re
door remark_1 Oct 8, 2013 om 09:44
Geldzaken & recht

Grond verkopen en weer terugkopen voor hogere prijs

Op onze woning staat een hypotheek, die geld ook voor een strook grond. Door wat schulden die wij hebben opgebouwd, willen wij deze grond verkopen. De bestemming is eenvoudige tuingrond er mag niet op gebouwd worden. waarde zo'n € 10.000,00. Nu heeft onze buurman een extreem bod neergelegd, van € 80.000,00. Zeer vermogend die graag voor zijn kids een paard, naast de deur wil houden.
Wij hebben al een taxatie, dat de verkoop bijna geen gevolgen heeft voor de verkoopwaarde. Er zit een flinke overwaarde in de woning.
Om te voorkomen, dat wij de volledige € 80.000,00 af moeten lossen bij de bank of dat de rente over € 80.000,00 niet meer aftrekbaar is, hebben wij het volgende bedacht.
de grond wordt eerst verkocht aan een derde voor € 10.000,00, dan kopen wij het terug, naar Box3, voor € 10.000,00 en wordt de grond door ons verkocht voor € 80.000,00 aan de buurman.
Vraag 1, mag dit?
Vraag2, wat gaat de belastingdienst , hiervan vinden?
Wat zegt de notaris hiervan of moeten we dit bij 2 verschillende notarissen regelen?

5883 36 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even een grappige veronderstelling. Waarom zou die derde de grond weer aan u verkopen voor € 10.000 en niet aan uw buurman voor € 80.000?

Is dat stuk grond wel een apart eigendom?

Wat bedoelt u met de zin: " wij hebben al een taxatie enz. enz.".

re
door remark_1 - Oct 8, 2013 om 10:52
6 Antwoorden / 2 Vragen

Goede veronderstelling, die had ik zelf ook al bedacht, dit is al opgevangen met vader, zwager, broer of beste vriend.

Het perceel dient nog wel opgesplitst te worden in 2 kadastrale stukken.

Door de wat ongelukkige ligging van het stuk grond, past het beter aan de grond van de buurman dan aan die van ons.
Er licht een taxatie van de waarde van de woning na verkoop perceel grond. die wijkt slechts € 5.000,00 af van de waarde met perceel grond.

Hypotheek staat ruimschoots boven water.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is ook of de hypotheekbank akkoord gaat met splitsing en aparte verkoop. Die zijn ook niet gek.

De belastingdienst kan het mijns inziens niets schelen en ook een notaris niet. U doet niets onwettigs en ook uw buurman zal wel weten dat hij eigenlijk veel te veel biedt.

Dus als de bank akkoord gaat met splitsing en ook met de splitsing van de hypotheek, zie ik geen problemen.

Ik zou eerst contact opnemen met de bank om over die splitsing en gewenste verkoop te praten, zonder cijfers te noemen.

Eén notaris lijkt mij handiger i.v.m. het verrekenen van overdrachtsbelasting.

me
door mein33 - Oct 8, 2013 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In deze vraag mis ik een niet onbelangrijke partij, namelijk de hypotheekverstrekker.
U kunt namelijk niet zomaar een gedeelte van een onroerende zaak verkopen waarop een hypotheek is gevestigd.
Hiervoor heeft u toestemming van de hypotheekverstrekker nodig aangezien de onroerendezaak dient als onderpand voor de hypotheek.

me
door mein33 - Oct 8, 2013 om 11:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ tijger1,

U was mij net voor.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:16]@ tijger1,

U was mij net voor.

Ik ben vandaag razendsnel. (Lol)

ph
door philip36 - Oct 8, 2013 om 11:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u dat stuk grond niet uit de hypotheekakte laten verwijderen.
Ik zou zeggen, ga eens met de hypotheekverstrekker praten.
U kunt om het te compenseren een stukje hypotheek boetevrij aflossen.
Misschien dat dit goedkoper uitpakt dan de door u voorgestelde constructie? (Extra notaris- en kadastrale kosten van de tussenverkoop?)

costnix
door costnix - Oct 8, 2013 om 11:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:20][quote=mein33 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:16]@ tijger1,

U was mij net voor.

Ik ben vandaag razendsnel. (Lol)

MEEP! MEEP! :-D

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:40][quote=tijger1 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:20][quote=mein33 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 11:16]@ tijger1,

U was mij net voor.

Ik ben vandaag razendsnel. (Lol)

MEEP! MEEP! :-D

???????

re
door remark_1 - Oct 8, 2013 om 12:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

De geldverstrekker had ik zelf kort na het stellen van de vraag aan de telefoon..
Deze wist mij te melden, dat zij, dit om niet uit laten schrijven.
Hierdoor is mogelijk de extra constructie niet nodig.

Wel willen zij de genoemde taxatie hebben.
Die hadden we al, dus geen probleem.

Naar ik van hen begreep, zal de fiscus bij het in stand blijven van de hypotheek, geen vermindering van de rente aftrek, laten plaatsvinden.
Weet iemand daar meer van, dien ik daar ook de taxatie in te deinen of zoals gebruikelijk kijken zij naar de WOZ.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2013 om 12:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tiger1, Meep-meep, Road Runner/loopvogel....

ro
door ron530 - Oct 8, 2013 om 13:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Iets in mij zegt dat er iets niet in de haak is. U heeft een stuk tuingrond met een getaxeerde waarde van 10.000 euro, de buurman doet u een bod die 8 maal hoger ligt dan de werkelijke waarde, u bedenkt een constructie om de winst 70.000 euro buiten de boeken te houden maar denkt niet na over de consequenties want die 70.000 euro moet wel verklaarbaar zijn bij de notaris. De koper moet aan kunnen tonen waar het geld vandaan komt en u mag aan de belastingdienst gaan uitleggen waar die 70.000 euro vandaan komt. Op zijn minst zal de notaris deze transactie als dubieus moeten melden.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie zegt dat die buurman niet kan aantonen waar dat geld vandaan komt? En de Ts kan al helemaal aantonen waar dat geld vandaan komt.

Er is niets dubieus aan. Als die buurman zo graag die grond wil hebben en zo gek is daarvoor goud te betalen.

zoekster
door zoekster - Oct 8, 2013 om 13:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is wat ik nu echt vreemd vind aan dit verhaal, dat bod van die buurman. Juist vermogende mensen hebben goede adviseurs en gaan echt niet als dollemannen zo'n extreem bod doen. Nee, voor mij klopt er ook iets niet aan dit verhaal.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is er wel een wijzigingsplan voor de grond, dat daar straks een villa opgebouwd mag worden. (Lol)

Voor het paard van zijn dochter dan.

re
door remark_1 - Oct 8, 2013 om 15:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen,
Er is niets met de grond aan de hand. bestemmingsplan is net rond.
Vooraf heb ik gepoogd woningbouw mogelijk te maken, maar dit is afgewezen.
In verband met een milieuzonering van een nabijgelegen fabriekscomplex.
Als mijn buurman er in de toekomst brood in ziet, prima, maar ondergetekende heeft daar niet de tijd voor en heeft schulden af te lossen.
Verkoop van grond is een normale transactie, de koper, kan ruimschoots zijn geld legaal aantonen.
Is dus niets illegaals aan.
Als hij met een koffertje cash aan komt is het een ander verhaal.

Wellicht een andere vraag, is dit geld dan box3 of wordt het box1, want dan mag ik nog even afrekenen met de fiscus.

Graag uw wijze woorden.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat er overblijft is box 3 per 1 januari 2014. Dus of nu afwikkelen en schulden voldoen vóór 1 januari. Als dat niet lukt, alles volgend jaar regelen.

Wat is er mis met een koffertje geld? Gezien de regelmatige storingen bij de banken. Het Nibud adviseerde al wat cash in huis te hebben.

re
door remark_1 - Oct 8, 2013 om 16:31
6 Antwoorden / 2 Vragen

Allen hartelijk dank voor de antwoorden. We gaan aan de slag en laten bevestigingen sturen door Geldverstrekker inzake de overdracht en verkoop.
Belastingdienst lijkt geen punt en voor 01-01-2014 naar de notaris is ook de wens van de koper.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Nu duidelijk.

@remark

Ik zou die toezegging van de geldverstrekker wel zwart op wit eisen. Aan de telefoon wordt vask van alles beweerd, waarvan men later niets meer weet. En moet u dan het bedrag van de taxatie aflossen?

De belastingdienst kijkt niet naar de WOZ waarde. Maar als u € 10.000 aflost hebt u uiteraard over dat bedrag geen rente aftrek meer. Ook zal de gemeente de WOZ waarde moeten aanpassen.

Maar het zal toch wel gesplitst moeten worden? Of staat het al gesplitst in de eigendomsakte en hypotheekacte?

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan.

marcel75
door marcel75 - Oct 8, 2013 om 20:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees de vraag nu pas, vandaar mijn late reactie.

Eerste verkoper voor € 10.000,-- en daarna voor € 80.000,-- zal voor iedere notaris in Nederland in beginsel reden zijn om te weigeren mee te werken. Daarvoor maakt het niet uit of je 1 of 2 notarissen inschakelt. Dit zal fiscaal en notarieel behandelt worden als (mogelijk) frauduleus.

Deze waardesprong moet namelijk verklaart worden en u als verkoper mag dat gaan verklaren. Kunt u dat niet, dan zal er niets gebeuren. In geval van twijfel zal de notaris mee kunnen werken, maar zal in elk geval een mot-melding moeten doen. Dat betekent een geheime melding bij de opsporingsdienst.

Bedenk daarnaast dat de Belastingdienst u zal aanslaan voor schenkbelasting voor € 70.000,--. De grond eerst immers getaxeerd op € 10.000,--. Het verschil is fiscaal een schenking waarover u 30% belasting moet betalen.

Voor de Inkomstenbelasting zal de bijleenregeling om de hoek komen kijken. U verkoopt (een deel van) de eigen woning en zult dit in de eigen woning moeten steken. De staatssecretaris heeft met resoluties voorkomen dat mensen eerst delen van hun woning gaan verkopen om zo onder de bijleenregeling uit te kunnen komen. Je gaat dus een deel van de hypotheekrente-aftrek kwijt raken.

Mocht je één en ander toch door willen zetten, zorg er dan voor dat de kadastrale uitmeting op voorhand heeft plaatsgevonden. DAt scheelt enorm in de kosten.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als iemand heel veel voor iets wil betalen, omdat hij het heel graag wil hebben, dan vindt u dat de winst die je daardoor maakt een schenking?

marcel75
door marcel75 - Oct 8, 2013 om 20:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Ik vind dat niet alleen, de Belastingdienst en iedereen met een beetje kennis van zaken vind dat en zo is het ook. Dat u dat niet zint, kan ik niets aan doen. En nee, in het buitenland wordt één en ander net zo behandelt. Daar is het dus niet beter/anders.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie heeft het over het buitenland?

marcel75
door marcel75 - Oct 8, 2013 om 21:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

(Nog) niemand, maar ik haal u alvast de wind uit de zeilen.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 8 okt 2013, 21:00](Nog) niemand, maar ik haal u alvast de wind uit de zeilen.

???????

re
door remark_1 - Oct 8, 2013 om 22:39
6 Antwoorden / 2 Vragen

De beantwoording van Floris heeft mij wel aan het denken gezet.

Enkele vragen, de geldverstrekker en de belastingdienst, hebben beiden aangegeven, hier geen probleem mee te hebben. Indien de onderliggende grond en het hypotheekbedrag hetzelfde blijven.
Waarom krijg ik dat antwoord van ze?
Welk besluit staat dat in, gaat dat om delen van de woning of wordt grond daar ook in genoemd?
De verkoop van de grond zal naar elke ander een bedrag van ongeveer 10.000,00 opleveren.
Dat blijkt ook uit de taxatie.
Deze buurman ziet zijn enige mogelijkheid om de grond over te nemen en een uniek iets te realiseren,
Er is een onderhandelingsperiode van een jaar overheen gegaan.
Het bedrag dat hij betaalt is voor hem de prijs die het waard is, omdat hij vlakbij huis iets wil realiseren.
Voor de duidelijkheid, onze totale grond is 3200 vierk meter en de te verkopen grond is 900 vierk meter groot. Er blijft een flink sutk over, vandaar de geringe waardedaling

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iets voor het achtvoudige van de getaxeerde waarde verkopen als schenking aangemerkt zou worden, dan loopt de belastingdienst heel wat schenkbelasting mis, want er lopen genoeg tillers in de rondte die dat doen.

En hier koopt iemand open en bloot met verantwoording van de gelden iets wat hij heel graag wil hebben.

Zorg dat u de standpunten van de belastingdienst en de geldverstrekker op papier hebt.

Wie is Floris? Of bedoelt u Marcel75 ?

marcel75
door marcel75 - Oct 9, 2013 om 08:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je de Belastingdienst belt, krijg je de Belastingtelefoon. Daar zitten niet de experts, maar mensen die aan de hand van een belscript antwoord geven.

Dit soort vragen is te moeilijk voor de Belastingtelefoon en daarvoor dient u eigenlijk in contact te treden met een specialist. Specialistenteams van de Belastingdienst geven over het algemeen niet zo maar een schriftelijke reactie. Je kunt één en ander wel voor (laten) leggen, maar het antwoord ken je inmiddels wel. Vraag anders voor de zekerheid nog maar eens na bij de notaris die één en ander zal moeten begeleiden.

Zeker als je constructie "verkoop-terugkoop-doorverkoop" gaat doen, gaan alle alarmbellen af.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2013 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die rare omweg ging u toch niet volgen. Als de eigendom gesplitst wordt en ook de daarbij behorende hypotheek, hebt u twee eigendommen met daarbij behorende hypotheken. Als u dan de grond verkoopt, moet u de hypotheek die bij de grond hoort aflossen. Klaar.

marcel75
door marcel75 - Oct 9, 2013 om 09:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

tijger,
Welk een ontzettend lastige en onpraktische weg bewandelt u weer. Je gaat vooraf een uitmeting aanvragen bij het Kadaster zodat er 2 kadastrale percelen ontstaan. Vervolgens draag je 1 over en verzoek je de bank royement om niet te verlenen. Je krijgt overigens niet 1 eigendommen. Je hebt en houdt maar 1 eigendom en de hypotheek wordt niet gesplitst.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2013 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat de Ts er om dat ze niet € 80.000 hoeft af te lossen op haar hypotheek, maar het grootste deel kan aanwenden voor ander noden.

marcel75
door marcel75 - Oct 9, 2013 om 10:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is mij bekend, maar het systeem van de fiscale wetgeving verzet zich daartegen.

re
door remark_1 - Oct 9, 2013 om 21:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb de vraag in eerste instantie voorgelegd, bij de belastingtelefoon.
Deze heeft mij vervolgens doorverbonden met een specialist, waar dit antwoord vandaan komt.
Ik zal in ieder geval kadastraal laten uitmeten.

Verder heb ik het besluit opgezocht.
Hieruit blijkt expliciet dat het moet gaan om verkoop van delen van de eigen woning.
Hier gaat het niet om de woning, maar om de grond.
Ik zal dit nogmaals voorleggen aan de belastinginspecteur.

Het lijkt mij goed hier vooraf overeenstemming over te hebben.
Jullie horen nog van mij

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2013 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, het is heel belangrijk toezeggingen van zowel de geldverstrekker als die belastinginspecteur zwart op wit te hebben.

Succes met die geweldige verkoop en de oplossing van uw schuldenprobleem. Lees graag de afloop.

marcel75
door marcel75 - Oct 9, 2013 om 21:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Onder eigen woning wordt ook de bijbehorende en omliggende grond bedoelt. Anders zou de verkoopopbrengst van je tuin niet onder de bijleenregeling vallen. Ook al zijn het verschillende kadastrale percelen, zolang de grond bestemd is om de woning te dienen, is ook de grond eigen woning. Je hebt immers ook altijd hypotheekrenteaftrek over die grond genoten.

Dit zou anders kunnen zijn wanneer je op de grond bijvoorbeeld een kantoortje had staan en van daaruit een onderneming zou drijven. Voor dat deel zou je dan ook geen hypotheekrenteaftrek hebben en in box 3 moeten opgeven. Bij verkoop zou er dan niets veranderen (even los van de verkoopprijs).

De verkoopprijs zal, zoals al aangegeven, tot een mot-melding en heffing van schenkbelasting leiden. De mot-melding kan vergaande gevolgen hebben voor zowel u als de buurman.