Dyllan
door Dyllan Sep 24, 2022 om 08:19
Geldzaken & recht

Glas in de achtertuin van een huurhuis

Beste mensen,

Sinds kort heb ik en mijn gezin ons eerste huisje aangeboden gekregen, nu hebben wij kinderen en heeft de vorige bewoner waarschijnlijk alle ruiten achter het huis ( een kas o.i.d. ) ingeslagen gehad, de HELE achtertuin zit vol met glas stukjes en elke keer als ik naar ons huisje toe ga om wat te klussen, weet ik in godnaam niet wat ik er mee moet doen, en ook mijn zoontje gaat gelijk spelen met; de glas.

Mijn vraag;
Als de achtertuin vol met glas ligt, die voor mij onmogelijk op te ruimen is omdat het zovéél is (100m2), kan ik dan verlangen van mijn woningstichting dat hun dit opruimen gezien dat, mijn kinderen ermee spelen en gezien dat, het huis niet in "originele staat" is opgeleverd?

Andere tips zijn ook welkom, want de oplossing van de stichting " spaai het maar om " is niet genoeg , de vorige bewoner is slim genoeg geweest om dit zo ookal te doen dus glas zit zeker 20cm onder de bovenlaag en op de bovenlaag.

4253 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2022 om 08:23
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, uiteraard dient de verhuurder dit te laten opruimen en die kan dat ook doen op kosten van de vorige verhuurders.

Aan de orde is dat die de womning niet achter heben gelaten in een normale staat en waarschijnlijk ook niet als bij de oplevering aan hen.

Bij de oplevering aan u heeft u naar ik aannneem ook niet getekend voor deze staat van opleving maar mischien is niet gedacht aan de tuin. Die hoort duidelijk ook in goede staat te worden opgeleverd aan u.

Iedere corporatie behoort wettelijk een HuurdersBelangenOrganisatie te hebben en zo uw verhuurder toch weigerachtig zou blijken, neem dan contact op met het bestuur daarvan opdat die kunnen handelen binnen hun bevoegdheden.

Zie evt. ook nog:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

ka
door kaartendraak Sep 26, 2022 om 12:15
180 Antwoorden / 2 Vragen

""Bij de oplevering aan u heeft u naar ik aannneem ook niet getekend voor deze staat van opleving maar mischien is niet gedacht aan de tuin. Die hoort duidelijk ook in goede staat te worden opgeleverd aan u. ""

Dat is nog maar de vraag. Sinds cojona was het bij veel woningbouw niet meer de norm dat je eerst het huis mocht gaan bekijken, inclusief tuin(en) en schuurtje(s), maar moest je van foto's af bekijken en besluiten. Je weet dan sowieso nooit wat je werkelijk krijg. In dat geval hoort de woningbouw/vorige bewoner voor het opruimen op te draaien. Ben je wel zelf wezen kijken en heb je daar verder geen aandacht aan besteed en getekend zonder het glas op te merken bij de woningbouw, dan zal het je eigen verantwoording zijn ben ik bang. Alleen verboren gebreken, zoals scheuren in muren als je behang gaat weghalen is voor de woningbouw.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 11:12
16835 Antwoorden / 202 Vragen

@KAARTENDRAAK, zou hier niet het geval kunnen zijn dat het glas onder de aarde verborgen lag en bij bezichtiging niet is gezien?

Hoe dan ook, een situatie als genoemd is toch echt de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar ergo de verhuurder! De vehuurder kan vervolgens de kosten in rekening brengen bij de vorige huurder en dan is het uiteraard ook zaak van de verhuurder om zodanige actie te nemen dat het alsdan te vorderen geld wordt ontvangen. Men zal dan 'zeker en vast' nagaan hoe de verhouding is resp de opruimkosten ten opzichte van eventueel verhaal/proceskosten.

panter22
door panter22 - Sep 24, 2022 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een achtertuin van 100m2. Is dat een modderveld of zitten er ook stenen in. En planten, struiken of bomen.
Is het een groot glasveld of zit er af en toe een stukje in?
Het onderhoud van de tuin is voor de bewoner. Dat wil niet zeggen dat de woningstichting niets hoeft te doen, Maar die vindt het kennelijk niet erg genoeg om er wat aan te doen. De woningstichting heeft een klachtenprocedure. Dien een klacht in en kijk dan verder
Wat je zelf zou kunnen doen om van die rommel af te komen is de tuin  te laten afgraven en er nieuwe aarde op te laten storten. Dat is niet goedkoop, maar dan ben je er vanaf. Je kunt een prijsopgave vragen en deze in je klacht meenemen. Maar je zult zelf de hele tuin weer opnieuw moeten beplanten.
En intussen je kinderen verbieden in de tuin te komen en met hun eigen speelgoed laten spelen.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 24, 2022 om 09:07
422 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt mij voor de hand liggens dat de verhuurder dit op moet (laten) ruimen op kosten van de vorige bewoner.
Gewoon eisen dat dit gaat worden opgeruimd.    U hebt gewoon recht op schone grond bij uw tuin.  De ene
huurder zal dit nooit ontdekken omdat die toch alles vol tegels gaat leggen. terwijl de andere huurder, net als ik,
zijn tuin als moestuin gaat gebruiken en ieder voorjaar de boel weer om gaat spitten.  Daarom heb ik indertijd
toen ik mijn huis kreeg toegewezen, het hele stuk wat ik als moestuin ging gebruiken meer dan 40 CM diep
omgespit.  Met als resultaat 5 kruiwagens vol stenen, kennelijk afval van het bouwen van mijn huis.   Geef ook
aan dat U bang bent dat er asbest tussen ligt. Dan gaan er waarchijnlijk wel alarm bellen af. En: Luisteren ze dan
nog niet. Zorg dan dat er asbest wordt gevonden.  Dan luisteren ze waarschijnlijk wel.

mo
door mof - Sep 26, 2022 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit echt zo is kunt u wel degelijk de woningbouwvereniging aanspreken. De tuin is onderdeel van het gehuurde object en als deze vol met glassplinters zit niet geschikt voor haar functie.