Di
door DieuwkeKramer Mar 20, 2019 om 20:16
Geldzaken & recht

Heb ik recht op een uitkering?

Hallo allemaal. Sinds 2 februari ben ik werkloos. Om even alles op een rijtje te zetten:

In april vorig jaar is mijn stiefvader overleden, wat voor een hoop stress en fysieke problemen heeft gezorgd. Ik werkte 7.75 uur per week, met veel plezier. Door die fysieke problemen bleek werk minder mogelijk. Ik ging nog naar school, dus het was een bijbaantje. Doordat mijn baas zei dat de ziektewet niet kon ofzo, heeft hij mijn uren gehalveerd, waardoor ik van een hele zaterdag naar een koopavond (3 uur per week) ging. Die fysieke problemen waren gek genoeg over toen ik geen werk meer had. Verder heb ik heel veel bedrijven benaderd met mijn cv, maar ben ik overal afgewezen, want ja, ik ben net 18, dus een dure werknemer,...

Mijn jaarcontract is afgelopen, maar nu schijnt dus dat ik geen recht heb op uberhaupt een uitkering, omdat ik wel studiefinanciering krijg, en geen minimlale werkweek van 5 uren. Iemand die weet hoe dit zit?

Wat ik me afvraag: studiefinanciering is voor je studie, en lijkt mij niet te zijn voor lekker op vakantie gaan. Dat geld houd ik dus apart.

Heb ik recht op een uitkering, zo ja welke, en hoe vraag ik die aan?
Om er nog bij te vermelden: Ik ga nog steeds naar school.....

8665 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2019 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had verleden jaar wel recht gehad op ziekengeld, maar daar hoeft u nu achteraf niet meer om te komen.

Om voor WW in aanmerking komen, moet u beschikbaar zijn voor werk. En dus niet alleen op vrijdagavond of zaterdag.

U kunt geen baan accepteren door de weeks als u die aangeboden krijgt. Dus mijns inziens hebt u geen recht op WW.

Maar niets houdt u toch tegen om een aanvraag in te dienen via de site van het UWV? Dan weet u het zeker.

Als u weer aan het werk bent, in wat voor baantje dan ook, wordt dan lid van de bond, dan wordt u tenminste geen oor aangenaaid door een werkgever. Vaak is de contributie voor scholieren heel matig.

lo
door lovewinnie - Mar 20, 2019 om 20:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als je 27 jaar of jongen bent heb je als je onderwijs volgt met studiefinanciering geen recht op algemene bijstand. Wel heb je indien geld extra nodig hebt een aanvullende studie lening krijgen  Enige andere optie is werken

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 07:10
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb meerdere malen gesolliciteerd en heb zowat de hele stad al gehad. Echter word ik nergens aangenomen omdat ik te oud ben, En studiefinanciering lijkt mij voor mijn studie te zijn en niet voor overige dingen

Th
door Thijs124 Mar 21, 2019 om 07:34
289 Antwoorden / Vragen

Tja als je ondertussen te oud bent om te werken moet je maar aow en pensioen aanvragen. Misschien over 50 jaar dan. Dus er werkt niemand meer in Nederland die ouder is dan 18…?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:30
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Erg flauwe opmerking Thijs.....

Th
door Thijs124 Mar 21, 2019 om 12:20
289 Antwoorden / Vragen

Niks flauw aan ik ben met achttien jaar gaan werken. Na negenveertig jaar nu pensioen en aow. Dus is het niet flauw om nog vijftig jaar te werken. Want met achttien ben je te oud.?
Ja, te oud om vakken te vullen.
Tijd voor een echte baan voor de volgende vijftig jaar.

ma
door manwijf Mar 22, 2019 om 13:22
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Dieuwkekramer
Was bij mij al niet anders, met dit verschil dat ik je oma had kunnen zijn en na 33 jaar met lege handen aan de kant stond. Uitkering toen nog 3,3 jaar. Huis opeten mag je daarna als Nederlander en heb je geen partner, dan is het zand eten. Niets nieuws onder de zon.

Zou ook belachelijk zijn als iemand met hoegenaamd geen arbeidsverleden al een uitkering zou krijgen. We hebben al genoeg bankzitters in dit land. Ze vragen hier nog visfileersters en in de bloemen kun je ook zo terecht.

lottesanne
door lottesanne Mar 22, 2019 om 14:33
438 Antwoorden / 47 Vragen

Je hebt minder dan 5 uur gewerkt en dan is er geen recht op WW. Bijstand is eveneens niet mogelijk omdat je studeert. De studiefinanciering dient om de kosten van de studie te kunnen betalen en voor je maandelijkse levensonderhoud. Wanneer je niet meer thuis woont, kun je om een aanvullende beurs vragen. Ook kun je een lening krijgen.

Ergo: je hebt dus op geen enkele uitkering recht. Je studiefinanciering is in principe voldoende.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Lottesanne

Uw opmerking over geen recht op WW is onjuist.

Lees het antwoord van het UWV. En een aanvullende beurs heeft helemaal niets met al dan niet uitwonend zijn te maken. Slechts met het inkomen van de ouders.

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2019 om 22:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe bedoelt u dat u geld van studiefinanciering lelker apart houdt voor vakantie? Of begrijp ik dat verkeerd?
Vraag een uitkering aa, dan weet u hoe het zit. Op die website zullen de voorwaarden ook wel vermeld staan.
Echter, voor zover ik weet gaan een uitkering én studiefinanciering niet samen en ik behrijp dat u dat ook wel weet.
Ik zou maar snel naar een andere baan/bijbaan gaan zoeken. Lekker meer geld, ook voor “gezellig op vakantie”, en het staat goed op de CV. Er is meer dan genoeg vraag.

pe
door peentjes Mar 20, 2019 om 23:44
421 Antwoorden / 0 Vragen

Da's wel heel slecht leeswerk van u.

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 00:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wie de schoen past trekke hem aan....

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 07:12
Antwoorden / 2 Vragen

Ik wil wel werken, het gekke is alleen dat geen enkel bedrijf mij aanneemt, puur om mijn leeftijd. Ik zet mijn studiefinanciering niet opzij voor vakantie, juist niet, want het is voor mijn studie, en niet daarvoor. Als ik had kunnen werken, had ik het wel gedaan. Gek genoeg wil alleen niemand mij aannemen, ondanks dat ik al gewerkt heb in 3 verschillende sectoren....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:29
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Ik herken dit Dieuw, van toen ik 18 was  in 1992.

Laat je niet gek maken door al die "azijnpissers" op dit forum

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 11:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Overal in winkels liggen sollicitatieformulieren, dus zo moeilijk is het niet, tenzij je direct als directeur wilt beginnen. En laat je niet leiden door lapswansen die te belabberd zijn om te werken en parasiteren op mensen die werken zoals het hoort. Als, zoals je zegt, “niemand je wil hebben” dan zal de reden ook vermeld zijn of had je die kunnen vragen. Dan kun te daar iets aan doen. Ga werken en stop met zeuren. Ik begrijp niet dat je 7,75 uren per week “werken” noemt. Dat stelt toch helemaal niets voor? Besteed je tijd en energie aan werk zoeken - om de hoek te vinden - in plaats van maar bezig blijven met hoe je aan een uitkering kunt komen. Je bent n.b. nog maar 18 en begint net.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:51
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Aurora, er is veel concurrentie uit het Oostblok.

Voor een Pool is het minimumloon veel geld.

Om Nederlanders te beschermen ,pleit ik voor een basisinkomen voor elke Nederlander vanaf 18 jaar.

brainless
door brainless Mar 21, 2019 om 12:17
324 Antwoorden / 0 Vragen

Er is helemaal niet veel concurentie uit het Oostblok.
Bij de meeste werekgevers krijg je nu eenmaal het minimum.. maar blijkbaar zegt u nu dat Nederlanders daarvoor niet willen werken?
Wiens schuld is dat?
Die van de Polen of die van de Nederlanders?

Le
door LeCorbeau Mar 22, 2019 om 12:56
38 Antwoorden / Vragen

@aurora ben je niet goed ingelicht al werk je 1 uur in de week dan geldt je al als NIET werkeloos in NL.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 20, 2019 om 22:02
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u naar mijn mening behoorlijk bedot door uw werkgever. Wettelijk is het zo geregeld dat bij ziekte de werkgever dient door te betalen (2 jaren) op basis van het gemiddelde aantal gewerkte uren. Dat in ieder geval tot het einde van uw arbeidsovereenkomst. Zie https://www.salarisnet.nl/2018/04/werknemer-recht-op-volledige-loondoorbetaling -bij-ziekte/
Uw werkgever heeft zich daar dus goed vanaf gemaakt en naar mijn mening is het nog niet te laat om aktie te laten nemen. Benader daarvoor het juridisch loket in uw omgeving www.juridischloket.nl     Ik neem aan dat bij de werkgever ook nog een CAO van toepassing is.

Zie ook deze m.b.t. de oveenkomst voor bepaalde tijd die is geëindigt: https://www.arbeidsrechter.nl/loon-bij-ziekte-wachtdagen-percentage-70-100-arbeidsovereenkomst
Hoe dan ook: ondanks het feit dat het al even is geleden toch actie nemen bijv. via het juridischloket en vragen om juridische bijstand.

emcede
door emcede - Mar 20, 2019 om 22:54
959 Antwoorden / 4 Vragen

Studiefinanciering is niet om van op vakantie te gaan, dat heeft u goed. Maar een uitkering dus wel, volgens uw redenatie???

Welkom in de echte wereld. Nog niet eens van school af en dan al een uitkering willen krijgen - het moet niet gekker worden!

tenormin
door tenormin Mar 20, 2019 om 23:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Het is toch allang veel gekker @emcede. Denk maar aan "de buitenlander". Komen hier werken, na 3 maanden uitkering en dan: weer een paar maanden terug naar land van herkomst en dan weer naar het geldelijk paradijs van uitkeringen. Geef ze niet eens ongelijk: hoe gemakkelijk is het hier om aan de bomen te schudden.... Doet Nederland zelf en de gelukzoekers nemen die kans met graagte aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 20, 2019 om 23:41
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Emcede,

Hoe oud ben jij als ik vragen mag?

Jij hebt geen empathie met TS: of jij bent AOWer of VVDer.....

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

En u kletst weer een hoop onzin.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 00:20
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Tijger,jij kunt er niet tegen als er iemand intelligenter is dan jij.....

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 00:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Over dom gesproken.... Daarom heeft u het vast ook zo ver geschopt en bent u een voorbeeld voor de jeugd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 01:00
1756 Antwoorden / 31 Vragen

De pot verwijt de ketel.....

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 07:14
Antwoorden / 2 Vragen

Een uitkering is om je te kunnen voorzien in je levensonderhoud, tot dusver begrijp ik het ook nog wel. Maar moet ik als 18 jarige zonder baan rondkomen van 5 euro per maand? Mijn moeder kan ook niets voor me betekenen. Die heeft net hulp gezocht, omdat zij het niet meer ziet zitten met dat administratiewerk van haar allemaal

emcede
door emcede Mar 21, 2019 om 09:20
959 Antwoorden / 4 Vragen

@Geboren Amsterdammer Van die intelligentie waar u zo mee te koop loopt, blijkt hier niet veel. En nee, ik ben geen AOW’er (nog lang niet...) en ook geen VVD’er. Uit welk nest u komt is wel duidelijk...

Voor een TS van 18 met studiefinanciering die ‘werkloos’ is na een baantje van 3 uur in de week heb ik inderdaad niet veel empathie.

@Dieuwkekramer  Er is genoeg werk te vinden. Ligt er alleen aan welke bedrijven je benadert. Kom uit die slachtofferrol en herpak jezelf!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:34
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Door concurrentie uit Oostblok landen,worden simpele banen bezet gehouden.

De Nederlander kan niet concurreren met een Oostblokker.

Voor iemand uit Polen is het minimumloon veel geld.....

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 11:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach ja, notoire smoesjesverzinner om vooral nooit, maar dan ook nooit, te gaan werken en om te blijven parasiteren op fatsoenlijke mensen. Bah, driewerf bah.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:53
1756 Antwoorden / 31 Vragen

In de bouw werken ook veel Polen.

Zij werken vaak zonder CAO.....

Dus de rijke werkgevers profiteren hiervan......

lottesanne
door lottesanne Mar 22, 2019 om 14:37
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Diewkekramer, rondkomen van € 5,00 per maand? Dan doe je toch echt iets fout. En als je thuis woont, heb je eigenlijk geen woonlasten en is studiefinanciering zonder meer voldoende.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 20, 2019 om 23:49
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Dieuw,

Ik vrees, dat je op dit forum alleen negatieve reacties zult krijgen omdat er veel AOWers tussen de forumleden zitten en die hebben geen empathie voor een  18 jarige in deze moeilijke tijden......

Ik zou niet graag in jouw schoenen staan.....

Ik pleit voor een basisinkomen voor elke Nederlander, maar dit wilt de "elite" niet....

Ik raad je aan om een studie te kiezen met uitzicht op een goede baan.
Probeer je studie te combineren met een parttime baan.

Succes en respekt!

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geef eens een normale reactie, ipv dat gezwets.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 00:13
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Die partij van jou,de VVD,heeft verloren bij de Provinciale Statenverkiezingen.....

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dwaas

Gr
door Grunn1 Mar 21, 2019 om 00:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

GA ik moet tijger hierin volledig gelijk geven. Het hele gebeuren over een basis inkomen heeft niks met de vraag te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 00:28
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Tijger hoeft ook niet zo negatief te reageren.
Hij toont geen empathie voor de vraagsteller  (Ts).

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 00:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als we allemaal de hand ophouden zijn er geen mensen meer om al die uitkeringen, toeslagen en subsidies te betalen. Ook niet van de VVD, en van die communisten waren die er al niet. Niet te geloven om dat te stimuleren met dat domme eeuwige gezwets van u. Schaamte is u totaal onbekend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 01:02
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Aurora, google even op basisinkomen.

Verdiep je erin in plaats van te mopperen.

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 07:15
Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben aan het studeren voor onderwijsassistent. werk zat daarin. Maar ja, ben pas over 2 jaar klaar

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 11:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ga, we zijn niet allemaal zo dom en achterlijk als u. Want het blijkt dat u wederom niet weet waar u het over heeft zoals met alles, de mislukte proefprojecten bent u ook niet van op de hoogte.

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 11:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dieuwke, dus bijbanen zoeken die, zoals gezegd, overal om de hoek te vinden zijn. Onderwijs assistent ben je nog lang niet dus hoef je vooralsnog ook niet naar te solliciteren. Of die er te over zijn doet dus totaal niet ter zake.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:56
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Aurora, laten we elkaar met respect behandelen......

Dus op de bal spelen en niet op de man.......
Als je begrijpt wat ik bedoel......

Le
door LeCorbeau Mar 22, 2019 om 12:58
38 Antwoorden / Vragen

@Aurora, wees gerust hoor, al die asielzoekers zijn hoogopgeleid uit Syrië, Eritrea, Somalië.... allemaaldokters,apothekers,ingenieurs... dus die betalen wel alle belastingen kuch kuch.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2019 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@GA

Houd op met die stomne verhalen.

Als men niet beschikbaar is voor werk, heb je ook geen recht op WW. En de Ts zit nog op school, is dus niet beschikbaar voor werk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 00:16
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Tijger,jij vindt mijn verhalen stom.
Of ben ik te slim voor jou?

Een basisinkomen voor elke Nederlander vanaf 18 jaar zou veel problemen wegnemen.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, , dan kunt u helemaal op uw achterste blijven zitten. Lekjer trekken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 00:23
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Mag ik vragen wat voor een opleiding jij hebt genoten?

Jij denkt,dat iedereen met een basisinkomen gaat zitten te niksen?

aurora1
door aurora1 Mar 21, 2019 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat is inmiddels door proeven bewezen. Zo dom als u bent dat u dat niet eens weet. Vindt u werken echt zo vies? Ik voel plv schaamte voor u.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 01:04
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Aurora, jij trekt dingen uit het verband.

Een basisinkomen zou veel stress kunnen wegnemen en mensen stimuleren om te ondernemen.

costnix
door costnix Mar 21, 2019 om 09:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@GA: Van de hak op de tak springen is je handelsmerk geworden.
Toch dom van mij, dat ik nog steeds een troll voer.

ma
door maarten heest Mar 21, 2019 om 09:30
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie wel dat de spelling ('stomne verhalen', 'Lekjer trekken') te lijden heeft onder het late tijdstip en het aantal glaasjes witte wijn?
Eerder naar bed en empathisch gezond weer op zou ik zeggen ;)

brainless
door brainless Mar 21, 2019 om 12:15
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een basisinkomen zou krijgen, zou ik direct stoppen met werken.
Dan kan ik andere dingen ondernemen; zoals lekker buiten zitten in de zon.

aurora1
door aurora1 Mar 22, 2019 om 14:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha. En in die vrije tijd oeverloos onzin en gezwets op forums verkopen, zoals sommigen doen.

Gr
door Grunn1 - Mar 21, 2019 om 00:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens mij is het zo dat je minimaal 5 uren per week aan arbeid moet verliezen om in aanmerking te komen voor een ww uitkering althans zo was het vroeger wel. Verder dien je ook nog beschikbaar te zijn voor werk en een x aantal sollicitaties per maand moet doen.
Ook toen je werkgever je uren had gehalveerd voldeed je niet aan de voorwaarde van 5 uren verlies en nu dus ook niet meer.

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 07:19
Antwoorden / 2 Vragen

Als ik dit allemaal van tevoren geweten had, dan had ik natuurlijk nooit met die urenhalvering akkoord gegaan......

Gr
door Grunn1 Mar 21, 2019 om 11:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is allemaal terug te vinden op de site van het UWV.

diumenge
door diumenge - Mar 21, 2019 om 07:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat een onzin dat je op je 18e geen werk kan vinden omdat je te duur zou zijn. Er is werk zat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 21, 2019 om 11:40
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Hier in Amsterdam zijn enorm veel Oostblokkers.

Voor iemand uit Polen is het minimumloon veel geld.

Om Nederlanders te beschermen, pleit ik voor een basisinkomen voor elke Nederlander vanaf 18 jaar.

brainless
door brainless Mar 21, 2019 om 12:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, dat Polen ons minimum heel veel vinden... maar ook zij hebben hier dezelfde (hoge) kosten als andere (werkende) Nederlanders.

Waarvoor bescherm je Nederlanders als je een basisinkomen gaat geven?
Dat zij niet meer hoeven te werken en andere "buitenlanders" het werk voor het minimumloon gaan doen?

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 16:32
Antwoorden / 2 Vragen

Tsja, ik had het ook graag anders gezien.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw ouders moeten u tot uw 21ste onderhouden. Neem voor uw zakgeld een krantenwijk.

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 16:33
Antwoorden / 2 Vragen

Mijn moeder heeft geen geld om zakgeld te kunnen geven. Zij werkt ook maar 2 uurtjes per dag. Helaas kan ook zij nergens aan het werk....

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal het wel erfelijk zijn. Overal worden mensen gevraagd.

aurora1
door aurora1 Mar 22, 2019 om 14:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, erfelijk? Niet te geloven.

Fo
door Fok41101 Mar 22, 2019 om 20:04
2 Antwoorden / Vragen

Beste dieuwkekramer, Ik hoop dat je wel zorgtoeslag hebt aangevraagd bij de belasting dienst nu je 18 bent. En dan moet je dus gewoon als 18 jarige, dus pas NA je examen voor: vmbo/mavo/havo/atheneum/gymnasium (ik weet niet op welke school je nu zit) via DUO je ov reisproduct aanvragen, en een lening via het nieuwe stelsel van Studie Financiering aanvragen omdat je verder gaat doorleren op een MBO/HBO/Universiteit. Helaas als 18 jarige schoolleerling heb je geen recht op Ww of ziektewet, en als je nog niet op een MBO/HBO/Universiteit zit ook geen recht op OV en Studie financierings regeling via DUO, Dus ben je nu 18 en je gaat pas na deze zomer naar MBO/HBO/Universiteit zal je zakgeld/extra geld moeten verdienen door een nieuw bijbaantje te moeten zoeken, er is helaas geen andere oplossing. Dit antwoordt is geschreven door een moeder van een 18+ zoon (jarig geweest eind december 2018) die dus ook de periode voor extra centen moet overbruggen tm augustus 2019. Tja en er zijn echt baantjes genoeg, waar een wil is daar is een weg. Indien ik je verkeerd heb begrepen en jij dus nu al wel studie financiering krijgt, dan om dat je moeder weinig verdiend, dan heb je recht op de maximale lening via de studie financierin, in, nou dat bedrag voor een thuiswonende student is meer dan genoeg, zelfs ook voor te sparen. Kijk voor een overzicht op https://www.pricewise.nl/geld-lenen/studielening/

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fok

Misschien verdient het aanbeveling eerst alle reacties te lezen. Dan weet u dat de Ts 18 is en studiefinanciering krijgt.

Dan misschien ook meteen de reactie van het UWV doorlezen, dan weet u dat ze recht heeft op WW over die drie uur.

En als je net 18 bent en nog op het voortgezet onderwijs zit heb je recht op een toelage.

va
door vanlotjegetikt - Mar 21, 2019 om 14:02
809 Antwoorden / Vragen

Ts, ga bij de Gemeente langs en vraag bij sociaal loket wat er mogelijk is. Er is recht opbijstand vanaf 18 jaar maar daar zitten veel haken en ogen aan. Verder vraag ik mij wie van uw ouders nog in beeld is er is nl wel een zorgplicht.
Als je niet meer studeert zal je DUO stop moeten zetten.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts zit nog gewoon op school en krijgt dus geen bijstand.

Di
door DieuwkeKramer Mar 21, 2019 om 16:34
Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1 heb je helemaal gelijk in. Omdat ik studiefinanciering ontvang heb ik geen recht op een uitkering. Ben al naar de gemeente geweest. Die verwijzen me doorleuk door naar de webite van de overheid....

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2019 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dieuwe

Geen een jongere heeft recht op bijstand, behalve in hoogst uitzonderlijke gevallen. Maar u hebt dus recht op een paar centen WW. Dus dat aanvragen.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Mar 21, 2019 om 14:08
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DieuwkeKramer,

Ik kan me voorstellen dat het overlijden van je stiefvader voor stress en fysieke problemen heeft gezorgd.

Dat je baas je uren heeft gehalveerd, waardoor je van een hele zaterdag naar een koopavond ging van 3 uur per week, was niet nodig geweest! Hij had je gewoon ziek kunnen melden en dan had je een Ziektewet-uitkering van UWV gekregen. Als je baas echter eigen risico drager is, dan had hij jou moeten betalen tijdens je ziekte en niet UWV.
Wil je meer weten over eigen risico drager en Ziektewet? Kijk dan hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-en-werkgever-is-eigenrisicodrager/index.aspx

Wat betreft een WW-uitkering: Als jij voldoet aan de voorwaarden, kun je deze gewoon aanvragen: https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen . Belangrijk voor jou is vooral het stukje over: als je gemiddeld minder dan 10 uur per week werkte (in jouw geval 3)  dan ben je werkloos als je de helft van dat aantal uren kwijtraakt. (in jouw geval nog steeds 3, omdat je contract is afgelopen)

Ook belangrijk is dat je wel beschikbaar moet zijn voor werk, in ieder geval voor het aantal uren waarvoor je werkloos bent geworden. Als jij nog naar school gaat, moet je daar wel rekening mee houden.

Het feit dat je studiefinanciering ontvangt, heeft geen invloed op de WW-uitkering.

Tot slot nog het advies om contact op te nemen met het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl/contact/  Misschien dat zij nog iets kunnen met het feit dat je werkgever je uren heeft gekort i.p.v. dat je bent ziekgemeld.

Ik wens je veel succes!

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam

sira
door sira - Mar 22, 2019 om 13:17
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Er zitten in het hele land callcentra, die zitten altijd te springen om mensen. Je kunt zelf bepalen hoeveel uur je per week wilt/kunt werken. Plus, er werkt daar geen enkele Pool.
Ook kun je op de site van youbahn.nl gaan kijken, zij hebben allerlei banen voor studenten.

Als ik met 63 jaar nog aan een baan kan komen, lijkt het mij sterk dat jij met je 18 jaren dat niet lukt.

aurora1
door aurora1 Mar 22, 2019 om 14:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hear, hear!

sira
door sira Mar 22, 2019 om 17:10
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Geboren Amsterdammer kan zeggen wat hij wil, maar ik vind dit soort kwesties belachelijk.
De TS is net 18 en heeft nog een heel leven voor de boeg. Komt nog maar net kijken en wil zich nu al afhankelijk maken van een uitkering. Héél gauw een baantje zoeken! Magazijnwerk is er ook voldoende. Vele studerenden zijn hem/haar al voorgegaan met een bijbaan.
Ik heb het grootste deel van mijn (werkend)leven achter de rug. Meer dan 45 jaar gewerkt, nooit m'n hand voor een uitkering op gehouden. Tijdens schoolvakanties een vakantiebaantje, sparen voor een brommer.

Dat TS niet wordt aangenomen, omdat werkgevers 18 jaar te oud zouden vinden, is kwatsch. Leeftijdsdiscriminatie begint doorgaans bij ca. 50 jaar. Zou het al bij 18 beginnen, dan mogen wij ouderen de borst wel nat maken, want dan moeten we straks nog langer doorwerken. In plaats van de broodtrommel nemen we onze kist mee naar het werk.

kc
door kcdb - Mar 22, 2019 om 13:35
113 Antwoorden / 2 Vragen

Als werkgevers u weigeren aan te nemen omdat u 18 bent en dus te duur, dan maken zij een grote fout. Die reden schrijft natuurlijk geen enkele werkgever op. Ze kijken wel uit. Want ze passen, als ze dat doen, pure leeftijdsdiscriminatie toe. En ja, dat is ook bij 18-jarigen het geval.

Wat u het beste doet is bij uw volgende sollicitatie uw mobiele telefoon op opnemen zetten. U kunt dat vooraf aangeven, maar veel werkgevers zullen dit weigeren. Dan moeten ze heel erg oppassen wat ze zeggen. Maar u kunt het ook niet aanzeggen. Iets minder netjes, maar leeftijdsdiscriminatie is ook niet netjes.

Laat zo'n werkgever uit zijn mond vallen dat u te oud bent voor zo'n baan, dan heeft hij onmiddelijk een probleem. En dat weet hij/zij heel goed. Confronteer dan maar met uw opname. De kans is groot dat dan plotseling het gegeven argument niet meer van toepassing is. Zie het maar als kansvergroting op toch z.s.m. een (bij)baan te krijgen.

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u studiefinciering ontvangt heeft u geen recht op een vorm van bijstands of werkloosheidsuitkering. Een invaliditeitsuitkering, WAO, bijvoorbeeld, of hoe dat ook tegenwoordig heet, mag wel, u mag dan studeren voor het percentage dat u arbeidsongeschikt bent, maar krijgt dan geen studiefinanciering meer voor dat deel. De WAO is eeninkomens verzekering, u mag geen ander inkomen hebben anders wordt dat gekort. U kunt niet uit twee vaatjes tappen.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees nou toch eens het antwoord van het UWV. De Ts heeft voor die paar uur wel recht op WW.

ma
door marie47 Mar 22, 2019 om 20:53
40 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad UWV heeft jouw vraag duidelijk beantwoord.

Verder wordt er erg negatief op jouw vraag gereageerd hetgeen ik verwerpelijk vind. sommigen lezen het ook niet goed.
Zo schreef je dat studiefinanciering toch niet was om lekker opvakantie te gaan en jij het daarom appart zette.
Maar sommigen schreven weer dat je er dus lekker van op vakantie ging, dan vraag je je toch af.......
Hopelijk lukt het je om ergens enkele uren aan de slag te gaan. Veel succes.

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En dat met die telefoon, zou ik laten. Voor u het weet staatu overal op een blacklist en komt u nooit meer aan de bak.
leeftijdsdiscriminatie mag niet, maar is niet te voorkomen anders dan wanneer anonieme sollictaties verplicht worden.

vu2615
door vu2615 - Mar 22, 2019 om 16:42
81 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn idee kun je het beste even informeren bij het UWV. Die geven in ieder geval terzakedoende antwoorden. Voor zover ik weet krijg je een uitkering maar dan moet je ook beschikbaar zijn voor werk. Aangezien je nog schoolgaand bent voldoe je niet aan deze eis en kom je niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Voordat je verdere stappen gaat ondernemen, moet je even controleren of je beneden het bedrag blijft dat je mag bijverdienen voor je studiefinanciering.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een eindje boven uw reactie, staat het antwoord van het UWV, niet gelezen? En voor studiefinanciering mag je onbeperkt bijverdienen. Behalve als zij een MBO’er is.

diumenge
door diumenge Mar 23, 2019 om 11:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Naar mijn idee kan je beter eerst even alle antwoorden lezen, dat had tenminste weer één niet ter zake doende antwoord kunnen schelen.

vu2615
door vu2615 Mar 27, 2019 om 21:02
81 Antwoorden / 3 Vragen

Moet ik nu mijn excuses aan je aanbieden DIUMENGE? Kennelijk heb je tijd zat om alle antwoorden door te vlooien op zoek naar dubbele antwoorden.

@Tijger1: bijverdienen is afhankelijk van de situatie: volgens het leenstelsel voor HBO/Universiteit en Voortgezet onderwijs mag je onbeperkt bijverdienen, maar val je onder het oude stelsel dan is er wel een grens. Dus enige voorzichtigheid is noodzaak.

diumenge
door diumenge Mar 27, 2019 om 21:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja graag.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2019 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vu2615

De Ts is 18. Kan dus helemaal niet onder het oude stelsel vallen.

aurora1
door aurora1 Mar 28, 2019 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp helemaal niet dat een net 18-jarige die net komt kijken zich verdiept in uitkeringen en daarmee bezig is ipv over werk te praten, alle werk willen doen en werk zoeken. Daarvan is meer dan genoeg  te vinden. Mentaliteit en instelling van negatief naar positief veranderen. Met deze huidige instelling kom je nergens.