In
door Indoow 12 jan. 2019 om 16:49
Geldzaken & recht

Gemeentelijke belasting bij verhuizing

Ha beste mensen,

Mijn vraag heeft betrekking op de gemeentelijke belastingen bij verhuizing, hier kan ik geen eenduidig antwoord op vinden of het is al redelijk gedateerd. Vandaar dat ik hem nu hier stel. 

Momenteel woon ik in een huurhuis in Utrecht tot en met maart. Hier krijg ik begin februari een aanslag voor de gebruikers belastingen van de gemeente van, logisch uiteraard. Echter is dit voor een heel jaar. Deze bestaat uit de WOZ-beschikking huurder, afvalstoffenheffing, watersysteemheffing gebruiker, zuiveringsheffing woonruimte. 

Vanaf April verhuis ik naar een andere gemeente (Amersfoort), naar een koopwoning. Hiervoor moet ik natuurlijk nog de eigenaarsbelastingen voor betalen, maar wat ik mij dus afvraag is of de bovenstaande heffingen nogmaals bij de notaris worden verrekend. Indien dit het geval is worden de teveel betaalde belastingen dan gecompenseerd/terugbetaald door gemeente Utrecht? Of moet ik dat met de nieuwe huurders regelen? 

Met andere woorden, welke belastingen moet ik allemaal betalen? Welke krijg ik terug voor het huurhuis en/of welke zou ik met nieuwe huurders terug moeten krijgen? Hoe werkt zo iets?

Alvast bedankt voor het begrip en de tijd! 

Fijn weekend verder.

Met vriendelijke groet,

Indoowpindoow

472 5 Rapporteer
door tijger1 - 12 jan. 2019 om 17:00
38268 Antwoorden / 21 Vragen
0

De bewonersheffingen moet u gewoon betalen op het adres waar u woont per 1 januari. En wel voor het hele jaar. 

Vaak krijgt men een deel van de afvalstoffenheffing terug over het tijdvak dat men er niet meer woont.

Voor uw koophuis worden de eigenarenlasten normaal gesproken verrekend via de notaris.

Bewonersheffingen zullen ook normaal gesproken voor dit jaar nog niet op uw nieuwe adres worden opgelegd. 

Maar u kunt ook simpel een mailtje sturen naar het waterschap en de gemeente en daar uw vraag voorleggen. Dan krijgt u het precies te horen.

door heremietkreeft - 12 jan. 2019 om 17:03
9531 Antwoorden / 155 Vragen
0

Dit is helaas een normale gang van zaken. U betaalt voor het gehele jaar. Voor zover mijn informatie rijkt krijgt u voor dit jaar geen heffing vanuit Amersfoort.
Maar indien dit onjuist is, doe dan in ieder geval navraag bij de Gemeente Utrecht hoe dit is geregeld via Gemeentelijke beslissingen en besluiten van openbare gemeenschappelijke organen zoals watesysteemheffing.
Omdat u een huis heeft gekocht kunt u ook nader info vragen bij de Vereniging Eigenhuis.
Verrekenen bij de notaris is m.i. niet aan de orde/mogelijk.

door tijger1 12 jan. 2019 om 17:53
38268 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts gaat kopen en dan is het gebruikelijk dat de eigenarenlasten van dat koophuis bij de notaris worden verreken tussen de verkoper en koper over het nog niet verstreken deel van het jaar.

jo
door jorisw 12 jan. 2019 om 17:58
4023 Antwoorden / 1 Vragen

Je betaalt weliswaar voor het hele jaar, maar de bewoner van het huis waar je naar toe gaat heeft dat ook al gedaan dus daar hoef je in principe niet nog een keer te betalen. Dus over het geheel maakt dat niet zo veel uit. En zoals gezegd, bij koop wordt het verrekent.

door panter22 - 12 jan. 2019 om 18:47
2675 Antwoorden / Vragen
0

3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing gemeente Utrecht 2019
3. Indien de belastingplicht met betrekking tot het perceel voor het gebruikersdeel in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat jaar verschuldigde gebruikersdeel als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-253222.html

Je hoeft maar voor het deel van het jaar dat je in Utrecht woont, afvalstoffen en rioolheffing te betalen.
Wel  moet  je per 1 januari het gehele bedrag betalen, tenzij je afgesproken hebt in termijnen te betalen.
Er bestaat aanspraak voor ontheffing voor de maanden dat je niet meer in Utrecht woont. 
Dat zal je ws zelf moeten aanvragen, Mogelijk kun je het met de Digd regelen, Vraag er even naar bij je gemeente.

door heremietkreeft 12 jan. 2019 om 20:19
9531 Antwoorden / 155 Vragen

Dit is dus klaarblijkelijk wel verschillend bij Gemeenten. Ik heb zelf niet anders meegemaakt dat de aanslag geldig is voor een geheel jaar en de nieuwe bewoner in dat jaar geen aanslag krijgt. Bij verhuizing naar elders alsdan ook eerst een aanslag in dat nieuwe jaar  en niet al na de verhuizing.
In Utrecht kennelijk anders maar dan wel met de aantekening dat de verwijzing uitsluiutend de verordening m.b.t. heffing en invordering afvalstoffen betreft en geen andere. Ts. noemde er meer.

door panter22 12 jan. 2019 om 20:24
2675 Antwoorden / Vragen

Dan moet ts even verder informeren bij de gemeente en eventueel het waterschap.

Pi
door PimJoris 13 jan. 2019 om 01:21
66 Antwoorden / Vragen

Het antwoord van Panter22 is niet juist. De belasting is perceelgebonden, niet persoonsgebonden. Bij verhuizing is dan ook geen sprake van ' het eindigen van de belastingplicht met betrekking tot het perceel'. De belasting wordt per perceel éénmaal per jaar opgelegd. Degene die op dat moment het perceel bewoont/gebruikt is de belasting over het hele jaar verschuldigd. deze regel geldt in heel Nederland. iemand krijgt voor het lopende jaar dus iets terug, maar er betaalt ook niemand die belasting in het jaar van de overdracht/verhuizing voor het nieuwe huis. Zo betaalt iedereen dus één keer de belasting en wordt niemand benadeeld. De notaris verrekent dus niet. Huur of eigendom maakt niet uit. Verhuizing naar een andere gemeente ook niet.
Controleer in 2020 wel of de aanslag voor uw nieuwe huis voor het juiste aantal personen wordt opgelegd.

door tijger1 14 jan. 2019 om 10:15
38268 Antwoorden / 21 Vragen

De notaris verrekend de eigenaarslasten, niet de bewoners lasten,

door aurora1 - 13 jan. 2019 om 00:33
13534 Antwoorden / 6 Vragen
1

Heeft u dat aan al aan uw gemeente gevraagd? Die lijkt me het geschiktst om daarop antwoord te geven.

door marita5 - 14 jan. 2019 om 09:57
7504 Antwoorden / 12 Vragen
0

Hallo Indoow , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://moveria.nl/tips-verhuizen/gemeentelijke-belastingen/

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

angel86 - 19 jun. 2019 om 06:39
Winkels & webshops

Onlineshopping59

Ik heb een bestelling ontvangen van onlineshopping59 maskers.
Dit pakletje heb ik direct retour afzender gedaan.
Het bedrijf heeft het pakketje ontvangen alleen buiten de termijn van 14 dagen.
Onlineshopping wil nu dat ik €149-, betaal terwijl het bedrijf het product in bezit heeft.
In de brief word gedreigd met beslaglegging op me bankrekening
Wat moet ik doen?
... Lees meer

ep
epcot - 18 jun. 2019 om 17:49
Geldzaken & recht

Amerikaanse dollars kopen

Al jaren “kocht” ik dollars voor ik op vakantie ging naar Amerika.
Inmiddels kan je bij de meeste banken geen dollars meer bestellen behalve bij het Gwk. Tot een paar jaar terug was de aankoop koers ongeveer 4 dollar cent per euro minder dan de werkelijke koers en dit werd zowel door de bank als het Gwk berekend.
Nu je alleen nog bij het Gwk kan bestellen hanteren zij ongeveer 10 dol ... Lees meer

Ho
Hotel - 18 jun. 2019 om 09:14
Geldzaken & recht

Intrekken huursteun

Beste Kassa panel leden,

graag willen wij af van een ondertekende huurregeling om een gedeelte van de huur te betalen van een van onze kinderen. Dit heeft te maken met ouderafstoting door het desbetreffend kind. Ook hebben wij begrepen dat het inkomen van dit kind (leeftijd 30 jaar) gegroeid is en dat haar expartner actief meebetaald. Alleen mogen wij zomaar deze financiele bijdrage sto ... Lees meer