ba
door bart_1960 Oct 6, 2016 om 11:14
Geldzaken & recht

Heb ik recht op ww als ik zelf onslag neem in mijn proef periode

ben twee dagen geleden als chauffeur begonnen op de vrachtwagen , het werk was oke de eerste dag ,maar de tweede dag moest ik ander werk doen waar mij niks van was verteld tijdens mij sollicitatie gesprek .en ik ook niet wist dat het bedrijf die service leverde niks van verteld niet eens over gesproken ,ik heb dat dus de tweede dag aan gegeven dat ze het mij niet verteld hadden dat ik dat ook moest doen ,ze zeggen nu dat hoort er bij .
Dus nu wil ik eigenlijk opzeggen in mijn proeftijd ,heb ik dan recht op ww

4244 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen
1

Nee, dan heb je geen recht op WW. Eerst maar een andere baan zoeken dus voordat je daar stopt. Als 1960 je geboortejaar is, lijkt het me helemaal onverstandig om zomaar te stoppen. De banen voor 50+ liggen bepaald niet voor het opscheppen.

Net als @tijger1 zou ik wel willen weten wat dan die andere werkzaamheden zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Als u zelf opzegt, hebt u in principe geen recht op WW. Maar wat omvatten die andere werkzaamheden dan? Is dat zo compleet afwijkend van het werk waar u voor aangenomen bent?

marita5
door marita5 - Oct 6, 2016 om 11:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Bart-1960 , 

U heeft geen recht op een WW uitkering , als u ontslag neemt zie hier : 

Ontslag nemen en WW-uitkering

Ontslag nemen als je nog geen andere baan hebt is meestal niet verstandig. Vaak zijn er meerdere redenen waarom je zelf ontslag wilt nemen. Er is bijvoorbeeld een conflict op het werk, je vindt het werk niet leuk, je kan niet met je collega’s overweg of je wilt je met andere dingen gaan bezighouden. Wanneer je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een WW-uitkering. Denk er dus heel goed over na voor je zelf ontslag neemt. Wees je ervan bewust, dat zelf ontslag nemen betekent dat je zonder inkomen komt te zitten. Ook als je ontslag neemt in je proeftijd heb je geen recht op WW. 

Bron : ontslag-krijgen.nl

ba
door bart_1960 - Oct 6, 2016 om 11:28
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

het werk is distributie chauffeur dus pallets na klantenn brengen ,laden en lossen dus ,ik heb een dag mee proef mee gereden op te kijken wat het werk in hield ,was perfect op mijn lijf geschreven ,dus gesoliciteerd op die fuctie .aangenomen en ben maandag gaan rijden ,perfecte dag gehad ,tweede moest ik met iemand mee van een andere tak van het bedrijf ,dat werk is heel anders daar zitten huis afleveringen bij ,dat wil zeggen wasmachine`s na boven sjouwen aan sluiten en de oude mee terug nemen ,daar is mij dus helemaal niks van verteld tidens mij sollicitatie gesprek en ook niet tijdens mijn proefrit ,dus denk ik dat het een dwaling van het bedrijf ,dus wil ik nu eigenlijk weg daar in mijn proeftijd van een maand

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Bezorgen van wasmachines e.d. kan je toch ook zien als 'laden en lossen'? En blijkbaar is het een electronicaketen, dan zijn dergelijke werkzaamheden niet zo vreemd en had je dan eigenlijk ook een beetje kunnen verwachten.

Het zou anders liggen als het bedrijf je zou inzetten om bijv. de ramen te lappen en de vloeren te boenen. Ik weet vrijwel zeker dat WW om deze reden niet zal worden toegekend. (Ik ga er hierbij vanuit dat je geen lichamelijke beperkingen hebt voor sjouwwerk, bijv. herniaklachten.)

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2016 om 11:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen
1

@bart1960, zou maar bezinnen voor je begint. Opzeggen in je proeftijd, geen WW. Misschien valt het wegbrengen van wasmachines en andere apparatuur wel mee. Je hebt het 1 dag gedaan. Geef het nog een tijdje, zou zeggen een periode waarin je inmiddels, werkend, naar iets anders zoekt. Gaat ook beter vanuit een werkende positie. Na 2 dagen opgeven: mij lijkt het wel erg snel.

holstein
door holstein - Oct 6, 2016 om 11:38
922 Antwoorden / 16 Vragen
1

Dan bent u wel heel snel in u oordeel, misschien een idee om het iets langer aan te kijken, want al op de tweede dag....?

ba
door bart_1960 - Oct 6, 2016 om 11:47
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

weg op tweede werkdag .nee even een aanvulling ik heb al 40 jaar werken er op zitten werd overcompleet bij ander bedrijf heb toen gesolliciteerd bij een transsport bedrijf ,waar mij niet is vetreld dat ik wasmaschine`s na boven moest sjouwen na de vierde etage ,dus misschien snap je mijn vraag dan beter ?

be
door bertwolf Oct 6, 2016 om 13:51
28 Antwoorden / Vragen

Nee, na 2 dagen stoppen is net iets te snel..

costnix
door costnix Oct 6, 2016 om 20:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het domste wat u kunt doen. Wees blij, dat u als 50-plusser überhaupt werk heeft!!!

holstein
door holstein Oct 6, 2016 om 21:59
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heeft niks met u 40 jarig werkverleden te maken, gaat om nu.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 11:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen
11

Even doorbijten dan maar als je echt weg wilt en hard op zoek naar een andere baan. Bij een volgende sollicitatie goed doorvragen wat de werkzaamheden precies inhouden.

ja
door jackyh - Oct 6, 2016 om 11:54
953 Antwoorden / 4 Vragen
0

[bijdrage verwijderd, onnodig kwetsend - redactie]

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 6, 2016 om 12:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen
12

Wat een bespottelijke reactie van Jackyh, niet normaal. (o inmiddels weggehaald en terecht!)

Ik kan me best voorstellen dat wasmachines naar boven brengen iets heel anders is dan gewoon laden en lossen met automatische laders. U bent waarschijnlijk de 56 gepasseerd en dan krijgen zoveel mensen last van hun rug. Het regent hernia's onder de 50-ers en 60-ers. Als u het gevoel heeft dat dit werk te zwaar is voor u, spaar uw rug en zoek ander werk.
Ik woon ook hoog zonder lift en de jongens die de wasmachine of iets anders naar boven brengen krijgen als ze met die roodaangelopen koppies bij me staan uit te hijgen altijd een dikke fooi.

Wat ik u aanraad is zo snel mogelijk ergens anders te solliciteren. Er is volgens mij veel werk in de vervoerssector, tegenwoordig met al die thuismaaltijden, boodschappen aan de deur en misschien valt bij DHL. Post.nl en Kiala ook nog wat te versieren. En kijk ook eens bij AH, Jumbo, of een andere supermarkt, misschien is magazijnwerk wat voor u. Dus niet wanhopen, er is vast nog wel werk te vinden. Ook voor een 50 plusser.

Een ander idee is een gesprek aan te vragen bij uw leidinggevende waarbij u aangeeft dat bepaald werk gewoonweg te zwaar is voor u.

Succes!

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 12:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen
10

Ik begrijp dat je 56 jaar bent. Informeer bij een volgende sollicitatie ook eens of de werkgever op de hoogte is van de gunstige regelingen die er zijn voor werkgevers als zij een 55-plusser in dienst nemen. Meer info over deze regelingen http://www.uwv.nl/particulieren/regelingen-en-activiteiten-voor-50-plussers/  en http://www.ondernemersplein.nl/subsidie/premiekorting/

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2016 om 12:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen
10

Maar @bart1960, je mag van de ARBO niet eens dit soort apparaten naar de 4e verdieping sjouwen, tenzij er een lift is. Dit moet je dus wel bij je werkgever aankaarten. Uit je "1960" begrijp(en)  ik/wij best wel je leeftijd, hoor. En dat het niet altijd gemakkelijk is, heden ten dage. Wens je in ieder geval succes als je met de baas gaat overleggen wat wel en niet kan/mag.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Oct 6, 2016 om 13:27
66 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Bart,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW als je zelf ontslag neemt. Dat is een goede vraag!

Je bent verwijtbaar werkloos als je zelf ontslag neemt, zelfs als je nog in je proeftijd zit. In de meeste gevallen krijg je dan geen WW of een lagere WW-uitkering.

Als je een aanvraag doet en UWV vermoedt dat er sprake is van verwijtbare werkloosheid dan wordt er een onderzoek gestart.

Je bent niet verwijtbaar werkloos als je wordt ontslagen:
1) op initiatief van de werkgever, zonder dat daarbij sprake is van een dringende reden.
2) met wederzijds goedvinden, zonder dat daarbij sprake is van een dringende reden.
3) om gezondheidsredenen.

Als je opnieuw 26 weken gewerkt hebt na genomen ontslag
Dit heeft geen gevolgen voor uw WW-uitkering.

Als je binnen 26 weken gewerkt te hebben na genomen ontslag en je wordt weer werkloos
Er zal onderzocht worden:
1) hoe noodzakelijk het eindigen van de voorlaatste dienstbetrekking was.
2) hoe voorzienbaar het eindigen van de laatste dienstbetrekking was.

Met vriendelijke groet,

Nathalia
UWV Webcareteam






tenormin
door tenormin Oct 6, 2016 om 19:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@UVW-WEBCARE, op het oog reageert u sympathiek. Maar kennelijk toch niet gelezen wat voor werk @bart ineens moet doen. U reageert b.v. niet op het sjouwen van wasmachines naar 4-hoog, wat, zoals ik al schreef, niet eens mag van de ARBO wet. Daarop had ook U moeten wijzen. In mijn opinie dan. Daar had u hem, to the point ook op moeten wijzen. Deze @bart wil werken, is niet lui, probeert niet onder iets uit te komen: reactie vanuit uw organisatie zou dan ook een weinig "applaus" mogen laten horen. Schouderklopje, zo u wilt. Dat komen "uberhaupt werkzame mensen sowieso te kort. En het kost helemaal niets.

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.  

Normen voor tillen en dragen

De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een werknemer mag tillen. 

Bron Arboportaal.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 6, 2016 om 15:32
641 Antwoorden / 77 Vragen
0

Je zit in de proefperiode.
Probeer er het beste van te maken. Als dat inderdaad niet lukt zal je baas niet tevreden met je zijn en..... het contract wordt niet verlengd.
Let op! Ga er niet de kantjes vanaf lopen want dan word je verwijtbaar werkeloos. 
Maar als het écht niet lukt ligt het waarschijnlijk anders.
Ik ga ervan uit dat je 55+er bent. Wasmachines sjouwen lijkt me niet de ideale baan voor jou.
Dus ga ook eens met het arbeidsbureau praten. Maar neem NOOIT ontslag, zeker niet op jouw leeftijd.
Je krijgt hoogstwaarschijnlijk geen WW, maar misschien ook geen bijstand o.i.d. Dus oppassen!!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Misschien hebt u hier iets aan.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen

Er zijn toch ook van die karretjes waarmee je een trap kunt oplopen?

zoekster1
door zoekster1 Oct 6, 2016 om 20:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ach welnee, dat wordt niets met een wasmachine.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2016 om 16:24
16827 Antwoorden / 202 Vragen
0

Neen!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer