ro
door roelpan Jul 19, 2021 om 21:30
Geldzaken & recht
Helpdeskfraude

Hallo, hedenmorgen het slachtoffer geworden van Helpdeskfraude. Wilde een niet door mij bevestigde transactie door McAfee terugbetaald zien en belde daartoe het nummer op bijgesloten website.

Dit bleek een nummer te zijn van Helpdeskcriminelen. Het startte met het verzoek aan mij om Ultraviewer te downloaden, waarmee bleek dat ze in mijn systeem konden meekijken. Stom, stom, stom!

Kan Kassa dit op haar website als WAARSCHUWING plaatsen?

Met vriendelijke groet,

Roel

8838 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2021 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u contact opgenomen met uw bank? Dat lijkt me het eerste wat u moet doen.

Uw waarschuwing is aardig bedoeld, maar verder compleet zinloos. Men blijft in die trucjes trappen.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2021 om 22:06
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Komt mij vreemd over, dit nummer is wel degelijk van McAfee, zie hier maar daar mis ik de tekst "bel nu" die op uw afbeelding wel staat en waarschijnlijk op geklikt heeft.. Echter er is nog een 2e site, die u waarschijnlijk gebruikt heeft,  die zich voordoet als helpdesk en die wordt door mijn virusscanner (KPN veilig) geblokkeerd. Maar zoals gemeld, neem contact op met uw bank voordat uw rekening wordt leeg geplunderd.

De
door Deleted - Jul 19, 2021 om 23:49
7 Antwoorden / 2 Vragen

"(...) De medewerker is niet van McAfee, via Google een fakesite met telefoonnummer gevonden. Gebruik geen: mcafee(punt)supportnederland(punt)com of tel.nr. 020(streepje)8004823. Alleen jammer dat McAfee dit niet op de officiële site meldt, dit is ook klantenservice, zeker in deze tijd van hacken en phishing."

Bron: "Opgelost door Mcafee: Onbeschofte medewerker." [Link en telefoonnummer gedemonteerd]

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2021 om 08:58
16813 Antwoorden / 202 Vragen

U vraagt aan de kassa redactie om dit te melden. Het adres is dan kassa@BNNVARA.nl maar het lijkt mij dat u dan een eerdere veelheid aan waarschuwingen die ook al via diverse kanalen werd gegeven heeft gemist. (Zelfs nog recent in nieuwsbrieven van Kass en Radar).

Ik zal even zoeken naar een link. Hoe dan ook: doe melding hiervan bij valse-email@fraudehelpdesk.nl en bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

U krteeg al een verwijzing naar een melding via Klachtenkompas. Het enige dat uk nu snel kan vinden is deze al gegeven waarschuwing die u ook betrekking heeft op aannemen van valse identiteit.

Daarnaast berijp ik niet goed hoe u op die site bent gekomen. Indien u Mc Afee opent vindt u na enig aanklikken de mogelijkheid voor contract met McAfee 'Hoe kunnen wij u helpen'.  Meld als boven aangegeven als u op een andere wijze bijv. via zoeken met een zoekmachine op de door u aangegeven site ben gekomen. En alsdan: meld dat ook aan McAfee.  (Ik ben zelf McAfee klant en heb m.b.t. bereiken van de helpdesk nog nooit een dergelijk probleem gehad)

mi
door miennaamishaaz - Jul 20, 2021 om 12:21
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u nu gelijk moet doen is:
--------------------------
Computer deel 1
1 Haal de computer waarop u dat programma gelijk van het internet. [koppel de internet kabel los van de pc, of verwijder het wifi-netwerk van de computer]
2 verwijder het programma dat de oplichters u heeft laten installeren.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/uninstall-or-remove-apps-and-programs-in-windows-10-4b55f974-2cc6-2d2b-d092-5905080eaf98
3 koppel de PC nu weer aan het internet.
4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!WIJZIG AL UW WACHTWOORDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. [ja elk wachtwoord maakt niet uit waarvoor het is, !!!!!!!!!!!!WIJZIG HET!!!!!!!!!!!!!!!]
5 doe een volledige virus-scan met uw antivirus.
Stappen mbt uw bankrekening:
1 Contacteer uw bank, en laat de rekening blokkeren.
2 contacteer uw bank en laat alle koppelingen met alle apparaten, mobielen en tablets ongedaan maken.
3 vraag een nieuwe bankpas aan, als ze het pasnummer hebben kunnen ze overal ermee aan de haal.
4 laat de bank alle transacties die u zelf niet heeft gemaakt ongedaan maken
5 zodra u de nieuwe bankpas heeft, zet het inloggen met wachtwoord UIT.
Zet ook het inloggen met QR code UIT.

6 Log vortaan alleen in met de Reader die uw bank u heeft gegeven, gebruik geen QR codes meer

--------------------------------

Computer: deel 2.
6 haal alle "belangrijke" bestanden van de computer. {JA ELK BESTAND.}
Indien u license key's heeft voor programma's controleer eerst of u deze heeft opgeschreven.
7 maak een windows installatie stick

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

8 herinstalleer de PC, doe een volledig schone installatie [!!!!!!!!!!!!WAARSCHUWING DIT VERWIJDERD ALLE BESTANDEN!!!!!!!!!!!]
9 Maak nu 2 accounts aan, 1 admin account die u alleen gebruik voor het installeren van programma's en 1 user account voor normaal gebruik [indien meerdere mensen de pc gebruiken maakt u voor elke gebruiker een normaal USER account aan]
10 de computer is nu volledig schoon en vrij van Virussus, en mogelijke malware, de oplichters kunnen ook niet meer op uw systeem.
11 zet nu de bestanden die u bij stap 6 eraf hebt gehaald terug op de PC.

Donuts
door Donuts Jul 20, 2021 om 13:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En wat jij nu gelijk moet doen, is eens de spelregels lezen!: Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.

mi
door miennaamishaaz Jul 20, 2021 om 15:11
725 Antwoorden / 1 Vragen

@sprietje, normaal geef ik je gelijk.
maar in dit geval is het beter om het extreem duidelijk te vermelden dat iets zeer belangrijk is
Dan dat TS later vraagt hoe hij iets ongedaan kan maken, als voorbeeld het herinstaleren waarbij
TS vergeten was de bestanden te backuppen.

of zijn wachtwoorden niet wijzigt waardoor de oplichters zijn accounts alsnog kunnen overnemen.

ne
door neodutchio - Jul 20, 2021 om 12:32
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Iemand die een helpdesk gaat bellen zal niet op de site van Kassa gaan kijken of het wel veilig is. Andersom word er al jarenlang gewaarschuwd via diverse kanalen. En al die waarschuwingen komen ook niet bij de juiste personen gezien de vele slachtoffers die nog vallen.

De
door Deleted - Jul 20, 2021 om 13:42
7 Antwoorden / 2 Vragen

SupportNederland(punt)com was van 'alle' markten thuis. Ze hebben (momenteel) ook de "Hotmail klantenservice Nederland" [Niet doorklikken!] met postcode "1012" en een adres in de "Vijzelstraat", Park West, Nederland.

ju
door juliomariner Jul 20, 2021 om 15:17
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Als je niet wilt dat mensen op deze link klikkken moet je hem er gewoon niet inzetten. Er zijn altijd sufferts die niet goed lezen en er op drukken.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2021 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het staat toch bij Kassa, dus vast veilig.:-((

Donuts
door Donuts Jul 20, 2021 om 16:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja hoor, lekker klikken allemaal...

De
door Deleted Jul 20, 2021 om 16:40
7 Antwoorden / 2 Vragen

Eén keer klikken was voldoende. Een lezer kon dan (op een veilige manier) zien wat er stond.

rj
door rjw - Jul 20, 2021 om 18:44
3247 Antwoorden / 5 Vragen

De.support Nederland.com klinkt ook echt als McAfee. Oftewel: het is handiger om mensen te leren hoe ze de informatie die de browser weergeeft te interpreteren, dan een waarschuwing voor iedere variant te gaan melden. Die lijst wordt dan zo lang dat ie onbruikbaar is voor het doel. Plus dat mensen die lijst niet gaan checken. Als je gaat autorijden ga je ook niet voor iedere kruising opzoeken wie er voorrang heeft. Dat weet je omdat je de regels hebt geleerd. Dat is met internet niet anders.

ma
door marleenvanh - Jul 22, 2021 om 11:57
451 Antwoorden / 1 Vragen

 dit nummer is wel degelijk van McAfee, Spoofing dus.....

Donuts
door Donuts Jul 22, 2021 om 12:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Geen spoofing.