dh
door dhl Oct 24, 2011 om 15:50
Geldzaken & recht

Hoe kun je bewijzen dat je geskimd bent

Afgelopen weekend is mijn rekening in 15 keer geplunderd voor in totaal bijna 3000 euro (tot de (krediet)limiet bereikt was).
De bedragen (telkens 200 euro) zijn van zaterdag op zondag binnen een tijdspanne van twaalf uur in Rotterdam gepind. Ik woon in Haarlem en was daar (met pas) gedurende de hele periode dat mijn rekening geplunderd werd. Mijn pas heb ik nog en is (na een telefoontje van mijn kant) geblokkeerd. Ook heb ik, op advies van de bank, aangifte gedaan. Er komt nu een onderzoek van de bank en ook van de politie.
Mijn vraag is: Hoe kun je bewijzen dat je geskimd bent en niet zelf achter die opnames zit?
Wat kun je ertegen doen als de bank stelt dat je zelf naar Rotterdam bent gereden en daar je rekening in 15 etappes hebt geplunderd om het op diefstal te laten lijken?

6617 23 Rapporteer

rapil
door rapil - Oct 24, 2011 om 15:59
433 Antwoorden / 0 Vragen

Er zullen zeker wel pinautomaten tussen zitten met een camera.

zwemmer
door zwemmer - Oct 24, 2011 om 16:00
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is te hopen dat er camera-toezicht op de plekken waar men met jouw pas pinde is. Dat kan al een heleboel bewijzen. Dan komt de kwestie met de pincode nog aan de orde. Wie kan er over jouw pincode beschikt hebben?

dh
door dhl - Oct 24, 2011 om 16:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwemmer schreef op maandag 24 okt 2011, 16:00]Het is te hopen dat er camera-toezicht op de plekken waar men met jouw pas pinde is. Dat kan al een heleboel bewijzen. Dan komt de kwestie met de pincode nog aan de orde. Wie kan er over jouw pincode beschikt hebben?

Ik heb niemand ooit mijn pincode gegeven. Die houd ik zeer zorgvuldig voor mezelf.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 16:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Hoe kun je bewijzen dat je geskimd bent ........ Meestal zijn er natuurlijk veel slachtoffers bij de betreffende geskimde pinautomaat.

dh
door dhl - Oct 24, 2011 om 16:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist van de politie een telefoontje gekregen dat ze bij Q-park in het Spaarneziekenhuis Hoofddorp gaan kjjken. Nu herinner ik me inderdaad dat daar in de parkeergarage een klein betaalautomaatje hing, naast twee grotere automaten, waar ik gepind heb.
KIJK GOED UIT! Als je daar gaat pinnen. 'T zou heel goed kunnen dat die automaat met skimapparatuur uitgerust is (geweest).
Ik zal in elk geval nooit meer bij zo'n kleiner apparaat gaan pinnen.

tdehond
door tdehond - Oct 24, 2011 om 16:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dhl schreef op maandag 24 okt 2011, 16:30]Ik heb zojuist van de politie een telefoontje gekregen dat ze bij Q-park in het Spaarneziekenhuis Hoofddorp gaan kjjken. (geweest).
Ik zal in elk geval nooit meer bij zo'n kleiner apparaat gaan pinnen.

Schermt u altijd het toetsenbord af als u de pincode intoetst?

Vaak wordt naast de apparatuur voor het skimmen ook een camera bevestigd om de pincode die ingetoetst wordt vast te leggen.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 17:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Onbemande benzinestations is ook een ideale plek voor skimmers. Ik zet het maar even als waarschuwing.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 19:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 24 okt 2011, 16:21].......Hoe kun je bewijzen dat je geskimd bent ........ Meestal zijn er natuurlijk veel slachtoffers bij de betreffende geskimde pinautomaat.

Ze zullen toch niet 15 x bij dezelfde pinautomaar gepind hebben?

diumenge
door diumenge - Oct 24, 2011 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 24 okt 2011, 19:25]Ze zullen toch niet 15 x bij dezelfde pinautomaar gepind hebben? Het gaat om de geskimde geld- of betaalautomaat. Daar zullen meer mensen geskimmed zijn. Dus als bijvoorbeeld 10 mensen aangeven geskimmed te zijn en zij allemaal bij automaat x op locatie y hebben gepind, tussen tijdstip a en b, dan is een grote kans dat het skimmen heeft plaatsgevonden.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 19:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

ja, zou kunnen, er zijn echter nog niet overal camera's dus je hand is je enige bescherming.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2011 om 23:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik dus de reactie's bekijk moet je maar hopen dat er meerdere klachten zijn over de zelfde pinautomaat, zo ja dan staat u sterk anders is het geduldig afwachten

dh
door dhl - Oct 25, 2011 om 11:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 24 okt 2011, 23:51]Als ik dus de reactie's bekijk moet je maar hopen dat er meerdere klachten zijn over de zelfde pinautomaat, zo ja dan staat u sterk anders is het geduldig afwachten

Afwachten is het sowieso, want je hoort niets van de bank, noch van de politie. Overigens gaat het niet om 'klachten' maar om pure oplichting en diefstal. Dat je dat zo maar kan overkomen, zonder dat je ook maar iets fout hebt gedaan vind ik zorgwekkend. Het kan ons allen overkomen. Je staat 's morgens op, logt in op je internet-bankrekening en ... bom ... duizenden euro's weg. En dan maar afwachten of je het nog terugziet. Je hebt je pasje nog gewoon in je bezit, hebt zoals altijd opgelet of er niemand meekijkt bij het intoetsen van je code en dan toch ....
Hoe dit ook afloopt, mijn vertrouwen in het systeem van pinnen is drastisch gedaald.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 11:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 24 okt 2011, 19:25][quote=birdies schreef op maandag 24 okt 2011, 16:21].......Hoe kun je bewijzen dat je geskimd bent ........ Meestal zijn er natuurlijk veel slachtoffers bij de betreffende geskimde pinautomaat.

Ze zullen toch niet 15 x bij dezelfde pinautomaar gepind hebben?

Dat staat er ook niet, goed lezen is een vak.

dh
door dhl - Nov 1, 2011 om 09:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

Afgelopen dagen ontving ik een algemene brief van de bank. Vrij vertaald staat erin: "U heeft gepind op een betaalautomaat waarop fraude is gepleegd. Wij hebben uit voorzorg uw pas geblokkeerd. U krijgt uw geld terug als u het slachtoffer bent."
Mooi, zo'n schuldbekentenis. Dat was een hele opluchting. Wel een beetje laat natuurlijk, om de pas te blokkeren zo'n dikke week na dato. Maar goed, beter laat dan nooit.
Wel werd er 7,50 afgeschreven voor een nieuwe pas. Gebeld naar de klantenservice, waar een aardige mevrouw me vertelde dat ze dat zou terugstorten.
Voorlopig echter nog geen cent gezien, maar de voortekenen zijn gunstig.

birdies
door birdies - Nov 1, 2011 om 09:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Wel een beetje laat natuurlijk, om de pas te blokkeren zo'n dikke week na dato.......... Die was toch al geblokkeerd, schrijf je in je openingstopic. Dat je het pas een week later zwart-op-wit krijgt, is wat anders.

Zal wel goed komen verder, je bent ongetwijfeld niet de enige die daar geskimd is.

dh
door dhl - Nov 1, 2011 om 09:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 1 nov 2011, 09:21]...........Wel een beetje laat natuurlijk, om de pas te blokkeren zo'n dikke week na dato.......... Die was toch al geblokkeerd, schrijf je in je openingstopic. Dat je het pas een week later zwart-op-wit krijgt, is wat anders.
Mijn pas heb ik zelf laten blokkeren op maandag 24 okt (de plundering was al van zaterdag op zondag maar dat kwam pas op mijn rekeningoverzicht op maandag). De bank heeft alle passen van diegenen die daar gepind hebben geblokkeerd toen het skimmen duidelijk werd. Overigens zie ik net dat de brief gedateerd is op dinsdag, dus het veel sneller gebeurd. Ik kreeg de brief pas afgelopen vrijdag, vandaar de verwarring.

dh
door dhl - Nov 3, 2011 om 09:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Tien dagen na dato het volledige bedrag teruggestort gekregen. Da's dan weer een complimentje waard aan het bankwezen (ING).

Lessen die ik geleerd heb:
- Toetsenbord afschermen als je de pincode intoetst
- Opletten dat ze niet kosten in rekening brengen voor een nieuwe pas
- Als het even kan niet pinnen bij 'onveilige' apparaten
Wat dat laatste betreft begrijp ik nu beter de zin van het 'nieuwe' pinnen. De 'oude' apparaten zal ik, meer dan voorheen, mijden.

tdehond
door tdehond - Nov 3, 2011 om 09:04
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dhl schreef op donderdag 3 nov 2011, 09:02]Tien dagen na dato het volledige bedrag teruggestort gekregen. Da's dan weer een complimentje waard aan het bankwezen (ING).

Lessen die ik geleerd heb:
- Toetsenbord afschermen als je de pincode intoetst
- Opletten dat ze niet kosten in rekening brengen voor een nieuwe pas
- Als het even kan niet pinnen bij 'onveilige' apparaten
Wat dat laatste betreft begrijp ik nu beter de zin van het 'nieuwe' pinnen. De 'oude' apparaten zal ik, meer dan voorheen, mijden.

Fijn dat het probleem zo snel opgelost is.

el
door elver1975 - Nov 7, 2011 om 21:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dhl
ik woon in terheijden(NB)
Ik kwam dinsdag 1 november er achter dat er 1860 euro van mijn rekening was.
Ook in rotterdam gepint,precies het zelfde verhaal .. telkens 200 euro in 2 dagen zaterdag en zondag.Gepint bij het amusementen park city in rotterdam.Ik zat wat te zoeken op internet of er iemand was die het zelfde heeft meegemaakt rond deze tijd.
Ze zijn bij mij nog aan t onderzoeken waar het is gebeurd.Ik heb ook niks van de bank gehoord en ze hebben mijn pas ook niet geblokeerd.Ja dat heb ik zelf maar gedaan.Toen stond er niks meer op.Heb nu wel een andere pincode gekregen.Moet nog even wachten op me nieuwe pas.Erg vervelend allemaal.
Herkende je verhaal en moest even reageren.
Laat nog wel weten of ik mijn geld heb terug gekregen

jaapje_1
door jaapje_1 - Nov 8, 2011 om 09:56
315 Antwoorden / 0 Vragen

elver: heb je wel aangifte gedaan? Dit is namelijk van belang voor het onderzoek en de schadeloosstelling.

Als er geskimd is ontstaan er meerdere aangiften/klachten en is dat altijd terug te leiden tot een automaat. Je krijgt je geld in dat geval altijd terug alleen het duurt even.

ka
door kas99 - Nov 8, 2011 om 11:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

elver1975 & DHL,

ook ik ben geskimd amusementshal City te Rotterdam op 29 oktober, 6 * 200 euro.
Was dat ook bij DHL het geval ? Dat zou betekenen dat we nu met zijn 3en zijn. We kunnen dit melden bij onze bank.
Ikzelf zit bij de Rabobank.

Elver1975, dit is duidelijk een geval van Skimming, ik verdenk de Barones in Breda of de Tango in Breda ervan.....

Indien nodig kunnen we dit onderwerp melden bij onze bank.

el
door elver1975 - Nov 11, 2011 om 18:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

[/quote

=jaapje schreef op dinsdag 8 nov 2011, 09:56: elver: heb je wel aangifte gedaan? Dit is namelijk van belang voor het onderzoek en de schadeloosstelling.

Als er geskimd is ontstaan er meerdere aangiften/klachten en is dat altijd terug te leiden tot een automaat. Je krijgt je geld in dat geval altijd terug alleen het duurt even.
hoi jaapie.Ik moest van de bank geen aangifte doe.De bank heeft een eigen recherge team daarvoor.Het is al zeker dat ik me geld terug krijg.Dit kon 2 weken duren.Ik verwacht dat mijn geld er dinsdag op staat.

el
door elver1975 - Nov 11, 2011 om 18:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kas99 schreef op dinsdag 8 nov 2011, 11:27]elver1975 & DHL,

ook ik ben geskimd amusementshal City te Rotterdam op 29 oktober, 6 * 200 euro.
Was dat ook bij DHL het geval ? Dat zou betekenen dat we nu met zijn 3en zijn. We kunnen dit melden bij onze bank.
Ikzelf zit bij de Rabobank.

Elver1975, dit is duidelijk een geval van Skimming, ik verdenk de Barones in Breda of de Tango in Breda ervan.....

Indien nodig kunnen we dit onderwerp melden bij onze bank.

hoi kass99
Dat is schrikken he als je ziet dat je rekening geplunderd is.Dhl gaf aan in zijn verhaal dat er ook telkens 200 euro was gepint in rotterdam.Dacht misschien aan t zelfde.Heb de bank nog gesproken en er waren veel mensen de dupe dat weekend waar er in rotterdam gepint was.Ik hoop dat jij ook je geld terug krijgt.Groeten ellen