SG
door SGV1982 Jan 20, 2022 om 09:42
Geldzaken & recht

Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen na spoofing?

Ik ben slachtoffer van spoofing. Zonder nu in details te treden, maar ik ben veel geld kwijt. Ik heb aangifte gedaan, het onderzoek loopt nog. Ook heb ik mijn bank aangeschreven en mijn aangifte met hun gedeeld om te proberen om mijn geld terug te krijgen. Helaas heeft de bank een reactie gestuurd dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat mij is overkomen en dus niet kunnen uitbetalen. In jullie programma (maar ook bij andere consumentenprogramma's over dit onderwerp) wordt opgeroepen aan de slachtoffers om het er niet bij te laten zitten. Dat wil ik ook zeker niet doen, maar ik weet nu niet meer zo goed wat ik nog kan doen. Ik  heb ook een advocaat naar mijn zaak laten kijken en hij gaf ook aan dat hij niets voor mij kan betekenen. Kunnen jullie mij helpen?

4372 12 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 20, 2022 om 09:46
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Met zo weinig informatie kunnen we eigenlijk geen goed advies geven.
Ik zou niet teveel hoop hebben. De kans dat u nog iets van uw geld terug ziet lijkt me erg klein.

SG
door SGV1982 Jan 20, 2022 om 12:10
Antwoorden / 1 Vragen

Veel hoop heb ik ook niet, maar ik wil het niet zomaar opgeven na een eerste beste reactie van de bank.
Welke informatie zou u nodig hebben om goed advies te kunnen geven?

ju
door juliomariner Jan 20, 2022 om 12:16
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou in ieder geval de links van Heremietkreeft eens goed doorlezen en eventueel eens bij het juridisch loket of een andere advocaat te rade gaan.
U gaf aan dat het om een behoorlijk bedrag gaat dus ik zou er toch wat tijd en eventueel geld in investeren. En doe in ieder geval aangifte, dat is ook de eerste eis van de banken

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2022 om 10:11
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Gecorrigeerd Kent u deze info:  Tóch compensatie bij spoofing | Consumentenbond   Het lijkt er dus op dat er toch kennelijk mogelijkheden komen voor compensatie en is het oimdat u aangeeft dat er een onderzoek loop een kwestie van afwachten. Zie deze info: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-dit-is-wat-jij-moet-weten-over-deze-vorm-van-oplichting hoewel dat bij u bekend zal zijn.    Wel is het zaak om melding te doen bij (zie) https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/  indien nog niet gedaan.

Zie ook nog https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/12/18/kamerbrief-over-compensatie-van-schade-bij-spoofing  en https://www.arag.nl/particulier/consument-en-geld/aankoop/spoofing-wordt-uw-schade-vergoed/  en helemaal kansloos zoals uw advocaat stelt is het niet (meer).

Het zak m.i. nog wel afhankelijk zijn van de gang van zaken zoals u is overkomen.

ju
door juliomariner Jan 20, 2022 om 11:06
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw aanvulling. Blijkbaar willen banken dus toch uit coulance de schade in sommige gevallen vergoeden.
Aan TS nu de taak aan de voorwaarden te voldoen.

Topantwoord

Ja
door JannieBoe - Jan 20, 2022 om 10:12
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, dat is bijzonder naar. Verschrikkelijk dat u zoiets overkomt.
U bent hier nu op het forum van Kassa.
Mocht u contact willen met de redactie dan moet u even op 'Contact' klikken.
Sterkte en succes.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 20, 2022 om 10:25
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sgv1982 ,

Neem eens contact op met Stichting Gibo , klik op de rode regels .

https://www.stichtinggibo.nl/wat-moet-je-doen-bij-spoofing

https://www.stichtinggibo.nl/contact

SG
door SGV1982 Jan 20, 2022 om 12:08
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u. Ik klik tegenwoordig geen linkjes meer zomaar aan, maar heb de site zelf opgezocht. Ik ga hier zeker contact mee opnemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 20, 2022 om 11:52
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte SGV1982,

Kunt u ons mededelen om welke bank het gaat?, dan kunnen wij u gerichter antwoorden.

Klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-via-schermdeling-hoe-werkt-dat-precieshttps://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-via-schermdeling-hoe-werkt-dat-precies

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 20, 2022 om 11:55
1747 Antwoorden / 31 Vragen
SG
door SGV1982 Jan 20, 2022 om 12:07
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat in mijn geval om de ING bank.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 20, 2022 om 22:49
1747 Antwoorden / 31 Vragen
sira
door sira - Jan 20, 2022 om 13:02
2289 Antwoorden / 24 Vragen

U geeft wel erg sumiere informatie. In een latere opmerking van u maak ik op dat u op een link heeft geklikt.
Wie was zogenaamd de afzender van de link? Had u kunnen weten dat u op een valse link klikte?

Ik krijg de laatste tijd veel mailtjes zogenaamd van Bol, Dyson, Sonos, McAfee etc., want ik zou een prijs hebben gewonnen, maar er wordt door mij op geen enkele link geklikt, ook omdat ik dit e-mailaccount niet tot nauwelijks gebruik, maar ook dankzij de vele waarschuwingen in de diverse consumentenprogramma's.

Thecla58
door Thecla58 Jan 20, 2022 om 14:43
843 Antwoorden / 3 Vragen

Vreselijk zijn die mailtjes inderdaad.

Ik heb een preview screen in mijn mail, dus hoef ik niets te openen. Ik zet het @xxxxx.nl in de lijst met geblokkeerde afzenders en daarna verdwijnen dergelijke mails automatisch in de spam. Die maak ik een keer per week leeg.

sira
door sira Jan 20, 2022 om 16:08
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Maar het idiote ervan, is dat dit op een gmail-account binnenkomt dat uitsluitend gekoppeld is aan Google en mijn Apple Wallet. Voor de rest gebruik ik het helemaal niet. Je wordt inderdaad wel gek van die rotzooi, maar ja, er zijn altijd wel mensen die er in trappen.

Al mijn apparaten zijn beveiligd met Total Security en VPN, maar ik heb zelf ook nog een extra beveiliging ingesteld.
Op mijn gsm (Whats)app of bel ik en soms zoek ik iets op, op mijn iPad lees ik de kranten, zoek info op en doe af en toe een spelletje, maar zoals e-mailen en bankieren doe ik uitsluitend thuis op desktop of laptop. Op de laptop komen al mijn mailtjes binnen en ik kan uiteraard mail verzenden en mijn desktop is de "schone" pc. Daarop doe ik btw-aangifte, factureren en ik kan mail versturen, maar inkomende mail heb ik geblokkeerd.
Social media doe ik niet aan, daar heb ik geen interesse in.

SG
door SGV1982 Jan 24, 2022 om 21:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben tot nu toe zo summier in mijn informatie, omdat ik alles op internet op dit moment wantrouw, dus ik ben heel voorzichting. Ik ben telefonisch opgelicht door mensen die zich voordeden als een overheidsinstantie (van Justitie). Het was allemaal in het Engels en toen ik vroeg waarom alles in het Engels moest, werd mij verteld dat het om een internationale zaak ging. Toen ik nog steeds argwaan had, hebben ze me verteld nauw in contact te staan met de rechtbank Amsterdam en lieten ze mij ter controle ook bellen door een 088-nummer waarbij in mijn telefoonscherm stond vermeld dat het Rechtbank Amsterdam was. Mijn identiteit zou gebruikt zijn bij criminele doeleinden, waarvoor ik nu verantwoordelijk was als ik er niet voor zou zorgen dat alles (mijn geld) veilig gesteld zou zijn. Uit paniek heb ik ze toegang gegeven tot mijn laptop middels het programma Anydesk en daarna geld overgemaakt naar een zogenoemde kluisrekening. Gelukkig heb ik een vriendin geappt, die is naar mij toegekomen en heeft de politie gebeld, die stonden vrij snel bij mij op de stoep, waarna ik alles heb afgesloten en met de telefoon van mijn vriendin heb ik ING gebeld om mijn rekening en internetbankieren te blokkeren. Terwijl ik met ING aan de telefoon was, ging mijn eigen telefoon en laptop weer aan en verscheen er op mijn laptop een kladblok met de vraag Waar ik mee bezig was?  Toen heb ik alle internetkabels er thuis uitgetrokken, ik was in complete paniek dat ik alles kwijt zou raken.  Ik ben veel geld kwijt, gelukkig niet alles. Maar probeer er nu alles aan te doen om het terug te krijgen. Ik heb een nieuwe bankpas en een nieuwe ID-kaart aan moeten vragen, mijn telefoon en laptop terug moeten zetten op fabrieksinstellingen (laptop geformatteerd en alles opnieuw laten installeren). Het heeft heel veel impact gehad, ben mijn zelfvertrouwen kwijt maar ook het vertrouwen in de digitale wereld. Als ik gebeld wordt door een nummer wat ik niet ken, schiet ik in paniek. Ik klik geen linkjes meer aan en controleer websites die ik bezoek.
Dit is in het kort mijn verhaal.

sira
door sira Jan 25, 2022 om 09:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat dit dezelfde oplichtersbende is die mij op 18/01 belden. Ik heb de lijn verbroken en het nummer geblokkeerd.

Het is al zó onlogisch dat dit in het Engels wordt gedaan, stel dat je geen Engels spreekt, wat dan? Als er werkelijk iets aan de hand is dan sturen ze de politie maar bij me langs.

Nee, mij belazeren ze niet zo gauw, ik hou altijd een (gezonde) achterdocht en ik heb dit soort oplichterij al zo vaak op tv langs zien komen, bij Kassa (ik geloof Danny Mekiç) en Opgelicht.

Ik hoop van harte dat u nog iets van uw geld terug ziet, maar zorg er in ieder geval direct voor dat u een goed beveiligingsprogramma op uw laptop heeft en zoals Panter22 hieronder al noemt, zorg dat u een limiet instelt bij een bank. Tips voor u zijn nuttig, maar waarschuwingen hebben weinig zin, want er wordt al zoveel voor gewaarschuwd.

ti
door tilpend Jan 25, 2022 om 10:01
131 Antwoorden / 0 Vragen

Ontzettend vervelend dat u bent opgelicht maar ik zie in uw verhaal geen enkele reden waarom de ING het geld aan u zou moeten vergoeden. U heeft zelf zich niet gehouden aan de basisregels die de banken keer op keer herhalen en u had misschien nog een hele kleine kans op vergoeding gehad als de oplichting uit naam van de bank zou hebben plaatsgevonden maar dat is hier ook niet het geval.

panter22
door panter22 - Jan 20, 2022 om 14:51
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je intussen een limiet ingesteld? De Ing bank waarschuwt.
https://www.ing.nl/media/ING_Spoofing_in_woord_en_beeld_tcm162-212125.pdf
Is het maar kort geleden dat dit je is overkomen?
Wat heb je verkeerd gedaan om niet voor vergoeding in aanmerking te komen.
Heb je de 5B's van veilig bankieren niet gevolgd?
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/wat-kan-je-zelf-doen/check-de-5-Bs/index.html

marita5
door marita5 - Jan 24, 2022 om 22:09
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Sgv1982 ,

N.a.v. uw reactie , lees hier eens .

https://www.fraudehelpdesk.nl/alert/engels-telefoontje-namens-dutch-supreme-court/

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/spoofing-namens-de-supreme-court-hoge-raad-telefonische-oplichtingstruc-kan-je-duizenden-euros-kosten/

DOOR SGV1982 24 JAN. 2022 OM 21:46
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben tot nu toe zo summier in mijn informatie, omdat ik alles op internet op dit moment wantrouw, dus ik ben heel voorzichting. Ik ben telefonisch opgelicht door mensen die zich voordeden als een overheidsinstantie (van Justitie). Het was allemaal in het Engels en toen ik vroeg waarom alles in het Engels moest, werd mij verteld dat het om een internationale zaak ging. Toen ik nog steeds argwaan had, hebben ze me verteld nauw in contact te staan met de rechtbank Amsterdam en lieten ze mij ter controle ook bellen door een 088-nummer waarbij in mijn telefoonscherm stond vermeld dat het Rechtbank Amsterdam was. Mijn identiteit zou gebruikt zijn bij criminele doeleinden, waarvoor ik nu verantwoordelijk was als ik er niet voor zou zorgen dat alles (mijn geld) veilig gesteld zou zijn. Uit paniek heb ik ze toegang gegeven tot mijn laptop middels het programma Anydesk en daarna geld overgemaakt naar een zogenoemde kluisrekening. Gelukkig heb ik een vriendin geappt, die is naar mij toegekomen en heeft de politie gebeld, die stonden vrij snel bij mij op de stoep, waarna ik alles heb afgesloten en met de telefoon van mijn vriendin heb ik ING gebeld om mijn rekening en internetbankieren te blokkeren. Terwijl ik met ING aan de telefoon was, ging mijn eigen telefoon en laptop weer aan en verscheen er op mijn laptop een kladblok met de vraag Waar ik mee bezig was?  Toen heb ik alle internetkabels er thuis uitgetrokken, ik was in complete paniek dat ik alles kwijt zou raken.  Ik ben veel geld kwijt, gelukkig niet alles. Maar probeer er nu alles aan te doen om het terug te krijgen. Ik heb een nieuwe bankpas en een nieuwe ID-kaart aan moeten vragen, mijn telefoon en laptop terug moeten zetten op fabrieksinstellingen (laptop geformatteerd en alles opnieuw laten installeren). Het heeft heel veel impact gehad, ben mijn zelfvertrouwen kwijt maar ook het vertrouwen in de digitale wereld. Als ik gebeld wordt door een nummer wat ik niet ken, schiet ik in paniek. Ik klik geen linkjes meer aan en controleer websites die ik bezoek.
Dit is in het kort mijn verhaal.

panter22
door panter22 - Jan 25, 2022 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Dit zijn de voorwaarden voor vergoeding

In de toetsingscriteria staan de volgende voorwaarden:

ti
door tilpend Jan 25, 2022 om 10:22
131 Antwoorden / 0 Vragen

TS heeft dus geen grond om vergoeding te krijgen want er is geen sprake van "spoofing met de naam en/of het telefoonnummer van je bank.".

1paul
door 1paul - Jan 25, 2022 om 09:15
3101 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met de stichting GIBO, die zit hier achteraan in veel gevallen....

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2022 om 10:46
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Zowel mijn partner als ik worden geregeld gebeld met een Engelse computer stem.Het is hun bedoeling dat je middels een toets naar een " medewerker" gaat. De rest is bekend. Wij drukken het gesprek gewoon weg en zo geen probleem,  nummer blokkeren heeft geen zin, ze maken zelf wel weer een ander 06 nummer of ander nummer.