluiddempende laag. Of als tapijt gelegd door een professioneel iemand. Ik heb dan ook met twijfels over de geluiddempende werking.

Gr
door Grunn1 - Oct 30, 2019 om 19:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een geluiddempende ondervloer is vaak alleen verplicht indien je een harde vloer legt zoals laminaat of parket, tegels zijn vaak wel verboden behalve in de badkamer en wc. Bij vloerbedekking hoeft er geen dempende ondervloer gelegd te worden omdat vloerbedekking uit zichzelf al dempend is en niet zoals een harde vloer contactgeluid overbrengt.

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 10:36
10 Antwoorden / 6 Vragen

@Epcot Het klinkt logisch. Toch vraag ik me af of het bij mijn bovenburen iets uit zou maken.

panter22
door panter22 - Oct 30, 2019 om 19:38
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je zelf wel een geluiddempende vloer?

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 10:41
10 Antwoorden / 6 Vragen

Ja meteen met het leggen van de vloer hebben zij een geluiddempende ondervloer gelegd.

ro
door ron503 - Oct 30, 2019 om 19:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees in uw reactie op mijn antwoord dat er sprake is van een zachte vloerbedekking maar u twijfelt er aan of die wel professioneel gelegd is. U woont in een appartement die in de jaren 50 is gebouwd en toen was zachte vloerbedekking in huis bijna een luxe want de meeste bewoners kozen voor zeil omdat het goedkoper was. Professioneel gelegd of niet u kunt de bovenburen niet dwingen om een ondervloer te plaatsen omdat u last heeft van leefgeluiden. Wat de huurvoorwaarden betreft voldoen de bovenburen aan de regels van de verhuurder omdat enkel een harde vloer als die al toegestaan is van de nodige geluid en vochtwerende ondervloer voorzien dient te zijn.

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 10:48
10 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn bovenburen zijn in de twintig dus zij wonen daar niet sinds de jaren 50. Eigenlijk maar pas. Het is duidelijk dat een ondervloer niet verplicht is en ik ze daar ook niet toe kan dwingen.

jo
door jorisw - Oct 30, 2019 om 20:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als dit wettelijk geregeld zou zijn, zou het niet in bijvoorbeeld HHR's van VVE's worden opgenomen. Daarin staan immers specifieke zaken die de leden onderling hebben afgesproken. In geval van TS: als de verhuurder geen voorwaarden heeft gesteld is geluidsdemping niet nodig. Maar wel vriendelijk t.a.v. anderen.

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 10:51
10 Antwoorden / 6 Vragen

Vriendelijk zeker. Ik dacht eigenlijk dat het gebruikelijk was om een geluidsdempende ondervloer te leggen. Uit de reacties maak ik op dat het alleen bij een harde vloer gebruikelijk is.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2019 om 01:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus zachte vloerbedekking? Dan heeft u geluk dat er geen laminaat ligt.
Naar de huisbaas stappen kunt u maar beter pas doen als u voldoende overlegd heeft met deze buur en als u bewijzen van overlast heeft. Dus hoeveel decibel boven de norm etc.  En natuurlijk als uw buren u niet horen wegens uw zachte vloerbedekking met een goede ondergrond en die natuurlijk perfect, volgens uw normen, is gelegd. Als in de huurovereenkomsten geen voorwaarden zijn gesteld kunt u niets doen behalve als de door u gehoorde geluiden boven de norm zijn. Hebben andere buren ook overlast van deze buur? En hoort niemand uw geluiden?

da
door daehanminguk Nov 1, 2019 om 11:01
10 Antwoorden / 6 Vragen

De bovenburen geven aan mij niet te horen. Ook de buren naast mij niet. Andere buren geven aan dat de bovenburen wel last hebben gehad van de bewoners die hier voor mij hebben gewoond en andersom. Ik heb de buren aangegeven van welke geluiden ik overlast heb en de buren geven aan dat de vorige bewoners deze geluiden ook hebben gehoord.

Ik heb zelf een harde vloer met geluiddempende ondervloer.

Ik gebruik nu mijn telefoon voor het opnemen van de geluiden. Het valt me op dat dit niet altijd goed werkt. Ik neem aan dat je speciaal apparatuur nodig hebt om de hoeveelheid dB boven de norm te kunnen meten?

endemion
door endemion Nov 1, 2019 om 17:12
237 Antwoorden / 3 Vragen

Zal van je tel afhangen of die accuraat is of niet. Daar kom je alleen achter door 'm naast een goede (geijkte) meter te houden.

da
door daehanminguk - Nov 1, 2019 om 11:01
10 Antwoorden / 6 Vragen

Ik gebruik nu mijn telefoon voor het opnemen van de geluiden. Het valt me op dat dit niet altijd goed werkt. Ik neem aan dat je speciaal apparatuur nodig hebt om de hoeveelheid dB boven de norm te kunnen meten?

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

gerbera
door gerbera - Nov 1, 2019 om 11:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als je over een kale betonnen vloer loopt moet je wel klompen aan hebben wil je dit beneden horen. Er ligt nu ook vloerbedekking op en die is redelijk geluiddempend ook al ligt die op een kale betonvloer. Dan moeten de bovenburen behoorlijk stampen wil u dat beneden horen. U bent nu met een telefoon aan het meten wat volstrekt niet werkt. Wil u echt meten zal u iemand er bij moeten halen die een echte dicibelmeter heeft en dan zal het geluid boven de 56db moeten zijn wil er sprake van geluidshinder zijn. Hoe lang woont u er en hoe lang is deze "herrie" aan de gang. Op den duur ga je er echt op letten als je geluiden hoort en dat gaat dan langzaam tussen de oren zitten.

le
door leenpres - Nov 1, 2019 om 14:14
79 Antwoorden / 7 Vragen

Alleen als je buren onder je heb

mo
door mof - Nov 1, 2019 om 14:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, is niet verplicht. Zoals u zegt, de buren mogen geen overlast veroorzaken. Maar bij woningen uit de jaren vijftig kunt u ook de verhuurder aanspreken. Vaak voldoen deze woningen niet aan de wooneisen van de 21 ste eeuw.
als uw buren geen overmatig geluid in hun woning produceren, tv op huiskamersterkte etc houden, en u heeft er desondanks last van, dan is de isolatie nietop een behoorlijk nivo en moet u de verhuurder aanspreken. Of verhuizen.

Pe
door Peter33 - Nov 1, 2019 om 15:21
5 Antwoorden / Vragen

Nee dat staat nooit in een huurcontract. De verhuurder vraagt wel aan de nieuwe bewoners om op te letten met het leggen van de vloer. Bij betonvloeren mag hard materieel nooit zonder isolatiematariaal gelegd worden. Parket of laminaat vloeren geven veel geluidoverlast in betonnen gebouwen. Ik neem aan dat in jaren 50 gebouwen dit ook eerst overlegd moet worden. U kunt de verhuurder hierop altijd aanspreken.Onder de vloerbedekking wordt meestal een isolatielaag aangelegd. Heeft u geluidsoverlast dat dient u de verhuurder of woningcorporatie hierop aan te spreken.

Em
door Emmap - Sep 13, 2020 om 17:09
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik gebruik nu mijn telefoon voor het opnemen van de geluiden. Het valt me op dat dit niet altijd goed werkt. Ik neem aan dat je speciaal apparatuur nodig hebt om de hoeveelheid dB boven de norm te kunnen meten?

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Een héél laat antwoord, maar misschien helpt dit je verder (of iemand die een antwoord zoekt op een vergelijkbare vraag):
1.
Zelf meten kan met een eenvoudige microfoon, bv. een all-round USB microfoon van Trust (ca. 20-25 Euro, de specificaties zijn absoluut goed genoeg voor eigen metingen) en een laptop met gratis software (Spectrum Lab).
Met deze combi kom je al veel te weten, hou in elk geval zelf een logboekje bij: wat hoor je en van hoe laat tot hoe laat.

Ga niet zelf aan de gang met een 'decibelmeter' op je mobiele telefoon, die kunnen tot 40 dB naar boven of naar beneden afwijken, bovendien weet je als leek niet hoe je de meting moet interpreteren.

2.
Ben je ook bij je gemeente geweest (afd. milieu, een van de geluidambtenaren)?
NB. Veel m.n. 'kleinere' gemeenten hebben geen eigen afd. milieu meer. Zij geven de info dan als het goed is door aan het regionale samenwerkingsverband voor milieuzaken, de regionale omgevingsdienst. Die zouden moeten weten wat hier van toepassing is, en of er vanwege het soort geluid (muziek en div. andere categoriën) nog een correctie van toepassing is, of dat er vanwege de tijd (dag, avond of nacht) nog een strengere limiet geldt.
Als er voor deze situatie geen wet, norm o.i.d. van toepassing is, wil dat nog niet zeggen dat alles zo maar mag - en het lijkt me dat er in elk geval in jullie woning ook eens met een goede professionele geluidmeter gemeten moet worden, want 'meten is weten'. Het liefst een meting van enkele weken, die dan naast je logboekje gelegd wordt, en beoordeeld wordt door een geluidambtenaar.

Veel succes!

rj
door rjw Sep 13, 2020 om 18:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ook de metingen met die Trust microfoon zijn onbruikbaar. Dat ding is niet gecalibreerd, dus wat er uitkomt is waardeloos voor deze toepassing. Daarnaast is het meten van geluid een vak. Het is heel makkelijk om verkeerd te meten als je er niet voor bent opgeleid.

gerbera
door gerbera Sep 13, 2020 om 21:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En dan komt u na bijna 1 jaar met uw verhaal. De TS schreef eerder,

Ik gebruik nu mijn telefoon voor het opnemen van de geluiden. Het valt me op dat dit niet altijd goed werkt. Ik neem aan dat je speciaal apparatuur nodig hebt om de hoeveelheid dB boven de norm te kunnen meten?

Dus ook aan uw verhaal zou de TS niets gehad heben.