We
door Wendy He Aug 2, 2019 om 03:37
Geldzaken & recht

Gem. Lelystad stuurt aanmaningen incl. aanmaningskosten zonder herinneringsbrief

Ik heb net als elk huishouden van gem. Lelystad begin van 2019 1 brief ontvangen mbt de gem. heffingen en honden belasting. Dus maar 1 x 1 brief. Door omstandigheden 28 dagen na de laatste vervaldatum betaald. 1 dag nadat ik de overboeking had gedaan ontving ik van gem. Lelystad een aanmaningsbrief inclusief 7 euro aanmaningskosten. Ik heb nooit een herinneringsbrief van hen ontvangen. Ik heb gem. gebeld, ze zeggen, beleid is dat ze nooit herinneringen sturen, maar meteen aanmaningsbrief met aanmaningskosten. Mag dat?

6095 14 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Aug 2, 2019 om 06:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat mag de gemeente doen. Alleen het bedrijfsleven is verplicht eerst een betalingsherinnering te sturen, overheidsinstanties hebben die verplichting niet.

marita5
door marita5 - Aug 2, 2019 om 07:49
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wendy He ,

Door omstandigheden 28 dagen na de laatste vervaldatum betaald.

Een tip , betaal via automatische incasso , in 11 termijnen , dan heeft u dit probleem niet .

Betalen via automatische incasso
Wanneer u toestemming geeft of hebt gegeven tot automatische incasso, kunt u de lasten over 11 termijnen spreiden. Indien het totaal van uw aanslagbiljet tussen de € 50,00 en € 5.000,00 ligt.

https://www.lelystad.nl/4/(91857)-Betaling-gemeentelijke-belastingen.html

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2019 om 08:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag zeker.dat doet elke gemeente.

Maar  u kunt vast ook in termijnen betalen als u dat van tevoren afspreekt. Kan er niets mis lopen.

ne
door neodutchio - Aug 2, 2019 om 08:50
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Staat er in de brief niet dat als de brief de betaling gekruist heeft dat u de brief als niet verzonden kan beschouwen?
Overigens kunt u ook kijken naar de kant van de gemeente. Mag een inwoner een maand later betalen zonder dat daar extra kosten voor berekend mogen worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 2, 2019 om 09:03
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De Gemeenten mogen dat en het betekent dus helaas voor u dat u de € 7,00 dient te betalen (ter voorkoming van nog verdere kosten) .Geef bij de betaling wel aan dat het hoofdbedrtag al is betaald. omdat helaas wel de kans kan bestaan dat de administratie de separate betaling niet goed herkent.

tijger1
door tijger1 Aug 3, 2019 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het al ontvangen bedrag wordt eerst op de kosten afgeboekt.

Redacteur
door Redacteur - Aug 2, 2019 om 09:30
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hoi Wendy,

Dat mag inderdaad. Kassa heeft in december 2018 hier aandacht aan besteed. Je kunt het hier terugkijken en de informatie teruglezen: https://kassa.bnnvara.nl/media/581537.

Groet,
Redactie Kassa

marita5
door marita5 - Aug 2, 2019 om 09:47
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Donuts
door Donuts - Aug 2, 2019 om 10:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn intussen al enkele gemeenten die besloten hebben eerst een herinnering te sturen. Het is te hopen dat meer gemeenten (en andere overheidsinstanties) snel volgen.

sira
door sira Aug 2, 2019 om 13:23
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom?
Kwestie van op tijd betalen, dan heb je daar geen last van.

Als een consument geld terug moet ontvangen van een overheidsinstantie, webshop o.d. en het is een dag te laat, dan is het huis te klein en wordt de klacht direct op een forum geplaatst.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor die aanslagen van gemeentelijke lasten heeft men meestal al ruim twee maanden de tijd om te betalen. En dan zou de gemeente nog kosten moeten gaan maken om al die wanbetalers een herinnering te sturen?

marita5
door marita5 Aug 2, 2019 om 10:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

De gemeente heeft ook nog de aanslag een maand later verstuurd , dan normaal . https://www.lelystad.nl/4/Lelystad/Nieuws-2019/Januari/Aanslag-gemeentelijke-belastingen-komt-later.html

mo
door mof - Aug 2, 2019 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen
We
door Wendy He - Aug 2, 2019 om 12:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat de overheidsinstanties mogen meten met 2 maten. Schandalig.  Hoe geef je het goede voorbeeld aan het bedrijfsleven. Dit is burgers bewust pesten. Ik ben 47 en heb nog nooit te laat betaald, vergeet 1 keer 1 rekening. De aanmaning snap ik, maar niet de 10% meerkosten van aanmaning.

sira
door sira Aug 2, 2019 om 13:26
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Laten we het omdraaien. U heeft geld van de gemeente tegoed en dat komt 28 dagen later als afgesproken.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2019 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u had die nota al maanden in huis. Geef een machtiging af tot automatische incasso, dan hoeft u niet schandalig laat te betalen. Spaart geld. Bij het bedrijfsleven mag u niet in 11 termijnen betalen. Maar als u ergens iets op afbetaling kunt kopen, kost het u flink aan rente,

adriaan2
door adriaan2 - Aug 2, 2019 om 13:06
104 Antwoorden / 0 Vragen

Met internetbankieren bestaat de mogelijkheid om betalingen op datum klaar te zetten. Zo simpel is dat en wordt zo'n situatie als deze voorkomen.

agapon1951
door agapon1951 - Aug 2, 2019 om 19:09
166 Antwoorden / Vragen

EEN automatische incasso is de oplossing en dan verspreidt betaald indien de bedragen niet in een keer wilt of kunt betalen.
Aangezien het hier een kruispost (betaling is de aanmaning gekruist) betreft zou U de gemeente kunnen verzoeken deze kosten kwijt te laten schelden.

sinypots
door sinypots - Aug 3, 2019 om 13:37
55 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd, maar waarom niet automatsiche incasso bij dit soort belastingen (meestal 10 maanden febr. t/m nov.) en alles is opgelost,
nooit meer te laat !!