EC
door ECP Jul 24, 2020 om 10:43
Geldzaken & recht

Heeft er iemand meer info over stichting Kindervriendin? Dit ruikt naar fraude.

Minderjarige kwam langs deur met vraag of ik kaarten wilde kopen voor €10. Hij vertelde mij dat hij van elke €10,- er zelf €5 mocht houden. En dat hij moest vertellen dat deze stichting elke 3 maanden met arme of zieke kinderen op pad gaat, en dat hij vrijwilliger was. Op website is te lezen dat ze niet aangesloten zijn bij CBF omdat ze dit geld voor de registratie liever aan de kinderen besteden. Er wordt op de website gesproken van een bedrag dat op kan lopen tot duizenden euro's. Terwijl het om €250 euro registratiekosten gaat.
Tevens is er te lezen dat uit hun jaarverslag van 2019 blijkt wat er met het geld van de donaties gebeurd is. Helaas is op hun website, noch op de site van de KvK een jaarverslag terug te vinden. Wel een fotoverslag van een uitje met kinderen uit 2019. Dus er zal waarschijnlijk wel wat geld overblijven voor dit soort uitjes maar het is schimmig.
Wel blijken er op het adres van deze stichting (een woonhuis) nog 7 andere bedrijven te staan ingeschreven. Deze bedrijven hebben één ding gemeen: Ze hebben alle geen website en er is nergens een telefoonnummer of andere informatie van ze te vinden.
Heeft iemand meer info over deze stichting? De telefoon (nummer staat op website) wordt nl niet opgenomen.

39165 16 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Jul 24, 2020 om 10:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan u het beste melden vij verschillende instanties. die gaan over donaties

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 24, 2020 om 11:44
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt erop dat er weer iets nieuws uitgeprobeerd wordt om aan geld te komen, met "kind" in de naam.
https://www.onetime.nl/geld-nieuws/is-stichting-lach-met-een-kind-betrouwbaar

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2020 om 17:26
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uit de info op de website https://kindervriendin.nl/over-ons/ maak ik niet op dat men kinderen inzet voor colportage dus is het mogelijk nog beter om toch eerst even navraag bij de Stichting zelf te doen m.b.t. uw ervaring. https://kindervriendin.nl/contact/ . (Om onverhoopt niet onterecht deze stichting 'te beschuldigen' als er inderdaad sprake is van het maken van misbruik van de naam.

Als u de indruk heeft dat hier sprake is van onrechmatig / mogelijk frauduleus handelen is het zinvol dit o.a. te melden bij www.fraudehelpdesk.nl . U kunt ook bij uw Gemeente navraag doen de vergunning resp. of er toestemming is verleend zoals op de website van 'Kindervriendin' gemeld. https://kindervriendin.nl/vergunningen/  Het komt mij voor dat iedereen die 'colporteert'voor een erkend goed doel zich hoe dan ook moet kunnen legitimeren (zoals bijv. ook bij 'Kinderpostzegel' verkoop.

De opmerking dat de minderjarige van iedere ontvangen €10 de helft =  € 5 mag behouden roep bij mij ook de nodige vraagtekens op. Deze minderjarige heeft m.i. een slimme manier om zakgeld te verdienen bedacht.

St
door Stichting de Kindervriendin - Jul 24, 2020 om 21:22
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Eric,

Wij zijn stichting de Kindervriendin en we zijn een legitieme stichting. U had ons een mail gestuurd met enkele vragen , die hebben wij dan ook gelijk ruim beantwoord voor u. (Ik kan de mail ook hier plaatsen als u dat wilt) wij hebben geen reactie verder van u ontvangen op de mail.

Het is ook erg jammer dat we dit bericht via een van de ouders van de kinderen doorgestuurd krijgen. Zoals we al zeiden zijn we ontzettend druk bezig met de voorbereidingen van de pretdagen van 1&2 Augustus. En dit is echt super slechte reclame voor ons. Uw informatie klopt niet en u heeft geen enkele kennis waardoor u al een vooroordeel trekt over ons.

Gelieve dit bericht te verwijderen want dit is zwartmakerij! En wilt u ons ook niet steeds anoniem opbellen want wij zitten niet 24/7 op de telefoon. En er werd al in de mail aangegeven dat u met een normaal nummer moet bellen want dan kunnen wij u ook terugbellen als we u hebben gemist.

Wij hebben allemaal hiernaast gewoon een loopbaan/studie en normaal werk. Dit is voor ons gewoon leuk om te doen en het geld wat wordt opgehaald word ook daadwerkelijk juist besteed! Wij doen enkel de deur aan deur verkoop als we binnenkort een pretdag gaan organiseren. Dit is geen dagelijks werk!

Voor iedereen die extra informatie wilt over ons kan gewoonweg contact opnemen via info@stichtingdekindervriendin.nl.

Na de pretdagen is het ook mogelijk om een afspraak te maken en langs ons kantoor te komen, zo kunnen jullie zien met wat voor super team we werken!

Met vriendelijke groet,
Stichting de Kindervriendin

newmikey
door newmikey Jul 24, 2020 om 23:58
830 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent pas een stichting als je je als zodanig hebt ingeschreven. Daar hoort ook een KvK nummer bij dat verplicht op de website moet staan. Ook moeten de statuten van de stichting op de site staan, alsmede een AVG verklaring.

U heeft niets van dit alles en bent dus ook niets. U probeert jongelui te misbruiken om geld binnen te hengelen met een zielig verhaal en dat is op z'n zachtst gezegd niet netjes. Hier komen dreigen dat iemand een bericht "moet verwijderen" slaat helemaal alles!

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 01:28
239 Antwoorden / Vragen

Tsjongejonge, waarom zo negatief? En dan die stelligheid alsof u een gedegen onderzoek gedaan heeft terwijl u alleen een website bekeken hebt.
Niet uit te sluiten is dat we hier nog steeds te maken hebben met eerlijke mensen die iets goed willen doen voor kinderen, en dat ook daadwerkelijk doen. Wat is jouw bijdrage?
Het verhaal van de vragensteller zet de stichting in een negatief licht, dat zeker, het komt wat klungelig over, maar dat betekent niet ze meteen afgeschoten moeten worden. En ja, de reactie hier is wat amateuristisch geschreven, maar het zijn dan ook amateurs. in de letterlijke zin des woords.

'Misbruiken', 'geld binnenhengelen', ;'zielig verhaal'. De stichting ligt geslagen in de hoek en u hakt er nog even stevig op in. Waarom?
'Dreigen' doet helemaal niemand hier. Logisch dat men liever dit bericht hier niet ziet staan. Dat mag men laten weten.

Hoe weet u dat deze stichting niet in ingeschreven in het Handelsregister. Volgens mij rammelen uw beweringen over de verplichtingen een stichting. Zo lijkt het me sterk dat een stichting die toevallig een website heeft, verplicht is op die website de statuten te publiceren.

St
door Stichting de Kindervriendin Jul 25, 2020 om 12:48
2 Antwoorden / Vragen

Wij staan natuurlijk ingeschreven bij de KVK en de statuten zijn ook bij onze notaris vastgelegd. We hebben het even nagekeken en het klopt inderdaad dat we het KVK-nummer moeten vermelden op onze website. Dit is ook zojuist bijgewerkt. Het staat nu onder het kopje "contact"  dus bedankt voor de tip !

Verder zullen we maandag nog even navraag doen bij de notaris of het ook verplicht is om de statuten te vermelden, zowel dan zullen we dat ook op de Website zetten. Alle tips & tricks zijn welkom zo kunnen we onszelf alleen maar verbeteren.

newmikey
door newmikey - Jul 24, 2020 om 23:54
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hun eigen website geeft al heel duidelijk aan wat voor toko dit is. Langs de randen van de wet er er af en toe overheen, géén keurmerk want dat is "te duur" en ze geven ook gewoon toe dat ze aan colportage (venten) doen. Dat er dan met een oncontroleerbaar deel van de opbrengst iets leuk wordt gedaan doet niet af aan het feit dat dit gewoon geldklopperij met een zielig verhaal is. Wegsturen dus als ze aan de deur komen (zelf ook al een keer gedaan) maar blijf alsjeblieft aardig tegen de jonge persoon die aan de deur komt - hij/zij is onervaren en heeft niet door dat ze misbruikt worden.

"Daarom gaan wij soms met studenten/vrijwilligers langs de deuren. Wij vragen dan om een éénmalige donatie en als dank voor hun steun krijgen ze een leuk pakketje met mooie wenskaarten.

In Nederland heet dit ‘venten’ In sommige gemeentes in Nederland heb je een vent-vergunning hiervoor nodig. Maar in de meeste gemeentes is dit niet van toepassing. "

St
door Stichting de Kindervriendin Jul 25, 2020 om 13:01
2 Antwoorden / Vragen

Geldklopperij? Wat denkt u wel? Dat wij armoedige mensen zijn zonder werk? Dat wij leven op het verkoop van kaartjes? Dat wij een maandelijks inkomen kunnen genereren van een weekje kaartjes lopen?

Wij zijn volgens mij nooit eerder aan uw deur geweest.. Soms zijn het kaartjes en soms zijn het koekjes, ligt eraan wat mogelijk is. En meerdere stichtingen verkopen ook spulletjes langs de deuren zodat ze hen doelen kunnen bereiken. Denkt u dat wij de enige zijn die dit doen?En wij werken ook met moeders en vaders. De gemeente steunt ons (nog niet) wij hopen dat we in de toekomst in aanmerking komen met subsidies.

Denkt u dat geld uit de boom groeit?

newmikey
door newmikey Jul 25, 2020 om 13:58
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik denk is dat er in Nederland regeltjes zijn om te voorkomen dat mensen zo maar op goed geluk langs de deuren gaan om kaarten te venten met een zielig verhaal als verkoopargument. Dat dit gebeurt door daarvoor vrijwilligers in te zetten die ook al géén behoorlijk inzicht krijgen in het reilen en zeilen van uw schimmige clubje.

Ik denk ook dat je je in Nederland alleen maar "Stichting" kan noemen als je een bestuur hebt, oprichtingsstatuten en een KvK inschrijving. Vooralsnog zie ik daar bij uw clubje niets van. U bent dus helemaal geen stichting en liegt daar gewoon over op uw website - dat is laakbaar en misschien zelfs strafbaar.

Ik denk dat geld verdiend wordt door hardwerkende mensen en dat u probeert om op een luie en makkelijke manier aan geld te komen.

Maar wat ik denk is irrelevant eigenlijk, ik zou niets liever dan dat u bewijst dat ik fout zit. Dat u laat zien dat u een stichting bent, uw statuten even openbaar maakt en een jaarrekening publiceert. Sterker nog, als u dàt doet zou ik overwegen een pakje kaarten te kopen...

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 20:57
239 Antwoorden / Vragen

'ik zou niets liever dan dat u bewijst dat ik fout zit'
@newmikey
Bewijs dat jij fout zit al lang geleverd. Vandaag door Panter22 in zijn reactie 25 jul. 2020 om 08:37
Bevestiging van de inschrijving van deze stichting in het Handelsregister.

'...U bent dus helemaal geen stichting en liegt daar gewoon over op uw website - dat is laakbaar en misschien zelfs strafbaar.'

'Liegen' is een zwaar woord. Maar als ik moet kiezen wie hier 'liegt' dan weet ik het wel.

newmikey
door newmikey Jul 25, 2020 om 23:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Stichting **** spant zich in voor kinderen die een handicap hebben of ongeneeslijk ziek zijn. [...] Door het organiseren van allerlei activiteiten proberen we deze kinderen leuke momenten te bezorgen.’

De stichting dekt zich op haar site in tegen vragen over een CBF-keurmerk of het ontbreken van vergunningen. ‘Wenskaarten vallen onder drukwerk en volgens artikel 7 van de Grondwet betekend [sic] dit; vrijheid van meningsuiting en drukpers. Dat wil zeggen dat het verkopen van wenskaarten aan de deur, dus zonder vergunning mag.’

Ook is te lezen dat de stichting niet is aangesloten bij de Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF).

,,Het cbf is een particuliere instelling en vraagt honderden tot duizenden euro’s voor het keurmerk. Dit kunnen wij ons helaas niet veroorloven en willen om deze redenen geen deel uitmaken van het cbf’, aldus de site."

Komt dit bekend voor? Vooral die tekst over het CBF en het feit dat het hier om wenskaarten gaat? Dit was Stichting "Lach met een kind", in 2019 ontmaskerd door het oplichtingsmeldpunt van omroep Max. Stichting Ijsje, Stichting Kindertent, Stichting Kinderdag ... de lijst gaat door en door. Dit is gewoon een seriele scam. Altijd 6 kaarten voor 9.95 en altijd met redelijk onschuldige colporteurs die per uur betaald krijgen en een verkooptarget van 20 pakjes per werkdag krijgen.

Voor mij staat vast dat ‘Stichting Kindervriendin' twijfelachtig is. Alle stichtingen die wenskaarten aan de deur verkopen zou ik even googelen, als het geen bekende stichting is dan adviseer ik om geen kaarten te verkopen en geld te doneren aan een erkend goed doel!

Een erkend CBF-keurmerk is een goede graadmeter. Maar aan zo’n logo zijn soms hoge kosten verbonden en dat is precies de reden waarom sommige goede doelen dat niet willen. Maar ook dan zijn er subtiele aanwijzingen waarop je kunt letten. Heeft de stichting een nummer van de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld? Zijn de bestuursleden onafhankelijk van de directeur? Als die op hetzelfde adres wonen, zou ik argwaan krijgen.

Ook is het belangrijk dat bestuursleden wisselen, dat er jaarverslagen zijn gepubliceerd zodat donateurs kunnen lezen wat er met hun geld gebeurt.

diumenge
door diumenge Jul 25, 2020 om 23:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Newmikey, scherp!

Site Kindervriendin over CBF: "Daarnaast is het CBF een particuliere instelling en vraagt honderden tot duizenden euro’s voor het keurmerk. Dit kunnen wij ons helaas niet veroorloven en wij vinden dat het geld beter besteed kan worden aan andere leuke dingen voor de kinderen.

Site Lach met kind over CBF: "Daarnaast is het cbf een particuliere instelling en vraagt honderden tot duizenden euro’s voor het keurmerk. Dit kunnen wij ons helaas niet veroorloven en willen om deze redenen geen deel uitmaken van het cbf."

Zoek de verschillen...

diumenge
door diumenge - Jul 25, 2020 om 14:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

St. Kindervriendin, jullie schrijven dat de informatie van TS niet klopt.

TS schrijft dat de minderjarige aangaf van elke verkochte € 10 er zelf € te mogen houden. Is dit inderdaad het geval of niet?

Wat klopt er verder nog meer niet volgens jullie?

"Op website is te lezen dat ze niet aangesloten zijn bij CBF omdat ze dit geld voor de registratie liever aan de kinderen besteden. Er wordt op de website gesproken van een bedrag dat op kan lopen tot duizenden euro's. Terwijl het om €250 euro registratiekosten gaat."
Dit staat inderdaad op jullie website en op de website van CBF staat dat organisaties uit de kleinste categorie bij aanvraag van de Erkenning eenmalig de toetsingsbijdrage van € 250 betalen en daarna een erkenningsbijdrage van € 265 per jaar.

"Tevens is er te lezen dat uit hun jaarverslag van 2019 blijkt wat er met het geld van de donaties gebeurd is. Helaas is op hun website, noch op de site van de KvK een jaarverslag terug te vinden."
Dit staat er inderdaad en het klopt ook dat het jaarverslag niet beschikbaar is via jullie website.

"Wel een fotoverslag van een uitje met kinderen uit 2019. Dus er zal waarschijnlijk wel wat geld overblijven voor dit soort uitjes maar het is schimmig."
Foto's staan op de website, de conclusie dat het schimmig is wordt verder niet onderbouwd. Dus daarvan kan gesteld worden dat deze niet correct is.

"Wel blijken er op het adres van deze stichting (een woonhuis) nog 7 andere bedrijven te staan ingeschreven. Deze bedrijven hebben één ding gemeen: Ze hebben alle geen website en er is nergens een telefoonnummer of andere informatie van ze te vinden."
Heb ik niet gecontroleerd, dus klopt dit of niet? En zo ja, wat is het verband dan tussen deze bedrijven?

"De telefoon (nummer staat op website) wordt nl niet opgenomen."
In jullie eigen reactie wordt dit bevestigd: "En wilt u ons ook niet steeds anoniem opbellen want wij zitten niet 24/7 op de telefoon.

Ik begrijp dat de vraag van TS als slechte reclame over komt, maar jullie reactie helpt daar niet bij. Ik beschuldig jullie verder nergens van en ga uit van jullie goed intenties, maar ben toch wel benieuwd naar jullie reactie.

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 21:30
239 Antwoorden / Vragen

Er is geen enkele verplichting, noch een reden voor deze stichting om op al deze punten in te gaan. Dit is geen inquisitie.

- De hier gequote tekst over kosten die op kunnen lopen 'tot duizenden euro's' is gewoon juist (de voorstelling van zaken die TS op dit punt geeft is daarentegen niet correct: het bedrag van € 250 klopt, maar het CBF kent geen 'registratiekosten', maar een toetsingsbijdrage van € 250. Die toetsingsbijdrage is weliswaar eenmalig, maar daarnaast is ook nog een jaarlijks terugkerende erkenningsbijdrage verschuldigd).
- Dat het jaarverslag niet beschikbaar is op de website betekent niet dat het niet de geclaimde informatie bevat.
- Of er op het adres waar de stichting is ingeschreven nog andere rechtspersonen ingeschreven staan is volstrekt niet van belang. Het is niet ongebruikelijk dat er op één adres meerdere rechtspersonen ingeschreven staan. Er is geen enkele reden waarom een vertegenwoordiger van één van die rechtspersonen (hier: de stichting) de vraag zou moeten beantwoorden of het klopt dat er andere rechtspersonen op het hetzelfde adres ingeschreven staan of wat 'het verband is tussen die bedrijven' (waarom verondersteld wordt dat de stichting dat überhaupt weet, is mij niet duidelijk).
- Het hebben van een beleid waarbij anonieme (lees: niet te herkennen telefoonnummers) telefoontjes niet worden beantwoord, is niet verboden.

Nogmaals dit is geen inquisitie. Een heksenjacht op een stichting van vrijwilligers, die, vooralsnog, niets dan goede bedoelingen lijken te hebben is niet gepast. Zelfs niet, of misschien wel juist niet. als deze amateurs (liefhebbers) zo nu een dan wat amateuristisch lijken te opereren en niet even bekwaam zijn in (schriftelijke) communicatie.

diumenge
door diumenge Jul 25, 2020 om 21:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vroeg het niet aan jou.

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 22:09
239 Antwoorden / Vragen

@diumenge
Dat weerhoudt mij er niet van om uit te leggen dat u de noodzaak voor het beantwoorden van de vragen door de stichting niet duidelijk maakt, dat het mij doet denken aan een inquisitie (waar niemand beter van wordt) en dat u klakkeloos in uw vraag de onjuistheden van TS kopieert.
Edit: ik heb nu wel iets aangepast, omdat ik, op dit moment, en bij nader inzien niet meer met 100% zekerheid kan zeggen dat zaken gewijzigd zijn. Mogelijk heb ik mij vergist, al ben ik daar allerminst zeker van. Toch maar gecorrigeerd. Voor de zekerheid. De opmerking van de stichting over de kosten die kunnen oplopen is echter nog steeds volkomen juist.

diumenge
door diumenge Jul 25, 2020 om 22:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je bent niet goed bij je hoofd, ik heb niets aangepast. Kan ook niet.

diumenge
door diumenge Jul 25, 2020 om 22:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk, kijk. Mij beschuldigen van aanpassen en het vervolgens zelf doen.

https://imgur.com/a/0rn4j5H

Ti
door Tinus_Tegengas Jul 25, 2020 om 22:28
Antwoorden / Vragen

@Trostomaat Je hebt gelijk dat er geen sprake is van een verplichting om op de genoemde punten in te gaan. Dat betekent echter niet dat er geen reden is. Ik neem tenminste aan dat deze stichting betrouwbaar wil overkomen.

Je opmerking inzake de kosten mag dan feitelijk juist zijn, maar het argument dat de kosten op kunnen lopen duizenden euro's slaat in dit geval nergens op. Deze stichting is zo klein dat de jaarlijkse bijdrage niet verder zal komen dan € 265. Als het goede doel het stichtingsbestuur echt aan het hart gaat, zouden zij dat samen zelfs bij elkaar kunnen leggen.

Tr
door Trostomaat Jul 26, 2020 om 03:22
239 Antwoorden / Vragen

@diumenge,
'Kijk, kijk. Mij beschuldigen van aanpassen en het vervolgens zelf doen. '

Met het aanpassen van een bijdrage is niets mis. Ik kom daar rond voor uit en licht het uitgebreid toe. Het was het juiste om te doen. Wat wilt u nog meer?

Er is wel iets mis met het 'stiekem' aanpassen van een bijdrage, waardoor de context van inmiddels gegeven reacties verandert en de indruk wordt gewekt dat die reacties onjuist zijn.
Dat was echter niet wat ik deed.
Wat is uw probleem?

Tr
door Trostomaat Jul 26, 2020 om 03:29
239 Antwoorden / Vragen

@tinus_tegengas, je kunt van zo'n stichting niet verwachten dat ze gaan uitleggen dat hun argumenten voor het niet CBF-erkend worden, niet heel erg sterk zijn.
Ze beperken zich tot de feiten. En die kloppen. Nergens wordt volgens mij geclaimd dat de kosten kunnen oplopen tot duizenden euro's per jaar.
TS beweert glashard, en ten onrechte dus, dus het slechts om een eenmalig bedrag gaat.

marita5
door marita5 Jul 26, 2020 om 08:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , Bij mij werkt de site Stichting kindervriendin.nl niet : privacyfout , je verbinding is niet prive , verlopen beveiligingscertificaat .

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 09:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat, je deed een valse beschuldiging, dát is wat er mis mee is! En het bewijs is via de link bijgesloten en hieronder herhaal ik nog even de leugen als een afbeelding. Excuses zouden gepast zijn, maar ik weet dat die er niet gaan komen. Verder ga ik niet op je gezeur in, dat was de allereerste boodschap. Behalve één ding, je schrijft "...dat u klakkeloos in uw vraag de onjuistheden van TS kopieert....". Nee, ik quote ze. Kennelijk mist er iets bij je om dat begrijpen dat dat iets heel anders is dan klakkeloos kopieren.

de leugen

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 09:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Marita5, sinds vanochtend krijg ik die melding ook. Kennelijk is er iets mis met hun certificaat, heel toevallig...

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 09:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even gecheckt, certificaat is inderdaad vandaag verlopen. Dat kan gebeuren en het is hooguit slordig dat ze daar niet op letten.

marita5
door marita5 Jul 26, 2020 om 09:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , In een reactie schreef kindervriendin.nl dat op de site onder contact ( aangepast ) het Kvk nr vermeldt zou zijn , ook dit is niet waar , er stond alleen het adres .

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 10:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Marita5, correct dat is inderdaad nog niet aagepast. Zie overigens ook de reactie van Newmikey en de reacties daaronder. Heel opmerkelijk dat er indentieke teksten worden gebruikt.

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 10:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat (let op, hierna volgt een quote van TROSTOMAAT 26 JUL. 2020 OM 03:29):
"Nergens wordt volgens mij geclaimd dat de kosten kunnen oplopen tot duizenden euro's per jaar.
TS beweert glashard, en ten onrechte dus, dus het slechts om een eenmalig bedrag gaat."

De stichting claimt inderdaad niet dat het om jaarlijkse kosten gaat: "Daarnaast is het CBF een particuliere instelling en vraagt honderden tot duizenden euro’s voor het keurmerk.". Ze laten dat gewoon in het midden. Om tot duizenden euro's te komen moeten ze minimaal 7 jaar actief zijn tegen het laagste tarief.

TS geeft aan dat "het om €250 euro registratiekosten gaat", ik zou daarbij niet durven te stellen dat TS daarmee glashard beweert dat het om een eenmalige bijdrage gaat. Wel dat hij onvolledig is door het niet noemen van de jaarlijkse erkenningsbijdrage.

Oja, die erkenningsbijdrage noemde ik nou weer net in mijn reactie. Inderdaad, die reactie die ik volgens jou aangepast zou hebben.

Tr
door Trostomaat Jul 26, 2020 om 22:21
239 Antwoorden / Vragen

@diumenge, waar ben je in hemelnaam mee bezig?
Waarom denk je dat ik mijn bericht heb aangepast? Niet stiekem, maar gewoon eerlijk, met uitleg waarom ik dat deed?
Dát is een correcte manier van doen.
Wat niet correct is, is uw screenshots hier plaatsen, daarmee suggererend dat het daarbij om een versie van mijn oorspronkelijke, niet-aangepaste, bericht gaat. Zelfs al zou dat zo zijn, dan is dat verder niet relevant: het bericht is immers aangepast en alleen dat aangepaste bericht geeft mijn opvatting weer.
Vermeende eerder versies van dat bericht hier delen dient geen enkel doel, behalve zwartmakerij.
Dat is niet nodig.

diumenge
door diumenge Jul 26, 2020 om 22:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beweer je hier nu dat je dat bericht niet hebt geschreven en dat je mij niet vals beschuldigde?

St
door Stichting de Kindervriendin Aug 4, 2020 om 11:49
2 Antwoorden / Vragen

Hallo daar zijn we weer :)!

We hebben geen tijd gehad voor al deze negativiteit. We hebben zojuist op zondag een top-dag gehad en hebben ongeveer 90-110 kinderen kunnen verassen met een dagje uit naar drievliet.

Verschillende instellingen zijn gekomen met de bus en ook vele families met hen kinderen. Een totaal aantal van 195 mensen. Het was een succes!

Binnekort zal alles op Facebook & op de website komen te staan dus hou ons vooral in de gaten! :)

Wij hebben verder geen tijd voor al deze negativiteit en de beschuldigingen want wat je ook doet het is ook nooit goed.

Wij focussen op ons doel en op ons eigen dagelijkse leven. Mocht u zelf gewoon vragen hebben over wat dan ook dan kunt u gewoon een mail sturen naar info@stichtingdekindervriendin.nl Dan zullen wij antwoord geven op al uw vragen en niet op deze website met al deze negatieve comments. Wees volwassen en stap zelf naar iemand toe inplaats van maar wat roepen als een kip zonder kop. Nog een fijne dag toegewenst ! Stichting de Kindervriendin

diumenge
door diumenge Aug 4, 2020 om 17:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mooi verhaal en jullie hebben vast een leuk uitje georganiseerd. Het is verder jullie eigen keuze om wel of niet in het openbaar te reageren op de vraagtekens die worden geplaatst bij jullie activiteiten. Ik beschuldig jullie verder nergens van, maar stel wel wat vragen die jullie kennelijk niet wensen te beantwoorden. Prima hoor.

newmikey
door newmikey - Jul 26, 2020 om 10:37
830 Antwoorden / 0 Vragen

De link met voorgaande vrijwel identieke (en frauduleuze) stichtingen die kaarten aan de deur verkochten, exact gelijke webteksten gebruikten etc. was al gelegd dus nu maar eens wat forensics loslaten op de eigen website van deze stichting. Ondanks al het tegenspartelen zijn er gewoon te veel zaken die niet kloppen aan het hele verhaal. Ik ben voor alle zekerheid ook nog eens in de door de "stichting" geplaatste activiteiten gedoken, met name die van 7 juli 2019.

De stichting zegt hierover "We zijn met ±100 kinderen uit het asielzoekerscentrum (AZC) Rijswijk naar het Plaswijckpark in Rotterdam geweest".

Verder gaat het verhaal "We zijn met een grote bus naar het kamp gereden en we hebben daar kinderen maar ook ouders meegenomen naar het park. ... Midden op de dag zijn we ook met z’n allen lekker gaan eten in ‘het huis van de heuvel’ in het park. Daar kregen de kinderen een frietje, drankje en ijsje. Achteraf kregen alle kinderen een cadeaupakketje / knuffel naar keuze. Deze knuffels werden gedoneerd door de speelbank in Zoetermeer. Het was een geslaagde pretdag !"

Als we gewoon aannemen dat "een grote bus" slaat op méér dan één bus zou het verhaal nog wel kunnen kloppen. Voor ±100 kinderen heb je minimaal 25 begeleiders nodig (mogelijk meer aangezien de foto's een aantal meervoudig gehandicapte kinderen laten zien die 1-op-1 begeleiding vereisen) en dat past niet in één bus, zèlfs niet in zo'n grote dubbeldekker. Er zijn wat groepsfoto's en die laten zo'n 20-30 kinderen zien. De T-shirts lijken bedrukt maar op één foto is duidelijk te zien dat het gewone witte t-shirts zijn met daarop een rechthoekige kleuren sticker uit de printer.

Dan naar het "huis van de heuvel" in het Plaswijckpark waar lekker gegeten schijnt te zijn. Daar zijn twee dingen mee mis: het "Huis van de Heuvel" staat in Breda. In Plaswijck is er wel een "Huis in de Heuvel" maar dat is een speelparadijs en géén restaurant. Daarnaast ligt het "Restaurant in de Heuvel" waar dan weer wèl gegeten kan worden.

De knuffels werden gedoneerd door de "speelbank in Zoetermeer" en ook deze bestaat niet - wel de "Speelgoedbank Ikros Zoetermeer" en laten die nou een FB pagina hebben waar ze elke actie op vermelden! Terugscrollen naar 7 juli 2019 levert echter niets op, nada, noppes. De Speelgoedbank pakt breed uit in de weken ervoor (53 kinderen van speelgoed voorzien) en wat algemener in de week van 7 juli maar niets over een AZC uitje, Kindervriendin, Plaswijckpark of busreisjes.

Dan een zoektocht in de plaatselijke krantjes en websites van zowel Rijswijk als Zoetermeer - een tweetal tot de nok toe gevulde dubbeldekkerbussen met kids uit een AZC op een vrijwilligersuitje zouden die blaadjes toch wel gehaald hebben? Hmm, ik kon niets vinden maar misschien niet diep genoeg gezocht? Activiteitenpagina van de website van het AZC in Rijswijk? Nop. Dan nog als laatste een reverse image search op internet via zowel Google als TinEye, twee beproefde zoekmachines die elk gebruik van een afbeelding op een (nieuws)site naar boven halen: 0 hits (behalve dan op de eigen site van deze stichting). De foto's zelf zijn gestript van de z.g. EXIF informatie waardoor de datum van de opname niet meer te achterhalen is.

Op een van de foto's is een leesbaar speelblad te zien met een piratenspel - niet van het Plaswijckpark maar van het Westerpark in Zoetermeer. In dat laatste zijn blijkbaar ook de leuke bowlingbaan plaatjes gemaakt waarop een klein groepje van ca. 20 kinderen te zien is. Dat is dus die activiteit van 28 december 2019.

Ik zeg dus niet dat er nooit kinderen op een uitje zijn geweest maar plusminus 100 kinderen naar het Plaswijckpark? Mwahhh, bedenk zelf hoe logisch dat nu nog klinkt. Een stichting die leuke dingen doet heeft dit soort gesleutel met feiten toch niet nodig?

St
door Stichting de Kindervriendin Aug 4, 2020 om 11:56
2 Antwoorden / Vragen

U kunt zelf contact opnemen met AZC Rijswijk, verder is de bus alleen voor hen gereserveerd geweest die dag en in zo'n dubbeldekker passen er zeker 80 mensen in! Dus doe uw research goed!
verder kwamen er ook Famillie's met eigen vervoer die zich hebben aangemeld.

Wij maken niet van alle kinderen een foto! Ons doel is geen promotie!!! Wij organiseren geen dagjes uit om kinderen op een foto te krijgen! Lees even goed wat ons doel & visie is op de website.

Het is inderdaad Speelgoedbank IKROS , u kunt ook contact opnemen met hen. Wij zijn erg goed samen en hebben een hechte band met de Speelgoedbank! Dus eerst zelf contact opnemen met die instellingen voordat u alles weer op het internet typt.

Wij zullen proberen om dit artikel eraf te krijgen met juridische hulp. Dit valt onder zwartmakerij.

1paul
door 1paul Aug 4, 2020 om 14:11
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee is geen zwartmakerij, is uitleg van feiten door jullie gepresenteerd die niet kloppend zijn!!!!

100 kinderen met ouders in een grote bus waar er 80 in passen klopt gewoon niet!!!!

mr
door mrmoto - Jul 26, 2020 om 11:03
167 Antwoorden / 4 Vragen

dit is de zelfde manier als in het verleden , studenten (even lachen) die langs de deur kwamen met schilderijen , kunst (weer even lachen) waarvan de opbrengst was voor ontwikkelingslanden !

ro
door ron503 - Jul 26, 2020 om 11:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees wel dat de stichting ietwat kleinschalig is en voor elke collecte een ventvergunning aanvraagt en dat zou legitiem kunnen zijn want er is spake van een kaart verkoop waarvan het grootste deel voor het goede doel besteedt wordt. De minderjarige kan zich verkeerd uit gedrukt hebben en heeft gedacht dat hij 5 euro per verkochte kaarten in de eigen zak mocht steken terwijl dat bedrag ten goede aan de stichting zou komen. Voorals nog geef ik de stichting het voordeel van de twijfel maar de manier waarop de verkoop plaats gevonden heeft kan veel beter en dat is best wel simpel te realiseren door de kinderen een soort van pasje mee te geven met de naam van de stichting en goed uit leggen waarvoor ze de kaarten verkopen.

St
door Stichting de Kindervriendin - Aug 4, 2020 om 11:58
2 Antwoorden / Vragen

Hallo daar zijn we weer :)!<br /><br />We hebben geen tijd gehad voor al deze negativiteit. We hebben zojuist op zondag een top-dag gehad en hebben ongeveer 90-110 kinderen kunnen verassen met een dagje uit naar drievliet.<br /><br />Verschillende instellingen zijn gekomen met de bus en ook vele families met hen kinderen. Een totaal aantal van 195 mensen. Het was een succes!<br /><br />Binnekort zal alles op Facebook &amp; op de website komen te staan dus hou ons vooral in de gaten! :)<br /><br />Wij hebben verder geen tijd voor al deze negativiteit en de beschuldigingen want wat je ook doet het is ook nooit goed.<br /><br />Wij focussen op ons doel en op ons eigen dagelijkse leven. Mocht u zelf gewoon vragen hebben over wat dan ook dan kunt u gewoon een mail sturen naar info@stichtingdekindervriendin.nl
Dan zullen wij antwoord geven op al uw vragen en niet op deze website met al deze negatieve comments. Wees volwassen en stap zelf naar iemand toe inplaats van zomaar wat schrijven op het internet.

Wij hadden al sinds 24 Juli al gereageerd op de mail van de persoon die dit artikel heeft geplaatst. En op alle vragen eerlijk antwoord gegeven. Verder geen reactie van vernomen en opeens kwam dit artikel naar boven. Dit valt allemaal onder zwartmakerij

 een fijne dag toegewenst !

Stichting de Kindervriendin

1paul
door 1paul - Aug 4, 2020 om 14:02
3101 Antwoorden / 0 Vragen

doe melding bij de gemeente, ze moeten een vergunning hebben voor dit soort van aktie's....

MB
door MB200 - Aug 4, 2020 om 14:39
1 Antwoorden / Vragen

Beste "Kindervriendin",
Mooi dat je met de kinderen een geweldige dag hebt gehad!
Ik had vorige week ook jong meisje bij mij aan de deur die mij namens Kindervriendin kaarten wilde verkopen.
Met bovenstaande vraag op dit forum in het achterhoofd informeerde ik of zij werd betaald met het verkopen van deze kaarten.
Zij bevestigde dit, en zij dat ze inderdaad per verkochte set kaarten een bonus kreeg. Zij sprak over ongeveer 4 Euro per set als ze goed verkocht en dat dit na afloop van de verkoopdag contant aan haar uitbetaald werd. Ook zei ze dat er altijd (dezelfde groep) volwassenen met hen meegingen, die ze brachten en weer ophaalden.
Ik vraag mij oprecht af of deze volwassenen dit iedere dag wel als full time vrijwilliger doen, of dat hun 'tegemoet koming in de kosten' ook nog van de 10 Euro afgaan, die de set kaarten moet kosten.
Kortom er zal onderaan de streep ongetwijfeld iets voor de arme kindjes overblijven maar ik kan mij maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat dit voor sommige personen toch ook een leuk verdienmodel is.

br
door brui0929 - Aug 4, 2020 om 16:49
629 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag aan de gemeente waar u woont of deze stichting bij de gemeente bekend is zij verlenen de vergunning. Ga na of er een landelijke of regionale coördinator is. Vraag of de collectant een vergunning hee

raanellot83
door raanellot83 - Mar 18, 2021 om 21:03
1 Antwoorden / Vragen

Vandaag stonden ze alweer voor de 3e keer voor de deur, vandaar wat onderzoek en dit stukje:
- Het is geen fraude, wel misleidend. Ik heb nagevraagd in onze buurt, de meeste mensen dachten met collectanten te maken te hebben.
- De stichting heeft geen CBF-kenmerk en geeft aan dat dit te duur is. Dat valt mee, het kost namelijk 250 inschrijfgeld en daarna ben je vanaf 259 euro/jaar klaar tot een baten van 100.000 euro. (bron: https://www.cbf.nl/uploads/bijlage-7-tariefstructuur-cbf-erkenning-versie-19-november-2018.3800e8.pdf)
- Op hun website staat 1 activiteit gemeld in 2019 en 1 in 2020. Maar dat is natuurlijk niet te verifieren.

Ze geven aan een ventvergunning te hebben en dat is hoe het is; je koopt kaarten van kaartverkopers. De rest is helaas niet te verifieren, hoe sympathiek het ook klinkt.

Wil je iets geven aan een goed doel, vraag dan naar het CBF-kenmerk heb ik bij deze geleerd.