Pe
door Pee Tee Jun 5, 2023 om 12:47
Geldzaken & recht

Hoe melding maken bij verandereing van pensioeninkomsten in het nieuwe stelsel

Hoera hoera, we gaan er weer vast op vooruit, maar niet heus. Zoals gebruikelijk wordt elke verandering gepresenteerd als een vooruitgang. Echter het wordt een onhanteerbaar monster met veel reparatie-tentakels. Vraag maar aan ene P. Omzigt.

Een van die tentakels is de meldingsplicht van verandereing van inkomen bij de belastingdienst (Toeslagen - u weet wel, die...) Bij elke begweging van de beurs, beweeg je inkomen uit arbeid (pensioen). Nergens gelezen hoe ze die ontelbare veranderingen in een systeem gaan vervangen. Veel extra werk voor de burger (als die het al begrijpt) en over onze vrienden bij Toelasgen en staats ICT maar te zwijgen.

Het opknippen van 1 (overzichtelijke pot) in heel veel (onduidelijke) kleine potjes - wat heeft dat voor een zin? Zoals zovaak zijn de plannen van de overheid niet getoetst aan de werkbaarheid en voordat het spul begint, zullen de eerste reparaties al plaatsvinden, onder in de lade. Wedden?

1379 6 Rapporteer
sw
door swat1500 - Jun 5, 2023 om 12:59
3773 Antwoorden / 0 Vragen

Ik deel uw cynisme wel enigszins. De invoering van de toeslagen regelingen waren ook het "ei van Columbus". Nu is wel gebleken dat het een oncontroleer- en onuitvoerbaar monster is geworden.
Met de nieuwe pensioen regeling is succes verre van verzekerd.

Er is heel veel (pers) aandacht voor de (mogelijke) voordelen maar bijzonder weinig voor de (mogelijke) nadelen.
De tijd al het weer gaan leren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 6, 2023 om 21:05
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pee Tee,

Ik deel uw zorgen.

Er is al een een item gemaakt bij Kassa over uw topic,klik op de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/in-nieuw-rechts-pensioenstelsel-worden-ouderen-vastgeklonken-aan-het-aandeelhouderskapitalisme

Thijs12
door Thijs12 - Jun 6, 2023 om 21:22
531 Antwoorden / Vragen

Pensioen wordt automatisch jaarlijks doorgegeven aan de belastingdienst. Volgens mij zullen er niet elke maand enorme inkomenswisselingen kunnen zijn. Vroeger toen we nog werkten werden ook niet alle overuren maandelijks naar de belastingdienst doorgegeven. Er wordt een percentage via een tabel ingehouden en dat klopt meestal wel.

rj
door rjw - Jun 6, 2023 om 22:05
3248 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals met alle nieuwe dingen raken de boomers al in paniek zonder dat ze weten hoe het echt uit gaat pakken.... Gelukkig heeft de overheid de poot stijf gehouden en ook aan de toekomstige generaties gedacht en niet alleen aan de huidige gepensioneerden.

hereistom
door hereistom Jun 6, 2023 om 22:49
732 Antwoorden / 1 Vragen

De boomers hebben wel voor de huidige welvaart van dit land gezorgd! De nieuwe generaties kunnen alleen maar klagen dat ze het allemaal zo slecht hebben terwijl het leven voor de jonge generaties nog nooit zo goed is geweest!
De oudere generatie hebben hun leven lang hard gewerkt en flink betaald voor hun pensioen wat nu al jaren niet meer is geïndexeerd.
Met het nieuwe pensioenstelsel moeten ze nog maar zien of ze nog wel genoeg pensioen krijgen.

Iv
door Ivo W - Jun 6, 2023 om 22:42
729 Antwoorden / Vragen

Juist die ene grote pot is onoverzichtelijk.
Met ieder een eigen potje is precies duidelijk te maken per jaar:
U heeft bedrag X ingelegd, daarmee is %Y aan rendement behaald en er is Z aan kosten gemaakt voor de uitvoering
en AA voor verzekering van het nabestaandenpensioen in geval van overleiden voor de pensioenleeftijd.
En bij de pensioenleeftijd koop je van het totale bedrag bij een pensioenverzekeraar een uitkering 'zolang u leeft'.

Juist de collectieve pot is maar schimmig. "U heeft X betaald, en daarvoor krijgt u bij pensionering bedrag Y per jaar. Denken we. Maar door ingewikkelde rekenmethodes op basis van rekenrente, verwachte levensduur en behaald rendement kan bedrag nog heel vaak veranderen. Ook na uw pensionering nog. Oh en als we op basis van eerdere beloften geld tekort komen, bent u collectief verplicht om meer te betalen. Maar oh nee, de reeds gepensioneerden betalen níet meer mee aan het tekort. De jongeren die nog geen deelnemers waren toen te weinig werd ingelegd of teveel werd beloofd, betalen nu wél extra om de gaten uit het verleden te repareren. Ja echt heel logisch en overzichtelijk allemaal. NOT.

En wat betreft de uitkering: die zal bij het nieuwe stelsel niet maandelijks veranderen. Met de totale pensioenspaarpot, die tijdens de opbouw periode in waarde kan fluctueren, wordt bij pensionering een pensioen gekocht. Na aankoop wordt dat pensioen betaald in een vaste maandelijkse uitkering zolang u leeft.
Voor elke 1000 euro aan jaarlijks pensioen zal zo'n 17.000-20.000 euro aan opgebouwde pensioenspaarpot nodig zijn.

Birien
door Birien - Jun 9, 2023 om 03:49
1 Antwoorden / Vragen

Geachte Pee Tee,

Ik deel uw zorgen.

Er is al een een item gemaakt bij Kassa over uw topic,klik op de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/in-nieuw-rechts-pensioenstelsel-worden-ouderen-vastgeklonken-aan-het-aandeelhouderskapitalisme/papa's pizzeria

Link