Br
door Brons48 Jan 10, 2019 om 18:06
Geldzaken & recht

Herberekening renteverlies banken bij hypotheekconversie

Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis voerden indertijd actie voor herberekening van het renteverlies dat banken in rekening brachten bij hypotheekconversie. Of KASSA hier aandacht aan besteedde weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Zelf kreeg ik van mijn bank bericht dat ik indertijd bijna 2,5 maal zoveel zou hebben moeten betalen dan mij in rekening werd gebracht.

Hoe het totaalplaatje er voor mijn bank en voor de banken gezamenlijk uitziet weet ik niet.

Ik vraag mij af welk percentage herberekeningen tot een restitutie hebben geleid? Maar ook wat het gemiddelde bedrag van die terugbetalingen is geweest? Net zo belangrijk is de vraag wat de gemiddelde uitkomst was van de herberekeningen die niet tot een terugbetaling leidden?

Als de verhouding tussen beide groepen herberekeningen sterk afwijkt van een fifty/fifty verhouding en de gemiddelde bedragen van die twee groepen sterk uiteenlopen zou dit aanleiding kunnen zijn voor nieuwe vragen.

Daarom de vraag of iemand bekend is met het totaalplaatje, vooropgesteld dat de banken de activiteiten een en ander inmiddels hebben afgerond?

1020 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2019 om 18:23
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat deze vraag is bestemd voor de redactie van het TV programma die hier al veel aandacht heeft besteed. U vind de contactgegevens elders op de site. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat wij als vrijwilligers, het beantwoorden van consumetenvragen op basis van kennis, ervaring etc. u nauwelijk of geen antwoord kunnen geven. Ik kan u in ieder geval niet antwoorden.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2019 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat u eigenlijk “2,5 keer zo veel zou hebben moeten betalen als dat er aan u in rekening is gebracht.”

Dan zou u wel een spekkoper zijn.

Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat de banken bekend zouden gaan maken wat de uitkomst van de herberekeningen is of zal zijn.

En wat kan het u verder schelen?

aurora1
door aurora1 - Jan 10, 2019 om 20:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben nirt bekend met totaalplaatjes. Mij is ook niet duidelijk waarvan.
Verder zou ik me er niet druk over maken.

ma
door maarten heest - Jan 11, 2019 om 13:22
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik denk eigenlijk dat u op informatie en uitzendingen van Tros Radar doelt. Hier staat een overzicht van de kwestie die u beschrijft.
Met de nodige links naar meer info.
Zeker iets om je nu juist wel druk over te maken want het gaat gemiddeld om 3000 euro teveel betaalde boeterente.
Op het forum van Trois Radar is de kans groter dat u serieus van gedachten kunt wisselen over dit thema.

marita5
door marita5 - Jan 11, 2019 om 14:54
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Brons48 ,

Ik weet niet welke bank u heeft , maar lees hier de informatie betreft SNS Bank , klik op de rode regel .

https://forum.snsbank.nl/dagelijkse-bankzaken-109/wanneer-vindt-de-herberekening-vergoeding-renteverlies-plaats-12272#

Br
door Brons48 - Jan 14, 2019 om 12:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor julie reacties. Ik ben, zoals gesuggereerd, verder gaan kijken bij Tros Radar.
Het is schijnbaar de AFM die de nieuwe berekeningswijze heeft "opgelegd". Ik wil me er naar aanleiding daarvan verder in verdiepen.

De reactie dat ik "spekkoper" ben is op zich misschien wel juist en begrijp ik. Maar in mijn achterhoofd speelde mee dat niet iedere verandering een verbetering hoeft te betekenen. Mensen die bij mijn bank (SNS) NU hun rentepercentage willen aanpassen zijn schijnbaar behoorlijk slechter af.
Anders geformuleerd; Hebben de actievoerders en initiatiefnemers wellicht niet eerder (een deel van) de banken een dienst bewezen? Vandaar mijn interesse in het totaalplaatje.

Fijne dag verder.