su
door suushizzle Oct 30, 2014 om 11:20
Geldzaken & recht

Gift, toch niet voor mij bestemd

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik een "gift" ontvangen maar deze zou niet voor mij bestemd was bleek achteraf. Het jaar daarvoor, vorig jaar dus, heb ik ook een gift ontvangen van de dezelfde onbekende man/vrouw. Dit geld heb ik netjes aan de kant gezet en pas toen het goed voelde en ik bijna zeker wist dat iemand mij dit geschonken had (de omschrijving van de boeking was ook GIFT) en zeker na de tweede storting heb ik een deel van het geld gebruikt. Nu heeft de bank mij gebeld met het verzoek van de eigenaar om het terug te storten. Zoals ik al zei, een deel van het geld is al weg en het is voor mij onmogelijk om zoveel geld in 1 keer terug te geven aan iemand. Wat ik nu wil weten is hoe ik in mijn recht sta. Deze meneer of mevrouw heeft een domme domme fout gemaakt en dit wel twee keer achter elkaar. Logisch dat ik na de tweede keer dacht dat dit echt voor mij was. Wat nu? moet ik me hier zorgen over maken?

Met vriendelijke groet, Suzette

24096 93 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk moet u u zorgen maken.

U krijgt een "gift" van een volkomen onbekend iemand en op die bijschrijving staat ook nog vermeld "gift".

Dan kunt u toch op uw vingers natellen dat dat bedrag niet voor u bestemd is. En dan gaat u het nog gebruiken ook, omdat het toen goed voelde. En hoe groot was die gift dan wel?

De fout bestond dus uit een verkeerd banknummer.

Dus stort het tweede bedrag per omgaande terug en vraag of u het eerste bedrag in termijnen mag terugbetalen.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 11:29
11522 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft ten onrechte geld gekregen, tot twee keer toe in twee jaar tijd.
Ik zou het geld wat u nog heeft direct overmaken als geste van goede bedoelingen. En proberen contact met de bank/schenker te maken om de rest zo te laten of een regeling te treffen.

Formeel gezien had u het geld (of 0,01 met een mededeling) terug kunnen storten met de mededeling dat dit niet voor u bestemd was en of er contact met u opgenomen had kunnen nemen.

Anderzijds is het wel meer dan één jaar en werd er nogmaals een bedrag gestort.

Probeer het in een prettige manier te regelen.

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2014 om 11:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, daar moet u zich zorgen om maken. U heeft een onverschuldigde betaling gekregen, dat wil zeggen dat er een bedrag is gestort dat niet voor u is bestemd en waar niets tegenover staat. De gift is niet voor u bedoeld.

U kunt wel een betalingsregeling voorstellen. Dat er 'gift' bij de vermeldingen stond heeft u immers begrijpelijk op het verkeerde been gezet.

Worden beide geldbedragen nu teruggevraagd, of gaat het alleen om het laatste bedrag?

Helaas, Sinterklaas bestaat niet...

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 11:41
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Helaas, Sinterklaas bestaat niet...

Moet je eens kijken, begin december (lol)

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 11:51
8 Antwoorden / 1 Vragen

Er word om beide bedragen gevraagd. Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd hoe iemand ineens bij mijn bankrekening nummer komt, er word immers gevraagd of de naam bij het nummer klopt.. bij mijn bank in ieder geval wel. Maar wat als ik niets doe? Ik vraag me af wat mijn recht is.. zelf heb ik ook een keer iets overgemaakt naar een verkeerd nummer (simpel weg de verkeerde persoon aangeklikt in mijn adresboek, het ging maar om een klein bedrag van 50 euro) nadat ik erachter kwam heb ik meteen de bank gebeld (wat deze meneer of mevrouw dus pas een jaar later deed) en toen kreeg ik te horen dat de bank zich daar niet mee bezig houd. Daarom vind ik het ook erg vreemd dat ik brieven krijg en meerdere kere gebeld ben met deze vraag. Ook heb ik een stukje op tv gezien dat inderdaad banken daar geen aandacht aan besteden... dus vraag ik me af wat nu mijn rechten zijn.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 11:54
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Rechten? Welke rechten? U heeft een onverschuldigde betaling ontvangen, die u terug zult moeten betalen. Bij het woord rechten hoort ook het woord Plichten, en die gaan altijd samen.

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 11:59
8 Antwoorden / 1 Vragen

dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 12:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

De bank zegt niets over teug moeten betalen, ze vragen of ik het terug wil betalen...

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 12:06
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Wacht dan maar af, wat de bank/de schenker verder aan aktie(s) gaat ondernemen. Maar hoe dik of dun de pannenkoek ook is, hij heeft twee kanten. De bank vraagt welliswaar, maar dat doen ze altijd, eerst beleefd vragen, wat daarna komt .............. ?

dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?
U had d.m.v. 0,01 over te maken heel eenvoudig contact kunnen maken met de "schenker" via de mededelingvakje. Maar dàt heeft u ook niet gedaan .............. (Rechten & Plichten gaan altijd samen!)

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2014 om 12:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 12:00]De bank zegt niets over teug moeten betalen, ze vragen of ik het terug wil betalen...
Dat komt omdat de bank in feite geen partij is in deze. Deze zal u ook niet achterna gaan als u niet mee werkt.

Degene die aan u onverschuldigd heeft betaald, zal als u weigert, of helemaal niet reageert uw naam en adres krijgen van de bank. Vervolgens zal deze persoon u nogmaals verzoeken het bedrag terug te storten. Dan komen er incassobureaus die u ook incassokosten en wettelijke rente gaan berekenen. Ook dan kunt u nog voet bij stuk houden, maar dan loopt u grote kans gedaagd te worden voor de rechter en dan gaat het prijskaartje voor u echt omhoog, want die rechtszaak gaat u verliezen.

Degene die onverschuldigd heeft betaald, staat nl in zijn recht.

U had overigens niet perse die cent hoeven over te maken en te vragen waar het geld vandaan komt, maar nu u om het geld wordt gevraagd zult u het moeten teruggeven.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2014 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je had natuurlijk zelf ook initiatief kunnen nemen na de eerste betaling. Waarom zou een wildvreemde jou geld geven?

Wat een mentaliteit tegenwoordig, bah. Wat u niet wilt dat u geschiedt enz. enz.

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 12:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]U had d.m.v. 0,01 over te maken heel eenvoudig contact kunnen maken met de "schenker" via de mededelingvakje. Maar dàt heeft u ook niet gedaan .............. (Rechten & Plichten gaan altijd samen!)

Daar heeft u zeker gelijk in, dat had ik inderdaad kunnen doen en is ook bij mij opgekomen, het is inderdaad mijn fout dat ik dat niet gedaan had. Zelf zou ik het nummer 20 keer controleren voordat ik zulke bedragen ga overmaken, ik vind nog steeds dat deze persoon heel dom gehandeld heeft en er behoorlijk laat (te laat) achter is gekomen... maar zoals eerder gezegd is zitten er natuurlijk twee kanten aan het verhaal.

di
door digioma - Oct 30, 2014 om 12:28
646 Antwoorden / 29 Vragen

Hierover is laatst een enorm item geweest bij - naar ik dacht - Radar of Achter het Nieuw. De gulle geefster treft totaal geen schuld, maar met name de ING-bank zit hierin volkomen fout. Bepaalde banken hebben oude "gironummers" die soms al jaren niet meer in gebruik waren, maar wel behoorden bij echte personen, bij de ingebruikname van de IBAN-nummers gewoon "aangepast" zonder verdere controle. Paar cijfertjes ervoor en nog wat gerommel en dan heb je weer een stel nummers om te verdelen. Ook mensen met een oud spaarrekeningnummer zijn door dit eigengereide optreden van de banken hopeloos in de problemen geraakt. De banken beschouwen dit zo'n beetje als "kinderziektes/aanpassingsproblemen" en nemen hun verantwoording niet. 't Zal je maar gebeuren en een beetje fatsoenlijk mens zal dit geld natuurlijk teruggeven....
Oh ja... de banken controleren dus NIET meer de combinatie naam/rekeningnummer, dat is expliciet gezegd in de uitzending.

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 12:40
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Oh ja... de banken controleren dus NIET meer de combinatie naam/rekeningnummer, dat is expliciet gezegd in de uitzending.

Als ik nu bijvoorbeeld iets naar mijn broer wil overmaken, en verander zijn voorletter, krijg ik een melding dat er iets niet klopt, en of het volgens mij wel klopt. Ik heb rabobank misschien verschilt dit geen idee.. en even voor de duidelijkheid, als ik het zou hebben had ik het met alle liefde terug gegeven. Ik heb deze persoon geprobeerd te googlen want de bank wilde mij geen gegevens geven. Dat is niet gelukt en na maanden apart houden was ik overtuigd dat het mssn toch wel voor mij bedoelt was. Jullie kunnen wel zeggen wat een mentaliteit en zoiets stort je toch meteen terug, een arme student denkt daar wel even drie keer over na. Ik zit nu zelf ook met een schuld gevoel, terug geven zou ik graag doen maar dat gaat helaas niet meer. Ik hoop dat deze persoon nooit meer zon grote fout maakt!

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is dus helemaal gern fout van de bank en heeft niets met Iban van doen.

Blijbaar heeft de gever VERLEDEN jaar een verkeerd nummer gebruikt om een gift aan over te maken en dat nummer in zijn adresboek opgenomen en deed hij of zij dat dit jaar weer. En kwam er nu achter dat de begunstigde niet diegene was die hij bedoelde.

En Ts er zitten helemaal geen twee kanten aan het verhaal. U hebt geld ontvangen wat niet voor u bestemd was. Van het ene bedrag hebt u, dom genoeg, gebruik gemaakt. Dus terugstorten dat geld en voor het eerste bedrag ern betalingsregeling afspreken.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt toch van de eerste storting een deel gebruikt omdat het goed voelde? Dus de tweede hebt u nog.

me
door mein33 - Oct 30, 2014 om 12:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 11:59]dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?

Het moet toch niet gekker worden, dit is de omgekeerde wereld.
U hoeft helemaal nergens voor op te draaien, maar alleen datgene wat u niet toekomt terug te betalen aan de rechtmatige eigenaar, zodat die er voor kan zorgen dat de "GIFT" alsnog daar terecht komt waarvoor of voor wie het was bedoeld.
U ondervindt hier helemaal geen nadeel van, als het niet per ongeluk was gestort had u het ook niet gehad.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2014 om 12:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@suushizzle, moet ik nu uit je laatste commentaar lezen dat je toch maar niet van plan bent terug te betalen? Nu ben je een arme student, maar als de gulle gevers er werk van gaan maken (en dat zal men zeker doen) dan ben je over een tijdje een heel arme student, veel armer dan nu. Wil helemaal niet een heilige uithangen maar als ik een bedrag kreeg vanuit het niets met alleen als omschrijving GIFT, zou ik toch wel willen weten waar en van wie ik dat "gekregen" zou hebben. Je schrijft zelf in je openings topic dat je het geld eerst netjes aan de kant/opzij had gezet: dus je wist gewoon dat het niet voor jou was. Nou ja, je moet doen wat je niet laten kunt.

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 13:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn intentie is helemaal niet om geen actie te ondernemen, dat heb ik nooit gezegd. wat ik me wel afvraag is hoe ik dit nu op ga lossen.. inmiddels ben ik geen student meer, maar dat was ik toen wel. Helaas is mijn salarisje niet toren hoog om dit in 1 keer terug te kunnen geven wat ik het liefst natuurlijk wel doe.. jullie doen net alsof ik koud ben en geen gevoel in mn donder heb, dat is dus echt niet zo.. ik voel me zo schuldig als wat! ik vroeg om hulp, niet om me hier af te zeiken.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2014 om 13:48
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@suushizzle, nou, zal je dan niet meer afplassen. Je weet waar het geld vandaan komt, Ibannummer, stort eerst de al genoemde cent, zet bij mededelingen: geef s.v.p. adres, word daar gevolg aan gegeven kan je communiceren en vragen of je het terugbetalen in termijnen mag doen. Zij tevreden (misschien); jij uiteindelijk ook. Toch?

re
door respondent - Oct 30, 2014 om 14:07
73 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens de Jurofoon bestaat er 1 uitzondering op de regel dat je een onverschuldigde betaling terug moet geven. Dat is de situatie waarin je als ontvanger redelijkerwijs met een verplichting tot teruggave geen rekening hoefde te houden. Als je je hierop beroept, dan zul je wel moeten bewijzen waarom je daar geen rekening mee hoefde te houden. In het bovenstaande geval zou dat best kunnen slagen aangezien in de tekstomschrijving "gift" stond vermeld zonder verdere naamomschrijving.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 14:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=respondent schreef op donderdag 30 okt 2014, 14:00]Volgens de Jurofoon bestaat er 1 uitzondering op de regel dat je een onverschuldigde betaling terug moet geven. Dat is de situatie waarin je als ontvanger redelijkerwijs met een verplichting tot teruggave geen rekening hoefde te houden. Als je je hierop beroept, dan zul je wel moeten bewijzen waarom je daar geen rekening mee hoefde te houden. In het bovenstaande geval zou dat best kunnen slagen aangezien in de tekstomschrijving "gift" stond vermeld zonder verdere naamomschrijving.
Correct.

Onverschuldigde betaling

Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Dat wil zeggen dat deze persoon het goed of het geld moet teruggeven.

Vervang het woord "schenking" door het woord "Gift" en jouw zaak is daar.
Aan jouw is ook de keus hoe je deze zaak vanuit het morele oogpunt voor je zelf gaat afhandelen.
Genoeg vingertjes hier...

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u ging er toch bij voorbaat al vanuit dat het niet voor u bestemd was? Want u schrijft dat u contact hebt gehad met de bank en dat u de naam van de gever gegoogeld hebt en dat u na MAANDEN pas dacht dat het misschien toch wel voor u was.

U bent student geweest, dus volwassen, gedraag u dan ook als een volwassene en geef het terug op wat voor manier dan ook.

Allleen een kind zou verexcuseerd zijn, als hij veronderstelt dat het voor hem was.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 14:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@suushizzle.
Je geeft me nu wel een markering "Top antwoord", maar om wat voor reden?
Ik heb aangegeven dat wettelijk gezien je niets verkeerd gedaan hebt, gewoon omdat er "Gift" in de omschrijving van de betaling stond.
Dat had iedereen kunnen vinden, mits men even de moeite genomen had om even te zoeken op Google, net als ik.

Of het moreel juist is als je die bedragen zou willen behouden is een andere zaak, daar moet je zelf zalig mee zien te worden, ik neem iemand niet zo gauw de maat, elk forum staat er vol mee, men moet maar met het eigen geweten in het reine zien te komen.
Suc6

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Dat zal zijn omdat de Ts in uw antwoord en dat van respondent een mogelijkheid ziet om onder terugbetaling uit te komen.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 14:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 14:49]@gompy2

Dat zal zijn omdat de Ts in uw antwoord en dat van respondent een mogelijkheid ziet om onder terugbetaling uit te komen.Weet ik tijger1, heb mijn verdere tekst daar ook op aangepast ;-)

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 14:50
8 Antwoorden / 1 Vragen

Sommige personen praten hier echt alsof ze een gevonden briefje van 5 al naar het politie bureau brengen, ik was hier niet naartoe gekomen om mij de les te lezen op wat voor manier dan ook. Het enige wat ik vroeg is wat advies over wat ik wel en niet zou kunnen doen bijvoorbeeld. In plaats daarvan krijg ik een hele hoop gezeik en gejank over wat ik NIET gedaan heb i.p.v wat ik wel nog zou kunnen doen.

In ieder geval bedankt voor de reacties waar ik wel iets heb!

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moet iemand u dan komen helpen om het terug te storten?

En nee bij dat briefje van vijf staat geen naam vermeld, bij uw ontvangsten wel.

su
door suushizzle - Oct 30, 2014 om 14:53
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jullie reactie bestempeld als top antwoord omdat hierin niet meteen een conclusie getrokken word maar naar de mogelijkheden word gekeken. Natuurlijk weet ik wel dat ik het beter terug kan geven, maar ik zie de mogelijkheid niet en ik wil dit gewoon even goed doornemen e.d voor ik contact ga opnemen met de eigenaar.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 14:54
11522 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft het zelf over tot 2 x toe een gift van een totale stranger, die kennelijk van een redelijk bedrag was. En dus geen briefje van 5.Succes met je zaak ............ en hoop dat je gelukkig wordt en 's nachts lekker kan slapen. P.S. En let zelf de rest van je leven heel goed op als je geld overmaakt, want misschien krijg je het zelf wel niet terug ...........

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 14:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 14:53]Ik heb jullie reactie bestempeld als top antwoord omdat hierin niet meteen een conclusie getrokken word maar naar de mogelijkheden word gekeken. Natuurlijk weet ik wel dat ik het beter terug kan geven, maar ik zie de mogelijkheid niet en ik wil dit gewoon even goed doornemen e.d voor ik contact ga opnemen met de eigenaar.
Oké, duidelijk.
Suc6.

lieflijke
door lieflijke - Oct 31, 2014 om 12:15
153 Antwoorden / 59 Vragen

wij hebben dat ook eens meegemaakt op rekening van zoon, meteen opzij gezet, je weet dat ze dat terug komen halen. het bleek fraude geld en ze blokkeerden gewoon de rekening van zoon voor een maand of twee. dat geld moest terug en simpel en logisch. dat weet je .

ja
door jan4073 - Oct 31, 2014 om 12:24
83 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Suushizzle,
laat je geen angst aan praten. Incassoburo's hebben hier zo wie zo niks mee van doen. Ik heb een keer een groot bedrag ontvangen als aanbetaling van een komende levering. De aanbealing zou €2500 zijn maar er werd €25.000 over gemaakt Foutje van de besteller. MAAR op de bankrekening van besteller zat een maximum limiet van €2500. Dus de bank had dit door de limiet nooit mogen over maken en waren dus aansprakelijk. Dit is in jouw geval anders. Maar Ik kan je vertellen dat ik heel veel smeekbedes van de bank heb ontvangen om het geld terug te storten. Maar van dwang was absoluut geen sprake. Toen het mij uitkwam heb ik het wel gedaan (Moraal :-). Maar ook in jouw geval zal er niet veel gebeuren. De bank gaat jouw adresgegevens niet verstrekken vanuit privacy oogpunt. Vandaar ook dat de bank zelf belt namens de gever. Het beste is gewoon wat je nog hebt terug storten en voor de rest een afspraak maken. Ik weet zeker dat de gever geen moeite zal hebben met een betalingsregeling voor de rest. De gever is al lang blij van doen te hebben met een eerlijk persoon.

zoekster
door zoekster - Oct 31, 2014 om 12:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jan4073 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:24]Maar ook in jouw geval zal er niet veel gebeuren. De bank gaat jouw adresgegevens niet verstrekken vanuit privacy oogpunt. Vandaar ook dat de bank zelf belt namens de gever..
Dit is volstrekte onzin.

De bank kan de desbetreffende persoon aanschrijven om het geld op rekening van X terug te storten. Als daar niet op gereageerd wordt, mag de bank de adresgegevens van de rekeninghouder waar het geld ten oprechte naartoe is gegaan ter beschikking stellen. X kan hem/ haar dan aanschrijven en dat geld op grond van onverschuldigde betaling terugvorderen. Onverschuldigde betaling is het zonder rechtsgrond verrichten van een betaling. Er kunnen ook nog wettelijke rente en incassokosten gevorderd worden als niet binnen de gestelde termijn wordt betaald.

bron klik HIER

Ik zou wel even navragen bij een echte jurist of het woord 'gift' genoeg is om niet terug te betalen. Als het een twijfelgeval is, dan ben je wel zuur als de rechter anders beslist dan gehoopt.

Je zou het bij het juridisch loket kunnen navragen.

Over je moraal maak ik me geen illusies.

re
door respondent - Oct 31, 2014 om 12:46
73 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:37][quote=jan4073 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:24]Maar ook in jouw geval zal er niet veel gebeuren. De bank gaat jouw adresgegevens niet verstrekken vanuit privacy oogpunt. Vandaar ook dat de bank zelf belt namens de gever..
Dit is volstrekte onzin.

De bank kan de desbetreffende persoon aanschrijven om het geld op rekening van X terug te storten. Als daar niet op gereageerd wordt, mag de bank de adresgegevens van de rekeninghouder waar het geld ten oprechte naartoe is gegaan ter beschikking stellen. X kan hem/ haar dan aanschrijven en dat geld op grond van onverschuldigde betaling terugvorderen. Onverschuldigde betaling is het zonder rechtsgrond verrichten van een betaling. Er kunnen ook nog wettelijke rente en incassokosten gevorderd worden als niet binnen de gestelde termijn wordt betaald.

Volgens AMS advocaten: Een gift is iedere handeling, dus ook andere (rechts)handelingen dan een overeenkomst, die er toe strekt een ander ten koste van het vermogen van de handelende persoon te verrijken. Volgens Jurex: Bij een gift kan er soms wel sprake zijn van een tegenprestatie. Ook hoeft er bij een gift geen sprake te zijn van een overeenkomst, het is als het ware een eenzijdige handeling.

bron klik HIER

Ik zou wel even navragen bij een echte jurist of het woord 'gift' genoeg is om niet terug te betalen. Als het een twijfelgeval is, dan ben je wel zuur als de rechter anders beslist dan gehoopt.

Je zou het bij het juridisch loket kunnen navragen.

Over je moraal maak ik me geen illusies.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 12:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarvoor dient deze (lange) quote?
U kunt in het grijze vak onderaan reageren.

pinguin1
door pinguin1 - Oct 31, 2014 om 13:00
37 Antwoorden / 6 Vragen

Over het wel of niet kun je dagen discussiëren en is genoeg over gezegd.
Wat mij verbaasd is, dat je bij zo'n groot bedrag niet even navraagt of de ontvanger het bedrag binnen heeft en ook zou het toch vreemd zijn als je dan geen bedankje krijgt.
Wij zelf checken dat altijd even meteen, ook bij niet zo'n grote bedragen en een jaar geleden werd inderdaad het bedrag niet overgemaakt indien de naam niet met her rekeningnummer correspondeerde.
Nee, het tweede bedrag wordt ook zo maar over gemaakt.
Dus verwijten zijn ook mogelijk voor deze mensen.
Er zijn altijd twee kanten.

ma
door manwijf - Oct 31, 2014 om 13:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou geen nacht meer rustig slapen, als ik het zou houden. Je weet de financiele positie van de afzender ook niet, maar afgezien daarvan. Juist omdat je weet hoe het was om een arme student te zijn, zou je denken, dat je geen enkele twijfel voelt, om het weer terug te geven. Je hebt het niet gestolen, maar het houden van andermans goed voelt wel hetzelfde.

Het is overigens zo dat, als je geld vindt op straat, je dat officieel ook niet mag houden. Het is immers het bezit van een ander, daar is geen twijfel over en het staat dus voor de wet gelijk aan diefstal. Dat er voor kleine bedragen geen actie wordt ondernomen, wil niet zeggen dat het mag.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als de eigenaar aangifte diefstal doet. Vroeger was er een postale recherche. Al is het niet hetzelfde als bij jou is gebeurd, ik heb zelf wel eens meegemaakt, dat er achterhaald werd wie er geld had afgeschreven met een acceptgiro. Dat deed je toen nog op het postkantoor. Ik wil maar zeggen, het is voor de recherche niet zo moeilijk om jouw gegevens te achterhalen.
Afijn, we vertrouwen op je eerlijkheid. Er zijn voor het terugbetalen al een aantal heel goede tips gegeven. Moet je eens kijken hoe 'n goed gevoel dat geeft!

wi
door willemsachs - Oct 31, 2014 om 13:06
32 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn informatie hoeft U niet te reageren, U nl kunt niet weten dat U de gift bedoelt of onbedoeld heeft ontvangen. De bank mag nooit en te nimmer uw prive gegevens door geven aan derden dan kunt u daarvoor zelfs de bank aanklagen.

ja
door jan4073 - Oct 31, 2014 om 13:12
83 Antwoorden / 3 Vragen

@respondent. Als het zo simpel was als u hier stelt dan is een gift dus nooit definitief. Voorbeeld: Ik doe een gift aan bijv greenpeace. Een jaar later heb ik pech in het leven en spijt van mijn gift. Ik ga naar de greenpeace en zeg dat ik mij vergist heb en eis mijn geld terug en dat moeten ze dan ook doen op straffe van ....? Ik zeg niet dat ik 100% gelijk heb maar zoals u het stelt kan het ook niet zijn.

gompy2
door gompy2 - Oct 31, 2014 om 13:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:37]

Zoekster waar jij aan refereert is een "Onverschuldigde betaling".
In dit geval gaat het niet om een onverschuldigde betaling maar gaat het om een schenking, expliciet aangegeven als "Gift" zoals degene omschreef die die betalingen deed aan TS.

Schenking(mv: schenkingen)

De overeenkomst om waarbij de ene partij, de schenker, uit zijn eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt zonder dat de begiftigde een tegenprestatie verschuldigd is.

Schenking is een species van het begrip gift. Een gift is iedere handeling, dus ook andere (rechts)handelingen dan een overeenkomst, die er toe strekt een ander ten koste van het vermogen van de handelende persoon te verrijken.

Categorie
Verbintenissenrecht
Regeling
Burgerlijk Wetboek
Wetsartikel
7:175
Synoniemen
overeenkomst van schenking, gift, schenken

ma
door maus2 - Oct 31, 2014 om 13:23
37 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi. Er staat GIFT. Er staat geen afzender bij ?
Waarom zou dat niet kunnen? Misschien is er wel iemand geweest die het U gunt, dat kan toch ?
Als je dat doet, doe je dat ook anoniem misschien.
En niet alle banken kijken naam en nummer na, alleen als het van dezelfde bank is. Bv van ING naar ING. Niet naar een andere. En na zo, n lange tijd kan ik me voorstellen dat je denkt dat het oke is.
Jammer dat het niet voor U bestemd was. Als je ongevraagd een pakje toegestuurd krijgt, mag je het ook houden. Nu is dit anders, dat snap ik ook wel. Stort iig het overgebleven geld terug.
Ach, heeft de gulle gever iemand toch blij gemaakt.
De andere weet hier toch niets van, anders was het wel eerder uitgekomen.
Succes. Het is niet jouw schuld.

samoeraai
door samoeraai - Oct 31, 2014 om 13:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals zo vaak op de sociale forums/fora gebeurd, geven talloze personen hun mening. Helaas hebben ze meestal alleen de klok horen luiden maar weten niet precies waar de klepel hangt.

Mensen onthoud je van gebroddel als niet 100% ter zake kundig bent. Dat zorgt ervoor dat er geen ellelange discussies ontstaan die veel leestijdkosten en weinig opleveren. Houdt dit medium helder en scherp.

Mijn dank namens de gemeenschap.

ma
door manwijf - Oct 31, 2014 om 13:31
574 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=willemsachs schreef op vrijdag 31 okt 2014, 13:06]Volgens mijn informatie hoeft U niet te reageren, U nl kunt niet weten dat U de gift bedoelt of onbedoeld heeft ontvangen. De bank mag nooit en te nimmer uw prive gegevens door geven aan derden dan kunt u daarvoor zelfs de bank aanklagen.

Natuurlijk kun je dat wel weten. Zo naief is suushizzle heus niet hoor. Iedereen die geld van een onbekende gestort krijgt, vraagt zich af waarom? Ze heeft het niet voor niets eerst bewaard.

ma
door maus2 - Oct 31, 2014 om 13:35
37 Antwoorden / 3 Vragen

Goh, over de schenking naar bv greenpeace. Dat is ook zo. Hoe zit dat dan ? Goeie vraag.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt wel zien dat de vraag in de nieuwsbrief staat. Er volgen de meest wonderlijke antwoorden.

Wellicht leest de "gulle gever" die ook. Dan weet hij waar hij moet zijn.

ph
door philip36 - Oct 31, 2014 om 13:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb enige jaren geleden, voor het overmaken van een jaarcontributie, ook een foutje gemaakt met het rekeningnummer en het bedrag kwam dus terecht op een verkeerd rekeningnummer.
In februari kreeg ik een brief dat de jaarcontributie nog niet voldaan was.
Even de overschrijvingen van december nagekeken en inderdaad, verkeerd nummer.
De Rabobank heeft toen de rekeninghouder aangeschreven om het ten onrechte gestorte geld weer terug te storten.
Er kwam geen reactie en na, ik geloof 3 weken, kreeg ik van de bank de naam en het adres van deze rekeninghouder en kon ik zelf proberen het geld teruggestort te krijgen.

Dus, zoals al gezegd is, als het geld niet teruggestort wordt mag de bank de naam en het adres bekend maken.

Nog niet zolang geleden was op dit forum zo'n soortgelijk geval waarbij de gedupeerde ook het adres van de bank had gekregen, maar wel te vroeg.
De gedupeerden had al een advocaat op de zaak gezet en deze zou een rechtszaak beginnen.

Als het om een behoorlijk bedrag gaat lijkt me dat in de huidige zaak ook wel mogelijk.

ji
door jiocharana - Oct 31, 2014 om 13:55
11 Antwoorden / 0 Vragen

Tot 2x toe foute gift op mijn rekening storten?
Zou een domme fout zijn van de gever (ster)!
Tegenwoordig zijn er zoveel mensen die niet rondkomen.
Ik zou er net zo overdenken en het geld gebruiken.
Laat de rechter het maar uitzoeken wie hier in zijn recht staat, want 2x een gift storten op hetzelfde nummer lijkt mij sterk. Na de eerste storting moet dat toch al duidelijk zijn. Dom en vervelend, maar ik zou het wel goed kunnen gebruiken dus klaag mij maar aan dan.

zoekster
door zoekster - Oct 31, 2014 om 13:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 13:17][quote=zoekster schreef op vrijdag 31 okt 2014, 12:37]

Zoekster waar jij aan refereert is een "Onverschuldigde betaling".
In dit geval gaat het niet om een onverschuldigde betaling maar gaat het om een schenking, expliciet aangegeven als "Gift" zoals degene omschreef die die betalingen deed aan TS.

Schenking(mv: schenkingen)

De overeenkomst om waarbij de ene partij, de schenker, uit zijn eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt zonder dat de begiftigde een tegenprestatie verschuldigd is.

Schenking is een species van het begrip gift. Een gift is iedere handeling, dus ook andere (rechts)handelingen dan een overeenkomst, die er toe strekt een ander ten koste van het vermogen van de handelende persoon te verrijken.

Categorie
Verbintenissenrecht
Regeling
Burgerlijk Wetboek
Wetsartikel
7:175
Synoniemen
overeenkomst van schenking, gift, schenken

Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt en wat ik bedoel. Het enige wat ik me afvraag of het WOORD gift in de bijlage genoeg is om het juridisch als een gift te mogen beschouwen.

Onverschuldigde betaling

Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Dat wil zeggen dat deze persoon het goed of het geld moet teruggeven.

Het was nl geen gift aan haar. Het was een gift aan iemand anders bedoeld. Als dit juridisch niet als een gift wordt gezien aan de vraagsteller, dan wordt het meteen een onverschuldigde betaling.
Er is dan nl geen rechtsgrond waarop deze gift is gebaseerd.

Het is bijv. zo dat als ik iets koop bij een winkel en ik maak het bedrag per ongeluk aan een vriendin over, dat ik haar dan onverschuldigd heb betaald! Ook al gaat het om een overeenkomst, het is geen overeenkomst die ik met die vriendin heb. Dat is het verschil.

Had zij er vanuit mogen gaan dat dit een gift aan haar was? Het kan geen kwaad om dit even na te gaan bij een jurist, denk je ook niet? Daarom heeft jurofoon het ook over 'redelijker wijs'.
Ik zeg dat in het belang van de vraagsteller.

ji
door jiocharana - Oct 31, 2014 om 14:00
11 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid... Er stond GIFT bij en niks anders. In elk ander geval zou ik het terug gestort hebben, maar niet na 2x gift gelezen te hebben. Hun probleem dus... Laat mij dan ook maar lekker dom zijn.

lh
door lhe - Oct 31, 2014 om 14:01
17 Antwoorden / 4 Vragen

als je - zoals je zelf schrijft - "per ongeluk" geld krijgt toegestuurd, ga je dat toch niet opmaken? óf deed je dit ook "per ongeluk"

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 14:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog meer oneerlijke mensen?

ma
door manwijf - Oct 31, 2014 om 14:10
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Laat mij dan ook maar lekker dom zijn."
Alsof domme mensen altijd oneerlijk zijn...

labren
door labren - Oct 31, 2014 om 14:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

ze zijn nog beleeft om het terug te vragen , als ze het gewoon via de bank storneren dan wordt het ineens van uw rekening afgeschreven

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2014 om 14:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 31 okt 2014, 14:25]ze zijn nog beleeft om het terug te vragen , als ze het gewoon via de bank storneren dan wordt het ineens van uw rekening afgeschreven
Dat kan helemaal niet, dus ze moeten we de beleefde weg volgen.

Storneren is alleen mogelijk bij incasso's.

gompy2
door gompy2 - Oct 31, 2014 om 14:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 31 okt 2014, 13:56]
Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt en wat ik bedoel. Het enige wat ik me afvraag of het WOORD gift in de bijlage genoeg is om het juridisch als een gift te mogen beschouwen.

Onverschuldigde betaling

Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Dat wil zeggen dat deze persoon het goed of het geld moet teruggeven.

Het was nl geen gift aan haar. Het was een gift aan iemand anders bedoeld. Als dit juridisch niet als een gift wordt gezien aan de vraagsteller, dan wordt het meteen een onverschuldigde betaling.
Er is dan nl geen rechtsgrond waarop deze gift is gebaseerd.

Ik denk dat je gelijk hebt, er was ook geen duidelijke grond voor, inderdaad.
Men zou er nog van uit kunnen gaan dat een schenking anoniem zou zijn gebeurd, maar dan is het terugvorderen door de schenker niet te rijmen.

You win ;-)

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 14:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar is @labren wel vaker over in de war: wanneer je wel of niet kunt storneren.

ja
door jan4073 - Oct 31, 2014 om 14:41
83 Antwoorden / 3 Vragen

Laat ik het eens heel anders benaderen. Dit voor de gene die beweren dat het zo makkelijk is om het terug te eisen. Op 30 december stort ik mijn vermogen op vreemde zijn bankrekening. Ik hoef dit vermogen niet op te geven voor belasting en 2 januari eis ik het terug. Zou ook leuk zijn voor witwassen. Je stort het zwarte geld op iemand zijn rekening en alles alles "goed" gegaan is dan eis je het geld op. Ik weet ook wel dat ik hier een paar heel erg zwart/wit voorbeelden gebruik. Het gaat om het duidelijk maken van het idee erachter. Ik kan me wel vinden in het idee van geld vinden op straat. Aangifte doen en als het niet geclaimd wordt dan is het na verloop van tijd van jouw. Hier is ook geld "gevonden" onder het mom van GIFT. Dus als je aangifte doet bij de politie en binnen 1 jaar wordt het niet geclaimd dan zou je het misschien mogen houden?????

hi
door hipppo - Oct 31, 2014 om 15:19
303 Antwoorden / 2 Vragen

Suushizzle heeft tot nu toe angstvallig vermeden de hoogte van het bedrag bekend te maken. Dat geeft te denken. Het tweede bedrag is blijkbaar nog niet besteed, dat kan dus meteen terug. Wat het reeds opgemaakte bedrag betreft kan ze natuurlijk direct beginnen met terugbetalen in porties die voor haar nog te behappen zijn. Mocht het kleine salarisje een beetje stijgen, dan kunnen de terubetalingen ook wat hoger worden. Eén ding staat vast, nl. dat de persoon voor wie de giften echt bestemd waren behoorlijk de pineut is, want het feit dat het kennelijk om een flink bedrag ging kan niet anders beteken en dan dat de persoon in kwestie behoorlijk krap bij kas was. Iemand die gestudeerd heeft moet dat toch ook kunnen bedenken?!

1paul
door 1paul - Oct 31, 2014 om 15:52
3103 Antwoorden / 0 Vragen

u hoieft dit niet terug te betalen, dat ten eerste maar draai het nu eens om, u stort een bedrag naar iemend en doet dit per ongeluk op het verkeerde nummer en deze zegt, nee, ik hou het, zoek het maar uit, dan vind u ook jammer maar helaas neem ik aan???

moreel gezien, gewoon terugstorten, kontakt op nemen of u de rest in termijnen mag terug storten en hier ook heel erg HARD uw best voor doen!!!

a.
door a.debock - Oct 31, 2014 om 15:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is er mis met gewoon terug geven wat niet van jou is ?????

1paul
door 1paul - Oct 31, 2014 om 15:55
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dat u dit nog vragen moet zeg, hoe ver zijn we gezakt met zijn allen in dit kikkerlandje zeg!!!

a.
door a.debock - Oct 31, 2014 om 15:58
6 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen de discussie er over zou al niet nodig moeten zijn

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 31, 2014 om 16:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ontdekte enkele weken terug een gelijkwaardig probleem.

Een Slapende niet gebruikte Postbank rekening bleek na Eind januari een bedrijf een verkeerde Iban op hun nieuwe briefpapier had gemaakt....

Ik had het nog en kon nog terug dus geen punt maar als je meerdere jaren geld overmaakte en niets hebt gedaan...
Ja dan vind ik dat de ontvanger het best in termijnen mag terug betalen als het gebruikt is.

Iedereen moet goed controleren of het naar het juiste bank nummer is overgemaakt en niet meer als 1 jaar wachten.
Verder is gift een onduidelijk begrip en dus vind ik dat in termijnen terug wat de ontvanger kan missen voldoende...

ja
door jan4073 - Oct 31, 2014 om 16:48
83 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag is MOET ik het terug betalen en kunnen ze (bank of gever) mij dwingen. Die vraag heb ik proberen te beantwoorden. Maar ik ben het helemaal met de laatste 3 reacties eens: Het zou een totaal overbodige vraag moeten zijn. Respekt waarde, moraal en mijn en dijn zijn inmiddels ver te zoeken bij velen in ons land.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn mensen die geven aan een goed doel. Zo geef ik zelf altijd aan de Dierenambulance. Dat nummer staat in mijn adresboek, dus daar kan ik geen fout mee maken, maar ik vermeld altijd bij de omschrijving "gift".

Maar als de gever van dit topic verleden jaar voor het eerst iets is gaan geven aan bijvoorbeeld een goed doel, de naam intoetst maar een verkeerd nummer, het nummer opslaat in het adresboek. Staat op het afschrift wel de juiste naam maar gaat het geld naar een ander.

Dit jaar wil de gever weer iets geven en klik in het adresboek. Helaas dezelfde fout.

En gelukkig komt hij of zij er nu achter.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jan4073

De vraag van de Ts was of ze zich zorgen moest maken.

En dat is nee, als ze terugbetaalt, en ja, als ze dat niet doet.

ja
door jan4073 - Oct 31, 2014 om 18:43
83 Antwoorden / 3 Vragen

@Labren, Storneren kan alleen als is afgeboekt bij een bankmachting. hier heeft het niks met machtiging te maken.

audb
door audb - Oct 31, 2014 om 18:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Stap naar het juridische loket en leg daar uw vraag voor.
Ik zeg niet dat ik het bij het rechte eind heb maar omdat het woord "Gift" er bij stond heeft u in goed vertrouwen dit ook aangenomen.
En juist omdat er pas na een jaar u wordt verteld dat het niet voor u was bestemd heeft u een grote kans dat een rechter zegt dat alleen de tweede gift terug gestort moet worden omdat dit wel tijdig aan u is vermeld.
Maar als u het toch terug moet storten dan mag dit zeker niet onredelijk zwaar belastend voor u zijn.

ka
door kassamollie - Oct 31, 2014 om 18:55
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het is wel heel onfatsoenlijk van je om niet te reageren nadat je (zoals je zelf dacht) ten onrechte een 'gift' van een vreemde had gekregen. Destijds had je degene al kunnen bedanken voor de gift (door 1 cent aan hem/haar over te maken), maar je voelde natuurlijk wel aan dat het geld niet voor jou bestemd was.
En dan ook nog het geld opmaken, ik zou niet durven. Trouwens over fouten gesproken die de gulle gever heeft gemaakt. Hoe zou jij het vinden als jij degene was die een verkeerd rekeningnummer had ingevuld???
Iedereen maakt wel eens een fout en jij in dit geval zeker.
Ik zou als de wiedeweerga terugstorten wat er nog over is en excuses aanbieden en een betalingsregeling treffen.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 19:14
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@@@ Suzette is allang begonnen om de eigenaar van het geld terug te betalen, zeker weten. ?

il
door iljaha - Oct 31, 2014 om 19:21
179 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 11:59]dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?

JA! Zeker als je weet dat het bedrag (kennelijk een flink bedrag) niet voor jou bestemd was. Mijn pap zei altijd: "die zijn billen brandt, moet op de blaren zitten".

Je hebt geld gebruikt dat niet van jou is, en dat is op z'n zachts gezegd een beetje suf. Nu niet verongelijkt doen als je die situatie terug moet draaien. Nog een spreuk: "eigen schuld, dikke bult".

samoeraai
door samoeraai - Oct 31, 2014 om 19:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals zo vaak op de sociale forums/fora gebeurd, geven talloze personen hun mening. Helaas hebben ze meestal alleen de klok horen luiden maar weten niet precies waar de klepel hangt.

Mensen onthoud je van gebroddel als niet 100% ter zake kundig bent. Dat zorgt ervoor dat er geen ellelange discussies ontstaan die veel leestijdkosten en weinig opleveren. Houdt dit medium helder en scherp.

Ik stel voor deze oeverloze discussie af te sluiten en met leven van alle dag door te gaan.
Dank mede namens de gemeenschap.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@samoerai

U kunt mog veel meer tijd besparen door dit forum helemaal niet te lezen. En eenzelfde bijdrage plaatsen is ook niet nuttig.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 19:53
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 19:49]@samoerai

U kunt mog veel meer tijd besparen door dit forum helemaal niet te lezen. En eenzelfde bijdrage plaatsen is ook niet nuttig.

Dacht even dat ik teveel water genuttigd had (en geen zin om 5 pagina's commentaar terug te lezen): dacht ook al: heb ik toch al gelezen? ;-)

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2014 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou samoeraai je legt de lat hoog. I'll be watching you.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Inderdaad, dat had hij al een keer geschreven. Gebroddel dus zouden ze bij Ti Ta Tovenaar zeggen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2014 om 23:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En hier wordt voor mij de vraag nogal vreemd.
Ik kan mij voorstellen dat iemand een verkeerd nummer inklopt.
Maar hoe kan het dat uw juiste naam erbij genoemd wordt ?
Want banken controleren niet of nummer en naam bij elkaar horen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 11:59: dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2014 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal de naam op de bankafrekeningen wel zijn. Of misschien heeft ze ern suikeroom die zich bedacht heeft. ;-)

tenormin
door tenormin - Nov 1, 2014 om 00:36
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 23:28]En hier wordt voor mij de vraag nogal vreemd.
Ik kan mij voorstellen dat iemand een verkeerd nummer inklopt.
Maar hoe kan het dat uw juiste naam erbij genoemd wordt ?
Want banken controleren niet of nummer en naam bij elkaar horen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++==========

[quote=suushizzle schreef op donderdag 30 okt 2014, 11:59]dus ik moet nu opdraaien voor een fout die iemand anders gemaakt heeft? een fout die met koeien letters GIFT omschrijft en waar mijn naam boven staat?

Niet zo moeilijk met namen, de juiste naam ook nog: de Vries, Bakker, de Jong, weet ik veel hoeveel namen gelijk zijn in Nederland. Wat dat betreft jammer dat mijn achternaam de enige is in Nederland. ?

pino123
door pino123 - Nov 1, 2014 om 00:41
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoop dat TS net zo reageert als ze haar uitkering op een verkeerd bankrekeningnummer storten....

zorrozipfert
door zorrozipfert - Nov 1, 2014 om 08:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ons is het volgende overkomen. Mijn schoonvader heeft van zijn AOW elke maand in 2011 en 2012 geld opzij gelegd om als verrassing aan zijn 3 kleinkinderen te kunnen geven. Allemaal reageerde ze met een grote glimlach en bedankje, behalve onze zoon. Hij wist ook op dat moment van niks. Blijkbaar was door mijn schoonvader een fout gemaakt bij het bankrekeningnummer. Toen deze fout door mijn man werd ontdekt is meteen de bank gewaarschuwd met het verzoek het geld te storneren. Dit gaat niet. De bank heeft contact gezocht met de foutieve ontvanger en gevraagd het geld terug te storten. Toen dat niet het gewenste resultaat opleverde heeft mijn schoonvader de NAW gegevens van de bank ontvangen. Hiermee zijn we aan de slag gegaan. keurig zelf een nette brief gezonden met daarin het verzoek om het geld terug te storten. Helaas.... Hierna nog een brief, met daarin het verzoek om toch tenminste contact op te nemen voor een eventuele regeling. Helaas..... Vervolgens zijn we er naar toe gereden. Helaas..... niemand thuis. Het enige dat ons restte was een rechtszaak ervan maken, maar gelet op het feit dat het geld bij een student uit Tilburg terecht was gekomen, werd ons dit afgeraden. De kosten van een rechtszaak wogen niet op tegen het bedrag en de uitkomst stond haast bij voorbaat vast; van een kale kip kun je niet plukken. Met pijn in zijn hart heeft mijn schoonvader het erbij laten zitten, en hij hoopt nu nog steeds dat de ontvanger er tot in zijn graf wordt achtervolgd door een schuldgevoel.
Nu jaren later is mijn schoonvader nog steeds verbitterd door de ervaring en heeft er moeite mee dat het blijkbaar maar normaal is dat iemand, immers studenten hebben het meestal niet erg breed, die ff krap bij kas zit zonder gewetensbezwaren kunnen rondlopen.

Mijn advies: Vraag je af of je met zoiets wil leven en doe wat je moet doen.

alfatrion
door alfatrion - Nov 1, 2014 om 09:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben toch geneigd om te zeggen dat dit een geldige schenking is. Er is een bedrag overgeboekt met de vermelding gift. En in de periode daarna heeft de gever geen contact gezocht met TS noch met de gene waar het geld voor bedoelt was. De gever heeft ook een verantwoordelijkheid.

Moet het geld dat overgemaakt wordt naar 555 ook terstond teruggeboekt worden op het moment dat het de gever later niet meer goed uitkomt?

li
door lisa123 - Nov 1, 2014 om 13:51
134 Antwoorden / 53 Vragen

Een gift is een gift. Als dit tot twee keer toe een jaar gebeurt zou ik denken dat het een kennis was die me wilde verblijden omdat ik arm ben en hij niet, dus hebben is hebben en ze zoeken het verder maar uit.
Ligt ook aan het bedrag, als het € 50.000,00 is zou ik achter mijn oren krabben en het uitzoeken, tot € 1000,00 is het een lekkere meevaller.
De banken maken zoveel fouten met het invoeren van de IBAN, zij zoeken het zelf maar uit.

zu
door zuurtje - Nov 1, 2014 om 14:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Suushizzle

Tijdje geleden heb ik ook per ongeluk geld overgemaakt naar een onbekende rekening. De Bank kon idd niet helpen omdat ik zelf de fout heb gemaakt. Maar de bank heeft wel de ontvanger "gevraagd" tot 3x toe, dit ten onrechte ontvangen bedrag terug te storten. Dit heeft hij/zij niet gedaan. De bank stuurde mij toen de naam plus woonplaats van van degene.
Met die gegevens ben ik naar de politie gegaan en aangifte gedaan van oplichting. Dit had ik eerst geinformeerd bij de politie. Vanaf dat punt is het door de politie overgenomen. Het heeft nog even geduurd, maar mijn geld is door degene teruggestort.
Je hebt rechten maar ook plichten. En een plicht was, contact te zoeken met de "gever"!

m.
door m.bovet - Nov 1, 2014 om 14:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft in principe niets terug te storten, juridisch ligt de fout bij de schenker, die had zelf moet controleren of het giro / banknummer juist was. Dit is nog uitgebreid op de TV geweest. Ook de bank kan hier niets aan doen en kunnen u hooguit vragen. De gene die dit bedrag aan u heeft overgemaakt, kan ook niets doen, dan allen vragen en zij of hij, kan ook geen deurwaarder inschakelen.
Maar of het allemaal zo netjes is, dat is de andere kant van het verhaal.
U had kunnen weten dat een vreemde u geen gift geeft en had dit bedrag
( moreel gezien ) gelijk terug kunnen storten. U kunt alsnog het geld dat u kunt missen terug storten en in de toekomst weer een bedrag, maar nogmaals, juridisch is hier niets aan te doen, alles hangt af van u.

ro
door ron530 - Nov 1, 2014 om 14:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat een mentaliteit zeg. U kreeg in 2013 ruim voor de invoering van het Iban nummer al een bedrag van een totaal vreemde op de rekening gestort. U parkeert dat geld op een spaarrekening en als blijkt dat het vreemde geld niet geclaimd wordt gaat het op. U denkt eigenlijk geen moment aan degene die het geld heeft gestort, het rekening nummer en naam zijn bij u volledig onbekend maar de opmerking "gift" dan weer wel. In 2014 weer een "gift" van dezelfde persoon maar nu komt hij/zij er achter wellicht door de Iban invoering en vraagt het bedrag logischerwijze aan u terug, u beroept zich op het woordje "gift" dus krijg de hik maar ik betaal lekker niets terug want "gift" betekend gegeven. Triest diep triest.

ma
door marnix1 - Nov 1, 2014 om 14:57
256 Antwoorden / 22 Vragen

Wat betekent "gift" dan?

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 2, 2014 om 02:26
641 Antwoorden / 77 Vragen

Vroeger kreeg je b.v. bij de Postbank te zien wie de begunstigde was.
Toen werden er ook minder fouten gemaakt.
Nu maak je naar een (bestaand) nummer over, zonder enige controle.
Zou het niet mogelijk zijn voor de banken om dat oude Postbank systeem weer in te voeren?
Je ziet dan naar wie je overmaakt en fouten worden tot een minimum beperkt.

Uiteraard moet het gehele bedrag terug betaald worden.
Stel, u maakt zelf geld over naar een verkeerde rekening, dan wilt u toch ook dat het weer in orde komt?

hi
door hipppo - Nov 2, 2014 om 11:55
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zondag 2 nov 2014, 02:26]Vroeger kreeg je b.v. bij de Postbank te zien wie de begunstigde was.
Toen werden er ook minder fouten gemaakt.
Nu maak je naar een (bestaand) nummer over, zonder enige controle.
Zou het niet mogelijk zijn voor de banken om dat oude Postbank systeem weer in te voeren?
Je ziet dan naar wie je overmaakt en fouten worden tot een minimum beperkt.

Uiteraard moet het gehele bedrag terug betaald worden.
Stel, u maakt zelf geld over naar een verkeerde rekening, dan wilt u toch ook dat het weer in orde komt?

Als ik geld overmaak moet ik altijd de naam en het rekeningnummer van de begunstigde invullen. Volgens mathijs_ b zijn er tegenwoordig ook banken waarbij dat niet meer hoeft? Als je al eerder aan een bepaalde begunstigde geld hebt overgemaakt verschijnt het rekeningnummer vanzelf zodra je de naam hebt ingevuld. Je kan je overigens afvragen of iedere betaalopdracht niet tweeledig is: het nummer geeft aan waar het geld heen moet, maar de naam geeft aan bij wie dat nummer hoort. De bank moet zich er m.i. altijd van vergewissen of de ingevulde combinatie correct is, want de betaalopdracht houdt in: stort het door mij ingevulde bedrag op de rekening van de door mij ingevulde naam. Een verkeerd ingevuld rekeningnummer mag dus nooit gekoppeld worden aan de correct vermelde naam, of andersom, een correct ingevuld rekeningnummer mag nooit gekoppeld worden aan een niet daarbij horende naam, want in dat geval voert de bank de verstrekte opdracht niet goed uit.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hippo

Vergeet dat maar. Het nummer is leidend.

mabureau
door mabureau - Nov 2, 2014 om 13:14
102 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik mis in deze discussie, is de vraag of de ontvanger te goeder trouw ook bij de belasting heeft gemeld dat hij een schenking heeft gehad ?
Schenkingen an willekeurige derden, boven de € 2.067 zijn namelijk belastbaar (Schenkingsrecht te betalen door de ontvanger).

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In 2013 was dat € 2.057

In 2014 is dat € 2.092