dr
door drieluik Dec 10, 2007 om 11:40
Geldzaken & recht

Gouden armband verknoeid door juwelier

Ik heb een gouden armband voor een kleine reparatie(solderen) bij de juwelier gebracht. Toen ik hem op ging halen was hij 1cm ingekort. Buiten dat daar geen opdracht voor gegeven was, was hij nu ook te klein. Terug om te herstellen. Daarna is er weer aan gerepareerd en het eindresultaat is armband verknoeid en niet meer te dragen. Nu heb ik de juwelier voor de keus gesteld of armband vergoeden of gelijkwaardig exemplaar aan te bieden. Nu heeft hij weer aangeboden hem nogmaals te repareren, maar ik krijg dan wel 2 lassen in de armband. Tot hoever mag de juwelier eigenlijk gaan?

2806 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het belangrijkste is wat u wilt!. Op zich is het reel dat de juwelier aangeeft nogmaals te repareren en een goede juwelier zal dat moeten kunnen zonder dat er enige las te zien is. Wettelijk geldt: (m.i.)

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst maar vorderen is wel een civiele zaak.

Het lijkt mij dat u kunt kiezen tussen een schadevergoeding (maar daarmee heeft u de armband niet gerepareerd) of voor onzichtbaar herstel. Ik adviseer u te kiezen voor het laatste. Laat weten svp als reactie op een antwoord hier hoe het verder verloopt.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag drieluik,

Mijn advies is: de juwelier dient de armband te vergoeden. Hij heeft nu 2 keer de gelegenheid gehad om zijn werk goed te doen. Het is dus onredelijk van hem om te verwachten dat jij er voldoende vertrouwen in hebt dat het de 3de keer wel gaat lukken. Voorgaande geldt uiteraard alleen maar als er voor jouw geen grote emotionele waarden aan de armband verbonden is.

Net vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het als hobbyist deze keer niet 100% eens met Gerrit!

Als je materiaal moeheid constateerde, dus daarom breuk is het soms noodzakelijk om in te korten of nieuwe stukken te  maken en er tussen te zetten wat erg prijzig is!

Onzichtbaar herstel is erg tijdrovend en duur, en ik adviseer als redelijke hobbyist dan ook vaak een Steen of zo erop te zetten om de lasnaad en verstevinging te bedekken!

Extra decoratie en nog voordeliger en steviger ook!  Ik ben dus geen  erkend juwelier, maar heb redelijke ervaring wat soms wel of niet kan, en juist vlechtwerk is duur om te maken en erg zwak en als het geen masieve armband was, maar zoals ik vermoede vlechtwerk of verkeerde materiaal, dan is het erg lastig te repareren, 18 karaats is mooier, maar kwetsbaarder, dus ik kies dan liever voor Spaans goud!

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

read@ ik kan de opmerking volgen en het er mee eens zijn dat de juwelier een gelijkwaardige armband zou moeten aanbieden. Vergoeden lijkt mij lastiger omdat dan van belang is wat dan de waarde is. Zal mede afhankelijk zijn van de leeftrijd van de armband etc. en m.i. dus moeil;ijk vast te stellen.

Ik ben er bij mijn antwoord vanuit gegaan dat de juwelier nog één kans moet hebben om onzichtbaar te repareren. Kan hij/zij dat niet, dan geldt het punt van vervanging of vergoeding. Onzichtbaar repareren moet mogelijk zijn. Een alternatief zou ook nog zijn: repareren bij een ander en de kosten daarvan vergoed krijgen.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze reactie getuigt van enig begrip voor het probleem waar de juwelier mee geconfronteerd is. Breuk is niet zomaar ontstaan natuurlijk.

Vakkundig herstel mag uiteraard wel verwacht worden en daarvoor moet dan ook de bijbehorende prijs worden betaald. Pas als dat eindresultaat na de 3e poging niet is behaald dient de juwelier in redelijkheid over te gaan tot schadevergoeding volgens 6:74BW (mag ook in natura).

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Wettelijk gezien moet je de juwelier nog een kans geven (3de poging) ik zou hem er wel op wijzen dat dit de laatste kans is op herstel en dat je anders een vergelijkbaar produkt wenst of dat je anders liever naar een ander gaat en dat hij deze kosten voor zijn rekening neemt.

Technische gezien is alles te repareren ook oud goud de vraag is dan is dit ook kostentechnisch de goede optie, als dat in dit geval niet zo was had hij u op zijn minst moeten inlichten dat de prijs van de reperatie nog wel es wat hoog uit zou kunnen vallen of als hij een kostenraming had gegeven en de reperatie werd duurder had hij even moeten bellen, ik denk zelf dat hij tijdens de reperatie zag dat de reperatie wel es duurder zou kunnenuitvallen en daardoor een goedkoper alternatief heeft genomen namelijk een schakel verwijderen, u hoeft hier dus geen genoegen mee te nemen daar dit (naar ik vermoed) niet de afspraak was.

Paul.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag 1paul,

Je schrijft: Wettelijk gezien moet je de juwelier nog een kans geven (3de poging).

Naar mijn mening is dit onjuist. Het gaat hier niet om een defekt produkt dat door de verkoper aan de klant is verkocht. Het gaat hier om een reparatie die tot 2 keer toe ondeugdelijk is uitgevoerd. In het eerste geval is er wel een veelvoud van jurisprudentie en in het laatste geval is er voor zover ik weet geen jurisprudentie beschikbaar.

Met collegiale groet, Read2,

ve
door verwijderd - Dec 11, 2007 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

N.a.v. het laats gestelde door collega read@ Ik kan geen jurisprudentie vinden m..b.t. het 3 x moeten aanbieden. Die is er m.i. ook niet inzake BW art 7:74. Wel is er jurisprudentie ( HR 22 mei 1981, NJ 1982,59; Van der Gun/Farmex dat in relatie tot eisen van goeder trouw "een ingebrekestelling moet worden uitgebracht voordat de schuldenaar in verzuim raakt.". Vraagsteller kan (HR 5 jan 2001, NJ 2001,79; Mulu Vastgoed/Nethou) een keuze maken tussen nakoming of schadevergoeding, maar gebonden aan de eisen van redelijkheid en billijkheid waarbij de belangen van de wederpartij een rol spelen.

Dat in aanmerking nemend komt het mij voor dat het aanbod van (nieuwe) reparatie vooralsnog als redelijk en billijk moet worden betracht.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2007 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij technische reparaties zoals Uw auto geld wel een 3e kans als het niet of niet volledig verholpen is....

Maar dit is inkorten en uiterlijk, en er is geen foto geplaatst en bedrag genoemd!  Het kan dus zijn dat ze niet duidelijk was, en solderen is niet onzichtbaar dus duurder repareren!

Zonder bedrag en maat armband en of het masief of vlechtwerk was is het onduidelijk en kan ik geen uitspraak doen!

Vooral gevlochten armbanden breken vaak, dus daarom mijn vermoeden!

ve
door verwijderd - Dec 11, 2007 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Ik wil er wel een foto van op de site zetten, maar... ik weet niet hoe. Het is een armband bestaande uit een band met daar overheen schakels. Hij was niet gebroken, maar van de (soort kippengaas) binnenband was een draadje los kosten toen volgend de juwelier ca € 15,00.  Ik vraag mij wel af als hij gerepareerd is zal er ook wel waardevermindering zijn, wie draait daar dan voor op. Hoe ga ik het aanpakken als de reparatie niet voldoet.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2007 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

4711@ de wet zegt nergers iets over een derde reparatiepoging zoals collega read@ al stelde en waar ik op aansluit.