harrie
door harrie Feb 10, 2017 om 15:23
Geldzaken & recht

Hoe lang is een staatsgeheim geheim?

Begin jaren'50 vertelde mijn vader iets dat hij als beroepsmilitair bij de politietroepen in1937moest uitvoeren, wel moest hij eerst een eed van geheimhouding afleggen. Hij vertelde dit weer onder geheimhouding mijnerzijds,maar wilde eigenlijk niet dat het in de doofpot zou verdwijnen.Is dit nu verjaard???

Hij

4104 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 10, 2017 om 15:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vraag het de Minister van Staat eens.

Cookies
door Cookies Feb 10, 2017 om 15:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Minister van Staat???

tenormin
door tenormin Feb 10, 2017 om 16:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is toch een eretitel, door de Koning/Koningin toegekend voor niet meer in functie zijnde Staatslieden. Was mijnerzijds dus een grapje.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De archieven van 1937 zijn allang geopend. Dus het is geen geheim meer.

fa
door familyman - Feb 10, 2017 om 15:44
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er zal per geval bekeken worden hoelang een geheim geheim is.

fl
door flyingfrance - Feb 10, 2017 om 15:49
62 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw vader niet meer leeft. Kunt u het rustig bekend maken. U heeft geen belofte aan de staat voor afgelegd.
Natuurlijk zijn er staats geheimen of die van het koningklijke huis wat onder een zeer lange tijd van staatgeheim staat.

Kijk ook een deze site http://wetten.overheid.nl/BWBR0033507/2013-06-01
Maar het gaat er altijd om, en dat weet u het beste, wie lijd er schade aan uw informatie.

De staat kan die nog een claim krijgen? Bijvoorbeeld zie wat er in de oost is gebeurd, of bij de treinkaping die mensen hadden ook allemaal zo'n belofte gedaan. En dan kan je natuurlijk aan een advokaat vragen wat het risico is.
U kunt uw verhaal ook bij een Notaris deponderen en er over praten met een journalist (anoniem)

Cookies
door Cookies - Feb 10, 2017 om 15:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als het over Bernhard ging: daarover is alles al bekend. Ging het over een naderende Tweede Wereldoorlog: die is al achter de rug.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ging het over een inval van buitenaardse wezen en hoe daar tegen is opgetreden?

Rustig vertellen, maken ze er wel een musical van:-))

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 10, 2017 om 16:08
7155 Antwoorden / 3 Vragen

U zou het geheim voor de zekerheid nog een generatie kunnen verlengen door het ook onder geheimhouding door te geven.

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2017 om 16:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij had dat al nooit aan u mogen doorvertellen destijds.

Afijn, je kan dat nagaan op gahetna.nl

harrie
door harrie - Feb 10, 2017 om 16:22
765 Antwoorden / 36 Vragen

Er werden toen busladingen arme Duits\joodse vluchtelingen terug over de grens gezet, waar ze aan de Duitse kant natgespoten kampkleding moesten aantrekken.Dit alles gebeurde onder de regering Colijn.

jo
door jorisw Feb 11, 2017 om 10:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is toch geen geheim? Het is ondertussen toch aardig bekend dat Nederland en Nederlanders in die periode erg aardig waren voor de nazi's als het om joden ging. En als je de reacties op nieuwssites leest is er nog niet veel veranderd.

harrie
door harrie Feb 11, 2017 om 15:11
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste Joris
Inheteerstehuis waar ik na mijn huwelijk woondeontdekte ik op zolder een schuilplaats waarin ik o.a.papieren van een Duitse jood vond die een winkel in het pand( noordeinde, den Haag) had,  ook zaten er Davidssterren bij.

Later tijdens een bezoek aan het museum vanTheresienstadt (Terezin) viel het mij op dat ze er geen sterren in het Nederlands hadden.Ze  wilden ze graag hebben voor het museum,daarom heb ik ze het hele pakket toegezonden.

ja
door janf43 Feb 11, 2017 om 23:04
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de kranten van die tijd pakt (Delpher) en daar zoekt op "over de grens gezet" ziet u toch wel een behoorlijk aantal meldingen van ongewenste vreemdelingen die over de grens werden gezet door marechausse of politietroepen. Kennelijk waren de procedures voor uitzetting in die tijd niet zo langdurig en ingewikkeld.

ja
door jackyh - Feb 10, 2017 om 17:08
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou het maar geheim houden en geen slapende honden wakker maken. Je weet nooit wat er allemaal uit voort zal komen.

fr
door frans56 - Feb 10, 2017 om 18:57
230 Antwoorden / 9 Vragen

Als U wilt weten of uw geheim al bekend is, probeer eens te zoek op internet, wellicht zit U nu over iets te piekeren wat allang overal bekend is.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is het geheim?

Er werden toen busladingen arme Duits\joodse vluchtelingen terug over de grens gezet, waar ze aan de Duitse kant natgespoten kampkleding moesten aantrekken.Dit alles gebeurde onder de regering Colijn.

me
door mein33 - Feb 11, 2017 om 11:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

wel moest hij eerst een eed van geheimhouding afleggen

@Harrie,

Een "eed" afleggen op de geheimhoudingsplicht is niet hetzelfde als een Staatgeheim en heeft er in de situatie die u schetst ook niets mee vandoen.
Een dergelijke "eed" aflegging is er voor om te zorgen dat handelingen, die een persoon in opdracht m.b.t. zijn/haar functie moet uitoefenen, niet aan "de grote klok" worden gehangen.
De omstandigheden waaronder uw vader zijn (opgedragen) plicht heeft gedaan zijn alom bekend en waren dat al ruim voor het uitbreken van de 2e Wereldoorlog.
Deze handelingen is dus niet in een doofpot verdwenen en dat geeft u misschien de mogelijkheid om dit voorval te laten rusten.

Vr.gr.  mein33

harrie
door harrie Feb 11, 2017 om 18:16
765 Antwoorden / 36 Vragen

mein33
In het werk van dr.Lde Jong komt het niet voor........
salut,Harrie

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2017 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bel het NIOD.

Lees hier.

http://www.niod.nl

hansje klein
door hansje klein - Feb 12, 2017 om 11:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TIP-1: Schrijf uw vraag, beter verhaal, naar de onderzoeker en publicist Remco Raben ..... (link)
TIP-2: Geef duidelijk aan, dat u in een voortraject uw verhaal VERTROUWELIJK wilt behandelen

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/geen-plek-voor-nederlanders