no
door noshiki Mar 28, 2020 om 19:03
Geldzaken & recht
Hackers actief op thuisbezorgd en paypal?

Hallo,

Gisteren heeft er een onbekend persoon een bestelling geplaatst op thuisbezorgd met mijn account en vervolgens betaald met mijn paypal account.
Het is mij een raadsel hoe deze persoon achter mijn gegevens is gekomen omdat ik niet dezelfde wachtwoorden gebruik en voor zo ver ik weet heb ik altijd moeten inloggen op de paypal app om een betaling te kunnen doen.

Volgens Thuisbezorgd is mijn Paypal account gehackt en volgens Paypal kunnen ze geen ongeautoriseerde transactie vinden, wat erg vreemd is omdat het achterhalen van een IPadres en het inzien met welke apparaten het is verstuurd mogelijk moet zijn hoe dit gebeurd kan zijn.

Het adres van deze crimineel is bekend want, ik heb wel een e-mail ontvangen met zijn gegevens erin waarvan de telefoonnummer een valse nummer bleek te zijn. Dit gaat om criminele activiteiten en het zou vreemd zijn als hier niets tegen gedaan kan worden.

Iemand anders dit ook overkomen? Ik ben echt bereid om diegene een bezoekje te brengen indien de instanties mij niet willen helpen.

Edit: Het allerergste is dat Paypal telefonisch onbereikbaar door covid-19 en is dit alleen via een helpdesk op Paypal zelf te verhelpen is. Echter wordt ik op de site steeds van het kastje naar de muur gestuurd en krijg ik op facebook een bot aan de chat. Over slechte service gesproken.

4215 10 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 28, 2020 om 19:08
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Noshiki ,

Iemand anders dit ook overkomen?

U bent niet de enige , lees hier , klik op de rode regel .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/thuisbezorgd-betaald-niet-terug-als-je-account-is-gehackt

Ps : ik zie nu dat u op dit topic gereageerd heeft , dan weet u dat u niet de enige bent .

no
door noshiki Mar 28, 2020 om 19:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit gezien, helaas staat nergens beschreven wat wel en niet mijn rechten zijn en komt het erop neer dat ik er maar voor moet opdraaien? :/

Magnum007
door Magnum007 - Mar 28, 2020 om 20:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Noshiki,

Alles wat je online bestelt en betaalt kan gehacked worden.

Niets is veilig online.

diumenge
door diumenge Mar 28, 2020 om 20:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin.

Magnum007
door Magnum007 Mar 28, 2020 om 20:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Helaas niet.

In sommige landen word je in de gaten gehouden via je smartphone.
Als je in aanraking geweest bent met een Coronapatient, dan krijg je een oproep van de overheid.

Big Brother bestaat.....

ne
door neodutchio Mar 28, 2020 om 20:30
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, hebt u daar bewijs van? De overheid weet precies wie er corona heeft en kan aan je telefoon zien dat je met een patient in aanraking bent gekomen? En wat is dan precies in aanraking gekomen? Stel dat ik in de trein gezeten heb met iemand die corona onder de leden heeft, is dat dan ook bekend?

Naar mijn mening een broodje aap.

diumenge
door diumenge Mar 28, 2020 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Magnum007, ongeacht het waarheidsgehalte daarvan, dat is iets totaal anders dan gehackt worden.

Magnum007
door Magnum007 Mar 28, 2020 om 21:29
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neotdutchio en Diumenge,

Ik zag een reportage, dat het gebeurd in China en Israël.

In Nederland is het nog verboden.

Je smartphone zendt bepaalde signalen uit,zodat jouw positie bekend is.

De banken willen ons graag wijsmaken,dat online bankieren veilig is omdat ze op deze manier geld verdienen.

Ik zie het nu ook bij de supermarkten:betaal met je pinpas vanwege de veiligheid.
Maar als je vertrouwt op al deze electronica en er is een pinstoring, dan kunnen we niets meer....
Een erg gevaarlijke ontwikkeling.

diumenge
door diumenge Mar 28, 2020 om 22:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wederom heeft die reactie niets met de eerste reactie over hacken te maken. En ja, van elke mobiele telefoon is te bepalen waar deze was en is.

justmeagain
door justmeagain Mar 29, 2020 om 00:23
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum.
Vroeger zonder Internet werd je niet gehackt maar opgelicht of bestolen. Feitelijk is alleen de vorm veranderd. Maar banken verdienen niet zoveel met online betalen hoor. Geld staat binnen 2 seconden op iemand anders zijn rekening, dus überhaupt geen rente meer over overschrijvingen. Het beveiligen, aanpassen en faciliteren van online bankieren kost miljoenen en miljoenen.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 28, 2020 om 20:18
532 Antwoorden / Vragen

Maar als je de betaalrekening en het restaurant betaalsysteem niet automatisch gekoppeld hebt, kan de hack alleen bij jezelf op je eigen systeem zitten. Als jouw paypal gehackt zou zijn dan ligt er toch geen verbinding naar het account van het restaurant?

no
door noshiki Mar 28, 2020 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb Thuisbezorgd gesproken hierover en hebben onmiddelijk het adres als fraudeadres gemarkeerd. Daarnaast hebben zij mij verteld dat het account van de onbekende persoon is geblokkeerd en het Ipadres hebben van iemand uit Dordrecht.
Ik woon en werk daar niet en kom daar nooit. Het is overduidelijk dat dit gewoon fraude/diefstal is en dit is strafbaar.

Ik herriner me niet dat ik thuisbezorgd met paypal heb gekoppeld, en dan nog vind ik het vreemd dat iemand dan aan mijn wachtwoord van mijn thuisbezorgd is gekomen. Ik zit niet op onbeveiligde sites en gebruik verschillende wachtwoorden.

diumenge
door diumenge Mar 28, 2020 om 22:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Type je e-mail adres eens hier in: https://haveibeenpwned.com/

no
door noshiki Mar 28, 2020 om 23:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat inderdaad dat mijn gegevens zijn gelekt omdat ik lang geleden een account had op Armorgames.
Het wachtwoord van mijn e-mail heb ik ook inmiddels al veranderd.
Is er verder echt niks wat gedaan kan worden aan het bedrag?

diumenge
door diumenge Mar 28, 2020 om 23:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je bent al de tweede die er hier melding van doet, lijkt mij dat er iets lek is bij Thuisbezorgd. Maar kennelijk hebben ze geen zin om dat te onderzoeken. Misschien wil https://opgelicht.avrotros.nl/ er iets mee doen?

sw
door swat1500 Mar 29, 2020 om 01:12
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet u dus bij Armorgames zijn want die hebben kennelijk uw gegevens gelekt. Zeer waarschijnlijk heeft u daar wel met PayPal betaald en zijn die gegevens daar kennelijk opgeslagen geweest.
De oplichter heeft die gegevens vermoedelijk via het darkweb verkregen,  een fake thuisbezorgd account gemaakt en toen uw PayPal account gekoppeld.
Thuisbezorgd noch PayPal valt hier iets te verwijten.
Ik hoop dat u uw PayPal wachtwoord inmiddels hebt veranderd. Controleer  ook of uw PayPal account ook het juiste email adres bevat van u in geval van vergeten van het wachtwoord. Een slimme crimineel zal dat hebben veranderd in e'en eigen email adres Voor het geval dat de echte eigenaar de inleg gegevens veranderd.

no
door noshiki Mar 29, 2020 om 09:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou vreemd zijn, ik heb nooit iets gekocht bij Armorgames, dus mijn Paypal account staat daar los van.

sw
door swat1500 - Mar 29, 2020 om 01:02
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u eerder bij thuisbezorgd besteld en betaald met uw PayPal account? Dan lijkt het mij dat thuisbezorgd kennelijk ook uw betaalmethode met kennelijk de inleg en het wachtwoord heeft opgeslagen.
Het komt mij onwaarschijnlijk voor dat de crimineel en uw thuisbezorgd account en uw PayPal account heeft kunnen hacken als u niet dezelfde inleg gegevens gebruikt voor beide accounts.
Als het telefoonnummer al vals is dan is ook het adres misbruikt zijn. Niet zelden staat in dit soort gevallen de besteller "toevallig" voor de deur van het opgegeven adres als de bezorger komt aanrijden en woont hij daar helemaal niet.  Uw bezoek kan dan best de verkeerde personen treffen.
Aangifte lijkt mij de enige optie maar of u daarmee u geld gaat terug krijgen is een tweede.

no
door noshiki Mar 29, 2020 om 10:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp er dan helemaal niks van. Volgens thuisbezorgd is mijn Paypal gehacked en Paypal geeft geen gehoor omdat ze onbereikbaar zijn wegens corona.

diumenge
door diumenge Mar 29, 2020 om 10:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Noshiki, uit die andere vraag kon worden opgemaakt dat de Paypal account niet gehacked was. De bestellingen hielden namelijk op na het ontkoppelen. Vreemde is dat jij aangeeft dat je niet wist dat Paypal gekoppeld kon worden en je je ook niet kan herinneren dat je dat gedaan hebt. Kennelijk was die koppeling er toch, wellicht lang geleden gedaan en vergeten. Het lijkt er dus op dat iemand je thuisbezorgd account heeft kunnen overnemen en via de gekoppelde paypal rekening heeft kunnen betalen. Ik zou mij pijlen in eerste instantie op thuisbezorgd richten.

no
door noshiki Mar 29, 2020 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb Thuisbezorgd net aan de telefoon gehad en erkennen het probleem. Maar Paypal moet de betaling terugvorderen en contact opnemen met Thuisbezorgd, ze kunnen dit niet op mijn bank storten omdat de hacker heeft betaald met Paypal. Ik heb de saldo ook zo laag gezet dat het niet afgeschreven kan worden van de bank.

diumenge
door diumenge Mar 29, 2020 om 12:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is raar. Als ze het probleem erkennen, dan zou jij daar verder niet de dupe van mogen zijn. Ze hoeven het geld ook niet op je rekening terug te storten, ze zouden het op je Paypal rekening terug moeten storten. En dan verder, zonder dat jij er last van hebt, moeten uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en de schade verhalen op de 'hacker'.

no
door noshiki Mar 30, 2020 om 05:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp het niet meer, ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd en via Paypal krijg ik alles behalve een mens bij de helpdesk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2020 om 11:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als u de media op dit moment volgt zult u merken dat daar juist redelijk veel wordt gemeld over 'lieden' die de huidige situatie benutten voor eigen gewin en dus door onrechtmatig handelen zoals u kennelijk nu ook is overkomen.

Uw rechten: u kunt strafrechtelijk aangifte doen en dit ook melden bij www.consuwijzer.nl en www.fraudehelpdesk.nl  Des te meer klachten, hoe groter de kans dat er ook een strafrechtelijk onderzoek zal plaatsvinden. Als gezegd, u bent bij lange na biet de enige die dit nu overkomt. Helaas maar waar.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Mar 29, 2020 om 13:58
29 Antwoorden / Vragen

Geef eens iets meer info over welke divices jij gebruikt (waarmee jij thuisbezorgd/pay-pal gebruikt), welk OS en versie, welke antivirus/firewall, waar sla je je wachtwoorden op, extensies etc..

Daarnaast heeft een dienst als Thuisbezorgd, mijn inziens, geen enkel toegevoegde waarde. Dat zie je nu zelf ook aangezien ze dit niet adequaat oppakken. Het kost ondernemers enkel extra geld (maar liefst 13 procent dragen ze af).

no
door noshiki Mar 30, 2020 om 05:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thuisbezorgd gebruik ik alleen op mijn telefoon en paypal meestal ook. Ik heb tot nu toe alleen betalingen met paypal op de laptop gedaan op Steam.
Ik heb weinig verstand van de extensies en versies hiervan maar ik hou updates altijd bij en heb ook een router van Asus die alle bedreigingen tegenhoudt. Dus het kan niet zo zijn dat iemand anders opeens is ingelogd op mijn netwerk en dat Paypal kan zeggeb dat dit via mijn IP adres is verstuurd.

justmeagain
door justmeagain - Mar 30, 2020 om 22:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

Het is u vast niet ontgaan dat hackers letterlijk overal actief zijn. Des te meer reden om uw eigen beveiliging eens onder de loep te leggen en nooit een betaalaccount aan een bestelaccount koppelen.
Als uw PayPal gehackt is is dat zeer waarschijnlijk toch aan een zwakke beveiliging te danken.

Ro
door Ronald-92 - Apr 13, 2020 om 18:03
2 Antwoorden / Vragen

Hier precies hetzelfde verhaal.

voor €99,17 aan pizzas bij Domino's in Dordrecht besteld via mijn thuisbezorgd account.  Ik heb wel de mazzel dat ik direct de bevestigingsmail ontdekt heb, de bestelling heb ik dus kunnen annuleren.

mijn geld heb ik nog niet terug maar omdat de bestelling geannuleerd is ga ik er vanuit dat dit in mijn geval goed zal
komen. Zo niet kan ik mij beroepen bij Domino's, Thuisbezorgd, Paypal of ABN ICS. ????. Nu pas sta ik erbij stil dat er 4 partijen mee eten van mijn pizza.

ga ervan uit dat er honderden zijn de afgelopen maand.
daarom ben ik van mening dat er bij thuisbezorgd wel degelijk een verandwoordelijkheid ligt. Waarom is thuisbezorgd zo een makkelijke site om te hacken? Zouden zij hun klanten niet beter moeten beschermen tegen dit soort praktijken?

daarbij ook een dikke min voor de politie.  Ik had ze binnen 1 minuut aan de telefoon.  Ze konden in samenwerking met Domino's deze gasten oppakken door naar de locatie te gaan.  Hier werd door de politie niet eens op gereageerd. Ze hadden vele slachtoffers blij kunnen maken en waarschijnlijk een hele groep op kunnen pakken.

rj
door rjw Apr 13, 2020 om 20:39
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruik je dezelfde accountgegevens (username/passwd) op meerdere sites? Dan kan het zijn dat er ergens een lek is geweest waardoor hackers gewoon gaan proberen waar ze het kunnen gebruiken. Maak gewoon voor iedere site een uniek username/passwd combinatie (password kan je simpel uniek maken door een prefix of suffix aan een makkelijk te onthouden password te plakken waardoor het uniek wordt. Bijvoorbeeld: jantjebol, jantjealbert, jantjeama

gf
door gfr - Apr 28, 2020 om 17:32
2 Antwoorden / Vragen

Ja helaas vandaag ook bij mij,

Ik heb gelijk de (5!) bezorgbedrijven gebeld (op drie verschillende locaties in het land, waaronder Groningen) en sommige hebben de bestelling gecanceld, andere wilden het niet cancelen, zij zeiden niets te kunnen betekenen. Heb gelijk paypal geblokt en koppeling weggehaald, daarnaast ook alle wachtwoorden van andere accounts (o.a. apple pay etc) gewijzigd.

Er was zelfs een bestelling bij een bejaardentehuis en toen kwam een oud vrouwtje mijn bestelling halen (dit hoorde ik van de bezorger want zijn nummer stond in de bevestigingsmail). In alle mail die ik kreeg stond als bevestiging van de bestelling (toen ze mijn e-mail adres in thuisbezorgd.nl nog niet hadden gewijzigd) een Lebera nummer (met voicemail aan).

Het lijkt er op dat ze een slimme hack/truc hebben bedacht, ik vermoed via de app. Zal wel een kiddo zijn op zolder met teveel tijd en foute vriendjes.

Aangifte geloof ik niet in, Thuisbezorgd/Takeaway niet bereikbaar en Paypal ook niet.

Kostte me ruim 100 euro en hoop gezeik.

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2020 om 19:07