Ho
door Hotwheels Aug 14, 2019 om 19:33
Geldzaken & recht

Hebben wij recht op huurvermindering?

Beste,

Mijn partner en ik huren een particuliere woning in IJmuiden. Al meerdere malen dit jaar hebben wij bij onze huisbaas geklaagd over onze instabiele internet. In het begin kwam het voor dat wij soms 3 dagen met schommelend internet zaten. Daarna was het 3 dagen geen internet. Nu zitten we bijna een maand zonder internet. Wat wel inbegrepen zit in onze servicekosten. Ook kunnen wij hierdoor geen TV kijken, omdat de Chromecast die door hem aangeboden is ook Wi-Fi nodig heeft om te functioneren. Wij zijn daarom genoodzaakt om van extra MB's te gebruiken buiten onze bundel om wat uiteraard voor extra kosten zorgt. Ik heb hem regelmatig gemaild, waarop hij de laatste 2 keren niet heeft gereageerd omdat hij op vakantie is. Hij kan ons daarom niet aangeven wanneer het opgelost is. Mijn vraag is: hebben wij inmiddels geen recht op een huurvermindering?

1076 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2019 om 19:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Huur je dan inclusief internet?

tenormin
door tenormin Aug 14, 2019 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zit in de servicekosten, schrijft @hotwheels. Mijn zoon verhuurt ook inclusief de hele rataplan.

me
door mein33 - Aug 14, 2019 om 19:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Internet aansluiting inbegrepen in de 'service kosten' , dan is huurvermindering niet aan de orde, maar wel een verlaging van de servicekosten !!

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2019 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar eens flink klagen over die servicekosten. Maar welke provider is het? Misschien mag u van de huisbaas wel zelf contact opnemen met de provider, zodat zij kunnen adviseren wat te doen.

ma
door malty - Aug 14, 2019 om 23:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u het modem al eens zo’n 10 min. van stroom gehaald en weer aangesloten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2019 om 09:18
16772 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt geen aanspraak maken op huurverlaging. Wel kunt u aanspraak maken op het verminderen van de servicekosten voor zover dat het gebruik van de in de woning aanwezige internetaansluiting en in het bijzonder https://chromecast2.nl/
Ik zie dat chromecast een googleproduct is bedoeld om vanaf telefoon etc. te kunnen streamen. Het lijkt mij dus dat u wel degelijk op een normale wijze TV kunt kijken en uitsluitend de steramingmogelijkheid via googleapplcatie niet heeft.

Het feit dat u hoe dan ook geen internet resp. gebrekkig internet heeft is een kwestie waarvoor de provider benaderd dient te worden. Aannemend dat uw huisbaas de contractant met de provider is zou die dat moeten doen maar volgens mij staat aan u niets in de weg om dat zelf te doen. Dat laatste onder voorbehoud omdat er providers zijn die op basis van de vraag naar persoonlikke gegevens nagaan of u wel de contractant bent, zich daarbij beroepend op de AVG.
U kunt ook zelff een abonnement afsluiten waarmee u dan ook reden heeft om verlaging van de servicekosten te krijgen omdat u dan kunt aantonen dat u schade ondervindt door dat de overeenkomst qua i-net levering niet wordt nagekomen. U moet dat dan wel eerst schriftelijk aan uw huisbaas melden.
Hoe dan ook: uitsluitend recht op vermindering van de servicekosten.