betgemeline5
door betgemeline5 Aug 11, 2016 om 19:45
Geldzaken & recht

Hoe lang mag je iemand onderdak verlenen zonder je huursubsidie kwijt te raken?

Mijn dochter van 32, alleenstaand, zoekt een ander huis, na scheiding en zou graag even bij mij op verhaal komen
.
 Hoe lang mag ik haar onderdak verlenen, zonder mijn huursubsidie kwijt te raken?

12956 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Aug 11, 2016 om 20:01
953 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ze zich bij u inschrijven of komt ze alleen logeren. Bij inschrijving heeft het invloed op uw huursubsidie.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2016 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zodra uw dochter zich op uw adres heeft ingeschreven, heeft dat, dus haar inkomen, invloed op de huurtoeslag.

Heeft zij geen inkomen, dan is er dus niets aan de hand. Maar let op, gaat zij inkomen krijgen als zij weer bij u weg is, kan dat met terugwerkende kracht alsnog invloed hebben. Alimentatie van de ex is ook inkomen.

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 11, 2016 om 22:59
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Na 1 maand was ik al de sigaar en kon ik zowel bijstand, huur-zorgtoeslag terugbetalen. Degene die ingeschreven stond had Wajong.

tijger1
door tijger1 Aug 12, 2016 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus grote onzin. Een wajonguitkering is heel laag. Dus als u geen bijstand meer kreeg door die wajong van de medebewoner, houdt u recht op huurtoeslag en hetzelfde geldt voor zorgtoeslag.

betgemeline5
door betgemeline5 - Aug 12, 2016 om 09:41
33 Antwoorden / 20 Vragen

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Mijn dochter heeft geen allimentatie, was ook niet gehuwd en had geen samenlevingscontract.
Ze staat niet bij me ingeschreven maar wel als postadres. Of mag dat ook niet?
Als ze hier 2 weken onderdak heeft, logeert,gaat ze wonen bij een vriendin tot ze zelf woonruimte heeft.
 Die vriendin krijgt geen huursubsidie maar moet mijn dochter dan haar  zorgtoeslag betalen?

betgemeline5
door betgemeline5 - Aug 12, 2016 om 09:42
33 Antwoorden / 20 Vragen

Mijn dochter heeft wel een baan, dus inkomen.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2016 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor zorgtoeslag heeft het geen nadelig financieel effect.

Uw adres als postadres? Dus zij heeft uw adres aan deze of gene doorgegeven om haar post te ontvangen? Of heeft zij dat bij de gemeente geregeld?

sn
door snitzel - Aug 12, 2016 om 18:34
38 Antwoorden / 0 Vragen

Die vriendin krijgt geen huursubsidie maar moet mijn dochter dan haar  zorgtoeslag betalen?
Ik denk dat u bedoelt dat er dan 1 van de 2 de aanspraak van de zorgtoeslag krijgt op basis van toeslagpartnerschap? I.p.v. van beide de zorgtoeslag?

Woont er geen kind op het adres van vriendin?  Dan Nee, dit heeft geen gevolgen voor de zorgtoeslag.

Wel een kind op het adres? Ja, dit heeft gevolgen.

Als die vriendin een minderjarig kind heeft en er woont geen andere volwassene op het adres die al toeslagpartner van die vriendin is, wordt uw dochter automatisch toeslagpartner voor de zorgtoeslag ( Wet omzigt,  artikel 3 lid 2 sub e  AWIR)

Dus als er een kind betrokken is in de huishoudsamenstelling en uw dochter gaat huur betalen voor een kamer in het huis van die vriendin,dan kan die vriendin doorgeven ( via digi-D op www.toeslagen.nl) dat uw dochter een onderhuurder betreft. In dat geval dient er een onderhuurcontract opgesteld te worden. Dit om vervelende situaties te voorkomen als er om bewijsstukken van onderhuur word opgevraagd door de belastingdienst. Ook dan is het verstandig om de huurbetalingen via bankoverschrijvingen te doen ivm de bewijslast.
Op deze manier behouden beide de aanspraak op de zorgtoeslag op basis van een  alleenstaande