Heb ik recht op inzicht in hoe een factuur is opgebouwd?
Aan het pand waarin mijn huis zich bevindt, moesten werkzaamheden worden verricht (legen dakgoot). Hierover werd ik gecontacteerd door een huisbaas van een ander huis in hetzelfde pand. Drie huizen liggen onder dezelfde 20 meter aan dakgoot, dus niet meer dan logisch dat de kosten hiervoor gesplitst worden tussen de drie huizen. De andere twee huizen zijn studentenhuizen, onder het beheer van huurbazen. De huurbaas van een van de twee huizen nam dus contact op om dit te overleggen. Telefonisch gaf hij een ruwe schatting van +/- €600 totaal. Hij zou dan een partij inschakelen. En bij een definitieve offerte zou hij deze nog delen. Dit laatste is helaas nooit gebeurd, maar dat is niet waar mijn vraag in eerste instantie over gaat.
Enkele weken later, ligt er ineens een factuur van €1050 op de mat. Ter specificatie staat op de factuur "schoonmaken dakgoten, inclusief hoogwerker" €867 ex + 21% BTW = €1050. Nu was ik thuis op het moment dat de werkzaamheden plaatsvonden, en weet ik dat twee heren met een ladder de dakgoten hebben geleegd. Hierover heb ik gebeld met de huurbaas. Waar komt dan de hoogwerker vandaan? En het hoge bedrag? In eerste instantie werd ik telefonisch bot afgewimpeld, maar enkele dagen later volgde er een nieuwe factuur, ditmaal van €900. Ik heb uiteraard direct de telefoon gepakt om opheldering te krijgen, niet in de laatste plaats omdat enkele dagen daarvoor een prijsverlaging nog onbespreekbaar was. Het verhaal: ''Er waren wat dingen fout gegaan bij het klusbedrijf, de partij in kwestie had driemaal met een hoogwerker geprobeerd er te komen, zonder succes, en uiteindelijk hebben ze met een ladder alles opgelost. Beetje water bij de wijn gedaan. Zij wat van de hoogwerkerhuur afgehaald. Nieuwe factuur €900 is een feit."
Dit vind ik nog steeds een fors bedrag (zeker ten opzichte van de ruwe inschatting van €600 (die ik gevoelsmatig al hoog vond voor 20 meter dakgoot)). Nu heb ik gevraagd aan de huurbaas die de opdracht tot dakgootlegen heeft gegeven, of hij voor mij inzichtelijk kan maken waaruit die €900 dan is opgebouwd (voorrijkosten, hoogwerkerhuur, uurloon, etc.). Ik weet momenteel alleen dat een deel BTW is, maar +/- €720 voor het legen van max 20 meter dakgoot is nog steeds een fors bedrag, dat op de huidige factuur sumier staat beschreven als ''schoonmaken dakgoten''.
Nu mijn vraag: heb ik het recht om inzichtelijk te krijgen waaruit een factuur is opgebouwd? Ik ben namelijk oprecht nieuwsgierig hoe het bedrag op de factuur waarvan ik een deel moet betalen tot stand is gekomen.
De huisbaas in kwestie geeft aan verder niets te specificeren. Op de vraag of ik dan de gegevens van het klusbedrijf mag hebben die de opdracht heeft uitgevoerd, krijg ik een resoluut: 'Nee. Dit is de definitieve nota. Ik kan je niet verder helpen. Ik heb gedaan wat ik kon.' Kortom: ik dien een factuur te betalen, waarvan ik geen flauw idee heb hoe die is opgebouwd, en waarvan ik nooit een definitieve offerte heb ontvangen.
Uiteraard hebt u recht een kopie van de achterliggende factuur plus offerte/specificatie. Te meer daar het bedrag veel hoger blijkt te zijn. De vraag is of u met dat bedrag überhaupt akkoord moet gaan. Omdat het niet conform belofte is en omdat het heel erg duur is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dank voor uw bericht. Zo'n vermoeden had ik al.
Ik zal nogmaals duidelijk maken dat ik graag deze achterliggende factuur plus offerte/specificatie ontvang.
Dag mr. Doomernik,
Nogmaals dank voor uw bericht. Hier heb ik zeer veel aan gehad. Ik hoop dat u tijd vindt om nog heel even mee te kijken met het volgende:
Zoals hierboven aangegeven, heb ik wederom opheldering gevraagd rondom de offerte en de achterliggende factuur. Als repliek krijg ik dat de offerte en nota mondeling zijn afgesproken, en dat daarmee de kous af is. Hier ga ik dus niets meer winnen.
Uiteraard heb ik ook zelf onderzoek gedaan naar de mogelijke kosten van het legen van een dakgoot. De eerste factuur die ik hiervoor heb binnengekregen bedraagt €102,50 totaal. Hierbij reken ik de lengtes van de dakgoten nog ruim, en kies het uitgebreidste pakket (legen, reinigen buitenkant+binnenkant+regenpijp, etc.). Zoals u zelf ook al aangaf, lijkt de factuur dus erg hoog.
Ik wil graag op mijn strepen gaan staan, maar ik zit totaal niet in de juridische wereld, en weet dus niet zeker of ik strepen heb om op te gaan staan. Volgens mij heb ik twee mogelijke vervolgstappen. Welke zou u adviseren?
1. Akkoord gaan met de ruwe schatting die in eerste instantie is gegeven (á €600). Omdat ik geen inzicht kan krijgen in de offerte, uiteindelijke factuur en de gemaakte extra kosten, heb ik geen reden om aan te nemen dan deze kosten hoger zijn uitgevallen. Daarom blijf ik bij deze initiële ruwe schatting en betaal ik mijn deel á €200. Dit voelt als een ''veilige'' keuze.
2. Niet akkoord gaan met het hoge bedrag, omdat hij allereerst fors hoger is dan in eerste instantie ingeschat (niet afgesproken). Daarnaast lijken andere facturen voor dezelfde klus vele malen goedkoper. Echter, bij weigering: wat zijn dan mijn vervolgstappen? Ben ik dan aan zet, of is dan de huurbaas aan zet? En loont het wel om zoveel stennis te schoppen voor zo'n relatief klein bedrag?
Hartelijk dank voor uw tijd alvast.
Maar als u een gezamenlijke dakgoot hebt, is er dan geen VvE?
Maar uiteraard hebt u recht op een kopie van de originele factuur.
Het betreft hier een (nog) slapende VvE.
Dan wordt u dus blijkbaar door uw slapende medeeigenaren in de maling genomen.
U bent hiermee bekend?
https://anderzmakelaar.nl/vve-verplicht-vanaf-2018/
Ja. Ik ben al gecontacteerd hierover (door de huurbaas van het derde huis in het pand) . Tot 2021 schijnt er nog een overgangsregeling te zijn (dus er zit geen bloedspoed achter), maar wij zijn ons er terdege van bewust dat de VvE geactiveerd dient te worden.
Er zit wel degelijk spoed achter. Slechts voor het opbouwen van de reserve hebt u meer tijd.
Wanneer ik doorlees op uw link van anderzmakelaar.nl vind ik de volgende passage:
Overgangsrecht
Moet het morgen klaar ? Nee. Er is een overgangsrecht in het leven geroepen. Vanaf 1 januari 2018 heb je 3 jaar de tijd om alles te regelen. Indien er niet uiterlijk 1 januari 2021 is voldaan aan de nieuwe wetgeving dan is het mogelijk om het bestuur aan te schrijven en je kunt zelfs bij de rechter afdwingen dat een VVE lid zijn verplichtingen nakomt. Een gemeente kan dan ook een VVE verplichten om onderhoud te plegen of de zaken op orde te brengen.
Hieruit kan ik toch opmaken dat er geen bloedspoed achter zit? Wel hartelijk dank voor uw herinnering! Ik zal hier zeker contact over opnemen met de andere huurbazen.
Bloedspoed niet, maar gezien uw medeeigenaren, zal het niet zomaar in orde komen.
Daar heeft u een punt, vrees ik. Dank voor uw reactie.
Succes.
Het lijkt er op dat de ruwe inschatting de prijs was voor het reinigen van de dakgoten exclusief hoogwerker en btw.
De huur van de hoogwerker kan ongeveer €300 zijn.
In de tweede rekening zijn de kosten van de huur van de hoogwerker gedeeld.
Maar als er geen hoogwerker gebruikt is, kan deze ook niet berekend worden.
Klopt, maar de hoogwerker is wel gehuurd, maar op een of andere manier kon deze niet gebruikt worden.
Je weet niet wat de afspraak was tussen de huisbaas en het klusbedrijf over die hoogwerker.
En met de verhuurder van de hoogwerker, toen hij niet gebruikt kon worden.
Voorbeeldje:
Ik huur een bedrijf in voor het maaien van mijn voortuintje
Vervolgens huren zij een grote professionele grasmaaier in die groter is dan het tuinhek
Gras wordt dus gedaan met een handgrasmaaier.
Ik zou dan toch voor die professionele maaier de huur moeten betalen omdat zij niet gekeken hadden of die wel paste??
lijkt me niet
Aansluitend op de reactie van UWJURIST@ heb ik een aantal vragen:
Is het juist dat ik uit uw vraag destilleer dat u niet zonder meer akkord bent gegaan met hetgeen is uitgevoerd? Hij heeft in ieder geval niet voldaan aan uw verzoek van de door hem genoemde schatting. Ik begrijp ook dat u zelf heeft vastgesteld dat er geen sprake is geweest van het gebruik van een hoogwerker.
Naar mijn mening dient 'de huisbaas' niet meer of minder een volledige specificatie te geven waarbij tevens aan de orde is dat het kennelijke feit dat er onterecht een hoogwerkers was ingehuurd maar die niet voor de klus is benut zeker niet voor uw rekening dient te komen. Ik zou maar beginnen om niet te betalen.
Daarbij geldt dat u niet de opdrachtgever bent geweest van het klusbedrijf.
Daarbij zou u tevens ergens anders 'uw licht kunnen opsteken'om na te gaan wat de het legen van uw dakgoot zou kosten.
Naar mijn mening staat u zer sterk indien u het hoge bedrag op basis van alle gegevens / ontbreken van gegevens niet betaalt. Ik ben wel benieuwd wat mw. mr.
Per saldo: is het echt logisch dat u zou 'opdraaien' voor werkzaamheden aan dakgoten van twee andere woningen? Ik kan uw gedachtengang wel volgen aangezien het getuigt van fatsoen maar ik vraag me in rede af of dat fatsoen ook door de genoemde huisbaas is betracht.
Ps. Op basis van hetgeen u stelt en ook ÚWJURIST@ staat u naar mijn mening heel sterk indein u in ieder geval vooralsnog of mogelijk zelfs helaal het genoemde hoge bedrag niet betaalt. Ik ben wel benieuwd wat mevr. mr Doomernik daar van vindt.
Samengevat 'u moet helemaal niet betalen'. De door u bedoelde medewerking was een gunst en aan de voorwaarden is niet voldaan.
Het gaat om een VvE; kosten moeten verdeeld worden. Maar wel conform afspraak en het geldt alleen voor aantoonbare werkelijke en redelijke kosten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
@gerrit
Het is een gezamenlijk pand. Dan komt het onderhoud aan de dakgoot, net zo goed als bijvoorbeeld aan het riool voir rekening van alle eigenaren.
Je kunt niet zeggen dat de bovenste etage aansprakelijk is voor de dakgoot en de benedenverdieping voor het riool.
Dus meebetalen is geen gunst, maar plicht. Alleen moet de nota origineel en correct zijn.
L.S.
In uw geval zou ik aangetekend schriftelijk bezwaar maken tegen deze gang van zaken en om voor, omgerekend ca 7 meter dakgoot €600 te begroten vind ik al een fors bedrag. Zou ook in uw plaats uitzoeken of er een branche geschillencommissie bestaat en uw zaak daaraan voorleggen. In elk geval wens ik u sterkte.
Als jurist kan ik uiteraard instemmen met de opmerking van @UWJURIST. U hebt recht op een gespecificeerde nota. Echter, uw toelichting lezende, heb ik er weinig vertrouwen in dat u ook correcte specifikatie krijgt. U kent de uitdrukking "Papier is geduldig". Ik kan mij (gevoelsmatig) niet aan de indruk onttrekken dat opdrachtgever (huurbaas) en uitvoerder elkaar kennen. Het lijkt mij dat , indien u het verzoek om specificatie neerlegt bij de uitvoerder, u een "passende" specificatie krijgt. Bovendien is er geen harde prijs gegeven. Het was een plusminus bedrag. Dat iets duur of niet duur is, is ook lastig te onderbouwen. Het advies om de kwestie voor te leggen bij een Geschillencommissie is correct maar ik twijfel zeer dat het klussenbedrijf is aangesloten bij een beroepsorganisatie. Wat dan wel? Niet betalen van de rekening lijkt mij "linke soep". Incassokosten kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Een rechterlijke procedure is ook mogelijk echter binnen de rechtspraak geldt de regel: Te goeder trouw moet worden aangenomen en te kwader trouw moet worden aangetoond. Ook op dat punt lijkt het mij lastig dat u dit kunt aantonen. Nogmaals, er is een plusminus prijs afgesproken. Het enige wat u kunt doen is om van u af te bijten en de opdracht per aangetekend schrijven te dwingen de specificatie binnen een week aan u toe te sturen. Schroom daarbij niet om aan te geven dat u - bij niet nakoming van uw eis - overweegt gerechtelijke stappen te ondernemen. Een gelijksoortig schrijven kunt u richten tot het klusbedrijf. Misschien helpt deze dreigende toon. Zo niet dan denk ik dat u een probleem hebt. Zie het dan als een duur leerproces. Veel succes. Laat weten hoe het uiteindelijk is afgelopen. Wordt gewaardeerd.
Wat vindt die andere huurbaas van deze hoge rekening? Hij zal toch ook 1/3 deel moeten betalen.
Op de vraag of ik dan de gegevens van het klusbedrijf mag hebben die de opdracht heeft uitgevoerd, krijg ik een resoluut: 'Nee.
Staat er geen naam en adres op de rekening?
Wie heeft die factuur dan gemaakt, die huurbaas?
Dag,
De andere huurbaas bezit ook tientallen huizen, en heeft naar vefluidt de rekening ''gewoon'' betaald. Mijn gevoel zegt echter dat deze rijke heren niet wakker liggen van een factuur van een paar honderd euro.
Op de nota staat het adres aangetekend van de huurbaas die de opdracht heeft gegeven. De factuur is afkomstig van een firma die werkzaam is in 'vastgoeddiensten', en die volgens de website financiële administratie levert voor vastgoedbeheer. Ik vermoed dus dat dit de firma is die alle financiële administratie voor de huisbaas regelt.
Groet,
Mogelijk heeft de huurbaas aan het klusbedrijf opdracht gegeven om de dakgoten van al zijn panden te reinigen.
Misschien zaten er ook wat kleine klusjes bij aan de dakgoten.
Hij krijgt dan 1 totale rekening.
Je kunt dan niet meer precies nagaan hoe lang en met welk materieel het klusbedrijf waar bezig is geweest.
Het financiele administratiekantoor gaat dan de rekening omslaan over zijn panden via een bepaalde formule.
Dat maakt niet uit, want hij moet toch de totale rekening betalen.
Maar nu zit jij er als prive-eigenaar tussen. Daar kon het wel eens mis gaan.
Eerst al met die hoogwerker die niet is geweest en waarvoor wel kosten werden berekend.
En nu met de totale rekening die veel te hoog is voor het legen van 20 m dakgoot.
Wil het financiele administratiekantoot een toelichting op de rekening geven?
Een domme vraag misschien maar heeft u in gestemd en is dat ook vastgelegd op papier?
Ik vermoed dat het gehele bedrag niet hoger is dan de €500 en de huurbaas gewoon een lekker bedrag er aan wilt over houden.
Wel is het zo dat als er op een factuur alleen schoonmaken staat dit natuurlijk niet genoeg is onderbouwd.
Zo moet er op staan hoeveel uur er aan is gewerkt en dan kom ik meteen op de vraag van is er nog reparatie uitgevoerd zoals het vast zetten van loszittende delen en wat is er met de afval uit de goot gebeurt en hoe is dat afgevoerd ook dat moet op de factuur vermeld staan ivm met de mileu verorderning.
En ja de huurbaas moet zelfs de factuur of een kopie aan u overhandigen als u daar om vraagt.
Aan de hand van de factuur kan u namelijk bij de kamer vam koophandel de gegevens van het bedrijf opvragen en ik ben bang dat het "klus bedrijf" niet ingeschreven staat.
'en ik ben bang dat het "klus bedrijf" niet ingeschreven staat.'
Zo een vermoeden had ik ook al ;)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer