freix.
door freix. Aug 12, 2017 om 20:45
Geldzaken & recht

Gemeente wordt baas over boom in mijn voortuin

Onze gemeente heeft, voor een nieuw te voeren bomenbeleid, een boom in onze voortuin aangemerkt als 'gezichtsbepalend'. Dit gaat beteteken dat deze boom nooit meer gekapt mag worden. Een kapvergunning aanvragen zal niet worden gehonoreerd. Bij kappen vanwege ziekte van de boom zal herplanting volgen. Er staan bij meer bewoners in onze straat bomen (berken) in de voortuin die aangemerkt zijn als gezichtsbepalend in het nieuwe beleid.
Het nieuwe beleid gaat 1 januari 2018 in werking en er kan geen bezwaar tegen worden aangetekend. Wel kan men een zienswijze indienen. Onze voortuin is 4 bij 7 mtr en te klein voor de boom. Er is inmiddels een kapvergunning aangevraagd om onder de huidige regels nog toestemming tot kappen te verkrijgen. De boom staat dichtbij het trottoir en er vallen takken af die op het trottoir vallen. De boom oogt niet meer gezond daarom hoop ik op toestemming tot kappen. Ik wil een kleine boom terugplanten die passend is bij de grootte van de tuin. Planten in de voortuin gaan steeds dood omdat de boom alle water en voeding pakt. Ook heb ik last van de vele boomwortels in de tuin. Wij zijn bijna met pensioen en kunnen niet zelf de boom snoeien. Een bedrijf laten snoeien is erg kostbaar. Er zijn de laatste jaren een aantal bomen gerooid zonder terugplaatsing.
Verkoop van het huis zal geen verandering geven aan de status van de boom. Veel bewoners zijn met vakantie en kunnen niet tijdig (voor 1 september)reageren. Later reageren kan niet meer. Heeft iemand hierover kennis van zaken? Of kan iemand mij doorverwijzen naar goede informatie.
Mijn vragen:
1. Wat kan ik doen om te voorkomen dat de gemeente alleenzeggenschap krijgt oven mijn boom?
2. Kan de gemeente dit beleid eenzijdig doorvoeren?
3. Wat zijn mijn rechten?

20607 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2017 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar het Juridisch Loket in uw gemeente. Zij kunnen nagaan wat mag en wat niet mag.

ha
door harryromijn Aug 14, 2017 om 12:37
272 Antwoorden / 0 Vragen

Aaardige mensen, doch weten nauwelijks, waar het over gaat. Hooguit interessant om "munitie" vandaan te halen om uw rechtsbijstand verzekering aan de gang te houden.
Ik zou met de gemeente gaan praten, hen zwart-op-wit aansprakelijk stellen voor alle mogelijke gevolgen en naar de bestuursrechter stappen.
Een ambtenaar begint pas te luisteren als hij/zij de slagpin onderweg hoort gaan naar het slaghoudje van de patroon, die al in de afvuurkamer zit... op hem/haar gericht

gerbera
door gerbera - Aug 12, 2017 om 22:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lees hier;https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/koopwoning/kapvergunning

Wat kan ik doen om te voorkomen dat de gemeente alleenzeggenschap krijgt oven mijn boom?

Die zeggenschap heeft de gemeente al. Zij bepalen nu al of er wel of niet gekapt mag worden. En bij een gezichtsbepalende boom
moet er meer aan de hand zijn dan (beperkt) afvallende takken en plantjes die dood gaan alvorens een vergunning wordt afgegeven. Dat laatste kunt u voorkomen door de plantjes ff wat meer water te geven.

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 10:35
28 Antwoorden / 14 Vragen

Nuttige info. Dank u wel, Gerbera. Zoveel gegoogled en toch niet zelf gevonden.....

wi
door wilhelmina59 - Aug 12, 2017 om 22:34
512 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat dit besluit is genomen vanwege het feit dat een heel groot aantal gezichtsbepalende bomen bezig zijn het loodje te leggen.
en dat er dan uiteindelijk geen bomen meer in de stad te vinden zijn, mede omdat Iepen en Kastanjes ook al bij bosjes het loodje gelegd hebben.
https://nos.nl/artikel/2180066-essentaksterfte-is-een-ramp-voor-het-nederlandse-bos.html

Als de boom ziek is wordt ie zonder meer gekapt.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2017 om 23:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@freix, heel jammer dan de Gemeente bepaalt dat jullie berk gezichtsbepalend zou moeten zijn. Zo te lezen heeft men bij de Gemeente ook niet echt oog en oor voor bomen: de berk "sneeuwt" bij wijze van spreken in Augustus. 't Is een mooie boom op zich maar de ruimte die u opgeeft: is een veel te grote boom voor die plek. Zou toch eens met de Gemeente in conclaaf gaan en zeker ook een boom-deskundige daarbij inschakelen. Had zelf, wel lang geleden, 1995, ook een berk die niet weg mocht, maar na diverse bezoeken en klachten mijnerzijds, is de boom toch niet alleen gesnoeid maar weggehaald. Maar het ligt uiteraard aan het beleid van de Gemeente en de kennis die ze daar over bomen hebben. Wat de meeste Gemeenten niet hebben; alleen op papier. Als laatste kunt u natuurlijk de Rijdende Rechter, mr. John Reed, inschakelen, hoewel ik hoop dat dit niet nodig is: te veel bomen en struiken doet het programma geen goed.

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 10:42
28 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor uw reactie. Gaandeweg krijg ik meer handvatten om adequaat te reageren..... mede door de reacties hier. ☺

@H
door @HENK@ Aug 14, 2017 om 23:48
158 Antwoorden / 1 Vragen

de rijdende rechter inschakelen is niet iets wat zomaar te doen is, het is een tv programma wat hooguit in te schakelen is wanneer het onderwerp ook tv waarde heeft.

Het is niet een of andere normaal in te schakelen dienst of instantie zoals ik hier regelmatig als tip zie voorgesteld.

Het is eerder bij hoge uitzondering dat je dat "inschakelen" voor elkaar krijgt!!

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 00:26
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@henk@, natuurlijk is dit ook niet de manier om "iets voor elkaar te krijgen" door de Rijdende Rechter in te schakelen. Zie ook mijn reactie: doet het programma geen goed. En ik denk dat bomen en struiken niet meer zo interessant zijn: de kijker heeft er dan geen zin "meer an".

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2017 om 02:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wens u toe dat u die kapvergunning snel krijgt en dat u dan ook heel snel die boom laat kappen voordat ze zich bedenken.
Beslist uw huis niet verkopen vanwege dit gedoe. Misschien is het tijdstip waarop de mensen in kennis gesteld worden ook wel zo gekozen dat wegens vakantie weinigen (op tijd) kunnen reageren.
Verder zou ik in gedachten houden dat als u geen kapvergunning krijgt dat u met andere buren de koppen bij elkaar steekt en gezamenlijk bezwaren indient of dat als u w.b. uw kapvergunning geen vergunning verleend wordt dat u eventueel voorbeelden aangeeft waar probleemloos wel gekapt kon worden en zonder herplaatsing.
Een uiterste mogelijkheid is eventueel nog de Rijdende Rechter, maar persoonlijk denk ik dat als die boom aan de buitenrand van de tuin staat en niet heel zichtbaar de tegels omhoog drukt, het niet specifiek erg donker maakt enz. dat u niet zo gauw gelijk zult krijgen.
Kijk anders nog eens op de site van de Rijdende Rechter over bomen kappen enz.
Denk goed aan termijnen e.d.

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 10:45
28 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor weer een goed idee.... Met al deze handvatten kan ik beter bepalen wat te doen en hoe te reageren. ☺

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 13, 2017 om 21:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Aurora bezwaartermijn gemeenten is meestal 6 weken. Dan zullen ze toch weleens terug zijn van vakantie.

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 21:49
28 Antwoorden / 14 Vragen

@ diewilik: Er kan geen bezwaar worden ingediend.....dus is er ook geen bezwaartermijn ;)

@H
door @HENK@ Aug 14, 2017 om 23:49
158 Antwoorden / 1 Vragen

de rijdende rechter inschakelen is niet iets wat zomaar te doen is, het is een tv programma wat hooguit in te schakelen is wanneer het onderwerp ook tv waarde heeft.

Het is niet een of andere normaal in te schakelen dienst of instantie zoals ik hier regelmatig als tip zie voorgesteld.

Het is eerder bij hoge uitzondering dat je dat "inschakelen" voor elkaar krijgt!!

aurora1
door aurora1 Aug 15, 2017 om 01:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@henk, ik doe vraagsteller alleen wat ideeën aan de hand en met name over wat voor redenen al dan niet kapvergunningen worden verleend, om welke redenen. Last van wat afval valt daar bijv. in de regel niet onder. Op de site van de Rijdende Rechter valt te lezen wanneer het wel of niet wordt toegekend, welke zwaarwegende redenen daarvoor dan moeten zijn. Wat vraagsteller met een reactie doet is aan hem/haar.
Misschien heeft u ook nog goede tips voor vraagsteller en rechtstreeks. Wat in de zijlijn reageren op tips e.d. van anderen wordt niemand wijzer van en heeft niemand iets aan.
@diewilik: wat de termijnen van een gemeente zijn en van de gemeente waarvan hier sprake is, kan vraagsteller zelf wel lezen. Ook of in dit geval sprake is van termijnen. Een schatting en vermoedens van deze of gene heeft vraagsteller niets aan en mijn reactie was ook niet voor u bestemd maar voor vraagsteller. Ik meld alleen iets waar deze op moet letten/rekening mee moet houden en kan dan nog wel ten overvloede vermelden: voor zover relevant.
Als u tips heeft voor vraagsteller kunt u dat beter rechtstreeks doen i.p.v. met niet-relevante opmerkingen tegen derden en in de kantlijn.

@H
door @HENK@ Aug 18, 2017 om 11:52
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ Aurora, aan onzin heeft ook niemand iets ...  :-p

panter22
door panter22 - Aug 13, 2017 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

http://www.bezwaar-en-beroep.nl/bestuursrecht/zienswijze-bij-uitgebreide-openbare-voorbereidingsprocedure/

De gemeente heeft al zeggenschap over je boom. Je mag de boom niet kappen zonder kapvergunning. Het verschil van het nieuwe beleid met het huidige beleid zal de herplantplicht zijn voor een nieuwe berk. Mogelijk kan de gemeente ook een aanwijzigin geven om de boom te snoeien.
Wat de status beeldbepalende boom betekent staat in het beleid van de gemeente.
De gemeente kan zelfstandig beleid maken, degene op wie het beleid betrekking heeft, geeft de gemeente de ruimte om hun mening te geven, maar uiteindelijk beslist de gemeente.
Nog even snel een vergunning aanvragen daar zal het mogelijk te laat voor zijn. Dan moet je wel heel goede argumenten hebben.
Voordat de boom beeldbepalend wordt is er al een deskundige langs geweest voor het beoordelen van de boom en het maken van foto's. De berk was op dat moment gezond en nu niet meer? Het is niet verstandig om op dit moment de boom te beschadigen.
Alle bewoners willen nu ineens de berk uit hun tuin hebben? En ze zijn allemaal 6 weken op vakentie en kunnen hun zienswijze niet inleveren?  Als je wilt dat het beleid verandert kunnen jullie en de buren zienswijzen indienen en verzoeken samen met de gemeente te overleggen  over deze bomen.

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 10:47
28 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor de link. Goede informatie.

hansje klein
door hansje klein - Aug 13, 2017 om 09:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vroeger waren burgers eerder 'een beetje stout' (ongehoorzaam) en hadden lak aan te sterk beperkende regeltjes ...

Misschien informeert u zich (anoniem) over de gevolgen, dus de eventuele boete, die wel zal meevallen en neemt u die boete als een verlies. Ik zou niet al te veel met vergunningen aanvragen starten, maar achteraf melden dat de boom ziek was, door de bliksem was getroffen (het tegendeel is ook niet aan te tonen) en/of een veiligheidsgevaar voor de omgeving werd. Van beperkingen heeft u bovendien niets geweten en u gaat in ieder geval een nieuw boompje planten. Ambtenaren (bomentellers) kunnen daarna op hun poot spelen, maar uiteindelijk hebben die ook niet veel zin in 'gedoe'.

U kunt zich ook nog informeren over berkenziektes ... die een berk (gratis) kunnen doden ...!

M.a.w. geen slapende honden wakker maken en gewoon doen wat uzelf wilde doen. Kappen! Wanneer grote bomen zó belangrijk zijn zullen er meer publiekelijke plekken moeten worden aangewezen en de burger niet 'onteigend' worden en rechtenloos met een reuzen boom in zijn/haar/het voortuintje opgezadeld moeten kunnen worden. Tenslotte is een berk een economisch vrij waardeloze en algemene boom soort, die gemakkelijk te herplanten is (op gemeentegrond).

freix.
door freix. Aug 13, 2017 om 10:37
28 Antwoorden / 14 Vragen

Deze zaken gaan ook door mijn hoofd. Er wordt altijd aangifte gedaan bij de politie...... dat schrikt mij af....
Dank voor uw reactie. Terug plaatsen op gemeentegrond wil men niet. Dat is te duur want er liggen leidingen.

hansje klein
door hansje klein Aug 13, 2017 om 10:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer een boom (toevallig) ziek wordt en dus een gevaarlijke boom wordt, zal er géén aangifte gedaan kunnen worden en is de Gemeente straks verantwoordelijk voor het verwijderen ... of zie ik dat verkeerd ? Overigens ziet een berk er na terug- of vormsnoeien niet meer uit, dus 'in toom houden' is ook géén optie.

aurora1
door aurora1 Aug 13, 2017 om 15:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou me maar gewoon aan de regels houden. U heeft toch al een kapvergunning aangevraagd? U had anders gewoon moeten doen en hier beter geen vragen kunnen stellen want dat lekt toch uit.

panter22
door panter22 Aug 13, 2017 om 16:07
6599 Antwoorden / Vragen

@Hansje klein,
De wereld is de afgelopen 50 jaar, veranderd.

8. Illegale velling

Illegaal vellen, dus zonder de benodigde vergunning/toestemming, is beslist niet aan te raden. Niet alleen is het handelen zonder omgevingsvergunning een strafbaar feit op grond van de Wet Economische Delicten, maar bovendien kan de gemeente een (soms forse) herplantplicht en/of boete opleggen zodat er naast de boete alsnog een (grotere) boom teruggeplant moet worden. Vooral grote bomen zijn meestal zeer kostbaar in aanschaf.
http://www.bomenrechtspraak.nl/bomenrecht-info

hansje klein
door hansje klein Aug 13, 2017 om 16:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor de corrigerende informatie. De aanschaffingsprijs kan ik rechercheren. Alhoewel ... een witte berk (Betula) van 12m hoog en een stamdoorsnede van 16cm in een pot slechts € 240,- plus transport kost. Mogelijk is door de verkoopmeeropbrengst van een huis dit gemakkelijk te financieren. Blijft nog géén delict te begaan.

hansje klein
door hansje klein - Aug 13, 2017 om 17:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De aanschaffingswaarde van een berk ...

Een vervangende witte berk (Betula) van 12 meter hoog en een stam van 16cm doorsnede is, zonder transport en inplantkosten:  € 240,-

jo
door jorisw - Aug 14, 2017 om 10:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is ongetwijfeld in de gemeenteraad besproken en akkoord bevonden. Protesten tegen deze maatregel hadden toen moeten plaatsvinden. Niet nadat het besluit is genomen.

freix.
door freix. Aug 14, 2017 om 12:24
28 Antwoorden / 14 Vragen

Het besluit is nog niet genomen ;-)

ma
door marsgoddess - Aug 14, 2017 om 12:00
16 Antwoorden / Vragen

Verenig je als straat (of als buurt, of als wijk) in een 'bewonersgroep'
kom als groepje bijeen en maak een lijst van de bezwaren tegen de grote bomen in kleine tuinen, problemen met de wortels, etc
zoek naar de win-win in deze zaak (dus wat winnen jullie en wat wint de gemeente/wethouder)
begin een website met je bezwaren, en wijs de pers en alle gemeenteraadsleden op het bestaan van deze website. schrijf er regelmatig stukjes op (hoeft niet lang te zijn) en stuur dan weer een update naar pers en raadsleden. je zult zien dat ze jouw website gaan volgen. Twitter en Facebook ook.
Maak een A4 met een oproep en je bezwaren en stop dat in de hele buurt bij de bewoners in de brievenbussen
Zorg dat je ALTIJD heel redelijk klinkt in alles wat je zegt en schrijft.
benader de pers van lokale radio en tv (in alle lokale krantjes kan je zelf stukjes met foto's !) plaatsen
vraag spreektijd aan in de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie die hierover gaat (groenbeheer)
vraag spreektijd aan in de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad
NB je kunt een gemeenteraadsbesluit laten terugdraaien (een nieuw besluit laten nemen)
dat is een kwestie van geduld. Als lobbyist kan ik u vertellen dat dit ongeveer 18-24 maanden kost van steeds weer opdagen op vergaderingen
steeds weer de pers erbij halen, steeds weer protest aantekenen.
U boft want er zijn volgend jaar gemeenteraadsvergaderingen en dan zijn wethouders en raadsleden extra gevoelig voor druk van burgers
hoe meer buurtgenoten op de eerste commissie en raadsvergadering de zaal willen vullen, hoe meer druk u uitoefent op de gemeenteraad.
U kunt dit afbuigen naar een beleid dat wel voor u en uw buurtgenoten/stadsgenoten te steunen valt.

panter22
door panter22 Aug 14, 2017 om 13:06
6599 Antwoorden / Vragen

Het is maar de vraag of andere bewoners hun berk net als Freix willen kappen.
De berken staan er al vele jaren en kennelijk zonder problemen, want een kapvergunning is nooit aangevraagd.
De berken worden nu beschermd, maar het is maar de vraag of onder de huidige regels wel een kapvergunning zal worde verleend.Uit het verhaal van Freix begrijp ik dat de berk niet zozeer het probleem is maar het geld wat hij er aan moet besteden omdat hij de boom moet onderhouden als het nieuwe beleid doorgaat.

freix.
door freix. Aug 14, 2017 om 20:00
28 Antwoorden / 14 Vragen

@marsgoddess: Dank voor tips. Daar kan ik zeker gebruik van maken.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 16, 2017 om 10:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Freix die tips lijken heel wat maar de media is absoluut niet geïnteresseerd in één boompje wat niet weg mag.

sp
door spadilje - Aug 14, 2017 om 12:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u bang voor afbrekende takken en/of glijpartijen door afvallend blad op de openbare weg?
Maak de gemeente verantwoordelijk c.q aansprakelijk voor de eventuele ongelukken die daarvan het gevolg kunnen zijn .
Laat de gemeente deze wettelijke verantwoordelijkheid vastleggen in een bindend besluit.
Let op; de gemeente is verplicht binnen 8 weken op uw verzoek te reageren, doen ze dit niet dan bent u bevoegd de boom te kappen.

dokun
door dokun Aug 14, 2017 om 12:25
152 Antwoorden / 0 Vragen

U verteld hier complete onzin!!

dokun
door dokun - Aug 14, 2017 om 12:24
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik juich het erg toe als gemeentes zuinig met "hun" bomen omgaan. Oude (gezichtsbepalende) bomen behoren niet gekapt te worden!!

Maar mijn advies aan u is als u juiste informatie wilt hebben om contact op te nemen met het Juridisch loket. Dan weet u zeker wat uw rechten e/o plichten zijn.

ga
door gastonf - Aug 14, 2017 om 12:25
20 Antwoorden / 6 Vragen

Het nieuwe beleid gaat in per 01-01-2018...hoe is de regelgeving nu, we zitten nog in 2017...

po
door postduif54 Aug 14, 2017 om 13:43
51 Antwoorden / 3 Vragen

Maar de gemeente kan zich nu al beroepen op de nieuwe wet. Zoals burgers dat in andere kwesties ook kunnen doen.

kooikers
door kooikers - Aug 14, 2017 om 12:25
43 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u tot hoever de wortels reiken richting uw woning? Dit omdat als de wortels tegen de buitenmuur komen, deze kunnen beschadigen als ze tussen de stenen kunnen komen. Een kennis van mij had zo'n probleem en kon op die manier aantonen dat dit van kwaad tot erger kan leiden.
Ondanks langdurig tegen sputteren van de gemeente is de boom uiteindelijk toch gekapt.
Een kwestie van een geultje graven langs de buitenmuur en daar foto's van maken als daar wortels aanwezig zijn. Terug plaatsen kan dan evt. wel verplicht worden maar heb u wel de keuze van welke maat de nieuwe heeft.

ma
door manwijf - Aug 14, 2017 om 12:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

Kappen van een boom kan ook bij ons al jaren niet zonder toestemming. Niet dat iemand zich daar aan houdt overigens. Het is altijd spijtig als een prachtig exemplaar zomaar wordt omgehaald, maar dat komt in de praktijk gelukkig ook zelden voor. In dit geval had ik 'm allang al weggehaald. Desnoods in fases, zodat het niet zo wordt opgemerkt.
Als de gemeente het aangezicht van de openbare ruimte zo belangrijk vindt, dan hadden ze natuurlijk zelf ook kunnen zorgen voor een groen straataanzicht. Lekker goedkoop om het over te laten aan individuele burgers, dat wel. Ik zou me niet te druk maken en t.z.t de boom, als ie toch kaal is in de winter, elimineren. Laat maar komen die boete.

Indien nodig, kun je later altijd nog bij de gemeente opvragen welke bomen er allemaal (in de hele gemeente wel te verstaan) aangemerkt zijn als gezichtsbepalend. In het kader van openbaarheid van bestuur behoren zij dat kenbaar te maken. Als je wilt kun je zo ook anderen mobiliseren.

po
door postduif54 Aug 14, 2017 om 13:41
51 Antwoorden / 3 Vragen

Elke 4 jaar komen andere raadsleden er zitten of de raad wordt verjongd. En al die raadsleden hebben zo hun eigen kijk op dingen. Dan moet je een huis nemen waar geen bomen staan en dan heeft men er ook geen last van. Om bomen illegaal te vermoorden is wel een hele brutale streek. In de boom hoeft maar een zeldzame diersoort te wonen. Dan heb je zo veel overlast van zoveel instanties en de boetes vallen maar door je brievenbus, dat je er gek van wordt. Dan heb je de boom illegaal van zijn kostbaar leven beroofd en dan valt er een brief in je brievenbus, wegens illegale kap een boete en een herplant plicht. Ze vertellen je precies hoe groet en dik de stam moet zijn. Dan heb je nog niks verdient.

ma
door manwijf Aug 16, 2017 om 07:48
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zal wel meevallen lijkt mee. Er wordt door de gemiddelde Nederlander heel netjes omgegaan met het groen en de meeste mensen zijn echt niet dagelijks bezig met het omkappen van bomen. U stelt het erg overdreven. U lijkt verder goed op de hoogte te zijn van de overlast en de boetes van de gemeente zoals u dat noemt. Misschien kunt u daar nog iets over zeggen, dan weet t.s. waar hij aan toe is.

Er wonen trouwens ook heel veel diersoorten in megastallen, weliswaar niet zo zeldzaam, maar daar maakt ook niemand zich druk om. Als het om een of andere zeldzame vlo gaat, zouden we ons daar megadruk over moeten maken, maar dat is rijkelijk overdreven.  Dat er toeval zeldzame diersoorten zouden kunnen wonen in zo'n boom, is vaak ook maar een drogreden om iets door te drukken.

ag
door agapon - Aug 14, 2017 om 12:55
115 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens de volgende stellign,  een ieder heeft recht op woongenot staat ergens in de wet.
Als je beperkingen ondervindt kun je dit aangegeven, net als een boom die bij jou buren staat en binnen een straal van een meter geplant is, dient verwijderd te worden als men er zich niet mee in vinden kan. Dus verplaatst van de erfgrens.
Takken zullen ongetwijfeld de afstand huis en stam overbruggen waardoor er van tuin al geen sprake meer is.
De boom kan eventueel aangemerkt worden als bezit van de gemeente,. maar staat niet op gemeentegrond begrijp ik uit het verhaal.
Verder zoek juridische bijstand / advies en kijk wat daaruit komt.

po
door postduif54 Aug 14, 2017 om 13:34
51 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag is veelal wie was er eerst, de boom of de bewoner. Toen men de boom plantte had men zich omhoren moeten hoe dik wordt de stam, hoe oud wordt de boom en hoe lang wordt de boom. Toen de boom werd geplant, was de afstand naar het huis voldoende.

audb
door audb - Aug 14, 2017 om 12:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zet een boom in je tuin en je mag er niets meer mee doen behalve wat los hangende takken er af halen en zelfs in snoeien moet bij veel gemeente`s al een kap vergunning worden aangevraagd (ping zegt de kassa lade).

De grap is wel dat als de boom schade geeft aan een ander huis dat jij daar wel weer aansprakelijk voor bent terwijl eigelijk de boom weer niet jou bezit is.

Maar als de boom te veel licht weg neemt of te dicht bij een huis staat en zo schade kan aanbrengen dan is het wel mogelijk om via de kanton rechter alsnog een kap vergunning te krijgen.

Wortels die bv tegels omhoog drukken mogen wel gewoon verwijderd worden ook al is er een kans dat de boom daardoor dood zal gaan.

po
door postduif54 Aug 14, 2017 om 13:31
51 Antwoorden / 3 Vragen

Als men de wortels, die de stoeptegels omhoog drukken weg kapt en de boom valt tijdens een storm verkeerd. De gemeente kan aantonen dat dit veroorzaakt werd door de gemiste wortels (wortels zijn de ankers van de boom), dan zou de rekening nog eens heel er hoog op je deurmat kunnen vallen. Daarvoor kan men zich verzekeren. Eerst nadenken en dan pas doen en ook advies binnen halen.

audb
door audb Aug 16, 2017 om 17:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dan zou de schade aan de boom al aanwezig moeten zijn.

Immers liggen de hoofd wortels nooit boven de grond maar er diep onder anders zou de boom bij een enkele wind stoot al omliggen of de worttels zouden bij wind al de tegels omhoog trekken.

Klojojo
door Klojojo - Aug 14, 2017 om 13:25
1 Antwoorden / Vragen

Snoei uw boom tot op een takje na, het is dan nog steeds een boom.

po
door postduif54 - Aug 14, 2017 om 13:26
51 Antwoorden / 3 Vragen

Zodra de boom stam, een bepaalde doorsnede heeft gekregen, is de boom al eigendom van de gemeente. Vandaar dat men ook die kapvergunning moet aanvragen.
Als jullie boom een fraai exemplaar is en mooi staat in de straat, dan is die boom beeldbepalend voor de straat.
Als de boom eigendom wordt van de gemeente, is zij ook verantwoordelijk voor de snoei van de boom. Maar gezien ik niet weet welke boom er in uw tuin staat, nog hoe oud de boom is. Als de buren berken in de tuin hebben staan.  Zal de boom er ook voor zorgen, dat zij geen grondwater in de kelder heeft staan en dat de kelder droog staat. Een gezonde berk wordt max. 60 jaar oud en sterft dan langzaam af. Mocht u toch kapvergunning verleend krijgen. Is de kans groot dat in de stoep een nieuw exemplaar wordt aangeplant.

U kunt zich eens in verbinding stellen met de Bomenstichting.nl  die zullen u verder kunnen helpen met dit probleem. Sterkte

po
door postduif54 - Aug 14, 2017 om 13:51
51 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u al bezwaar aangetekend via een aangetekend stuk? Of van uw brief een kopie gemaakt en de kopie bij de gemeente laten af tekenenen met stempel en datum. Als bewijs dat de brief is binnen gekomen. U moet veelal binnen 5 werkdagen een bevestiging ontvangen hebben dat de brief in behandeling wordt genomen. In de commissie vergadering, waar de boom aan de orde komt, kunt u als burger spreekrecht krijgen en toelichten waar om u daar tegen bent.

mo
door montecabo - Aug 14, 2017 om 15:38
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als je kan aantonen dat de boom ziek is moet deze gekapt worden. Bonsai boompje terug planten. Alternatief, strooi een zak zout rond de stam van de boom en ruim water geven.

johanv1100
door johanv1100 - Aug 14, 2017 om 16:50
63 Antwoorden / Vragen

U kunt paar koperen spijkers in de stam slaan dan is het gauw gebeurd met deze volgens u niet gezonde boom. Een soortelijk geval is bij de rijdende rechter aan de orde geweest en deze zaak werd door de gemeente gewonnen.

henkvanstots
door henkvanstots - Aug 14, 2017 om 17:01
24 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag ze even of ze ook over snoeien gaan; dat kan heel rigoreus.
"Ringschorsen" zal wel al overtreding gezien worden.

adko
door adko - Aug 14, 2017 om 17:03
24 Antwoorden / 0 Vragen

In onze gemeente, mag je bomen die niet op de lijst staan van "gezichtsbepalende bomen" zonder meer kappen.
Daar is zelfs geen vergunning voor nodig.
Is dat in uw gemeente toevallig ook niet zo?

Of geldt zo'n regeling als bij ons, pas als er zo'n lijst is opgemaakt en is die lijst er in uw gemeente nog helemaal niet?

pe
door peter van de corput - Aug 14, 2017 om 18:06
1 Antwoorden / Vragen

Als men niet gekapt mag worden. Dan mag men wel snoeien. Navraag tot hoever er terug gesnoeid mag worden.

In
door Inoka - Aug 14, 2017 om 18:15
5 Antwoorden / Vragen

Van de essen waarvan heel veel in Nederland staan, gaat minstens 80% dood door een virus uit Azié. Dat wordt heel gezichtsbepalend.

hi
door hipppo - Aug 14, 2017 om 18:15
303 Antwoorden / 2 Vragen

Enerzijds kan ik me voorstellen dat u niet vrolijk wordt van het feit dat de gemeente het voor het zeggen heeft m.b.t. het al dan niet kappen van de boom. Anderzijds geeft u niet al te veel informatie.  Hoe hoog is de boom? Hoe oud? Waaruit maakt u op dat hij niet zo gezond meer is? Dode stukken? paddestoelen op de stam?
Ik heb zelf een kolossale berk in mijn voortuin van 5 bij 7m. Toen ik er kwam wonen was het een boompje van ca. 1,20m. hoog en naar schatting ca. 5 jaar oud. Hij stond in het midden, dus heb ik hem 2 m. naar rechts verplaatst. We zijn nu 38 jaar verder en hij staat er werkelijk prachtig bij, inmiddels meer dan 13 m. hoog.  Van een berk heb je wel zo ongeveer het hele jaar door rommel, maar dat neem ik voor lief. De takken die hij laat vallen zijn altijd dun, twijgen dus, die geen enkel gevaar opleveren voor wie dan ook. Diverse soorten vogels zijn ook erg ingenomen met de berk. Koolmezen, pimpelmezen, boomklevers, boomkruipers, turkse tortels, houtduiven, hetzij om insecten te zoeken, hetzij om er te nestelen. In mijn voortuin staan aardig wat planten die het gewoon goed doen, vooral soorten die niet de hele dag zon willen. Overigens levert de berk geen schaduw in mijn voortuin door de plek waar hij staat. Ik ben al 8 jaar met pensioen, dus snoeien boven een bepaalde hoogte zal ik ook niet doen, maar dat is ook helemaal niet nodig. Mocht het wel nodig zijn, dan zijn er diverse boomverzorgers die dat voor een redelijke prijs kunnen doen. Soms komt een wortel te dicht aan de oppervlakte en drukt dan plaveisel omhoog. Die wortel haal ik gewoon weg, geen probleem. Dus... misschien is laten staan alsnog een optie?

panter22
door panter22 Aug 14, 2017 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Eindelijk een bomenliefhebber. Ik dacht al dat ze niet meer bestonden.

Ro
door Rob30-06 - Aug 14, 2017 om 20:34
1 Antwoorden / Vragen

Ik kan me uw ongemak voorstellen en aangezien de gemeente makkelijk eenzijdige beslissingen kan nemen waar een burger slecht tegen in kan gaan adviseer ik u om een op Google te kijken hoe men zich van dit ongemak kan ontdoen zonder openlijk in overtreding te zijn met de door de overheid ingestelde bepaling aangaande bomen in uw plaats ;-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 15, 2017 om 01:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo Freix,

Een tijd geleden heb ik ruim 12 jaar in een wijkraad gezeten en daar kwamen heel veel aanvragen voor advies over een kapvergunning binnen, via de gemeente. Wij stelden ons in principe altijd op het standpunt: Niet kappen.....tenzij. Want een boom doet er vele jaren over om zo te groeien en dat is niet direct te compenseren met het planten van een nieuw boompje. Er is ook een lijst met langzaam groeiende bomen, zoals eik, plataan, linde enz. Voor bomen op die lijst is veel moeilijker een kapvergunning te krijgen, doch de berk valt daar zeer beslist niet onder.

Ook heb ik meegemaakt dat iemand een kapvergunning vroeg voor een 20 jaar oude berk wegens allergie. Met een doktersattest is de kapvergunning verleend! Het is bekend dat veel mensen een erge hooikoortsaanval krijgen (juist)van berkenpollen.
Onze zoon kreeg een dagenlange asthma aanval, hele dikke ogen en loopneus omdat hij even een antennedraad in een berkenboom bevestigde. Dus ik weet waar ik over praat.

Verder leerde ik van mijn opa (ik ben zelf al 16 jaar opa) dat je iedere boom dood kunt krijgen door er een tijdlang 's ochtends je pot met nacht-/ochtendurine erbij te gooien. Niet zo fris en dat vindt de boom ook en geeft de geest...... Da's goedkoper dan een zak zout en water......
En een dooie boom mag je rooien wegens gevaar van omvallen.

Doch ondanks dat ik het hele jaar hout stook en dus altijd goed hout kan gebruiken, het zomaar kappen van een boom om b.v. bladoverlast gaat mij ook tever. We hebben o.a. bomen nodig voor de zuurstof (O) die ze leveren en de kooldioxide (CO2) die ze opnemen. En om antennedraden in te hangen.....hi!

HardwareERrorMAN

freix.
door freix. Aug 15, 2017 om 13:49
28 Antwoorden / 14 Vragen

@hrdwerrorman: ik ben niet tegen bomen. Ik heb geen grote achtertuin en er staan 5 boompjes in waarvan 2 stuks die 5 meter hoog zijn en niet veel hoger zullen worden. Ik geniet van de vogels en eekhoorn in de boom maar ook van de bloesem en de schaduw. De anderen zullen de 3 mtr hoogte niet halen.... De berk is te groot voor een tuin van 4 x 7 mtr. Enfin, u kunt lezen wat ik er nog meer van vind. In het voorjaar kregen we een schrijven van de gemeente dat de berken zouden worden gekapt....... iedereen blij. Er kwamen andere bomen voor terug in overleg met de bewoner....... aldus een andere ambtenaar dan het nieuw te vormen plan...... Het gaat al jaren over de berken in de straat, al langer dan ik er woon. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik me aan het lijntje heb laten houden door de gemeente en niet onmiddelijk een kapvergunning heb aangevraagd. Een van de reden is dat het kappen 800 euro zou kosten als ik het zelf moet regelen..... en als de gemeente het toch van plan is..... kon ik nog wel even wachten....
Een foute gedachte......

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de gemeente komt natuurlijk geen bomen kappen  in voortuinen van huiseigenaren.

panter22
door panter22 Aug 15, 2017 om 14:33
6599 Antwoorden / Vragen

De gemeente wil berken kappen in de voortuin van de bewoners en daar kwamen andere bomen voor terug?
Of stonden er nog meer berken in de gemeentetuin en die berken zijn wel gekapt? Of zijn die nu beschermd en de berken in de voortuinen niet?
Of is de gemeente teruggekomen op haar plannen?

Of was een deel van de vootuin eerst gemeentegrond?

hi
door hipppo Aug 18, 2017 om 14:30
303 Antwoorden / 2 Vragen

@hrdwerrorman.
Allergieën zijn (eenvoudig!) te bestrijden, c.q. te verwijderen.
Google maar even op Carla Roodenrijs, dan vind je wat ik bedoel.

hansje klein
door hansje klein - Aug 15, 2017 om 15:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt zich HIER  alvast gaan inlezen hoe dat in Tilburg bedacht werd in 2008 en zich voorbereiden op de volgende raadsvergadering met publieksvragen!

freix.
door freix. Aug 16, 2017 om 10:34
28 Antwoorden / 14 Vragen

Dank je wel. Veel info maar er zitten wel bruikbare zaken bij :-)

hansje klein
door hansje klein Aug 16, 2017 om 12:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ben helemaal niet tegen een bomenplan, maar er zijn veel argumenten die je niet zomaar aan ambtenaren kunt overlaten. In een liberaal land is het verbieden van boomkap om eigen grond ook een tegenstrijdig argument. Ook is een berk geen zeldzame boom en straten waar ooit tientallen berken gepland zijgeven een straat veel overlast en de straatbepalende uitstraling kan door herplant ook bereikt worden, maar dan a.u.b. niet meer op privé-grondstukken. Ik zie het dus primair als een onteigening waartegen bijtijds geopponeerd moet worden.

Em
door Emmap - Aug 15, 2017 om 17:09
162 Antwoorden / 8 Vragen

1. In gesprek proberen te blijven, en vraag bij de gemeente ook even na om welke wet (of regelgeving) het hier precies gaat, dat kan misschien nog aanknopingspunten geven voor de beantwoording op dit forum.
Als ik u was, zou ik zeker een zienswijze indienen.
U geeft hierboven al een aantal argumenten, zou ik zeker noemen in uw zienswijze.

2. Ben geen jurist, het lijkt me sterkt dat er niet tzt via een stelsel van ontheffingen toch mogelijkheden zijn.
Lijkt me ook een vraag voor de gemeente: Is er in het ontwerp-besluit ook iets opgenomen over ontheffingen?
Men wil denk ik een drempel opwerpen, maar dit mag lijkt me nooit 'onredelijk bezwarend' zijn...

3. Sorry, onvoldoende kennis van zaken van mijn kant.

Ik neem aan dat u niet, precies nu, nu het ontwerp-besluit aan de orde is, meteen samen met de medebewoners, de hele straat zou willen 'ontgroenen'. Het lijkt me dat u wilt pleiten voor de vrijheid om zelf te beschikken over beplanting in uw voortuin (en de gemeente wil kennelijk een deel van het groen wat beter beschermen...) Het gaat om het vinden van de balans - in gesprek blijven en de gemeente vragen 'hoe kunnen jullie ons bewoners helpen om een mooie voortuin / groene straat te behouden, zonder dat we ons door deze regelgeving klemgezet voelen?'

PS. Ik woon zelf in een wijk waar nog geen handvol bomen als beeldbepalend zijn aangewezen - al het andere is 'vogelvrij'.

ma
door manwijf - Aug 16, 2017 om 08:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even ter info: ik heel grote moerbeiboom achter in de tuin staan. Deze heb ik in het voorjaar laten snoeien, want hij was niet alleen heel hoog, maar ook heel breed en daar hebben de buren last van. Kosten 108,-, dat valt dus best mee. Hij nog steeds prachtig.

freix.
door freix. - Nov 29, 2017 om 22:30
28 Antwoorden / 14 Vragen

Update:
Kapvergunning gevraagd. Dit is in eerste instantie geweigerd. Gemeenteambenaar uitgenodigd om te komen kijken naar de boom. Na dit bezoek werd de berk snel gekapt door de gemeente. In het voorjaar ga ik een mooie kronkelhazelaar planten: meer passend in de kleine tuin, meer sierwaarde naar mijn mening en minder rommel ;) Er werd bijna gevochten om het hout van de berk... want het zou toebehoren aan de hele straat...... Ik hoef het gelukkig niet te hebben.