bo
door boytrack Oct 27, 2004 om 01:16
Geldzaken & recht

Het risico van iemand met schulden in je huis halen

Hallo...ik heb een vraag!!

door het verlies van z'n baan  kan m'n broer z'n schulden niet meer betalen met als gevolg dat hij door huurschuld z'n huis uit moet en buiten dat heeft hij nog meer schulden bij andere instanties ( bank ) en ook oudere nota's die al door de deurwaarders zijn overgenomen

mijn vraag is.. wat is voor mij het risico als ik hem in m'n huis laat intrekken ( terwijl de schulden nog behandeld moeten worden)

en wat kunnen de gevolgen zijn voor mij.. vanwege schulden die hij nog bij de deurwaarders heeft.

het is omdat ik dat vraagt omdat ik best medelijden met hem heeft en ben daarom ook bang voor de gevolgen voor mij.

graag u antwoordt graag..alvast bedankt

46423 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

(geen 100% zekerheid) maar ik denk dat je t risico loopt dat ze beslag leggen op alles wat waarde heeft_ en_niet expliciet op jouw naam staat.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het algemeen zal de deurwaarder (na vonnis van de kantonrechter) proberen beslag te leggen op inkomsten en als dat niet lukt op de bezittingen van uw broer behoudens een aantal noodzakelijke goederen zoals b.v. een bed. Als de woning op uw naam staat en u kunt aantonen dat alle in uw huis aanwezige goederen uw eigendom zijn is beslaglegging daarop wel te voorkomen. Echter er is één schuldeiser die zich niets van uw eigendom hoeft aan te trekken en dat is de belastingdienst. Zij hebben het recht van bodembeslag en wat dat inhoud ziet u in onderstaande tekst. Als uw broer dus belastingschuld heeft is het raadzaam deze te betalen of met de belastingdienst tot een regeling te komen. Komt het tot een beslaglegging dan bent u helaas de pineut. Ook goederen die u b.v. gehuurd of geleend heeft en zich op uw bodem (uw huis) bevinden vallen onder dit beslag.Veel wijsheid toegewenst. PML

De tekst is alsvolgt:

BODEMBESLAG

Als er betalingsachterstanden zijn bij de belastingdienst, kan de Ontvanger der Belastingdienst  opdracht geven aan de belastingdeurwaarder tot het leggen van zogenaamd bodembeslag. Hierbij wordt beslag gelegd op alle goederen die zich bevinden op de bodem van de belastingschuldige, die dienen ter stoffering van die bodem. Met andere woorden: er kan beslag gelegd worden op alle spullen die aanwezig zijn in de ruimte waar je op dat moment verblijft (bijv. in het huis waar je woont, ongeacht of je huurder of eigenaar bent). Het beslag kan zelfs gelegd worden op spullen van anderen, indien deze aanwezig zijn op die bodem. Ook hier geldt dat als je geen betalingsregeling treft met de Ontvanger, er een openbare verkoop zal worden gehouden. Aangezien de verkoop meestal heel weinig oplevert, kan de deurwaarder vervolgens opnieuw beslag leggen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Wij hebben een broer van mjn vriend in huis gehad onder bijna dezelfde omstandigheden. Hij is op een gegeven moment failliet verklaard en toen begon het gedonder. Mijn vriend is geroyeerd van zijn AOV-verzekering omdat hij failliet zou zijn, het heeft ons de grootst mogelijke moeite gekost om dit teruggedraaid te krijgen. Dit heeft 3 maanden geduurd. Toen hij bij de curator liep gebeurde het regelmatig dat post die op mijn vriend zijn naam stond geopend in een envelop van diezelfde curator op onze deurmat lag. De curator daar over gebeld antwoord: Alle post met de achternaam van uw zwager wordt opengemaakt, naar de voorletters kijken kost teveel moeite. Op de vraag hoe het dan met onze privacy gesteld was kregen wij als antwoord dat ze zodra ze in de gaten kregen dat het niet mijn zwager betrof niet verder lazen?! Toen we ook nog eens bestookt werden door deurwaarders die niet aangeschreven waren door de curator hebben wij hoe hard dit ook klinkt onze zwager verzocht zo snel mogelijk andere woonruimte te zoeken. Zelfs toen hij weg was en hij dus zijn nieuwe adres zelfs niet aan zijn curator had doorgegeven( dit hebben wij maar voor hem gedaan) hebben we nog lang post en deurwaarders aan de duer gehad. Als je hier zin in hebt moet je je broer helpen. Maar ik zou als ik jou was er toch nog eens een keer goed over nadenkenGroetjes Liekie

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Het tweede en het derde antwoord is naar alle waarschijnlijkheid volkomen juist  wat je in ieder geval moet doen nooit en te nimmer je broer op jou adres laten inschrijven dit om gelazer te voorkomen en er geen beslaglegging kan volgen op jou spullen, Laat hem zo spoedig mogelijk contact op nemen met de schuldhilpverlening in de gemeente waar hij woonde, Ik weet het de wachtijden zijn lang  Laat hij zorgen dat hij de brief krijgt dat zijn zaak is aangemeld bij de erkende schuldhulpverlening in de desbtreffende gemeente stel geen enkele schuldeiser op de hoogte van jouw adres want hij woont er tenslotte niet wat betreft het ziekenfonds of bank afschriften geef deze heel duidelijk aan per aangetekend schrijven dat het P/A adres is dus jouw adres is echt uitsluitend als post adres voor de door jou samen afgesproken bdrijven stel dat ook op schrift en onderteken dat samen stel daarbij vast dat er op geen enkele wijze jouw naam en adres gebruiktmogen worden door welke instantie of bedrijf dan ook welke op wat voor redenen dan ook geld te goed hebben van je broer Wat betreft je broer stuur alle schuldeisers de brief die krijgt van de schuldhulp verlenende    instantie iedereen toe vermeld daarbij duidelijk dat ze voor eventuele vragen contact op kunnen nemen met je schuldhulpverlener  De fiscus is preferent dat wil zeggen die zal altijd als eerste moeten worden betaald ook hierover kan je schuldhulp verlener je meer vertellen  PS NEEM EEN POSTBUS nummer dit om te voorkomen dat je familie door jou schulden in de problemen kunt komen en laat je door niemand bellen op een vaste telefoon lijn zo kan een schuldeiser vast stellen dat je daar geregeld bent Ook kan je bij ieder groot Postkantoor een Post Apart deal maken iedereen kan jou post toe sturen welke door het Postkantoor apart wordt gehouden en je bijvoorbeeld twee keer in de week kan komen ophalen hiervoor krijg je van het postkantoor een pasje op jou naam  en dit kost lang niet zoveel als een postbus nummer.

Succes Presau

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het persoonlijk aankan kunt u uw broer in huis halen, alleen wat wij gedaan hebben in het verleden toen onze zoon met schulden geleende zaken van ons kreeg (waschmachine, oud bankstel, etc.) is een verklaring maken op papier en laten vastleggen via een notaris (kost niet veel) wat van u is en wat van uw broer. Het lijkt misschien erg ingewikkeld, maar bij ons heeft het gewerkt. Alle deurwaarders moeesten toen van de spullen afblijven als hij deze verklaring gaf.

Onze zoon is ondertussen vrij van schulden via de schuldsanering. Misschien is dit ook iets voor uw broer.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelet op de risico's die je kunt lopen en al door andere respondenten omschreven zou ik een formele oplossing kiezen.

Ik zou een samenlevingscontract op laten stellen bij de notaris waarin uw bezittingen/schulden en de bezittingen/schulden van uw broer worden beschreven en dat u nooit aansprakelijk kunt worden gesteld voor de gevolgen van het handelen van uw broer.

Hoe pijnlijk het ook moge zijn maar zonder het contract zou ik het risico niet nemen.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nora, Het gaat hier om een z.g. "Akte van Bruikleen om niet".
Ik weet niet hoe lang geleden het is dat deze situatie zich bij u
voordeed maar ik kan u vertellen, dat steeds meer deurwaarders hun best
doen om aan te tonen dat in veel gevallen deze constructie bedacht is
om beslaglegging te voorkomen en de akte dus op onjuiste gronden is
opgemaakt. Als dit daadwerkelijk aangetoond kan worden helpt ook die
akte niet meer. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Aldert. Een samenlevingscontract tussen een broer en een zus of een broer en een broer of een zus en een zus ? Bestaan die ook al ?Ik denk dat je bedoelt wat hierboven is beschreven en wat heet de  "Akte van bruikleen om niet'. Zie dan ook mijn bijbehorende commentaar. En als het belastingschuld betreft kan je aktes, contracten of weet ik wat opmaken wat je wilt, op alles wat zich op jouw of liever hun bodem bevindt wordt simpelweg beslaggelegd. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi PML.

In reaktie op jouw bericht. Ik ben bekend met een situatie waarbij 2 zussen en 1 broer samenleven in één huis en die een samenlevingscontract hebben opgesteld. Ieder voor zich is aansprakelijk en verantwoordelijk voor zijn eigen deel en gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor de staat en onderhoud van het huis en hebben ze een gezamenlijke huishoudpot voor eten en drinken.

Ik ben er niet zeker van of ze dat ook hebben laten passeren bij de notaris maar het zou een optie kunnen zijn.

Alleen ouders zijn verantwoordelijk voor de akties van hun kinderen tot een bepaalde leeftijd. Volgens mijn informatie.

Min broer heeft door omstandigheden forse schulden gemaakt. Door interventie van de notaris ben ik daar niet voor verantwoordelijk en aansprakelijk gesteld.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Aldert, Zo zie je maar ik kan altijd nog wat bijleren. Ik denk wel
dat je alles verdraaid goed op papier moet hebben staan (aankoopbonnen
enz.) want anders is het natuurlijk een fluitje van een cent om de
goederen zo nodig van eigenaar te verwisselen. Er zullen dus best nog
wel een paar haken en ogen aanzitten. Bovendien vraag ik mij af hoe het
dan zit met de reeds genoemde belastingschuld waarbij bodemrecht
gehanteerd wordt want de belastingdeurwaarder trekt zich, door de wet
gesteund, niets aan van wie wat is bij bodembeslag en verkoopt de hele
handel onder je billen vandaan. Groeten - PML