dm
door dmv Jul 25, 2011 om 22:55
Geldzaken & recht

Hans Anders

In 2007 heb ik bij Hans Anders een bril laten aanmeten en ook aangeschaft. De afgelopen jaren zijn mijn ogen steeds achteruit gegaan. Ik maak gebruik van zowel lenzen als bril. Ik begon de laatste tijd steeds vaker hoofdpijn te krijgen wanneer ik mijn bril droeg. Om die reden ben ik naar wederom naar Hans Anders gegaan om mijn sterkte na te laten meten. Nu blijkt dus dat er in mijn huidige bril uit 2007 een behoorlijke cilinder is verwerkt, terwijl na de meting nu dus blijkt dat ik helemaal geen cilinder heb.
Het feit dat ik al die jaren met een verkeerde bril heb gelopen kan mede van invloed zijn op de algehele achteruitgang van mijn ogen.
Ik weet dat er een lange periode over heen is gegaan, maar kan ik een correcte bril bij Hans Anders "eisen"?

6885 10 Rapporteer

freya
door freya - Jul 25, 2011 om 23:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dmv,

Wat valt 'Hans Anders' dan te verwijten? Je ogen zullen in 2007 toch wel opgemeten zijn? Met zo'n toestel... met glaasjes? De sterkte van de glazen wordt bepaald op jouw aanwijzingen of je beter of slechter ziet met een bepaald 'glaasje'. Op die manier wordt de sterkte en de cilinder bepaald. Als uit een dergelijke meting je huidige bril is ontstaan (en die blijkt niet goed te zijn), dan heb jij volgens mij de verkeerde aanwijzingen gegeven, toch?
Bovendien, het kan natuurlijk ook zo zijn dat in de loop der jaren de cilindrische afwijking minder is geworden.
Om dan nu na 4 jaar te gaan klagen dat het in 2007 niet goed is gemeten kun je nu natuurlijk niet meer hard maken.

Kortom, je 'eis' is kansloos....

m.vr.gr. Freya

rj
door rjw - Jul 25, 2011 om 23:11
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Was er na de meting in 2007 wel sprake van dat er een cilinder nodig was?

Na 4 jaar een bril eisen omdat die niet goed was, lijkt mij een beetje aan de late kant. Als de bril echt fout was had je dat al eerder kunnen constateren. Daarnaast is het praktisch onmogelijk om aan te tonen dat de verslechtering het gevolg is van een "foute" bril. Ogen veranderen nu eenmaal. Heb je tussendoor je ogen ook nog laten testen? 4 jaar is best wel een lange periode.

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2011 om 08:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Of het maken van een bril met cyllinder, terwijl dat niet nodig was, de achteruitgang van uw ogen beïnvloed heeft is m.i. een vraag die u aan uw oogarts zou kunnen voorleggen. Vrijwilligers beantwoorden hier vragen.

Dit is m.i. een vraag voor een specialist.

Ik raad aan om een bril door een andere opticiën te laten aanmeten.

BTW het feit dat u de laatste tijd steeds vaker hoofdpijn krijgt geeft aan dat er sinds de laatste tijd iets met uw ogen aan de hand is.

Is b.v. de oogdruk gemeten door de opticiën?

Als ik u was zou ik naar de oogarts gaan om naar uw ogen te laten kijken alvorens ik een nieuwe bril zou laten aanmeten door een andere opticiën.

dm
door dmv - Jul 26, 2011 om 11:40
71 Antwoorden / 11 Vragen

Ik ben idd ook bij 2 andere opticiens geweest en deze constateerden ook geen cylindrische afwijking. Ook ben ik bij de huisarts geweest die me idd had doorverwezen naar de oogarts, maar er is verder niks "mis" met mijn ogen. De opticiens vertelden me dat je ogen dus wel kunnen verslechteren als je verkeerde glazen hebt. Vergelijkbaar met wanneer je geen bril zou dragen en telkens met je ogen zou "knijpen" om te kunnen zien.
Ik had ook op internet al gezocht naar algemene veranderingen van het oog naarmate je ouder wordt. In mijn geval zou de afwijking dan verergeren ipv afnemen.

Het was ook meer een vraag in hoeverre Hans Anders, daarom had ik het woord eisen al tussen haakjes gezet. Ik was voorzichtig omdat ik weet hoe de reacties hier kunnen zijn. En dat betekent dus niet dat ik de reacties niet op prijs stel.

freya
door freya - Jul 26, 2011 om 11:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dmv:

Voor het meten van de sterkte en cilindrische afwijking moet de opticiën afgaan op wat jij aangeeft bij de oogmeting. Je kunt de exacte meetgegevens nu eenmaal niet met een apparaat opmeten en dan zeggen: 'de sterkte is zoveel en de cilinder is zoveel'. Kortom, als de opticiën bij de meting op gegeven moment een bepaalde cilinder instelt op het apparaat en jij zegt: 'dit is beter', dan is de conclusie dat er een cilindrische afwijking is. Dat kun je de opticiën dan niet verwijten.

Wellicht was je toendertijd bij de oogmeting niet goed uitgerust of deed je de oogmeting na bepaalde fysieke inspanningen? Oogmetingen moet je altijd laten uitvoeren wanneer je ontspannen en uitgerust bent.

En zoals ook al door anderen aangegeven, laat het opnieuw opmeten en kijk de polis van je zorgverzekeraar na. Misschien krijg je nog wel een deel vergoed.

Freya

pavoordf
door pavoordf - Jul 26, 2011 om 12:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

@freya

volgens mij is dat niet helemaal correct. Ik meen me te herinneren van mijn laatste bezoek aan de opticien dat mijn ogen wel degelijk zijn gemeten (en dan heb ik het iet over de oogdruk). Resultaat was een papiertje met daarop een (indicatie) van de noodzakelijke correctie. Dit was dan weer het startpunt voor de oogmeting met glaasjes en mijn terugkoppeling over het effect. De noodzaak van een cilinder zou met de eerste meting al geconstateerd moeten zijn.

..
door ... - Jul 26, 2011 om 12:16
104 Antwoorden / 2 Vragen

Hans Anders en vele andere adviseren elke 2 jaar een nieuwe bril.
Daarom ook hun spaarplan van 2 jaren.

Verder weet ik dat je als kind een bril had en later niet meer omdat de ogen beter worden niet alleen bij mijn voor kwam.
Ogen kunnen dus zowel slechter als beter worden.

Verder ga ik altijd rond 11.00 uur omdat ik dan uitgerust en voldoende wakker ben, dus betere metingen.
U is dus na 4 jaar als er een fout gemaakt zou zijn dus gewoon 3½ jaar te laat.

freya
door freya - Jul 26, 2011 om 12:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pavoordf schreef op dinsdag 26 jul 2011, 12:15]@freya

volgens mij is dat niet helemaal correct. Ik meen me te herinneren van mijn laatste bezoek aan de opticien dat mijn ogen wel degelijk zijn gemeten (en dan heb ik het iet over de oogdruk). Resultaat was een papiertje met daarop een (indicatie) van de noodzakelijke correctie. Dit was dan weer het startpunt voor de oogmeting met glaasjes en mijn terugkoppeling over het effect. De noodzaak van een cilinder zou met de eerste meting al geconstateerd moeten zijn.
Klopt en dat is ook niet méér dan een indicatie. Daarom schreef ik ook 'Je kunt de exacte meetgegevens nu eenmaal niet met een apparaat opmeten....'
En ik kan je uit ervaring zeggen dat zo'n apparaat er met die 'indicatie' behoorlijk naast kan zitten....

Freya

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2011 om 12:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dmv schreef op dinsdag 26 jul 2011, 11:40]Ik ben idd ook bij 2 andere opticiens geweest en deze constateerden ook geen cylindrische afwijking. Ook ben ik bij de huisarts geweest die me idd had doorverwezen naar de oogarts, maar er is verder niks "mis" met mijn ogen. De opticiens vertelden me dat je ogen dus wel kunnen verslechteren als je verkeerde glazen hebt.

Het was ook meer een vraag in hoeverre Hans Anders, daarom had ik het woord eisen al tussen haakjes gezet. Ik was voorzichtig omdat ik weet hoe de reacties hier kunnen zijn. En dat betekent dus niet dat ik de reacties niet op prijs stel.

Gezien het aantal jaren geleden dat H.A. uw bril gemaakt heeft, kunt u m.i. geen claim neerleggen t.a.v. het aanmeten van foutieve brillenglazen.
Huidige a.v. op website H.A.
14.2 Op geleverde monturen, glazen, zonnebrillen op sterkte en hoortoestellen geldt een all-in garantie van 2 jaar op productie- en materiaalfouten. De garantietermijn vangt aan op het moment van aflevering. De kassabon dient als garantiebewijs, zodat alleen tegen overlegging van de kassabon de Consument aanspraak kan maken op deze garantiebepaling. Consument kan geen aanspraak maken op enige restitutie van de koopsom.

M.i. is er een behoorlijke fout in de aanmeting van deze glazen gemaakt. Ik zou dus elders een nieuwe bril laten aanmeten, liefst met gegevens door de oogarts op recept laten aanmeten.

he
door heijmans2000 - Jun 5, 2012 om 16:27
29 Antwoorden / 17 Vragen

Normaal gesproken dient men minimaal 1x per jaar de ogen te laten meten. Het liefst door een oogarts, die hebben de meeste kennis en ervaring, als ene hans die ff op school is geweest en een papiertje heeft met opticien.

Bij klachter meteen naar de oogarts gaan. Men kan natuurlijk ook hans laten meten en de oogarts om te kunnen vergelijken.
Aangezien je maar 2 ogen hebt, geef ik de meting liever aan de oogarts.

Na jaren tevreden klant bij hans, nu weer toe aan een nieuwe bril, opgemeten ieder half jaar, echter na levering bril is het zicht kortbij nogal raar. Hans is van mening door de verte sterkte zie je kortbij minder.

Wazig, want in mijn oude bril zit maar 0,25 verschil in sterkte.

Na opmeting door de oogarts, is de cilinder rechts met 45graden verkeerd gemaakt, waardoor er een vertekend beeld ontstaat.

Volgens hans is de afwijking binnen de toelaatbare norm, dus glazen zijn goed.
Maar ik zie er niks mee.

Nu maar afwachten. Bril is opgestuurd. Zal wel geen gelijk krijgen. Maar ik houd jullie op de hoogte.