toolboy
door toolboy Feb 21, 2012 om 17:49
Geldzaken & recht

Griekenland

11.319.048 - 2010 zoveel inwoners heeft griekenland.
We pompen daar zoveel geld in dat per inwoner van dit land er niemand meer hoeft te werken aldaar.
Geld is binnen meer dan 50 % wordt kwijtgescholden enzv.

Alhier in dit land is er door dit soort zaken armoede ontstaan.
Ik betaal liever middels mijn belasting centen een bestaan voor een Nederlander.

3627 35 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2012 om 18:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

En in ruil daarvoor krijgen wij minder pensioen. Leuker kon onze regering het niet maken.

zw
door zwaardvis - Feb 21, 2012 om 19:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

ca 200.000 per grieks gezin. Daar kun je bijna van rentenieren.....

bk
door bkkjourney - Feb 21, 2012 om 21:18
44 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vind het anders ook verdacht dat er in Nederland drastisch bezuinigd moet worden op pensioenen, onderwijs, zorg etc. Terwijl er wel telkens miljarden aan Griekenland "geleend" worden. Goh, van wie zou dat geld nu afkomstig zijn?

van leyden
door van leyden - Feb 23, 2012 om 09:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=toolboy schreef op dinsdag 21 feb 2012, 17:49]11.319.048 - 2010 zoveel inwoners heeft griekenland.
We pompen daar zoveel geld in dat per inwoner van dit land er niemand meer hoeft te werken aldaar.
Geld is binnen meer dan 50 % wordt kwijtgescholden enzv.

Alhier in dit land is er door dit soort zaken armoede ontstaan.
Ik betaal liever middels mijn belasting centen een bestaan voor een Nederlander.

Van je zogenaamde feitjes kopt geen moer.

[edit redactie: belediging verwijderd]

Redacteur
door Redacteur - Feb 23, 2012 om 09:56
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Off-topic reacties zijn door ons verwijderd. Graag on-topic verder discussiëren.

ti
door timfelix - Feb 23, 2012 om 13:27
270 Antwoorden / 13 Vragen

Jammer dat de meeste mensen hier op het forum niet verder kijken dan hun eigen portemonnee.

Ooit wel eens gedacht aan de honderden miljarden die Nederland en de rest van de westerse EU landen geïnvesteerd hebben in elkaar? Dat is toch een hoop meer dan zo'n lening en evt. een gift. Als Griekenland valt, dan kan je er donder op zeggen dat misschien wel 20% van alle banken in Europa in financiële problemen komt. Weet u wat er dán gebeurt met uw pensioen? Precies, dat verdampt dan vrij snel.

Wij als EU landen hebben een pact gesloten dat wij elkaar helpen als een land het moeilijk heeft en dat kan ten koste gaan van de relatieve welvaart van de bewoners. Griekenland heeft een behoorlijke duw in de goede richting nodig en die behoren wij te geven, zoals afgesproken.

Overigens kan het voor Zwaardvis geen kwaad om nog eens een lesje rekenen te nemen. Het steunpakket dat nu aan Griekenland toegekend moet worden is 130 miljard euro groot. Als je dat afzet tegen een bevolking van 11,3 miljoen is dat ongeveer 11.000 euro per persoon.

zw
door zwaardvis - Feb 23, 2012 om 14:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Timfelix. Die 130 miljard zijn niet de eerste (ben je de vorige 160 miljard al vergeten) en ook zeker niet de laatste "lening". Bovendien moeten ook de banken en verzekeraars nog eens 100 miljard afschrijven. En een gezin bestaat uit 4 a 5 personen. Dus die 200,000 per gezin zit er niet ver naast.....

wildy
door wildy - Feb 23, 2012 om 14:17
27 Antwoorden / 2 Vragen

Als we dan toch verder kijken, vraag ik me af, wie die frauderende Grieken binnen heeft gehaald. Juist ja, onze peper duren ambtenaren, je weet wel, die lui die het frauderen niet in de gaten hadden en rijkelijk beloond werden voor deze wanprestatie.
Natuurlijk zitten we nu met de gebakken peren en leveren straks 7% pensioen in.
Dank u wel heren, goed gewerkt. Sorry dat laatste woord kennen ze niet.

pe
door petrov_1 - Feb 23, 2012 om 14:43
42 Antwoorden / 0 Vragen

Griekenland is top op het bot corrupt !!
Ze hebben geen kadaster
Belastingdienst zover die aktief is heeft geen of hele oude computers

De Duitse tv is met verborggen camera binnen geweest bij die gasten.

De rijke elite heeft hun (zwart) geld allang naar het buitenland gesluisd
Zwitserland, en vooral Bulgarije, qatar, kaaiman eilanden etc en vooral Londen Beleggingen in onroerend goed.

De peperdure jachten duizenden liggen nog steeds in de havens er is er pas 1 !! in beslag genomen.
Binnen 2jaar na de innvoering van de euro waren de salarissen gestegen met 17 % !
Premier Papademos is een Goldman Sachs man !
De Italiaans Monti ook !
De nieuwe ECB baas Dragi ook !
De mininster van fin. in de VS ook !

Hoezo niet corrupt .?

valerius-2
door valerius-2 - Feb 23, 2012 om 15:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja het is altijd zo dat als het bij deze personen iets verkeerd gaat, zij een ander er op mee gaan schepen.Met andermans geld is het gemakkelijk om er z.g. goed mee te doen.

1paul
door 1paul - Feb 23, 2012 om 17:31
3135 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kijk eens verder dan de neus lang is, Nederland is een belasting paradijs waar de grote bedrijven al jaren van profiteren, OOK de Griekse bedrijven dus en dat is zo dat mogen we nu via deze weg voor een deel weer terug geven...

Er is veel geld wat naar dit land gaat maar vergeet intussen niet dat dit geld via dezelfde rotvaart weer doorgesluisd word naar de verschillende banken om rente te betalen en leningen af te betalen, de gemiddelde Griek ziet hier helemaal niets van, sterker aan hen word OOK een flinke bijdrage gevraagd via het inleveren van loon en/of pensioen gelden...

Als je al iemand schuld wil geven dan is het in eerste instantie Goldman-Sachs die via een leuke constructie Griekenland op papier een kleine schuld heeft laten hebben, daarna ook nog de EU die Griekenland binnengehaald heeft terwijl men wist dat deze schuld bestond!!!

mostertpot
door mostertpot - Feb 23, 2012 om 18:12
162 Antwoorden / 13 Vragen

Als je alleen krantenkoppen leest en je niet verder verdiept in de materie, dan is het wellicht ook handiger om hier maar niet met dit topic te komen. De zaak ligt aardig wat genuanceerder. Gelukkig dat 1paul en timfelix de zaak wat genuanceerder beoordelen. Ik zou niet graag met de gewone Griek willen ruilen. Maar let wel, de armoe loopt daar zo snel op dat het niet lang zal duren dat ze hier komen werken. Dus laten we ze goed en kwaad als het gaat maar helpen. Zoveel kost het ons nu ook weer niet per persoon.

wildy
door wildy - Feb 23, 2012 om 21:22
27 Antwoorden / 2 Vragen

Mosterpot, natuurlijk weet bijna iedereen dat deze situatie complexer is, maar ga dat maar even vertelen aan onze Nederlandse AOWers zonder aanvullend pensioen.

Sterkte

toolboy
door toolboy - Feb 23, 2012 om 22:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

Waarom zou ik dit topic niet openen.??
Is het dan onze schuld/mijn schuld dat de grieken al jaren er op los leven.
Volgen die gasten dan niet wat er heden ten dage aan de orde is.
Wanneer een andere Europeaan op welke leeftijd met pensioen gaat bv.
Kom op zeg wij Nederlanders betalen mee/hebben mee betaald aan het luxe siesta leventje van de Grieken.

ti
door timfelix - Feb 23, 2012 om 23:08
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 23 feb 2012, 22:21]Waarom zou ik dit topic niet openen.??
Is het dan onze schuld/mijn schuld dat de grieken al jaren er op los leven.
Volgen die gasten dan niet wat er heden ten dage aan de orde is.
Wanneer een andere Europeaan op welke leeftijd met pensioen gaat bv.
Kom op zeg wij Nederlanders betalen mee/hebben mee betaald aan het luxe siesta leventje van de Grieken.

Precies! Want alle Grieken liggen vanaf 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds niks te doen onder een olijfboom die ze allemaal in hun tuin hebben staan. Word nou toch eens wakker man, het is niet de fout van het gewone volk dat het daar zo'n zooitje is. Zeg nou zelf, als jij de belasting een poot uit kan draaien en gratis geld kan vangen zonder dat er consequenties aan verbonden zijn, zou je dat dan doen? Ik weet zeker dat 90% van de mensen op deze site dat zou doen. Dat neemt alleen niet weg dat veel Grieken gewoon hardwerkende mensen zijn en soms nog wel harder werken dan Nederlanders. En daar krijgen ze láng niet zoveel voor betaald als Nederlanders.

Zolang het normale volk niet te horen krijgt dat het fout gaat bij het bestuur, zullen ze niets merken, maar zodra het uitkomt is het kwaad al geschied. Natuurlijk vinden die Grieken het geen goed idee om opeens 2, 3 of 4 jaar extra te gaan werken, dat zouden wij ook niet willen. Al eens gezien hoeveel gezeik er in Nederland is over 2 extra jaar en dat is niet alleen omdat die Grieken zulke slechte mensen zijn, maar ook omdat het in óns land niet geweldig gaat. Dat soort dingen heb je in een recessie/crisis, daar moet je je uit zien te redden om weer terug te komen in de oplopende trend.

Nee, als er iets is waar de kassa-forum'ers goed in zijn, dan is het wel met het vingertje wijzen en zichzelf ophemelen. Misselijk word ik daarvan.

eh
door ehzdhz - Feb 24, 2012 om 09:28
98 Antwoorden / 1 Vragen

Henk en Ingrid en Agapitos en Ioanna moeten langer werken, meer betalen voor gezondheidszorg en meer belasting betalen mede omdat de bedrijven zoals 1Paul al zei veel te weinig belasting hebben betaald.

jo
door jorisw - Feb 24, 2012 om 09:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als we het dan toch hebben over er op los leven en potverteren: De Nederlandse staatsschuld is momenteel ruim 400 miljard euro (en flink stijgend). Per inwoner is er bijna 25.000 euro schuld. De Nederlandse overheid moet 70 miljoen per dag lenen om de spilzucht te financieren.... Dus laten we eerst eens naar ons zelf gaan kijken voordat we over anderen oordelen.

eh
door ehzdhz - Feb 24, 2012 om 10:10
98 Antwoorden / 1 Vragen

uit de krant van gisteren:

Van de grote bedrijven in Portugal, Spanje, Griekenland en Italië laat 60 procent geldstromen via Nederland lopen om de belastingdruk in eigen land te verminderen.

Dat blijkt uit onderzoek van het FD. Sinds begin jaren '90 kiezen bedrijven met een omzet van 2 miljard euro of meer massaal voor een holding in Nederland.

De laatste tijd staan de genoemde landen onder druk van de EU en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om de belastingheffing op orde te brengen.

Nederland stuurde onlangs al drie ambtenaren naar Griekenland om hun collega's daar workshops te geven over dit onderwerp.

ba
door babbel1952 - Feb 24, 2012 om 11:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het hier helemaal mee eens. 290 miljard duhhhhhhhhhhhh
Vrouwen heel vroeg met pensioen, als ik een beetje mazzel heb komt er bij ons nog even 2 jaar bij. Tssssssssssssss
Het is allemaal te gek voor woorden.
Er wordt geopperd dat het slecht zou zijn als griekenland uittreed, ben geen politiek gericht persoon maar hoezo slecht. Houden we heel wat over voor onze eigen mensen in nood.
Oude mensen zonder pensioen, altijd gewerkt, bijten op een houtje.
Bedankt politiek namens de oude garde.

maanaap
door maanaap - Feb 24, 2012 om 11:33
45 Antwoorden / 1 Vragen

Forumleden,

In de 90 er jaren ben ik verschillende keren voor het bedrijf waar ik werkte naar Griekenland uitgezonden om daar machine's te plaatsen en in bedrijf te stellen.

als er een productielijn moest vervangen worden, begonnen wij vrijdagsmiddag's na 5 uur met de oude lijn te demomteren en de nieuwe te plaatsen.

Dit deden wij in 2 ploegen van 8 man van 12 uur per ploeg maandagmorgen om 8 uur was de lijn gereed op de afstellingen na dit moet namelijk gebeuren terwijl de lijn in productie is, dan zag je de Griekse werknemers met grote koeieogen staan kijken want ze hadden verwacht dat wij het niet zouden redden in 1 weekend, ze hadden namelijk verwacht dat ze de ochtend in de kantine konden doorbrengen.

Later vonden de Griekse klanten dat wij te duur waren en ging ik van ons bedrijf als montageleider, met een electricien van ons naar Griekenland, daar kregen wij 4 monteurs en 2 electriciens van een uitzendbureau aldaar .

Op een gegeven moment moesten wij een boormachine hebben, mijn electricien die van Griekse afkomst was regelde dat een van de monteurs deze zou gaan halen, het magazijn was aan de overkant van de straat, na een half uur kwam genoemde monteur terug, met wat denkt U, een grote haakse slijptol.

Het werk was gepland voor een week, maar helaas werden het er twee, alhoewel ik zelf elke dag overwerkte samen met mijn elctricien.

De chef technische dienst die het personeel moest regelen voor ons, moest eerst van het uitzendbureau steekpenningen hebben anders kreeg het uitzendbureau geen werk.

En zo werkt het in Griekenland.

Maanaap.

shirleykk
door shirleykk - Mar 7, 2012 om 09:53
15 Antwoorden / 1 Vragen

'Failliet Griekenland kost 1 biljoen euro'

Dat wordt duur om ervan af te komen. Ben benieuwd hoe de situatie over een jaar is...

jo
door jorisw - Mar 7, 2012 om 13:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wildy schreef op donderdag 23 feb 2012, 14:17]Als we dan toch verder kijken, vraag ik me af, wie die frauderende Grieken binnen heeft gehaald. Juist ja, onze peper duren ambtenaren, je weet wel, die lui die het frauderen niet in de gaten hadden en rijkelijk beloond werden voor deze wanprestatie.
Natuurlijk zitten we nu met de gebakken peren en leveren straks 7% pensioen in.
Dank u wel heren, goed gewerkt. Sorry dat laatste woord kennen ze niet.

A- Onder andere Geert Wilders heeft destijds ingestemd met toetreding van de Grieken tot de Euro zone.

B- Grieken werken gemiddeld het meeste aantal uren van alle Europeanen, en Nederlanders het minste aantal uren (bron: NRC van gisteren). Dat de Grieken minder productief zijn en dat er onevenredig veel mensen voor de overheid werken is een andere discussie.

mostertpot
door mostertpot - Mar 7, 2012 om 13:27
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 7 mrt 2012, 13:06][quote=wildy schreef op donderdag 23 feb 2012, 14:17]Als we dan toch verder kijken, vraag ik me af, wie die frauderende Grieken binnen heeft gehaald. Juist ja, onze peper duren ambtenaren, je weet wel, die lui die het frauderen niet in de gaten hadden en rijkelijk beloond werden voor deze wanprestatie.
Natuurlijk zitten we nu met de gebakken peren en leveren straks 7% pensioen in.
Dank u wel heren, goed gewerkt. Sorry dat laatste woord kennen ze niet.

A- Onder andere Geert Wilders heeft destijds ingestemd met toetreding van de Grieken tot de Euro zone.

B- Grieken werken gemiddeld het meeste aantal uren van alle Europeanen, en Nederlanders het minste aantal uren (bron: NRC van gisteren). Dat de Grieken minder productief zijn en dat er onevenredig veel mensen voor de overheid werken is een andere discussie.

Blij dat er ook mensen zijn die verder denken en verder lezen dan het roeptoeteren van bepaalde politici en de koppen van de roeptoeterende media (gelukkig niet allemaal). Als we met z'n allen blijven wijzen naar al die anderen die niet(zouden)deugen, zoals Moslims, Oost Europezen, Grieken, Afrikanen, Aziaten en andere niet oorspronkelijke Nederlanders dan gaan we voorbij aan onze eigen verantwoordelijkheden. Als we gaan afwachten tot het beter wordt, wordt het nooit beter, soms is investeren in de toekomst, nu een beetje inleveren. Voor de hardwerkende Grieken is het alleen geen beetje maar gigantisch veel. Ook zij luisterden ooit naar roeptoeterende politici en ook zij waren goedgelovig.

rapil
door rapil - Mar 7, 2012 om 15:11
433 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ze ook niet helpen. In plaats van hun servies na het eten af te wassen gooien ze het kapot.

eh
door ehzdhz - Mar 8, 2012 om 09:36
98 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de mensen zich terecht zorgen maken. Verdwijnt ons geld niet in een zwart gat (niet allen Griekenland, ook de banken)?
Stel dat het Griekse bedrijfsleven jaarlijks voor 5 miljard ontweek dan is dat na 20 jaar 100 miljard euro. Als dat niet was gebeurd dan hadden ze ons geld niet nodig gehad.

sj
door sjappie - May 12, 2012 om 20:33
9 Antwoorden / 2 Vragen

Men heeft daar jaren zo gellefd en altijd de mond dicht gehouden want hoe en waar kon je het beter krijgen!? Nu heeft de bevolking gekozen tegen de bezuinigingen. Tja hoe zit het dan nog? Wel miljarden van ons lenen maar hoe dan verder? Op dezelfde voet als voorheen? Dat kan toch niet! En hier maar lullen over langer werken omdat het niet meer betaald kan worden, pensioenfondsen die hun (onze) centen zien verdampen en/of verdwijnen in zakken van allerlei beleggers en andere figuren die er zgn kennis van hebben. De Grieken zullen goed naar zichzelf moeten kijken en vooruit kijken. Zoals het ging is verleden tijd. Indien men dat zo wel weer terug wil hebben dan de centjes maar snel terug waar ze wegkwamen en dan zelf de broek maar ophouden of je nu hard werkt of niet.

ikbenik
door ikbenik - May 12, 2012 om 20:55
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het is simpel:

Òf ze houden aan de afspraken met Europa, of ze verlaten de Euro en ook Europa.

Als de bevolking ervoor kiest om tegen de bezuinigingen te zijn, is het automatisch exit Europa en Euro. Zo staan de zaken ervoor.

Het punt is juist: Griekenland ìs failliet, alleen durft niemand dat te zeggen.
Het probleem is juist dan als Griekenland exit Euro gaat, dat ze in een nog veel grotere crisis terecht komen. De inflatie zal dan vergelijkbaar zijn als bij Zimbabwe.

ti
door timfelix - May 12, 2012 om 21:06
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 12 mei 2012, 20:55]Het is simpel:

Òf ze houden aan de afspraken met Europa, of ze verlaten de Euro en ook Europa.

Als de bevolking ervoor kiest om tegen de bezuinigingen te zijn, is het automatisch exit Europa en Euro. Zo staan de zaken ervoor.

Zo simpel is het niet, want we kunnen Griekenland niet dwingen om akkoord te gaan met alles wat wij willen. We kunnen ze niet uit de EU zetten en als we ze geen geld toeschuiven, gaan ze failliet en nemen ze de euro mee in hun val.

Het beste voor ons is nog altijd wij (de rijkere eurolanden als Nederland, Duitsland, Frankrijk en evt België) uit de EU stappen en een sterkere eenheid vormen met de landen die hun zaakjes wel op orde hebben en kunnen houden. Maar dat is dan weer wat slechter voor landen als Italië, Portugal, Spanje en Griekenland.

Zoals ik al zei, het is niet zo simpel.

ikbenik
door ikbenik - May 12, 2012 om 22:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=timfelix schreef op zaterdag 12 mei 2012, 21:06]
Zo simpel is het niet, want we kunnen Griekenland niet dwingen om akkoord te gaan met alles wat wij willen.
Dus ze kunnen ongestoord alles negeren en alle afspraken terugdraaien?

[quote=timfelix schreef op zaterdag 12 mei 2012, 21:06]
We kunnen ze niet uit de EU zetten en als we ze geen geld toeschuiven, gaan ze failliet en nemen ze de euro mee in hun val.
Wij kunnen ze inderdaad niet uit de EU zetten, maar als ze zelf uit de Euro willen stappen, heeft dat geen invloed op de EU.
Veel landen houden daar al rekening mee.
Het is pas dom om daar juist geen rekening mee te houden.

Kijk, als de Grieken niet aan de afspraken houden, gaat gewoon de geldkraan dicht.
Want de meeste Europeanen pikken het niet dat de Grieken op de centen van de rest van de EU gaat teren.

[quote=timfelix schreef op zaterdag 12 mei 2012, 21:06]Het beste voor ons is nog altijd wij (de rijkere eurolanden als Nederland, Duitsland, Frankrijk en evt België) uit de EU stappen en een sterkere eenheid vormen met de landen die hun zaakjes wel op orde hebben en kunnen houden.
Zo simpel is dat weer niet.

[quote=timfelix schreef op zaterdag 12 mei 2012, 21:06]
Maar dat is dan weer wat slechter voor landen als Italië, Portugal, Spanje en Griekenland.
Ik heb dat eerder gehoord.

Het probleem bij de Grieken is hun mentaliteit. En aangezien ze die niet aan willen passen, trekken zij de gehele EU de verdommenis in.
Het punt is dat zij hun eigen gewoonte van de afgelopen (hoeveel jaar) niet op willen geven.
Als jij bij een Griek iets besteld, mag je blij wezen dat je het over zes maanden krijgt. Tijd zat. Niet haasten.
De Grieken hebben zelf met de Euro helemaal gehad en steeds meer Grieken worden anti-Euro. Het liefste zien zij de Euro verdwijnen.
http://www.bbc.co.uk/news/business-15575751 is een interessant stuk vanuit Griekenland gezien.

ti
door timfelix - May 12, 2012 om 23:01
270 Antwoorden / 13 Vragen

Geef eens een goede reden voor Griekenland om uit de EU te stappen? Zij profiteren van ons geld en dat zal zo blijven, want als Griekenland valt dan gaat de Euro mee. En daarom zullen wij dus blijven sturen. Mocht Griekenland al willen gaan, dan moet de rest van de EU daar ook me instemmen en ook dat is nog maar de vraag. Want als Griekenland de EU verlaat, is daarmee de kans dat ze de leningen terugbetalen ook verkeken en moeten ze weer gaan investeren in een nieuwe valuta met geld dat ze niet hebben.

Kortom, als Griekenland uit de EU stapt, is het helemaal over. Ze hebben geen export, moeten dan importbelasting betalen op spullen uit Europa. Als ze dat besluiten tekenen ze in feite hun eigen doodsvonnis.

Dat de meeste Grieken die Euro niet willen, zegt ook niets over uittreding. In Nederland was ook een groot gedeelte van de bevolking tegen de invoering van de Euro, hij is er toch.

Overigens moet je mijn argumenten en weerleggingen niet uit elkaar trekken, ze zijn bedoeld om samen in beschouwing te nemen.

valerius-2
door valerius-2 - May 12, 2012 om 23:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het beste voor ons is nog altijd wij (de rijkere eurolanden als Nederland, Duitsland, Frankrijk en evt België) uit de EU stappen en een sterkere eenheid vormen met de landen die hun zaakjes wel op orde hebben en kunnen houden. Maar dat is dan weer wat slechter voor landen als Italië, Portugal, Spanje en Griekenland.

Zoals ik al zei, het is niet zo simpel

Een bodemloze put is niet te dempen hoeveel je er ook ingooit. DAar gaat het naartoe als er mee doorgaat, met kwaadwillege honden is het slecht hazen vangen.

ikbenik
door ikbenik - May 12, 2012 om 23:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=timfelix schreef op zaterdag 12 mei 2012, 23:01]Want als Griekenland de EU verlaat, is daarmee de kans dat ze de leningen terugbetalen ook verkeken en moeten ze weer gaan investeren in een nieuwe valuta met geld dat ze niet hebben.

Steeds meer banken en landen houden daar rekening mee.
Steeds meer partijen nemen nu hun maatregelen.

Ik durf dit te zeggen: Griekenland verlaat de Euro. Alleen de vraag is wanneer?

Kijk naar de maatregelen die men treft, kijk naar de Grieken zelf. Steeds meer Grieken worden anti-Europa.

Als Griekenland de overeenkomst verscheurd, tekenen zij zelf de exit.

Het punt is juist: veel landen willen andere landen helpen die in de problemen zitten. Alleen als de landen die in de problemen zitten niet geholpen willen worden, alleen als parasiet door willen gaan, pikken de andere landen dat niet. Dus exit die landen die als parasiet door willen gaan en voor de rest niet geholpen willen worden.

De rest van Europa heeft Griekenland willen helpen, zijn daarmee ook veel te ver gegaan. De Grieken willen het huishoudboekje niet op orde krijgen: enige oplossing: exit Euro.

Zelf geloof ik niet dat met exit Griekenland ook gelijk exit gehele Euro zal zijn. De degene die dat zeggen doen aan stemming makerij. De meeste Eurolanden hebben al serieus achter de schermen beziggehouden met exit Griekenland.
Nu geeft men zeer serieuze laatste waarschuwing naar de Grieken. Als de Grieken zo door blijven gaan is er maar één ding mogelijk: exit.
Ik hoop dat het niet zover zal komen, alleen ben ik bang dat het wel zal gebeuren.

Europa wilt het aard van het beestje veranderen: de mentaliteit van de Grieken. Dat lukt dus nooit en kijk naar de demonstraties van de Grieken zelf.

Ik heb zelf niets tegen de Grieken, maar zo kan het niet verder gaan.

fe
door festinger - May 13, 2012 om 02:29
410 Antwoorden / 18 Vragen

Wat weer een domme discussie met allerlei intelligente wijsheden en meningen. Moet denken aan het spotje over herdenken en vrijheid van 4/5 mei Wij zijn hier blijkbaar vrij en kunnen een mening uiten.

Maar als zelfs de topeconomen en alle wijze politici Griekenland met miljarden niet kunnen redden dan is dat een voorteken van een falend systeem.

Wat betekend vrijheid als je als individu je kunt uiten maar het systeem van olie en macht nog steeds regeert.

ti
door timfelix - May 13, 2012 om 02:55
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=festinger schreef op zondag 13 mei 2012, 02:29]Wat weer een domme discussie met allerlei intelligente wijsheden en meningen. Moet denken aan het spotje over herdenken en vrijheid van 4/5 mei Wij zijn hier blijkbaar vrij en kunnen een mening uiten.

Maar als zelfs de topeconomen en alle wijze politici Griekenland met miljarden niet kunnen redden dan is dat een voorteken van een falend systeem.

Wat betekend vrijheid als je als individu je kunt uiten maar het systeem van olie en macht nog steeds regeert.

Och gut, de complottheorieën komen ook weer de hoek om kijken. Een voormalige corrupte regering heeft niets met olie en macht op dit moment te maken. Als je dan toch niets ontopic te melden hebt, zeg dan niets....

De zogenaamde topeconomen en de "wijze" politici zijn ook maar mensen, net als wij. Overigens ben ik zelf econoom in opleiding, dus het lijkt mij dat ik mijn kijk en analyse hier kan posten en daarmee mensen te onderwijzen en zelf ook extra kennis op te doen.

ikbenik
door ikbenik - May 13, 2012 om 03:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=festinger schreef op zondag 13 mei 2012, 02:29]Wat weer een domme discussie met allerlei intelligente wijsheden en meningen. Moet denken aan het spotje over herdenken en vrijheid van 4/5 mei Wij zijn hier blijkbaar vrij en kunnen een mening uiten.
Het volk van Griekenland geeft zelf ook een hele duidelijke mening: alles bij het oude laten.

[quote=festinger schreef op zondag 13 mei 2012, 02:29]
Maar als zelfs de topeconomen en alle wijze politici Griekenland met miljarden niet kunnen redden dan is dat een voorteken van een falend systeem.
Het probleem bij de Grieken zich toch echt totaal anders.

[quote=festinger schreef op zondag 13 mei 2012, 02:29]Wat betekend vrijheid als je als individu je kunt uiten maar het systeem van olie en macht nog steeds regeert.
Het probleem is juist dat het volk alles bij het oude wilt laten, terwijl de oude regering alles wilde doen om de boel op orde te brengen. Daar moesten dus ook veranderingen komen. Veranderingen die het volk niet wilt.
Niemand is blij met bezuinigingen, maar er zijn natuurlijk ook grenzen. Als het volk totaal geen veranderingen wilt, omdat ze dan hun mentaliteit op moeten geven en tegen Europa keert, maar wel het geld van Europa willen blijven ontvangen zit maar één ding op: de Euro verlaten.

De resten van de Eurolanden willen Griekenland helpen om de boel op orde te krijgen, maar als de Grieken zelf geen veranderingen willen houdt het echt op.

Stel! We schelden de Grieken alle schulden kwijt zodat ze met een schone lei kunnen beginnen, zijn ze dan geholpen? Nee, omdat ze hun huishoudboekje niet op orde hebben. Ze willen ook geen veranderingen waardoor hun huishoudboekje op orde komt. Dus heeft hulp om ze uit de problemen te helpen geen zin omdat ze domweg niet uit de problemen komen.

En ik ben persoonlijk van mening dat ik hier niet krom hoef te lopen dat ik dus het tekort voor de Grieken mag gaan betalen. Dat verdom ik dus. Ik wil ze wel helpen om uit de problemen te komen, maar ze moeten toch echt hun eigen broek ophouden. En als ze zelf hun broek niet op willen houden, laten ze die broek maar vallen en ik weiger dus echt om voor hun de broek op te houden. En ook bij diverse andere grote Eurolanden is de maat vol.