le
door leroy28 Feb 22, 2018 om 13:41
Geldzaken & recht

Hallo, mijn vraag is als ik mijn studio woning eerder verlaat als de contract

 Hallo,

mijn vraag is als ik mijn studio woning eerder verlaat als de contract eind datum.
ik heb zelf nieuwe bewoners geregeld ze hebben een contract gekregen per 1-3-2018.
in de de studio is alles netjes en niks stuk.
heb ik er nu recht op om mijn borg van 723.00 terug te vragen?

2403 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2018 om 13:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat in uw contract en de voorwaarden?  Hoeveel eerder heeft u opgezegd?
Bij een opzegging vraag je in de regel tegelijk de borg retour. Is er geen eindcontrole geweest?

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2018 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de nieuwe bewoners een contract hebben gekregen per 1 maart moet uw huisbaas toch al akkoord gegaan zijn met uw opzegging? Als alles in orde is bij de eindcontrole, vraag daarom, dan hebt u zeker recht om uw borg terug te ontvangen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 22, 2018 om 14:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees of vraag HIER

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-krijg-ik-mijn-waarborgsom-terug

edrick3
door edrick3 - Feb 22, 2018 om 14:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

heb ik er nu recht op om mijn borg van 723.00 terug te vragen?
Uiteraard lijkt me. Staat er niets over in je huurcontract?
Al contact met de verhuurder gehad?

sy
door sylvia_71 - Feb 22, 2018 om 19:25
288 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op met je verhuurder.

panter22
door panter22 - Feb 22, 2018 om 19:55
6599 Antwoorden / Vragen

Wil de verhuurder de borg niet terugbetalen?

le
door leroy28 Feb 23, 2018 om 07:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee indd de verhuurder wil de borgniet terug betalen omdat ik eerder dan contract einddatum eruit ben gegaan terwijl ik dit van hun in de mail kreeg.
Je hebt een jaarcontract dit betekend dat je deze niet tussentijds kunt beëindigen.
Om toch te kunnen verhuizen dien je een nieuwe geschikte huurder aan te dragen die jou contract wil overnemen.
Wanneer deze persoon geschikt is en zijn contract heeft getekend kan wordt jou huur opgezegd. Wanneer alle facturen zijn betaald door de aangedragen huurder is jou contract ontbonden.

panter22
door panter22 Feb 23, 2018 om 09:23
6599 Antwoorden / Vragen

De bepaling in deze mail  zal in je huurcontract moeten staan.
Dat je met een jaarcontract niet tussentijds op kunt zeggen is duidelijk.
Je hebt een andere huurder gevonden en die wordt geaccepteerd als nieuwe huurder, mogelijk alleen voor de resterende maanden van je huurcontract. Als het huurcontract afgelopen is, zal de nieuwe huurder moeten vertrekken of een nieuw huurcontract moeten afsluiten.
Intussen blijf jij verantwoordelijk voor de huur en eventuele schade die zij aanrichten. Vandaar dat je die borg nog niet terugkrijgt.
Of het ook werkelijk zo is en kan, kun je beter vragen aan het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

le
door leroy28 - Feb 23, 2018 om 07:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee indd de verhuurder wil de borgniet terug betalen omdat ik eerder dan contract einddatum eruit ben gegaan terwijl ik dit van hun in de mail kreeg.
Je hebt een jaarcontract dit betekend dat je deze niet tussentijds kunt beëindigen.
Om toch te kunnen verhuizen dien je een nieuwe geschikte huurder aan te dragen die jou contract wil overnemen.
Wanneer deze persoon geschikt is en zijn contract heeft getekend kan wordt jou huur opgezegd. Wanneer alle facturen zijn betaald door de aangedragen huurder is jou contract ontbonden.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2018 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over wat voor facturen gaat dat dan die de nieuwe huurder zou moeten betalen?

Moet de nieuwe huurder borg  betalen?

Ik kan mij zo voorstellen dat de nieuwe huurder alle verplichtingen en rechten van u overneemt en dat hij geen borg hoeft te betalen, dat uw borg blijft staan en dat er verwacht wordt dat hij of zij de borg aan u betaalt.

Maar zou beetje onzinnige constructie zijn. Ze gaan akkoord met een nieuwe huurder, dus borg terug.

Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente, kijk op Google.

pe
door pebk - Feb 23, 2018 om 14:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het ontbinden van een contract heeft niets met de borg te maken, zeker als u met de verhuurder een afspraak heeft gemaakt over de overdracht van de woning aan een andere huurder. De verhuurder lijkt overigens geen professional, gezien de taalfouten in de tekst die u hier plaatste.

Zie ook https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/einde-huur/waarborgsom/

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2018 om 16:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat u niet direct gemeld heeft wat er aan de hand is zoals dat u vooralsnog de borg niet terug krijgt en over nog te betalen facturen.
Wat moet u dan nog betalen?
Het lijkt me normaal dat als u nog rekeningen open heeft staan dat u de borg nog niet terug krijgt. Dat zal ook wel ergens vermeld staan.
Geeft u wel volledige opening van zaken of blijft het druppelsgewijs informatie verstrekken en moeten steeds vragen?

kl
door kleinealbert - Feb 23, 2018 om 16:56
16 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard zal de verhuurder de borg moeten terugbetalen. Je hebt ervoor gezorgd dat een nieuwe huurder het contract voortzet...Dus het maakt niets uit dat je eerder vertrekt. De verhuurder zal een borgsom moeten vragen aan de nieuwe huurder. Als hij weigert terug te betalen neem dan zeker jurische stappen...Stuur een aangetekende brief en eis dat hij binnen 14 dagen de 723 euro aan je overmaakt.

mo
door mof - Feb 23, 2018 om 18:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. De borg blijft uw eigendom en dient slechts om evt schade of huurderving te kunnen opvangen.
als de nieuwe bewoners aansluitend op uw contract gaan huren en er verder geen schade is heeft u recht op uw borg terug. Dat moet binnen een maand nadat u uw contract heeft beeindigd.

AM advocatuur
door AM advocatuur - Mar 1, 2018 om 10:15
11 Antwoorden / Vragen

De email van de verhuurder kun je opvatten als instemmen met een tussentijdse beeindiging. De voorwaarde die de verhuurder stelt is dat er een geschikte nieuwe huurder is, dat er een nieuw huurcontract is getekend (dat is zo begrijp ik uit je verhaal) en dat de nieuwe huurder de facturen heeft betaald (dat is wat vaag, maar je kunt hierin lezen dat moet blijken dat die nieuwe huurder zijn betalingsverplichtingen t.a.v. de eerste maand huur en de borgsom netjes voldoet).

Als hieraan is voldaan, moet jouw borg inderdaad worden terugbetaald. Stuur inderdaad een brief (per post, maar ook per email) waarin je de verhuurder sommeert om de borg uiterlijk binnen 15 dagen terug te betalen. Zet er ook bij dat als hij dat niet doet, dat je dan buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengt. Gelet op de hoogte van de borg zijn die 108,45.

Succes