ma
door mariska1967 Nov 16, 2017 om 13:51
Geldzaken & recht

Hoe om te gaan met een winstdeling?

Goedemiddag. Na een dienstverband van 20 jaar bij de overheid gewerkt te hebben werk ik sinds een jaar in het bedrijfsleven bij een klein familiebedrijf als administratief medewerker. Dat is wel even wennen :-) Het bedrijf waar ik nu werk heeft geen CAO. Ik ben zelf 50 jaar, heb MBO/HBO niveau. Met een gedeelte van de werkzaamheden ben ik bekend en met een aantal werkzaamheden weer niet. Ik heb ondanks een verlenging gekregen van mijn contract waarbij ze mij een aanbod hebben gedaan qua salaris. Dit is 2480 op basis van een 36 urige werkweek. Mijn startsalaris was 2390 op basis van 36 uur. Ik heb destijds aangegeven dat ik het toen niet echt een hoog salaris vond maar mijn LG zei dat we een jaar later weer zouden gaan zitten. Nu geeft hij aan dat ik ook winstdeling ga krijgen (dat is een maandsalaris, uitgekeerd in december). Hij geeft aan dat ik dat ook mee moet nemen in de berekening van mijn salaris waardoor ik toch iets omhoog ga. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, of dit alles marktconform is. Winstdeling staat ook niet in mijn contract of iets dergelijks. Kortom, ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan in het onderhandelen. Het salaris lijkt mij niet erg hoog. Heeft u advies voor mij?

8991 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2017 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee of het salaris hoog of laag is. U hebt nu bij de contractverlengig een verhoging gekregen van € 90. Krijgt u dan volgende maand die winstdeling? Dat is dan mooi als daar voorheen niets over bekend was.

En marktconform? Dat ligt maar aan de werkzaamheden en overige voorwaarden zoals pensioen en dergelijke.

Misschien kunt u bespreken dat u cursussen gaat volgen om bekend te raken met dat onbekende gedeelte op kosten van de baas? Zodat er wellicht meer verbeteringen in het vat zitten qua salaris?

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2017 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Winstdeling staat ook niet in mijn contract of iets dergelijks.
In ieder geval zorgen dat je dit zwart-op-wit krijgt.
Praatjes vullen geen gaatjes.;-)

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2017 om 14:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals gezegd: laat het maar op papier zetten.
Wat betreft winstdeling zou ik die eerder een (eventuele) bonus aan het eind van het jaar noemen. Hoe het ook genoemd wordt, ik denk niet dat je dat moet meerekenen in het salaris of als salaris zien. Het is een instabiele factor. Wat gebeurt er als er geen winst is en met verlies gewerkt wordt? In een periode dat ik in het bedrijfsleven werkte en een bonus kreeg, 13e maaand of winstdeling was er nooit sprake van dat dit aangemerkt werd als salaris, dat je salaris daarom lager bleef dan zonder bonus, 13e maand of winstdeling. Van  belang is wat u elke maand als vaststaand salaris ontvangt en niet of er misschien aan het eind van het jaar een winstdeling uitgekeerd wordt of een bonus. Tenslotte heeft u elke maandlasten die u moet betalen.
Lees ook even hier: https://www.intermediair.nl/carriere/salaris/arbeidsvoorwaarden/hoe-zit-het-met-je-bonus-winstdeling-en-dertiende-maand?policy=accepted&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Vraag ook advies aan een vakbond.
Hoe zit het met pensioen e.d.? Hoe groot is dat familiebedrijf, hoeveel personeel?
Lees ook nog hier: https://loonwijzer.nl/home/mannenloonwijzer/prestatiebeloning

ma
door mariska1967 Nov 17, 2017 om 18:59
32 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u hartelijk voor het meedenken. En inderdaad een winstdeling is een instabiele factor. Dan heb ik die liever niet en dan maandelijks een hoger salaris. Maar ik blijf het lastig vinden, onderhandelen zonder CAO.

aurora1
door aurora1 Nov 17, 2017 om 21:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wordt lid van een vakbond. Alleen zal die niets voor u doen met lopende zaken.
Vaak is het ook goed om iemand mee te nemen. U moet zich er maar overheen zetten dat u het onderhandelen lastig vindt. Als je iets wilt bereiken moet je in de regel er iets voor doen. Het is ook leerzaam.
Ik herinner me van die vroegere banen dat een eventuele 13e maand een leuke bijkomstigheid was maar dat die niet vast stond en een bonus kreeg je als je meer dan goed je best gedaan had. Maar ik zei ja of nee tegen het salaris.
Lees de informatie via die links goed door.
Bedenk ook dat het handig is om iets als "wisselgeld" te hebben. Bijv. dat u wel een cursus wilt volgen als ze dat nodig vinden, desnoods in privétijd, maar wel door hen betaald. Laat het documenteren.
Zij proberen gewoon met de opmerking over winstdeling u de mond te snoeren over meer willen verdienen.
Ik zou ook eens opzoeken welk salaris gebruikelijk is in uw baan, met uw ervaring en uw opleiding (en leeftijd).
Ik zou ook nagaan of wel voor een bedrijvenpensioen betaald wordt. Als er geen sprake is van pensioenopbouw dan zou ik heronverwegen om daar al dan niet te blijven.
Kijk ook eens op de site van Intermediair om te zien of u daar een berekening kunt maken van het gangbare salaris in uw baan.

ma
door mariska1967 Nov 20, 2017 om 12:04
32 Antwoorden / 3 Vragen

Harteliijk dank voor uw concrete informatie. Er is inderdaad een premievrij pensioen, dat heb ik nagekeken. Dat scheelt mij ongeveer 100 euro netto in de maand. Dit is een secundaire arbeidsvoorwaarde die voor alle werknemers van toepassing is dus ik vind het een beetje flauw dat dit ook bij mijn basissalaris wordt berekend. En inderdaad, ik heb een rechtsbijstand maar ik ga nu zeker lid worden van een vakbond. Dat is handig nu ik werk bij een bedrijf zonder CAO. Fijn dat u met mij meedenkt en mij op weg helpt. Ik ben er erg mee geholpen.

aurora1
door aurora1 Nov 20, 2017 om 21:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan.
Het kan ook nooit kwaad om een spaarrekening te hebben ook al heeft u pensioenopbouw via de werkgever.

Jammer dat u niet binnen de overheid naar een andere baan gezocht heeft wegens meer zekerheid en vanwege uw leeftijd.

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2017 om 12:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een salarisverhoging na 1 jaar van 90,- euro vind ik zo slecht niet als je nog steeds hetzelfde werk verricht als bij je indiensttreding. Je bent tenslotte een jaar eerder zelf akkoord gegaan met het startsalaris.

Voor onderhandelen moet je een beetje lef hebben en in kunnen schatten hoe graag zij jou willen behouden. Onderhandelen zonder CAO vind ik juist makkelijker dan met CAO. Ooit eens een manager gehad die iedereen die over een salarisverhoging begon, afpoeierde met de woorden: als je beter kan, moet je maar gaan. Dan ben je al gauw uit onderhandeld.

Je leeftijd vind ik geen argument voor meer salarisverhoging. Zeer waarschijnlijk kan een 25-jarige dat werk ook wel verrichten.

Topantwoord

Ge
door Genee - Nov 20, 2017 om 22:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou eerst maar eens kijken wat de contributie van een vakbond is voordat u lid wordt.
En wat kan een vakbond doen bij een bedrijf zonder cao?
Neem aan dat u bij uw ontslag goed gekeken heeft waar u als ambtenaar recht op hebt.
Kijk wel of u bij ontslag als 50+ recht hebt op een IOAW uitkering, er wordt dan niet gekeken naar vermogen en eigen woning.
Salaris administratief medewerker ligt in het algemeen toch wel hoger dan €2500.

jo
door jorisw - Nov 20, 2017 om 22:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

2390 euro is een (bruto)startsalaris voor een administratief opgeleide HBO-er. Voor MBO/HBO met ervaring is het een karig salaris. Zonder winstdeling is het minder dan modaal.

Hoe wordt de winstdeling bepaald? Is het dit jaar toevallig een maandsalaris, of is het afhankelijk van de gemaakte winst? (de naam suggereert het laatste, anders is het gewoon een 13e maand).

ma
door mariska1967 Nov 25, 2017 om 13:45
32 Antwoorden / 3 Vragen

Het is ieder jaar een maandsalaris, dus wat u zegt is waar. Het is eerder een 13e maand. Dus wat de winst ook is, het is altijd een bruto maandsalaris. Ik ga nu 2550 ovb een 36 urige werkweek verdienen. Nog steeds vind ik het niet echt veel gezien het feit dat ik toch 27 jaar werkervaring heb en op MBO/HBO niveau werk.

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2017 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mariska. Als het altijd een maandsalaris is, onafhankelijk van de winst, moet u het mijns inziens wel meetellen bij uw inkomen. Maar zorg wel dat het zwart op wit komt te staan.

Een premievrij pensioen is ook niet slecht, zal wel een beschikbare premieregeling zijn. Dat moet u in uw gedachten en berekeningen ook wel bij het salaris in ogenschouw nemen.

Volg verder de overige adviezen op.

ma
door mariska1967 Nov 25, 2017 om 14:09
32 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank allen voor het meedenken. Volgend jaar krijg ik een vast contract. Nu weet ik hoe ik moet onderhandelen en heeft mijn leidinggevende ook wat geleerd. Mijn voorgangers waren allemaal een stuk jonger en starters op de arbeidsmarkt, en tja dat ligt bij mij nu eenmaal anders. Dus het was over en weer verkennen.