gh
door ghost010 Oct 11, 2017 om 17:57
Geldzaken & recht

Gemeentelijke heffingen op verkeerde naam?

Ik heb 2 weken terug een aanslag gekregen van gemeente Franekeradeel.
Voor riool en afval, op mijn naam.
Maar ik ben niet de huurder van de woning waar ik op geregistreerd sta.Ik sta ook niet als mede huurder/2de eigenaar.
De woning staat op naam van mijn vriendin.Het inschrijf formulier voor de gemeente hebben we ook zo in gevuld.
Het lijkt mij dan ook vreemd dat ik dan de gene ben die moet betalen.

Uiteraard heb ik contact gehad met de gemeente, per e-mail omdat ik dank zij mijn werk geen tijd heb om langs te gaan of te bellen, helaas zit er maar 1 [edit, grof taalgebruik] achter de mail, en die beweert dat ik moet betalen omdat ik geregistreerd sta op het adres. Een logica van niks lijkt mij. Dit loopt dus zo al 2 weken.

Als mijn vriendin om wat voor reden dan ook besluit niet te betalen, ben ik natuurlijk de lul, komt het op mijn naam negatief te staan terwijl ik de woning niet huur. Lijkt mij voor geen kant te kloppen? Of is dit nou weer zo'n [edit, grof taalgebruik] streek van de wet waarbij gemeente hun vrije gang kunnen gaan?

Heb ik het nou mis? Of klopt het dat het niet op mijn naam hoort te staan? Als dat zo is, waar zou ik de gemeente dan op kunnen aanwijzen?

2320 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2017 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent daar ingeschreven. De aanslag komt op naam van de oudste bewoner.

Dus die “trien” (nog meer onbeschoft taalgebruik) heeft volkomen gelijk.

sy
door sylvia_71 - Oct 11, 2017 om 18:10
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, jij bent de sjaak. Als jij het beter weet dan die ene 'trien', waarom dan deze vraag stellen? Je antwoord vind je op Google.
Ik vind je taalgebruik daarnaast vrij onbeschoft. Wat wil je hiermee bereiken? Doe toch normaal.

ne
door neodutchio - Oct 11, 2017 om 18:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Probeert u eens google, dan kunt u precies lezen hoe het zit. Ik heb het net even gelezen, maar gezien uw taalgebruik zal ik geen link hier neerzetten. Dat mag u zelf opzoeken dus.

gh
door ghost010 Oct 11, 2017 om 18:43
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb er naar ge-googled, maar niet ieder gemeente hanteerd het op de zelfde manier. Amsterdam hanteerd de werkelijke huurder, ameland de oudste in het huis. En franeker is gewoon onduidelijk want daar staat ade geen die ingescreven staat, wat meer dan 1 persoon is.

En "trien" is natuurlijk erg grof taal gebruikt...................................

Kennelijk zit iedereen hier hoog te paard..

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 11, 2017 om 18:48
9 Antwoorden / Vragen

Ja en jij hangt er onder !

getty
door getty - Oct 11, 2017 om 18:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U woont toch samen met uw vriendin op dit adres en staat ingeschreven?  Dan bent u ook samen verantwoordelijk voor de nota. De gemeente weet niet wie de hoofdhuurder of medebewoner is, maar slaat inderdaad de oudste adresbewoner aan. U dus.  U heeft vast afspraken met uw vriendin over hoe u de lasten verdeelt, daar hoort deze nota ook bij. Ga in gesprek dus.

aurora1
door aurora1 - Oct 11, 2017 om 18:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lekkere woordkeuze heeft u, bah. Doe daar eerst maar eens iets aan.
En ook nogal respectloos, "die trien".
Mooi toch dat u uw verantwoording neemt en zelf, als oudeste op het adres, betaalt voor uw verbruik? Of wilt u op de zak van uw vriendin teren?
Wees een man (als u dat zou kunnen) en betaal die rekening. Of maakt u geen afval en geen gebruik van het riool e.d. en doet uw vriendin dat alleen?

gh
door ghost010 Oct 11, 2017 om 18:50
5 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat inkwestie over ternaam stelling, wij zijn niet gehuwd nog geregistreerd als partners, zo zijn ook alle documenten betreft eigendommen en de kosten er aan.

Gemeentes hanteren niet allen de zelfde manier, zo doet gemeente amsterdam de keuze naar de daad werkelijke huurder.

Zo raar is het woord trien niet, maar men zit hier kennelijk hoog te paard..

Heb ik respect voor de gene? Nee niet na aanlijding van de mail wisseling, een duidelijke uitleg kon er niet van af.

getty
door getty Oct 11, 2017 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent dus een profiteur

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2017 om 18:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

En @ghost010 schrijft dat "trien" natuurlijk "erg grof taal gebruikt" is. De rest van de schuttingtaal kan er dan wel mee door? En de oudste krijgt de rekening. Da's heel gewoon, ook dat iedere Gemeente een eigen beleid voert. Je blijkt ook lekker veel vertrouwen hebben in je vriendin: "als zij besluit niet te betalen". Lijkt me een top-relatie. Weet ze dat je dit als vraag hier hebt gesteld? Zal ze best, op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn.

Redacteur
door Redacteur - Oct 12, 2017 om 09:42
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Verzoek aan topicstarter om op zijn taalgebruik te letten.

En graag vanaf nu weer alleen on topic reageren.

De redactie

panter22
door panter22 - Oct 12, 2017 om 12:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het helemaal mis.
De gemeente bepaalt de heffingen op grond van het aantal bewoners van het pand. Het doet er niet toe dat het huurcontract niet op jouw naam staat. Dat heeft er niets mee te maken.
Jij woont er samen met je vriendin. Dan maak je deel uit van een meerpersoons huishouden.
Voor afvalstoffenheffing is dit €218,40 en voor rioolheffing €250,50 . Totaal €468,90. En ben je een grootverbruiker van water, dan kom er nog €100 bij.
De gemeente stuurt de rekening naar de inwoner die het oudst is. Maar op zich maakt het niet uit. Betalen moet je toch.
Die kosten deel je toch wel met je vriendin. Dan kun je bv. ieder de helft aan de gemeente betalen. Dan ben je er toch ook weer uit.
Het bedrag is hoog, misschien even schrikken, maar dit kom je tegen als je gaat samenwonen.
Kijk nog even op de website en bied je excuus aan aan de medewerkster.
https://www.franekeradeel.nl/wonen%20en%20werken/vindproduct?product_collection_id=945&product_id=1812