Fr
door FrankieL Aug 16, 2019 om 12:44
Geldzaken & recht

Grond met leidingen - vervangen walbeschoeiing

Mijn walbeschoeiing is aan vervanging toe. Door een kliq orientatieverzoek kwam ik er achter dat er 12 leidingen onder of door de walbeschoeiing lopen. Dit betekent dat ik het niet zelf kan doen of als ik het laat doen, dat er extra kosten ontstaan voor o.a. het localiseren van de leidingen. Wie is verantwoordelijk voor de extra kosten, ik of de eigenaar van de kabels? Het gaat om stroom, gas, water en telecom leidingen.

In de koopakte staat dat ik eigenaar ben van de walbeschoeiing. In de akte staat alleen dat ik op de hoogte ben van de aanwezigheid van een stroomkabel. De leidingen liggen er al lang, >20 jaar. In de koopovereenkomst van mijn woning is verder niets beschreven over de leidingen.

2429 11 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Aug 16, 2019 om 14:12
211 Antwoorden / 6 Vragen

Op.zich natuurlijk al heel vteemd dat er so wie so leidingen lopen door een beschoeing. Ik zou eerst eens gaan praten met de beheerder van die leidingen, kijken en aftasten hoe deze hoe deze er tegenaan kijkt.

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2019 om 15:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt de gegevens opvragen bij het Kadaster. Dat ze door de beschoeing lopen is merkwaardig tenzij die zo diep is ingeslagen dat het niet anders kon. Als u eenmaal weet waar de leidingen zich bevinden kan u daar mogelijk de oude beschoeing laten zitten en er overheen of achterlangs werken met de nieuwe beschoeing

panter22
door panter22 - Aug 16, 2019 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Dit soort kabels en leidingen moet je in je grond gedogen. Die kabels zijn niet je eigendom.
En het zijn er wel 12.Trek je een kabel stuk, dan kun je betalen, Begin er niet aan.
Laat het aan een professioneel bedrijf over.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2019 om 17:44
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag bij bijv. Vereniging Eigen Huis hoe hier mee om te gaan. De leidingen zijn niet van u maar als u ze beschadigd zijn m.i. de risico's wel voor u.
Een andere mogelijkheid is om de eigenaren van de leidingen (electra/gas netwerk, waterleiding, telefoon/internetprovider te benaderen waarbij u mogelijk kunt aangeven dat de walbeschoeing hoognodig aan vervanging toe is en niet vervangen mogelijk schade voor de leidingen kan opleveren. Op dat moment heeft u voldaan aan meldplicht en is het afwachten hoe zij reageren.

me
door mein33 - Aug 17, 2019 om 10:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Twaalf kabels en leidingen die allemaal onder en door uw perceel lopen, dit lijkt mij een extreem hoog aantal en ik kan mij dan ook geen beeld vormen van welke netwerkbeheerders deze zouden moeten/kunnen zijn.
Betreft het hier een vrijgelegen en onbebouwd perceel of bijv. een rijtjeshuis aan een waterpartij gelegen ?

Zijn de door u aangegeven kabels en leidingen van de verschillende nutsbedrijven alleen bestemd om uw woning op de verschillende netwerken aan te sluiten of zijn het zgn. transportleidingen ?

panter22
door panter22 - Aug 17, 2019 om 11:19
6599 Antwoorden / Vragen

Het is wel bijzonder dat je eigenaar bent van een walbeschoeiing waar zoveel kabels in liggen. Wie is eigenaar van het water?
Of ben je daar zelf ook voor de helft eigenaar van. Als het gaat om een kanaal bv dan is de gemeente of provincie meestal eigenaar van de walbeschoeiing met een strook grond er naast.

brainless
door brainless - Aug 17, 2019 om 15:47
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Panter22
Hier liggen ook kabels in de grond langs de sloot en dus onder mijn walbeschoeiing (van zowel mijn tuin als van de oprit).
De helft van de sloot is van ons, de andere helft van de gemeente (voor/straatzijde) en aan de zijkant van onze buren.
Mensen die aan breder water wonen zijn eigenaar van de walbeschoeing aan hun zijde en de rest is van waterschap.

panter22
door panter22 Aug 17, 2019 om 17:07
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is ook mogelijk.

panter22
door panter22 - Aug 17, 2019 om 17:11
6599 Antwoorden / Vragen

Onderhoudsplicht

De onderhoudsplicht vindt zijn bestaan in meerdere grondslagen. In de akte van levering wordt vaak opgenomen dat eigenaren de gemeente toegang dienen te verschaffen op het moment dat de gemeente onderhoud wil verrichten. Dit kan een aanwijzing zijn met betrekking tot de onderhoudsplicht, maar het gaat te ver om daarmee te zeggen dat de beschoeiing in eigendom van de gemeente is. Verder is er vaak een vergunning vereist voor de aanleg van beschoeiingen. Aan deze vergunning kunnen door het waterschap ook voorschriften zijn verbonden die van belang kunnen zijn voor het onderhoud. Naast alle voorgaande punten is de legger van het betreffende waterschap van belang. In dit artikel wordt de onderhoudsverplichting ten opzichte van de watergang geregeld en kan mogelijkerwijs een uitzondering zijn gemaakt op de onderhoudsplicht die een eigenaar in beginsel heeft.
https://www.ans-adviesgroep.nl/23-nieuws/persberichten/309-onderhoudsplicht-beschoeiingen

N
og maar even speuren of je een onderhoudsplicht hebt. Of er een vergunning voor de walbeschoeiing is verleend en onder welke voorwaarden,

Fr
door FrankieL - Sep 1, 2019 om 23:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het perceel ligt aan een kanaal, 1.50 diep bij de kant, 1 meter walbeschoeing boven het water, dus de beschoeingsplanken zijn denk ik een meter of 5. De kabels liggen ong. 2 meter onder de waterspiegel. Het zijn kabels van KPN,ziggo, gas, water, stroom. Ik weet door een klic melding ongeveer waar ze liggen. Er is in de akte slechts sprake van 1 kabel. Het geen leidingen voor mijn woning. Het huis is vroeger van de provincie geweest. Ik ben volgens de akte eigenaar van de walbeschoeing, dus onderhoudsplichtig

panter22
door panter22 Sep 2, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Dat probeer ik steeds te zeggen. Je bent eigenaar van de walbeschoeiing, maar dat wil niet altijd zeggen dat je het onderhoud moet doen. Meestal wel. En met 1 kabel hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Voor het aanleggen van kabels en leidingen is een vergunning nodig. Die vergunningen voor de k&l zijn verleend, anders was er geen klic melding geweest. In de vergunning staan voorwaarden vermeld.
Het huis is vroeger van de provincie geweest, dus mogelijk heeft de provincie die vergunningen verleend. Misschien er door de provincie niet over nagedacht dat er al verscheidene k&l in de walbeschoeiiing lagen. En is zonder extra voorwaarden telkens weer een nieuwe vergunning verleend.
Nu zit je als particulier met 12 belangrijke k&lin de walbeschoeiing en het is de vraag of het in jouw situatie verantwoord is om de nieuwe walbeschoeiing aan jou over te laten. Of dat de provincie het initiatief moet nemen om de walbeschoeiing te vervangen en te betalen. Eventueel met een bijdrage van de kabeleigenaren.
Ik zou eerst maar eens de provincie aanschrijven en de situatie uitleggen.
Niet bellen. Maar schrijven. En alleen genoegen nemen met een schriftelijk antwoord. Voor het bewijs, mocht er iets mis gaan als je toch zelf die beschoeiing moet vervangen. Doet de provincie niets, dan die 12 k&l eigenaren aanschrijven voor een bijdrage in de kosten.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2019 om 00:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis.

panter22
door panter22 - Sep 3, 2019 om 10:24
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je geen vergunning nodig voor het verwijderen en aanbrengen van een walbeschoeiing?

gerbera
door gerbera Sep 3, 2019 om 10:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voor vervanging van eigen beschoeiing heb je geen vergunning nodig, valt onder "onderhoud"