cr
door creativa Jul 5, 2019 om 12:35
Geldzaken & recht

Geveltaxatie voor 544.50 euro door ING buiten klant om

Beste,

Ontzettend jammer om te lezen dat dit proces niet goed is verlopen. Indien er geen taxatie aangevraagd is dan begrijp ik ook heel goed dat het niet de bedoeling is dat hier wél de kosten voor worden gerekend.

Ik zal echter wel hetzelfde advies moeten geven in deze situatie als Rialda. Vanuit dit kanaal is het namelijk niet mogelijk om jouw hypotheekgegevens te controleren, laat staan om actie te ondernemen aan de hand van een potentiële fout. Je zal daarom een Chat moeten starten in Mijn ING óf telefonisch contact op moeten nemen.

Ook zal een directieklacht te allen tijde schriftelijk ingediend moeten worden. Deze kan niet intern doorgegeven worden.

Met vriendelijke groet,

Geveltaxatie

Een normale taxatie kost enige honderden euro's. Soms ontkom je er niet aan, en heb je een officiële taxatie nodig om bijvoorbeeld een hypotheek te mogen afsluiten. Soms ook wil je alleen zelf de waarde van het huis weten, bijvoorbeeld om te bepalen wat voor bod je gaat uitbrengen. Een richtprijs is dan voldoende, en daar wil je geen honderden euro's voor uitgeven. Er zijn dan twee goedkopere alternatieven voor een officiële taxatie die we hieronder zullen noemen.

Geveltaxatie

De eerste is de geveltaxatie. Dit is een echte taxatie, uitgevoerd door een taxateur of makelaar. Het verschil met een complete taxatie is echter dat deze taxateur de woning niet betreedt maar deze alleen aan de buitenkant taxeert. Dat is natuurlijk deels giswerk, want de taxateur kan uitsluitend uitgaan van de staat van de woning aan de buitenkant. Vaak is deze echter representatief voor het hele huis en vormt zijn taxatie een uitstekende richtprijs.

Van de geveltaxatie kijg je een schriftelijke verklaring met daarin de vrije verkoopwaarde en executiewaarde van de woning. De kosten van een geveltaxatie liggen aanmerkelijk lager dan die van een volledige taxatie.

 Deze praktijken kloppen niet wat de ING Bank rekent voor 24,75 euro krijg je in ieder geval de marktwaarde waar het eigenlijk om gaat

2313 7 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jul 5, 2019 om 12:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En wat is de vraag nu?

ju
door juliomariner - Jul 5, 2019 om 12:38
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry , Het is hier geen plemp maar neer en zoek het maar uit

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2019 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Met je 'klacht' kunnen we hier op dit forum niet veel.
Zo te lezen is er iets fout gegaan.
Dit dien je met de ING af te handelen.
Dus volg het gegeven advies op: Je zal daarom een Chat moeten starten in Mijn ING óf telefonisch contact op moeten nemen.

Ook zal een directieklacht te allen tijde schriftelijk ingediend moeten worden. Deze kan niet intern doorgegeven worden.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2019 om 14:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat moeten we met deze correspondentie?
Als u een vraag wilt stellen kunt u het beste e.e.a. samenvatten en dan de vraag stellen. Dus uw naam eer aandoen?
Op dit forum worden geen klachten behandeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2019 om 16:55
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend dat u met jij en jou taal wordt benaderd. Dat is nu het kennelijk een klacht over ING betreft al zeer kwaklijk.

U kunt eventueel wel de ombudsman van www.kifid.nl hierover benaderen als de kern van uw vraag zou zijn: wat kan ik doen als ik het hier niet mee eens ben.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2019 om 22:16
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig kan ik redelijk goed puzelen en ik begrijp dat ING een geveltaxatie heeft gedaan. Zou dat mogelijk iets te maken kunnen hebben met een hypotheekaanvraag van u. In dat geval kan ik mij er iets bij voorstellen dat ze graag de toestand van het pand willen zien i.v.m de hoogte van de aanvraag, en ja dat gaat meestal buiten de aanvrager om.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2019 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, voor een taxatie moet je zelf opdracht geven, en betalen natuurlijk. Anders wordt de asnvraag niet eens in behandeling  genomen.

gerbera
door gerbera Jul 6, 2019 om 09:13
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Is niet juist, ook bij is door de bank de woning, uit 1901, aan de buitenkant bekeken i.v.m. de hoogte van de hypotheek aanvraag. En het geveltaxeren is wat anders dan een woningtaxatie, als de bank dat nodig vindt, moet de klant daarvan vooraf van in kennis gesteld worden.