bu
door bubbleblower Nov 23, 2022 om 23:10
Geldzaken & recht

Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

In 2020 heb ik mijn computer ter reparatie aangeboden bij Computerhulpalkmaar van de heren [edit redactie] in Alkmaar.
Toen ik die weer op wilde halen kon dat niet, omdat er inmiddels Covid op het bedrijf was uitgebroken en dat heeft meer dan een jaar geduurd.

Daarna zijn er verschillende afspraken gemaakt dat zij de computer kwamen langs brengen of dat ik ‘m mocht komen ophalen, maar of ze kwamen niet langs of waren niet aanwezig wanneer ik (op afspraak) mijn computer kwam afhalen. De laatste keer is 12 september dit jaar geweest.

Inmiddels reageren ze niet langer op mails of telefoontjes én is het bedrijf uitgeschreven.
Eén van de eigenaren [edit redactie] gaf uiteindelijk aan dat er beslag was gelegd op de inboedel en ik voor mijn computer bij de curator moest zijn.
Volgens hem is hij ook niet verantwoordelijk voor wat in 2020 is gebeurd, omdat hij er sinds 2021 niet meer werkt.

Sindsdien probeer ik te achterhalen wie die curator is om te voorkomen dat ik mijn PC definitief kwijt raak. Via de andere eigenaar [edit redactie] kan dat niet, want die zit ondergedoken (kennelijk ben ik niet hun enige slachtoffer) en beantwoordt geen telefoons of mails.
En [edit redactie] heeft kennelijk zijn redenen om het niet te vertellen, misschien heeft die mijn PC al lang via een van zijn vele andere opgedoekte BV-tjes verkocht, zoals Computerhulp 072 [edit - red.] dat gereviseerde PC's verkocht en net als Computerhulpalkmaar één of twee maanden geleden nog bestond.

Ook via de rechtbank kom ik geen stap verder, daar is geen registratie van een beslaglegging of insolventie.

Dus hoe kom ik erachter welke curator mijn computer in beslag heeft genomen en voorkom ik dat de schijven van de computer worden gewist?

3070 19 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Nov 23, 2022 om 23:31
844 Antwoorden / 3 Vragen

Een faillissement wordt altijd door een rechter uitgesproken en wordt ook altijd i  het insolventieregister vermeld met de nnam van de curator.

Maar... het feit dat er altijd eerst de preferente schuldeisers voorgaan, daarma de grotere schuldeisers en helemaal op het einde de private schuldeisers zit de kans er in dat je gedag kunt zeggen tegen je pc of je kunt hem terugkopen.

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2022 om 23:32
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een recu heeft met alle gegevens kunt u wellicht nog aangifte doen bij de politie.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 24, 2022 om 12:28
155 Antwoorden / Vragen

Zinloos advies. Aangifte waarvan exact? De politie kan hier letterlijk niets mee.

bu
door bubbleblower - Nov 23, 2022 om 23:45
31 Antwoorden / 10 Vragen

@THECLA58

Naar mijn mening had mijn computer nooit in beslag genomen mogen worden vanwege andermans schulden. Het is mijn eigendom niet van dat bedrijf.

@MAHADMA

Zaterdag 10 December heb ik een afspraak voor aangifte, maar daarmee krijg ik mijn PC niet terug en het gaat om de informatie die daar op staat.

Als ik op tijd erachter weet te komen wie de curator is kan ik hopelijk nog voorkomen dat die wordt gewist en kan ik 'm terug kopen, ik heb er een veelvoud voor over van wat die waard is en bovendien is het mijn eigendom. Alle recu's heb ik nog, net als alle details van de PC die 'm als een vingerafdruk maken, dus ik kan overtuigend aantonen dat die van mij is, helemaal als de schijven nog niet zijn gewist.

justmeagain
door justmeagain Nov 24, 2022 om 00:35
623 Antwoorden / 8 Vragen

Heeft u dan geen backup van deze computer gemaakt in het verleden? Dat zou heel erg onverstandig zijn.

marita5
door marita5 - Nov 24, 2022 om 00:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bubbleblower ,

Computerhulp Alkmaar is inderdaad uitgeschreven bij Kvk ,
Maar op hetzelfde adres ( kantoorruimte ) zit ook een financieel adviseur , misschien daar eens inlichtingen vragen , niet geschoten is altijd mis .

Tel.nr 072 2100 263

Geopend ma / tm do 9.00 - 17.00
                vrij 9.30 - 12.00

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2022 om 00:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bubbleblower,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de Kamer van Koophandel of uw plaatselijke rechtbank.

ju
door juliomariner - Nov 24, 2022 om 06:29
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de rechtbank weten ze van niets en 1 van de eigenaren geeft aan dat u bij de curator moet zijn.
Het lijkt er dus op dat ze helemaal niet failliet zijn (anders wa dat wel in het openbare faillesementsregister te vinden)
Ik denk dat ze u al die tijd aan het lijntje hebben gehouden. (Covid die er voor zorgt dat een bedrijf een jaar niet bereikbaar maakt?
Ik denk dat u de computer nooit terug zult vinden.

panter22
door panter22 - Nov 24, 2022 om 08:01
6599 Antwoorden / Vragen

Computerhulpalkmaar was een vof. Dus de eigenaar zal dan persoonlijk failliet verklaard zijn. Weet je wie het is en waar hij woont dan kun je in het insolventieregister verder zoeken. Hij kan ook zonder faillissement de zaak gesloten hebben.

Die computer zal al lang verkocht of vernietigd zijn na 2 jaar. Een computer zal niet waarschijnlijk genoeg  waarde  hebben om te kunnen verhalen op de eigenaar.

https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/?handelsnaam=Computerhulpalkmaar&kvknummer=&straat=&postcode=&huisnummer=&plaats=&hoofdvestiging=1&rechtspersoon=1&nevenvestiging=1&zoekvervallen=1&zoekuitgeschreven=1&start=0

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 24, 2022 om 08:18
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd dat er niets bekend is over een beslaglegging van dit bedrijf.
webshopchecker heeft nog een KVK gevonden.

https://webshopchecker.nl/shop/computerhulpalkmaar-nl/

https://www.computerhulpalkmaar.nl/

1paul
door 1paul - Nov 24, 2022 om 08:47
3103 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u al aangifte gedaan van verduistering van uw pc?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2022 om 09:38
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn korte reactie: aangifte doen wegens diefstal resp. verduistering en zeker nu er nergens iets te vinden is over insolventie.
En zorg er ook voor dat de aangifte wordt opgenomen!  Er zullen ongetwijfeld meer slachtoffers zijn en het grote probleem kan mogelijk wel zijn dat 'van een kale kip niets te plukken is' maar ook dat er om te kunnen onderduiken wel gelds zal zijn om dat te kunnen doen. Aaangift doen en doorzetten.

Zoek via sociale media naar andere slachtoffers.

Franske1958
door Franske1958 - Nov 24, 2022 om 10:58
415 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is helaas het nadeel van een computer die gerepareerd moet worden. Daar staan vrijwel zaken op als prive gegevens of bedrijfs gegevens.  En hoewel daar meestal een backup van is, vinden veel mensen of bedrijven het een te groot risico dat die gegevens in verkeerde handen vallen. Dat hoeft niet altijd die reparateur te zijn die ervoor zorgt dat prive gegevens op straat belanden, want als een defecte computer van een klant door de verkoper wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Hoe heeft de klant zekerheid dat die oude echt vernietigd wordt en niet wordt doorverkocht aan een of andere handige beunhaas die dat ding weer aan de praat krijgt en vervolgens die prive op duistere websites gaat plaatsen.

atlas1302
door atlas1302 Nov 24, 2022 om 11:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou mijn PC nooit laten repareren, koop een nieuwe en zet de belangrijke bestanden over. Wat kost een PC nu eigenlijk tegenwoordig, en het gaat weer fris vele jaaren mee. Maar daar is de oude PC nog niet mee terug.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 24, 2022 om 12:30
155 Antwoorden / Vragen

Afhankelijk van je doeleinde, rond de duizend tot duizenden euros.

atlas1302
door atlas1302 - Nov 24, 2022 om 11:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou zeker aangifte doen wegens diefstal cq. verduistering. Ik zou het er ook niet bij laten, en deze meneer Maarten of Koen voor dragen aan de rechter. Kost wel een beetje, maar ik zou het er voor over hebben.

Recht=recht.

bu
door bubbleblower - Nov 24, 2022 om 13:17
31 Antwoorden / 10 Vragen

Ik ben bang dat JULIOMARINER gelijk heeft, maar houd toch hoop mijn PC nog terug te krijgen, want wat heeft het voor zin op 12 september nog een afspraak te maken als die computer er toch niet meer was?

Bij de KvK ben ik helaas niets wijzer geworden, omdat er geen faillissement is en eerder kwam ik bij de rechtbank ook al niet verder.

Vanmiddag ga ik langs een stuk of wat adressen van al hun verschillende bedrijven (die recent uitgeschreven zijn, maar online nog steeds actief) in de hoop één van deze heren aan te treffen en te achterhalen wie de curator is.
Als daar inderdaad sprake van is, want het kan natuurlijk ook dat die[edit - redactie] gewoon zit te liegen.

Het idee van Heremietkreeft vind ik uitstekend, ik heb alle referenties van 072-PC al genoteerd en zal mijn zoektocht daar beginnen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Nov 24, 2022 om 13:37
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als er in het insolventieregister niets over dit bedrijf te vinden is dan kan er ook geen sprake van een curator zijn en hoe één van de eigenaren erbij komt dat er beslag zou zijn gelegd kan hij zelf ook niet weten omdat hij in 2021 niet meer bij het bedrijf werkzaam is geweest. Mocht het zo zijn dat de belastingdienst beslag op inboedel e.d. gelegd heeft dan wordt op alles wat in het bedrijf aanwezig is beslag gelegd en bij niet betalen voor een appel en een ei aan de hoogste bieder verkocht. Om een faillissement voor te zijn schrijft het bedrijf zich uit bij de kamer van koophandel en dan houdt zo'n bedrijf op te bestaan. Daarbij betreft het een vof die met de uitschrijving ook ontbonden wordt dus valt er niemand meer voor het verdwijnen van de computer aansprakelijk te stellen. Ik vrees dat de computer nooit meer boven water komt en of aangifte bij de polite zoden aan de dijk gaat zetten durf ik te betwijvelen want in zeker zin betreft het een civiele kwestie omdat u vrijwillig de computer ter reparatie heeft aangeboden en dus niet van u gestolen is. Ook gezien de jaren die verstreken zijn en of de computer al dan niet hersteld is een zoektocht naar de voormalige eigenaren starten en die aansprakelijk stellen zo goed als kansloos omdat de computer niet meer boven water komt en de aansprakelijkstelling meer tijd en geld kost dan dat de computer nog waard is.

atlas1302
door atlas1302 Nov 24, 2022 om 22:15
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is natuurlijk niet de bedoeling om computers achter te houden die gerepareerd moeten worden. Dat ding had allang klaar kunnen zijn en terug gebracht. Daar heeft dat covid niks mee van doen en te maken. Ik denk gewoon dat de heren het bedrijf hebben opgeheven, uitgeschreven uit K.V.K. en hupsakee, nieuwe kansen en nieuwe ronden. Maar die ondernemers zijn toch gewoon te vinden in Alkmaar?, vergeet die curator nou maar, die bestaat niet. Is er een openbaar exploot bekend bij de staatscourant?

Dus hoe wil je het dan noemen @ronny530?

rj
door rjw - Nov 24, 2022 om 21:02
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Haal even de persoonsgegevens weg in je bericht.

panter22
door panter22 - Nov 25, 2022 om 07:14
6599 Antwoorden / Vragen

Bij radar heeft ts dezelfde vraag gesteld. Lees het antwoord van Moneyman.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=163&t=199857

atlas1302
door atlas1302 Nov 25, 2022 om 09:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goed samengevat wat ook hier allemaal geschreven is. Als TS vandaag zoals hij schrijft bij een paar adressen langs gaat, en en één van de heren aantreft, kan TS beter direct op de man vragen om zijn computer terug te krijgen, hier en nu!. Dan laat hij duidelijk weten dat het spel over is en geen grappen meer gemaakt moeten worden. Neem het gesprek op en probeer strikvragen te stellen, waarin hij zich misschien kan verspreken.

Dit om u alleen te steunen als u daadwerkelijk aangifte wilt doen, en het bij de rechter wilt uitknokken. Zo niet, dan is het allemaal verloren energie geweest.

bu
door bubbleblower - Nov 25, 2022 om 13:09
31 Antwoorden / 10 Vragen

Inmiddels ben ik het één en ander wijzer.

Computerhulpalkmaar is nog steeds in de lucht en verkoopt o.a. softwarepakketten.
Als er beslag op de inventaris was gelegd zou dat niet mogen neem ik aan.

Ik was gisteren ook naar PC-072 geweest, dat van een heel andere eigenaar blijkt te zijn, op wiens succes [edit redactie] graag meelift.
Maar die kende [edit redactie] wel en toen hij hem belde nam die wel meteen op. Hij vroeg naar mijn computer, waarop [edit redactie] zei dat hij van niets wist.

Ook ben ik naar het adres van zijn toko geweest in de "ondernemerstuin". Daar vertelden ze me dat hij er 2 maanden geleden mee was gestopt dus vermoedelijk per 1 oktober. De vorige keer dat ik daar was op 12 september kon ik er zo doorlopen op zoek naar zijn kantoor, maar dit keer was er een soort beveiliging en zonder inlogcode kwam je sowieso niet binnen, mogelijk om andere slachtoffers van hem buiten de deur te houden, want naturlijk zou ik die wel willen intrappen om te kijken of mijn PC zich daar toevallig bevindt, dan informeer ik daarna de politie wel vanwaar mijn actie.

Op 1 en 2 september heb ik telefonisch contact gehad met [edit redactie] om de afspraak van 12 september te maken, eerder zou niet kunnen. In die gesprekken zei hij nog vreemde dingen namelijk dat hij de omdoos van de computerkast had weggegooid en hij moest mijn computer nog opzoeken, alsof hij tig computers had. Maar op 12 september was die dus niet aanwezig en sindsdien neemt hij geen telefoon meer op (als die van mij is) en beantwoordt geen e-mails meer.

Het leek er tijdens die telefoongesprekken heel erg op dat mijn computer zich daar nog ergens bevond en anders kan [edit redactie] wel heel overtuigend liegen.
Mogelijk is hij er pas daarna achtergekomen dat de computer kennelijk ontbrak en vermoedelijk niet alleen mijn PC.
Misschien is hem een verschrikkelijk oor aangenaaid door zijn partner.

En nog iets vreemds; de afspraak ervoor zou [edit redactie] mijn computer komen langsbrengen met een oude camper. Gisteren ben ik ook langs [edit redactie] adres gegaan, maar die woonde er al lang niet meer en nou ben ik bang dat die uit zijn huis is geschopt en in die camper woont.
Naar ik aanneem is dat dan het moment geweest dat [edit redactie] zijn handen ervan aftrok, zonder zich te bekommeren om de computers van zijn klanten, maar dat kan ik nergens terug vinden. Wat ik wel weet is dat ze in april 2019 waren gefuseerd tot Computerhulpalkmaar.

Interessant om te weten zou nog kunnen zijn wanneer Computerhulpalkmaar precies is gestopt. 2 Maanden na die fusie zijn door de heren de bedrijven Kronos Data BV en Romulus Cloud BV opgericht om 3 maanden daarna ook te fuseren en weer 3 maanden daarna uitgeschreven te worden.
Zou Computerhulpalkmaar toevallig op hetzelfde moment zijn gestopt als [edit redactie]?

atlas1302
door atlas1302 Nov 25, 2022 om 14:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dapper en doortastend werk, goed rechercheur werk. Wat ga je nu doen na dit onderzoek?, het zaakje stinkt wel volgens mij.
In deze zaak gaat niks toevallig, alles is op elkaar afgestemd en ze creëren chaos waardoor alles ondoorzichtelijk lijkt.
Je krijgt er geen vinger achter, en of de politie zin en tijd hebt om achter jouw PC te hobbelen, vraag ik me dan ook af.

ro
door ronny530 - Nov 25, 2022 om 15:20
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Feit is en blijft dat het bedrijf waar u zaken mee heeft gedaan opgeheven is en daarmee ook de vof constructie ontbonden is. Beide eigenaren die u weer bij naam noemt zijn dan niet meer aansprakelijk voor mismanagement in de bedrijfsvoering omdat bij uitschrijving bij de kvk het dossier gesloten wordt. Geen van de eigenaren zijn in het insolventie register te vinden en bij de kvk worden geen adresgegevens van de eigenaren zichtbaar gemaakt. Uw zoektocht om de eigenaren te achterhalen siert u maar om in persoon bij de eigenaren aan huis te gaan om uw computer terug te eisen kan als stalking ervaren worden en is niet de weg die u dient te bewandelen. Daarbij heeft u de computer in 2020 ter reparatie aangeboden en in de loop van 2020 zijn de winkels ook weer open gegaan en dat maakt dat u toen de computer al dan niet gerepareerd op had kunnen halen of op zijn minst navraag had kunnen doen. In de reparatie voorwaarden als u die ontvangen heeft staat vaak ook een afhaal termijn geschreven en uiteraard ook de betaling dient te geschieden voldoet u daar niet aan vervalt de computer in eigendom van het bedrijf en mag weder verkocht worden. Dat u baalt is begrijpelijk maar een hetze starten en deze personen bij naam noemen maakt niet dat u uw computer al dan niet gerepareerd terug ontvangt. M.i. bent u verkeerd bezig door weer namen te noemen die aan het bedrijf te linken zijn en ze te betichten van onrechtmatig handelen.

panter22
door panter22 Nov 25, 2022 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Degene die een vof opricht is met zijn prive vermogen aansprakelijk voor de schulden van de vof. Kennelijk is de oprichter degene die nu in een camper woont. Dan valt er niets meer te halen. De politie gaat echt niet uitzoeken waar een computer gebleven is met een waarde van 0,0.

bu
door bubbleblower - Nov 26, 2022 om 12:44
31 Antwoorden / 10 Vragen

In dat geval zijn zowel [edit - redactie] verantwoordelijk voor deze "schuld", want zij waren de oprichters van de vof.
Vennoten die uittreden zijn ook na hun uittreden nog hoofdelijk aansprakelijk volgens artikel 18 Wetboek van Koophandel heb ik net gegoogeld.

Formeel zou ik beiden nu in gebreke moeten stellen, maar ik ben bang dat ik dan zeker nooit mijn PC meer terug zie en probeer dit nog steeds langs informele weg op te lossen. Het zou een stuk eenvoudiger zijn als
[edit - redactie] niet zou weigeren te vertellen wie de curator is, waarvan ik toch nog steeds aanneem dat daar sprake van is. De beslaglegging, mogelijk in een zaak tegen [edit - redactie] persoonlijk, zou dan tussen 2 en 12 september jl. moeten hebben plaatstgevonden, dus de kans dat ik mijn PC terug zie is nog steeds aanwezig, mits ik erachter kan komen wie de curator is.

Edit: Ik zie net dat de redactie de namen van deze heren heeft gewisd, maar die mogen wel degelijk worden gedeeld omdat ze
in het KvK-register staan en dus publiekelijk toegankelijk zijn.