pe
door petrus2 Mar 7, 2010 om 16:01
Geldzaken & recht

Gemeente Groningen vergunning steiger geweigerd

Hoe kan ik de gemeente dwingen om mij eenvergunning te geven voor het aanlegeen van notabene een klein steigertje bij het water waar notabene al palen in het water staan om daar een steiger te bouwen en waar notabene vele buren illegaal al jaren steigers hebben staan....? Hoe is het mogelijk dat illegaliteit loont maar de eerlijke weg wordt afgekeurd? Heb een heel pakket met kopieeen opgestuurd maar dus helaas een afkeuring. Ben niet van plan om nog meer geld aan de gemeente te geven met hun oneerlijke discriminerende uitspraken maar wil wel tegen de uitspraak ingaan zonder te veel tijdsverlies anders ga ik ook zelf illegaal een steiger aanleggen. Maar wil dit eerst nog even op een andere manier proberen.

1819 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

petrus2

Als je een klacht wilt indienen, kan dat bij de Nationale Ombudsman, mits deze gemeente daarbij is aangesloten.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente dwingen kan niet.
Als er in de plaatstelijke verordening staat dat die stijger niet mag dan mag het niet, en krijg je ook geen vergunning.

De anders steigers zijn dan dus illegaal.
Wil je toch een steiger, dan zul je er ook illegaal een moeten bouwen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ten eerste wel interessant te horen op welke gronden je verzoek is afgewezen. Daar ben ik wel benieuwd naar. Als het goed is, staat er in het besluit dat je hebt gekregen ook hoe je bezwaar kunt maken tegen dat besluit. Nog even goed lezen dus.

Mocht het besluit uiteindelijk definitief zijn, dan kun je daar verder weinig meer tegen doen. Je zou een rechtsgang kunnen overwegen, maar daar zul je weinig kans hebben. Je kunt de Nationale Ombudsman inschakelen, maar of je daar veel succes zult boeken valt ook te betwijfelen.

Als er zovelen al een illegale steiger hebben en daar is nog nooit iets van gezegd, dan zou ik het risico gewoon maar nemen om ook een illegale steiger te bouwen, met in je achterhoofd de wetenschap dat er een risico inzit dat je deze op enig moment toch weer weg zult moeten halen. Maar met jou waarschijnlijk ook vele anderen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u zeker dat u bij de gemeente moet zijn?De meeste wateren binnen steden en wijken vallen onder het waterschap,zou mij daar over laten informeren.
Veel succes.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2011 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien handig om eens op www.cocobo.nl te kijken. Het bedrijf maakt varende houten vlotten,annex varende houten steigers in ieder formaat. Hiervoor is geen steiger of vlondervergunning nodig. Formeel zijn het namelijk boten. Dat ze ook prima als steiger, vlonder of drijvend terras kunnen fungeren, is meegenomen.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2011 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke spampoging. Wel eens gedacht aan ligvergunningen en roerende ruimtebelasting? Die gelden ook voor terrassen. Je moet namelijk als je in het water bezig gaat ook nog met het Hoogheemraadschap rekening houden.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2011 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op maandag 21 nov 2011, 19:22: Leuke spampoging. Wel eens gedacht aan ligvergunningen en roerende ruimtebelasting? Die gelden ook voor terrassen. Je moet namelijk als je in het water bezig gaat ook nog met het Hoogheemraadschap rekening houden.

Marcel, misschien moet je eens goed lezen.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2011 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Phil,
Ik kan wel goed lezen, wellicht moet je eerst in de spelregels van dit forum verdiepen en daarnaast meer in de regels die voor schepen gelden. Ik neem althans aan dat je ook weet hoe het verzekeringstechnisch zit met een drijvend terras?

ve
door verwijderd - Nov 21, 2011 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op maandag 21 nov 2011, 20:30: Phil,
Ik kan wel goed lezen, wellicht moet je eerst in de spelregels van dit forum verdiepen en daarnaast meer in de regels die voor schepen gelden. Ik neem althans aan dat je ook weet hoe het verzekeringstechnisch zit met een drijvend terras?

Nogmaals Marcel, lees nu eens goed wat ik schrijf. De VARENDE terrrasvlotten zijn formeel BOTEN. Overal waar je GEEN vergunning krijgt voor een steiger, maar waar je WEL een boot mag leggen, kun je een Cocobo varend terrasvlot neerleggen. Zolang je de maximaal toegestane afmetingen niet overschrijdt. Je betaalt al dan niet voor een ligplaats. Iedere boot is te verzekeren, dus ook deze boot.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2011 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Phil,
En dus heb je een ligplaatsvergunning nodig en toestemming van het hoogheemraadschap.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2011 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op dinsdag 22 nov 2011, 09:23: Phil,
En dus heb je een ligplaatsvergunning nodig en toestemming van het hoogheemraadschap.

Marcel, dat kan,maar dan heb je wel je "steiger", En ik betwijfel of je toestemming nodig hebt van het hoogheemraadschap

ve
door verwijderd - Nov 24, 2011 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Phil,
Dan heb je nog steeds geen steiger, maar een schip dat bijvoorbeeld aan palen vastzit die in de wal of de bodem zijn geslagen of middels touwen vastzit aan de walkant. Je drijvend terras wordt dan gelijk behandeld als bijvoorbeeld een woonboot of de watervilla's.

De toestemming van het hoogheemraadschap heb je per definitie nodig als je permanent is wilt laten drijven in het water. Dat kan de watergang namelijk verstoren.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2011 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij erg nieuwsgierig maakt in deze discussie is het volgende. Liggen er ook boten bij de buren aan de, wellicht illegale, steigers? Misschien is het na te gaan of deze mensen liggeld verschuldigd zijn. Eerlijk gezegd denk ik van niet, immers als je er niet mag liggen ben je ook niets verschuldigd.
De buren kunnen vertellen of ze al eens last hebben gehad met de gemeente, het waterschap of het hoogheemraadschap of met wat voor -schappen dan ook. Als er regelmatig of langdurig boten liggen en er wordt niet opgetreden (dus niet gehandhaafd), dan is er al gauw sprake, zeker na jaren, van een gedoogsituatie, ook al is dat niet zo bedoeld. Dan zou ik maar gauw een plankje tussen de palen spijkeren en als dit een paar weken is gedoogd er toch maar een bootje tegenaan vleien. De wetten zijn er voor de burgers, het gedogen ook. Niet handhaven is ook om de burgers stilzwijgend toestemming te geven, toch?

ve
door verwijderd - Nov 25, 2011 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op donderdag 24 nov 2011, 21:46: Phil,
Dan heb je nog steeds geen steiger, maar een schip dat bijvoorbeeld aan palen vastzit die in de wal of de bodem zijn geslagen of middels touwen vastzit aan de walkant. Je drijvend terras wordt dan gelijk behandeld als bijvoorbeeld een woonboot of de watervilla's.

De toestemming van het hoogheemraadschap heb je per definitie nodig als je permanent is wilt laten drijven in het water. Dat kan de watergang namelijk verstoren.

Marcel, heb ik ook al eerder gezegd, Het terrasvlot is geen steiger, maar is te gebruiken als steiger, of terras op het water. Het is formeel een pleziervaartuig....dus geen woonboot of watervilla.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2011 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

phil,
Het is jouw verkooppraatje om er een pleziervaartuig van te willen maken. In werkelijkheid kun je een dergelijk ponton/terras niet even verplaatsen of een middagje mee gaan varen. Daarnaast heb je ook voor het aanleggen en aangelegd houden van pleziervaartuigen een ligplaatsvergunning nodig.

Voor de fiscale en bestuursrechtelijke aspecten moet je veel meer naar de feitelijke omstandigheden kijken dan naar het verkooppraatje en de civielrechtelijke status.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2011 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op zaterdag 26 nov 2011, 11:40: phil,
Het is jouw verkooppraatje om er een pleziervaartuig van te willen maken. In werkelijkheid kun je een dergelijk ponton/terras niet even verplaatsen of een middagje mee gaan varen. Daarnaast heb je ook voor het aanleggen en aangelegd houden van pleziervaartuigen een ligplaatsvergunning nodig.

Voor de fiscale en bestuursrechtelijke aspecten moet je veel meer naar de feitelijke omstandigheden kijken dan naar het verkooppraatje en de civielrechtelijke status.

Marcel, de vlotten liggen al als zodanig. Maar op deze manier heeft het denk ik weinig zin om verder te praten.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2014 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

jpm schreef op vrijdag 25 nov 2011, 16:35: Wat mij erg nieuwsgierig maakt in deze discussie is het volgende. Liggen er ook boten bij de buren aan de, wellicht illegale, steigers? Misschien is het na te gaan of deze mensen liggeld verschuldigd zijn. Eerlijk gezegd denk ik van niet, immers als je er niet mag liggen ben je ook niets verschuldigd.
De buren kunnen vertellen of ze al eens last hebben gehad met de gemeente, het waterschap of het hoogheemraadschap of met wat voor -schappen dan ook. Als er regelmatig of langdurig boten liggen en er wordt niet opgetreden (dus niet gehandhaafd), dan is er al gauw sprake, zeker na jaren, van een gedoogsituatie, ook al is dat niet zo bedoeld. Dan zou ik maar gauw een plankje tussen de palen spijkeren en als dit een paar weken is gedoogd er toch maar een bootje tegenaan vleien. De wetten zijn er voor de burgers, het gedogen ook. Niet handhaven is ook om de burgers stilzwijgend toestemming te geven, toch?

Er liggen inderdaad ook boten aan sommige steigers bij buren. Van kleine roeibootjes tot soms iets grotere gemotoriseerde sloepen. Echte kruisers of iets dergelijks zie je hier niet en kunnen ook niet onder de bruggen in de omgeving door die dicht zitten.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

O, dit is al een oude discussie zeg, ik herinner me die toch nog wel. Heeft u die steiger nog niet stiekem gebouwd? Zijn er nog ontwikkelingen die me nog niet bekend zijn? Ik ben erg benieuwd.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2014 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dan wordt er toch gemeten met twee maten. Ik zou in ieder geval, indien de andere illegale steigers ongemoeid blijven, ook dat steigertje maar eens maken. Dan even wachten of er iemand ingrijpt en als dat niet gebeurt, gewoon zo'n cocobovlotje erbij leggen. Veel succes.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2014 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een steiger in het water maakt sloot of gracht smaller...

Maar een stevige walkant mits eigen grond als zitje mag altijd.

En daar een bootje aan dus niet uitstekend over het water wat nooit mag.
De eerste meter is eigen water dus daar mag meestal iets liggen mits in APV geen aanvullende regels zijn dus lees eerst plaatselijk die door.

Een steiger in het water mag meestal niet, wel op eigen grond dus vlak met wal kanten en dus niet uitstekend.