Mo
door Moniekbrouwer Nov 24, 2020 om 18:43
Geldzaken & recht

Hoe kan zij tozo terug betalen

Mujn dochter 20 jaar
heeft tozo ontvangen in de eerste corona golf maar moet deze nu terug betalen omdat ze nog geen 27 is en stufi krijgt. Ze kan nog steeds niet werken zit er zwaar doorheen heeft eenschuld opgebouwd van 9000€Waarvan 300 terug betalen van de tozo) buiten haar schuld om. Ze valt dus volledig tussen wal en schip.
vr gr M brouwer

1699 10 Rapporteer

getty
door getty - Nov 24, 2020 om 18:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze kan vast officieel in bezwaar gaan tegen deze beslissing.

Maar  de terugvordering kon nog wel eens juist zijn.

ne
door neodutchio - Nov 24, 2020 om 19:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Er is van te voren aangegeven wat het doel was van de ToVo. En dat is niet elke ondernemer in leven houden, maar wel redden wat er te redden is. Of, zoals ze het zelf zeggen: 'Niet elke ondernemer kan deze crisis overleven, maar met deze regeling wordt de kans wel groter'.

"Misschien gaat mijn bedrijf de crisis niet overleven. Wat nu? Het doel van de Tozo is: bedrijven helpen om de coronacrisis te overleven. Maar helaas lukt dat niet voor alle bedrijven. Gaat het niet goed met uw bedrijf? Denk dan nu al na over een nieuw beroep of een nieuwe baan. Dit heet heroriëntatie. Vanaf 1 januari 2021 kunt u hierbij hulp krijgen van uw gemeente. Hoe die hulp er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Daar wordt op dit moment over nagedacht."

Uw dochter valt niet tussen wal en schip, zij hoort bij de doelgroep die het niet gaat redden. Hoe is die schuld ontstaan? Is er geen andere manier geweest om geld te verdienen? Als ik zie hoeveel mensen nu tijdelijk ergens anders gaan werken omdat op de ene plek handen over zijn en op de andere een zwaar tekort, dan was dat ook een optie geweest.

Maar het allerbelangrijkste, 20 jaar, studerend en een eigen bedrijf, hoe kan dat samen gaan? De studie is gewoon doorgegaan en stufi komt ook gewoon binnen. Was het het proberen waard om de studie te bekostigen met het geld uit een eigen onderneming? Dat is dit het risico. En was het geen corona kon het ook iets anders zijn.

diumenge
door diumenge - Nov 24, 2020 om 19:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je dochter is 20, ontvangt studiefinanciering en heeft een schuld van € 9.000 opgebouwd? Bedoel je daarmee de studieschuld, of een extra schuld daarnaast?

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2020 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij heeft/had geen recht op Tozo.

12. Komt een zelfstandige met studiefinanciering in aanmerking voor een uitkering?
Studenten die (naast hun studie) als zelfstandige werken, jonger zijn dan 27 jaar en aanspraak kunnen maken op studiefinanciering, hebben geen recht op reguliere bijstand (artikel 13, lid 2, onderdeel c, van de Participatiewet) en evenmin op Tozo

Al
door Alive76 - Nov 24, 2020 om 20:50
7 Antwoorden / Vragen

TOZO is bedoeld om inkomen aan te vullen tot het minimum/bijstands niveau. Ouders hebben een onderhoudsplicht voor kinderen tot hun 21ste, derhalve krijgen jongeren onder die leeftijd in beginsel geen bijstand en dus ook geen TOZO. Daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld als de ouders onvoldoende middelen hebben. In dat geval stelt de gemeente een bedrag vast. Ze zou dus in dat geval ook recht kunnen hebben op TOZO. U kunt hierover in gesprek gaan met de gemeente.

Probleem is m.i. echter dat ze ook al studiefinanciering krijgt. Als u al onvoldoende middelen heeft krijgt ze de volle mep. Inclusief collegegeld krediet is dit ongeveer €1075, het bijstandsminimum is €1050. De gemeente zal stellen dat ze al meer inkomen heeft dan het bijstandsniveau en dat is natuurlijk ook zo. De voorwaarden voor TOZO waren, in ieder geval in mijn gemeente, heel duidelijk. Ze heeft in dit geval dus een uitkering aangevraagd waar ze geen recht op had. Dat kan alleen als ze ergens iets (bewust of onbewust) niet correct heeft ingevuld. Heeft ze nu totaal €9000 schuld waarvan €300 aan TOZO? Of heeft ze totaal €9000 TOZO schuld en moet ze maandelijks €300 terugbetalen?

panter22
door panter22 - Nov 25, 2020 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Regeling:
https://krijgiktozo.nl/documenten/Informatie_tozo_zelfstandigen.pdf#page6
Het sociaal minimum voor een 20 jarige is €261. (pagina 9)
Dat haalt ze gemakkelijk met haar stuidiefinanciering,
Geen recht op Tozo tot €1059. Daar is ze te jong voor,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 25, 2020 om 09:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een studente moet wel alle voorwaarden goed lezen,   het is uitbetaald als voorschot.
De voorwaarden waren  vooraf bekend en  mijn zoon heeft daarom ook niets aangevraagd.

Zelfde voor alle andere subsidies en  uitkeringen,  vooraf goed lezen en niet snel geld vragen, dat moeten studenten ook leren!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2020 om 10:31
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Uw dochter kan uiteraard  bezwaar maken en zie daarvoor: https://www.bezwaardesk.nl/bezwaar-gemeente/bezwaar-tozo

Het lijkt mij toch uit te komen op een helaas nare en zware zware leerschool voor uw dochtter deze tegemoetkoming heeft aangevraagd en verkregen terwijl zij er geen recht op had indien zij ook nog studeerde. Het bezwaar zal dan worden afgewezen.

ro
door ronny530 - Nov 25, 2020 om 17:58
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De Tozo is een overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers die in de haast is opgezet en de bedragen werden als voorschot uitgekeerd. Pas in een later stadium werd bekeken of de aanvrager voor de regeling in aanmerking kwam en blijkbaar kwam uw dochter niet voor die regeling in aanmerking. De uren norm is minstens 23,5 uur per week voor de onderneming werkzaam zijn en de enige inkomsten zijn. Stufi zijn inkomsten en vervalt het recht op de Tozo regeling. In bezwaar gaan lijkt mij geen optie omdat uw dochter had kunnen weten dat niet voor de regeling in aanmerking kwam maar die ten onrechte heeft aangevraagd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 25, 2020 om 19:06
2011 Antwoorden / Vragen

De "wir haben es nicht gewusst" verdediging. Altijd een topper.