gewoonwillem
door gewoonwillem Jan 7, 2023 om 09:24
Geldzaken & recht

Grafstenen

Voor mijn ouders wil ik 2 grafstenen laten maken en plaatsen. Echter zit een fors prijskaartje aan.
heb 1 broer die er wel en dan weer niet aan mee wil betalen. Hij staat onder bewind, de bewindvoerster is er ook niet echt happig op.

kan ik mijn broer dwingen om de helft ( €2500 ) mee te betalen?

10751 30 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2023 om 09:50
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige en mogelijk zelfs onmogelijk omdat daar toestemming voor nodig is van de bewindvoerder. Ik adviseer u om bijv. via - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl hulp te vragen resp. een advocaat in te schakelen.  Onder bewind staan beteknt in ieder geval dat uw broer niet zelf mag/kan beslissen en dus mogelijk ook niet de financiële middelen heeft.

justmeagain
door justmeagain Jan 8, 2023 om 00:35
623 Antwoorden / 8 Vragen

Tuurlijk, schakel een advocaat in. Wat een advies. Dan is ts die 2500 euro aan de advocaat kwijt kan ze beter in de grafsteen investeren.

john devries
door john devries Jan 9, 2023 om 15:55
213 Antwoorden / Vragen

Inderdaad een slecht advies. Zelfs de allerbeste advocaat is niet bij machte om van een kale kip veren te plukken en zal er ook niet aan beginnen .Verder is het niet erg kies om een broer die onder bewind staat een advocaat op zijn dak te sturen voor een niet bestaande vordering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2023 om 16:21
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@JOHNDEVRIES: het gaat, nadrukkelijk , niet om de broer maar om de bewindvoerder! Het is de bewindvoerder die in dseze de beluiten neemt en dat betekent notabene ook nog, dat ontgaat u kennelijk, dat een adsvocaat ook bij de bewiundvoerder moet zijn zou er sprake zou zijn van het instellen van een vordering. Mijn advies betret niet meer en minder dan eventueel benaderen van het Juridiuschloket m.b.t. verkrijgen van nader advies om de bewindvoerder mogelijk posief te laten besluiten nu vraagstelster aangaf dat de bewindvoerder 'er niet happig'om is.

En kennelijk had u ook de laatse zin van mij niet gezien of niet goed heeft begrepen: 'Onder bewind staan betekent in ieder geval dat uw broer niet zelf mag/kan beslissen en dus mogelijk ook niet de financiële middelen heeft.'  Ergo: Vraagstelster kan haar broer dus niet dwingen!! Wel proberen om de bewindvoerder positief te doen besluiten.

Ja
door JannyBoe - Jan 7, 2023 om 09:53
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Willem, als daarover geen juridische afspraken over bestaan is dat niet mogelijk.

va
door vanlotjegetikt - Jan 7, 2023 om 10:01
809 Antwoorden / Vragen

Ik zou als u zo graag grafstenen op het graf van uw ouders wil hebben uw broer daarmee niet  lastig te vallen. Het is uw keus, of het de zijne is weet u zelf het beste. Handel daar ook naar.

Gr
door Grunn1 - Jan 7, 2023 om 10:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Jij wil iets doen en een ander (je broer) mee laten betalen. Als hij dit niet wil dan is dat zijn beslissing maar je kan dat niet afdwingen.
Dus of zelf alles betalen of het niet doen.

getty
door getty - Jan 7, 2023 om 10:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen
ro
door ronny530 - Jan 7, 2023 om 10:19
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt uw broer niet dwingen om in uw wens mee te gaan en daarmee is uw vraag beantwoord.

ju
door juliomariner - Jan 7, 2023 om 10:28
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Hij staat onder bewind en kan dus niet zo maar de € 2.500,00 ophoesten. Van een kale kikker is het moeilijk veren  plukken.

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2023 om 12:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is uw wens en kan uw broer daar niet toe verplichten. Het dan weer wel of niet geeft al aan dat uw broer daarover geen beslissing kan nemen hetgeen niet is af te dwingen al haalt u er 10 advocaten bij. Het is de bewindvoerder die de financiën beheerd en en weet de stand van zaken dus kan mij voorstellen dat ook die niet happig is.

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2023 om 12:48
16817 Antwoorden / 108 Vragen

U wilt de grafstenen plaatsen en ook het feit dat u gewoon weet dat uw broer onder bewind staat had u hem er sowieso niet in moeten betrekken. Iemand onder bewind mag/kan überhaupt niet beslissen over zijn inkomen. Dus plaatst de stenen zelf of: niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 7, 2023 om 12:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

Het antwoord op uw vraag is simpel: nee (u kunt uw broer niet dwingen om mee te betalen).

Is een urn geen optie?

gerbera
door gerbera Jan 7, 2023 om 14:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft blijkbaar uw dag niet, een urn wordt gebruikt om de as van de overledene na crematie in te doen. Een graf is een plek waar overledenen begraven worden.

gerbera
door gerbera Jan 7, 2023 om 14:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft blijkbaar uw dag niet, een urn wordt gebruikt om de as van de overledene na crematie in te doen. Een graf is een plek waar overledenen begraven worden. Overigens is het zo dat je op de meeste begraafplaatsen niet zomaar ergens een urn mag plaatsen, daar hebben ze dan andere vaste plaatsen voor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2023 om 22:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik bedoel dat er een optie is om de stoffelijke resten te cremeren en dan in een urn plaatsen.

gerbera
door gerbera Jan 8, 2023 om 12:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, die optie is er zeker maar enig idee wat dat kost, kun je wel meerdere grafstenen voor aanschaffen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 9, 2023 om 02:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik lees in een eerder Topic,dat het goedkoper kan,klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/kosten-crematie-na-laten-opgraven-kist-na-20-jr

gerbera
door gerbera Jan 9, 2023 om 11:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, ook gelezen  wat het opgraven kost, kun je een grafsteen van betalen.

jewee
door jewee Jan 9, 2023 om 11:40
61 Antwoorden / Vragen

Beste Gerbera
Mogelijk heeft u uw dag niet maar as van overledene kan na de wettelijke bewaarperiode bewaard gaan worden in een urn.( dus niet de asemmer)
De kosten van een urn zijn veel goedkoper dan een graf, tenzij je de urn wil laten plaatsen in een urnenmuur of in een familiegraf.
https://www.urnwinkel.nl/monumenten-graf-decoratie/gedenk-monumenten-graf-stenen-steen.html

Overigens hebben bijna alle begraafplaatsen een plek voor urnen.

Ozymandias
door Ozymandias - Jan 7, 2023 om 13:10
155 Antwoorden / Vragen

[edit, graag respectvol en inhoudelijk reageren - redactie]

Ag
door Agamemnon - Jan 7, 2023 om 15:14
82 Antwoorden / 7 Vragen

Kan (of kon) de grafsteen niet uit de erfenis worden betaald? Dat is voor uw broer geen probleem, zijn deel van de erfenis zou toch maar naar de schuldeisers gaan...
Dat lijkt mij trouwens de normale gang van zaken. Eerst alle kosten van de begrafenis, incl. steen, uit de erfenis en dan het restant verdelen.

jewee
door jewee Jan 9, 2023 om 11:33
61 Antwoorden / Vragen

Mss.is er geen erfenis...??!@

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2023 om 18:14
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Kort en goed gezegd: uw broer staat onder beheer en u heeft geen enkele zeggenschap over zijn financien. Dat heeft alleen zijn beheerder.

ne
door neodutchio - Jan 7, 2023 om 19:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Draait u het eens om. Uw broer had het idee om het oude huis van uw ouders te laten verbouwen alvorens het te verkopen. Krijgt u ongevraagd een rekening van €50.000 wat u niet kan betalen. Zou u dan ook verplicht willen worden?

Als u wensen hebt, dan is het aan u om dat uit te (laten) voeren. U kunt daarin geen derden ertoe verplichten. Tot zover het juridische. Menselijk is het natuurlijk een vreemde vraag als u weet dat uw broer onder bewind staat. Wellicht kunt u het over een paar jaar voorstellen als uw broer zijn financiele zaken weer op orde heeft en er ook geld voor zou kunnen vrijmaken.

lo
door lovewinnie - Jan 7, 2023 om 21:31
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Grafsteen is geen verplichting. Als u dat wilt zijn de kosten voor u en niet persee voor alle kinderen/ erfgenamen. Het is een persoonlijke keuze .
Wellicht zegt u broer wel, maak liever zelf een grafmonument met wat grind en zwerfkeien . Kost hem 50 euro

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2023 om 11:09
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Een toelichting op mijn advies: mijn verwijzing naar het juridischloket doelt vooral op het gegeven dat via het juridischloket kan worden gewezen/ verwezen naar een advocaat die u op basis van de mogelijkheid van gesubsidieerde rechtsbijstand behulpzaam kan/wil zijn.
Het juridischloket is daarvoor!

va
door vanlotjegetikt - Jan 9, 2023 om 08:49
809 Antwoorden / Vragen

Waarom weer het  riedeltje om juridisch gelijk te gaan halen in dit geval over iemands smalle rug, tijd en kosten zijn beter te besteden aan rouwverwerking.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 9, 2023 om 10:41
415 Antwoorden / 2 Vragen

"Hij staat onder bewind en kan dus niet zo maar de € 2.500,00 ophoesten. Van een kale kikker is het moeilijk veren  plukken."
Iemand die onder bewind staat is lang niet altijd een persoon met schulden. Ik ken persoonlijk diverse personen die best wel
een fors spaarvermogen hebben maar die van zichzelf weten dat ze niet met geld om kunnen gaan vanwege een, om het netjes
te zeggen, een laag IQ.  Deze mensen hebben zich vrijwillig onder bewind laten stellen door een familielid, puur om ervoor te
zorgen dat ze dan niet meer bang hoeven te zijn dat hun spaargeld in verkeerde handen valt.

mo
door mof - Jan 9, 2023 om 11:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat kan. De kosten van de begrafenis vallen niet onder de erfenis en moeten opgebracht worden door de familie van de overledene. De kosten zijn niet alleen voor u maar moeten worden gedeeld met uw broer. Zelfs als deze de evt. erfenis verwerpt (waarmee de bewindvoerster dan ook niet blij zal zijn). Uw broer staat onder bewind, dat betekent ws dat zijn schuld wel groter wordt en u niet per definitie alles in eens kunt vangen. Dat zal met een afbetalingsregeling moeten die bij het bewind hoort.

jewee
door jewee Jan 9, 2023 om 11:29
61 Antwoorden / Vragen

Idd.de kosten vd uitvaart worden opgebracht door de familie maar daar valt de steen op het graf niet onder.

An
door Antwoord23 Jan 9, 2023 om 15:18
7 Antwoorden / Vragen

De kosten tbv de uitvaart e.d. doe je in overleg met de familie. In dit geval met zijn broer. Aangezien zijn broer onder bewind staat, ik neem aan beschermingsbewind, moet deze erbij betrokken worden. Dat is ook gebeurd, maar deze was er niet happig op en zijn broer twijfelt. Het beste is dan nogmaals om z'n drieen om de tafel tegaan zitten en naar een oplossing zoeken.

1paul
door 1paul - Jan 9, 2023 om 11:07
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, daar kunt u uw broer niet toe dwingen.

jewee
door jewee - Jan 9, 2023 om 11:27
61 Antwoorden / Vragen

Het is jouw wens, en jouw broer heeft het geld niet....dan is het duidelijk...hij kan niet gedwongen worden.
Jij wil 2 grafstenen, je broer vindt het ws niet nodig.
Tja...ik denk als JIJ ditwilt ,JIJ voor de kosten opdraait.

Reiner zemisch
door Reiner zemisch - Jan 9, 2023 om 11:30
1 Antwoorden / Vragen

Ik zat in dezelfde situatie maar emoties zijn bij iedereen anders en moet man respecteren. Niemand mag gedwongen worden,Iedereen zijn eigen keuze schoon begraven kan ook.

ze
door zeemannetje - Jan 9, 2023 om 11:33
119 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn jullie samen tot het besluit gekomen of is dit jouw beslissing? Als hij niet deze beslissing meegenomen heeft ljkt het mij niet redelijk om hem daartoe te dwingen. Uit je mail leidt ik af dat hij er niet achter staat.
Hoeveel % van zijn maandinkomen (wat hem echt ter beschikking staat) is dat?

marijke77
door marijke77 - Jan 9, 2023 om 14:15
156 Antwoorden / 3 Vragen

dt lijkt mij niet, je kunt je broer niet om geld vragen dat hij niet heeft.

ha
door harrybre - Jan 9, 2023 om 14:23
240 Antwoorden / Vragen

Dat U 2 van die grafstenen wilt laten maken en plaatsen is UW keus, dus bent U degene, die voor de kosten opdraait.
Als iemand anders mee wilt betalen, is dat zijn of haar vrije keus.

An
door Antwoord23 - Jan 9, 2023 om 15:09
7 Antwoorden / Vragen

Onder welk bewind staat uw broer? Is dat WSNP of beschermingsbewind? In dat laatste geval heeft u idd toestemming van de bewindvoerder nodig. Uw broer kan nl. niet zelfstandig over zijn geld beschikken en "dwingen" heeft m.i. geen zin. Bovendien zou dat de relatie met uw broer kunnen verslechteren en dat wilt u waarschijnlijk niet. Mogelijk kunt u nogmaals contact opnemen met zijn bewindvoerder en de situatie uitleggen. Hoe belangrijk u het vindt dat u dit voor uw overleden ouders wilt doen en dat u de kosten niet in uw eentje kunt dragen. Niet geschoten altijd mis.

He
door Helen 66 - Jan 9, 2023 om 15:57
119 Antwoorden / Vragen

Hebben uw ouders zich nooit uitgelaten over hoe ze begraven of gecremeerd willen worden? Zo niet, dan had u hen ook op een natuurbegraafplaats kunnen laten begraven. Uw broer is hierover besluiteloos (wellicht tijd nodig) en is bovendien onder bewind gesteld en dat is nooit zonder geldige reden. De bewindvoerster is verantwoordelijk voor uw broers's financieen, wellicht zijn die onvoldoende of heeft hij schulden. U kunt uw broer niet verplichten mee te betalen.Ook is het UW keus en niet de zijne. Heeft u zich al eens verdiept in alternatieven?
Er zijn kleine eenvoudige grafmonumenten/ornamenten te koop of u kunt kiezen voor een zwerfkei en daar namen en data (op laten) schilderen.
Uw ouders hebben niets nagelaten van waarde? spaargeld, woning of inboedel, auto, sierraden, etc. die verkocht kunnen worden en na verdeling van de opbrengst met uw broer, waarvan u van uw deel grafstenen kan laten maken?
Hadden uw ouders geen begrafenisverzekering?

ep
door eppos - Jan 9, 2023 om 17:09
23 Antwoorden / 0 Vragen

de belangrijkste vraag in deze is, wie heeft de grafrechten?
daar staat of valt alles mee, want diegene die de grafrechten heeft bepaalt wat er op en met het graf gebeurt.
wil de houder van de grafrechten een ander grafmonument plaatsen dan staat hem of haar dat vrij.
de kosten zijn uiteraard voor de grafrechthouder!.

wil de broer om wat voor reden niet meebetalen dan is dat zijn goed recht.
is de broer houder van de grafrechten, dan mag u zonder zijn toestemming geen ander monument plaatsen .
doet u dat wel dan is het grafschennis en mag het op uw kosten verwijderd worden.
als de bewindvoerder van uw broer zegt dat er niet genoeg geld is, dan houd het voor u en uw broer op.
de bewindvoerder beheert en regelt de geldzaken van uw broer en die bepaalt!

pr
door praat mee - Jan 9, 2023 om 18:38
28 Antwoorden / Vragen

omdat Uw broer recht heeft op de erfenis zal hij ook mee moeten betalen

Sp
door SpuntS - Jan 11, 2023 om 00:20
1 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niet. Het bewind bepaalt dat, je broer heeft geen zeggenschap.

Bovendien, al had hij 10 miljoen en wel zeggenschap: je kunt hem niet dwingen. Als hij daar zijn geld niet aan wil uitgeven, dan is hij dat niet verplicht.