vi
door visje Oct 10, 2012 om 18:33
Geldzaken & recht

Gemachtigde boekt geld van rekening na overlijden

Mijn schoonmoeder is in augustus overleden, tijdens een vakantie met haar "mantelzorger". Weken na haar overlijden blijkt er een ons onbekende bankrekening te bestaan, waar zij haar PGB op kreeg gestort. Alle gegevens van deze bankrekening ontbraken volledig in haar woning, in tegenstelling tot alle andere bankzaken. De mantelzorger bleek gemachtigde van deze specifieke rekening en heeft een week na haar overlijden geld overgeboekt naar zichzelf. Bij overlijden van iemand vervalt een volmacht, dat weten we inmiddels. Wij hadden haar overlijden echter nog niet bij de betreffende bank gemeld, omdat we niet wisten van deze rekening. Het bedrag is wel na haar overlijden afgeboekt, maar de bank weigert deze overboeking ongedaan te maken. Wat zijn onze rechten? En op welke datum exact vervalt de volmacht? Is dat de daadwerkelijke datum van overlijden, of is dit de datum waarop het overlijden wordt gemeld bij de bank? De bank gaat uit van het laatste, wat voor ons erg nadelig is omdat we niet van de bankrekening af wisten. Weet iemand hoe het zit? Alvast bedankt!

16223 14 Rapporteer

sw
door swat1500 - Oct 10, 2012 om 20:38
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een bank komt pas in actie zodra deze kennis draagt van het overlijden. Banken worden niet automatisch geïnformeerd over het overlijden van hun cliënten. Het is zaak voor de erven om de bank(en) zo snel mogelijk te informeren.
U kunt de mantelzorger uitleg vragen over het hoe en waarom van de overboeking, zeker als de hoogte van de overboeking ongebruikelijk is.

Mocht de uitleg onvoldoende zijn dan kunt u altijd andere stappen overwegen..

loreleigil
door loreleigil - Oct 11, 2012 om 22:31
678 Antwoorden / 3 Vragen

Veel sterkte met het verlies van uw schoonmoeder. Het geld dat de mantelzorger heeft overgeboekt van de PGBrekening, was dit een uitbetaling voor gewerkte uren? En het resterende bedrag zal terug moeten naar de uitkerende instantie, heeft u daar rekening mee gehouden? Nogmaals, veel sterkte!

fe
door festinger - Oct 12, 2012 om 01:51
410 Antwoorden / 18 Vragen

U stelt een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. En u moet dus iets meer vertellen .
U hebt gelijk dat zodra de bank een bewijs van overlijden heeft ontvangen alle volmachten vervallen en dat alle gelden worden bevroren uitgezonderd directe kosten voor het fatsoenlijk afscheid nemen van de overledene en andere directe kosten als bv einde huur of einde energie.En als je geluk hebt tenminste want banken werken hieraan niet meer mee.

Zodra de bank officiële kennisgeving van overlijden heeft ontvangen helpt alleen een verklaring van erfrecht,waarbij een notaris bepaald en onderzoekt wie mag beschikken volgens de wet wat er verder onder zijn/haar toezicht wordt afgesproken. En als er een testament is gemaakt wordt deze uitgevoerd.

do
door doradora - Oct 12, 2012 om 15:19
58 Antwoorden / 1 Vragen

dit was haar laatste salaris.
als het goed is staat er nu niets meer op deze rekening.

stacey
door stacey - Oct 12, 2012 om 15:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=doradora schreef op vrijdag 12 okt 2012, 15:19]dit was haar laatste salaris.
als het goed is staat er nu niets meer op deze rekening.

? was het jouw (mantelzorger) salaris ?
Of zit vraagsteller `visje` nu onder ander profiel te reageren ?
Gebruik van meerdere account is overigens tegen de regel hier

marcel75
door marcel75 - Oct 12, 2012 om 16:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De volmacht is vervallen op het moment van overlijden. Daar is de wet duidelijk in. De bank wordt echter beschermd tegen het feit dat de erfgenamen niet meteen het overlijden hebben gemeld. De bank wist dus niet van het overlijden af en kon niet ingrijpen.

Aangezien de mantelzorger wist of behoorde te weten dat hij de volmacht niet meer mocht gebruiken, is deze wel verplicht de schade te vergoeden en dus de opgenomen bedragen terug te storten.

vi
door visje - Oct 12, 2012 om 16:43
8 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen hieronder wat vragen te beantwoorden. Inmiddels weten wij ook weer iets meer.

De mantelzorger was een "goede vriend" en is geen ergenaam. Hij is - voor zover wij kunnen nagaan - ook nooit eerder uitbetaald. (Is een mantelzorger niet juist een vrijwilliger? Dit is althans wat wij lezen op internet.)

Inmiddels zijn wij (bedankt voor de adviezen @robynxii) naar het Juridisch Loket geweest en hebben daar navraag gedaan. Het blijkt inderdaad (zoals @marcel75 al noemt) dat mantelzorger het bedrag niet had mogen opnemen en terug moet betalen. Hij is zelfs strafbaar en ons is geadviseerd aangifte te doen. Daarnaast werd ons geadviseerd een aangetekende brief naar hem te sturen met de mededeling dat wij aangifte doen en met het verzoek het geld terug te storten (weet iemand toevallig voorbeeldbrieven op internet?). Wij gaan hier mee aan de slag.

@doradora Ik begrijp helemaal niet wat je bedoelt. Wiens salaris?

(@loreleigil Het geld op de PGB bankrekening was voor een dagopvang. Het door mantelzorger opgenomen geld zal daarom (indien we niets doen) door de ergenamen moeten worden opgehoest om uitkerende instantie terug te betalen.)

ro
door robynxii - Oct 12, 2012 om 17:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Indien u hulp wil dan kunt u zich wenden tot de volgende instanties: Stichting Doras, Stichting MEE en/of het juridisch loket. Allen te vinden op internet. Heel veel sterkte.

do
door doradora - Oct 12, 2012 om 18:49
58 Antwoorden / 1 Vragen

sorry.
ik dacht omdat de "mantelzorger" op de PGB-rekening gemachtigd was, dat hij in dienst was bij uw moeder. en dat op deze bankrekening zijn vergoeding werd uitbetaald door PGB.

brainless
door brainless - Oct 12, 2012 om 20:01
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=visje schreef op vrijdag 12 okt 2012, 16:43]
De mantelzorger was een "goede vriend" en is geen ergenaam. Hij is - voor zover wij kunnen nagaan - ook nooit eerder uitbetaald. (Is een mantelzorger niet juist een vrijwilliger? Dit is althans wat wij lezen op internet.)

Het is niet abnormaal om een mantelzorger uit te betalen via de PGB.
Mantelzorg en PGB

stacey
door stacey - Oct 12, 2012 om 20:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=visje schreef op vrijdag 12 okt 2012, 16:43](Is een mantelzorger niet juist een vrijwilliger? Dit is althans wat wij lezen op internet.)

Dat een mantelzorger altijd gratis is of moet zijn klopt niet.....
---Heeft de hulpvrager een Persoonsgebonden budget (pgb)?
Dan kan daaruit de mantelzorger betaald worden.
De mantelzorger krijgt dan inkomen.--

vi
door visje - Oct 12, 2012 om 20:11
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ja, zij had een PGB, maar wij hebben geen andere betalingen aan de mantelzorger teruggevonden. Vanaf het PGB budget vonden alleen betalingen aan de dagopvang plaats, en daar is ook een opgaaf van, ingevuld door de betreffende instelling.

De "mantelzorger" zal dan toch ook taken moeten uitvoeren om geld te krijgen? En moet hij niet aantonen of opgeven wat voor taken hij zou hebben gedaan? Je zult toch op de een of andere manier moeten opgeven waar je PGB voor wordt gebruikt? Bovendien, kan hij dit geld toch niet zelf innen?

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2012 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ging Schoonmoeder vaker op vakantie met haar "mantelzorger" en betaalde zij dat of betaalde hij zijn eigen aandeel? Niet zozeer om hier te beantwoorden maar gezien de, naar het lijkt, wat vreemde gang van zaken zou ik dat eens controleren op de andere rekeningen, al was het alleen maar om een duidelijker beeld te krijgen.

vi
door visje - Oct 14, 2012 om 15:23
8 Antwoorden / 9 Vragen

@aurora1 Er is door haar een bedrag aan hem overgemaakt, waarschijnlijk voor de vakantie. Info over de kosten van de vakantie ontbreekt. Zij betaalde regelmatig uitstapjes (van hen samen), maar of hij dit ook deed weten we ook niet.
Deze man is ook nog vrijwilliger 'bij bejaarden'. Wat hij doet en bij wie of welke instantie weten we niet. Lijkt me wel zorgelijk.

We gaan eerst maar eens een brief sturen om het geld terug te krijgen, en aangifte doen. Hopelijk helpt dit.